Така така ами айде пак чисто логически ми кажи защо толкова дълго време на луната не се прави нищо - нито се ходи нито се строят бази (поне официално)? След като сега трябва да е значително по лесно и откъм сигурност (с тези развити компютри) и откъм цялостен напредък на техниката. Чисто еволюционно и логично беше досега тва да е рутина процедура и да се ходи няколко пъти годишно, но изведнъж задачата се оказва "непосилна" и се получава парадокса 50 години след първото стъпване на луната да с е раздваме че някой е стъпил отново. Голям напредък голямо развитие няма що. Просто не се връзва. Логиката е че на луната се ходи и се действа (просто не се споменава тва на простосмъртните). Докато не влезе в плана да се споменава...
За това лесно може да се напише отговор, защото хиляди пъти съм отговарял на този въпрос.
Лесно е да се каже... защо като технологията е съществувала, да не съществува и днес? Всъщност, Сатурн 5 беше тежкотоварна ракета. Като всяка комплексна машина тя има нужда от внимателна поддръжка. Виждам всеки път при всяко изстрелване какви проблеми имат ракетите. Един път отказва една система, друг път отказва друга система. Сатурн 5 в комплект с Аполо е още по-скъп комплекс, който източва много пари.
Не е нужно да споменавам ( предполагам, че знаете ) че след Аполо 17 са се планирали мисии Аполо 18 Аполо 19 и Аполо 20. Но поради липса на финанси тези мисии са спрени. Последната ракета Сатурн 5 изведе станцията Скайлаб. Аполо-Союз тестовия проект беше изстрелян от по-евтината Сатурн 1 и след този полет НАСА практически остана без пилотирана програма.
От този момент нататък бюджетът започва да пада. Според НАСА един от възможните варианти за редуциране на цените по изстрелване е строежа на кораб за многократно ползване ( космическата совалка ). И това е така, но пари няма. От НАСА обещават на правителството, че корабът за многократна употреба ще извежда спътници, които да сканират съветска територия на по-евтина цена.
Но това не е достатъчно и пак не се съгласяват да отпуснат пари за совалката. За да отпуснат парите се поставя още едно изискване: за да одобрим совалката тя трябва да е в състояние да може да сваля съветски сателити от орбита и да ги доставя на земята за кратко време. И пак парите не са достатъчни.
Иронично, точно тези споразумения са в основата на ключови грешки, които са допуснати по отношение на совалката: крилат дизайн ( кораб с крила не може да иде до Луната и да се върне без риск за живота на астронавтите ), голям горивен резервоар... Знаеш ли, Alien, оригиналния дизайн на совалката се е различавал от това, което виждаме сега. По първоначални планове совалката е трябвало да бъде изведена до определена височина посредством самолет, който се изстрелва като ракета и после се връща на Земята... но липсата на финанси, които се отпускат водят до текущия дизайн, който е евтин: твърдогоривни ускорители, голям резервоар и прочие...
Именно подобни грешки, приятел доведоха НАСА до задънена улица. След първия полет на Колумбия през 1981 година НАСА практически остана с крилата машина която е ужасно скъпа и изисква поддръжки, защото избрания дизайн ( а не първоначалния, който споменах ) непрекъснато води до отломки, които падат от горивния резервоар, повреди... Совалката не може да лети редовно, защото се поврежда и трябват ремонти. Изобщо не е перспективно тя да се използва за изнасяне на шпионски сателити или да сваля съветски - цените биха били неописуеми. След катастрофата на Челинджър плановете за извеждане на сателити постепенно отиват в небитието и правителството започва да си разчита пак на обикновените ракети.
Следва дълъг период в който совалката наистина постига някои успехи - извежда безпилотни кораби с голяма маса до Венера и Юпитер, извежда телескопа Хъбъл... Но през 2003 година Колумбия се разпадна. Старите грешки, направени от НАСА си проличаха. Грифин призна: ние направихме грешка с тази совалка, тя ни приковава в околоземна орбита, с нея не можем да идем до Луната.
Едва отскоро се гледа за използването на хардуер от совалката - бустъри, двигатели за строежа на нов кораб - Орион, който ще има способност да иде до Луната и да се върне. Но дори и така грешката на НАСА не се знае дали ще бъде замазана. Новия кораб може да е толкова скъп като Аполо и в един момент да се окаже, че НАСА изпраща отново 2-3 мисии до Луната, а за повече няма пари. Това е... ако искате да питате за новата лунна архитектура и проблемите- заповядайте. Но през шейсетте години целите бяха различни. Плановете бяха различни. Сега - замазваме грешки, направени след полетите на Аполо. Това е тъжната истина.