Все се каня да попитам и все забравям. Тук грешка може да се получи но за Христос ...
.
Най-после се накани. Да му се невиди. Бре, бре, бре баце. Все се каня да ти кажа. Прочети цялата проповед по-надолу. Белкем се познаеш. Най-после... Да ми паднеш на... Няма грешка влизай! Само да не се обидиш. И да знаеш, че цял живот ще бъдеш такъв. За всяка твоя дума по 6 задни мисли. Прочети отговора ми и се замисли. Какъв искаш да станеш и що за човек си сега. Опознай се! Бързо! И престани да задаваш въпроси така както едно време фарисеите са задавали въпроси на Иисус. В опит да го изкушат.
Какъвто въпроса. Такъв и отговора.
Представи си, че майка ти е била отвлечена от група лоши хора. Те са се гаврили с нея няколко години в тъмно мазе. Един ден обаче полицаите откриват престъпната група и освобождават майка ти от мазето. Този прекрасен ден полицаите довеждат майка ти у вас. Звънят на звънеца. Ти отваряш и виждаш две ченгета, които държат една мършава жена. Цялата в белези и рани. Косата и е накъсана. Цялата е побеляла от стрес. Първото нещо, което си мислиш е следното. ЯВНО СА ХВАНАЛИ НЯКАКВА ДЖЕБЧИЙКА .
После обаче майка ти влиза у вас. Баща ти я вижда и за разлика от теб той я разпознава на мига. Но мъката не свършва до тук.БАЩА ТИ ПОЛУЧАВА ИНФАРКТ И УМРА НА МЯСТО. Майка ти отчаяна се самоубива. Така за един ден ти губиш и майка и баща за винаги. На втория ден от смъртта им следва опело. Погребваш ги в общ гроб.
НА ТРЕТИЯ ДЕН ИЗЛИЗАШ, ЗА ДА се самоубиеш от мъка. Но изведнъж виждаш МАЙКА ТИ И БАЩА ТИ ДА БЕРА ЧЕРЕШИТЕ НА СЪСЕДА.
ЩЕШЕ ЛИ ТОГАВА ДА ИЗВИКАШ РАДОСТЕН. ТАТКО! МАЙКО! ВИЕ НАЛИ УМРЯХТЕ? КВО ПРАВИТЕ ГОРЕ НА ЧЕРЕШАТА?
Така! Сега и аз да те попитам. Шерлок! Ти на глупав ли се правиш или просто си си такъв по рождение.
И понеже търсиш ТЕОЛОГ да ти обясни на теб прословутия ШЕРЛОК. Ето ти какво открих специално за теб от Архим. доц. Павел Стефанов
13 неделя след Неделя подир Въздвижение
Евангелският епизод, за който разказва днешното неделно четиво, е описан от св. Лука (18:18-27). "Някой си началник" задава въпрос на Иисус Христос: "Учителю благий, какво да сторя, за да наследя живот вечен?" Този случай напомня за друг, при който един законник, познавач на Тората, става сред седналия народ и като Го изкушава, задава същия въпрос (Лука 10:25).
Някой, който чете текста с цел намиране на "противоречия", би се заял, че евангелистът поради разсеяност смесва два всъщност тъждествени епизода. Но това едва ли е вярно. Христос обикаля пеш Юдея, Галилея и Самария в продължение на три години и половина и няма никакво съмнение, че на различни места различни хора му задават едни и същи въпроси. Спасителят ни най-малко не се дразни от повтарящите се недоумения и запитвания, а като проникновен душевидец, реагира съобразно личността на питащия.
В днешния случай началникът задава въпроса с добро намерение, а законникът постъпва лукаво и зло, защото търси да "изкуши" Христос, да Го хване в противоречие, да Го изложи пред хората и по този начин косвено да подчертае своята казуистична "мъдрост". За да се получи правилен отговор, трябва да се формулира правилен въпрос, но не трябва да се смята, че във формулировката на един въпрос влизат само думите. В него се изразява самата личност на питащия, неговата интонация и намерение, околната ситуация.
След въпроса на законника Христос го кара сам да цитира Закона, който ни задължава да обичаме Бога и ближния "от всичката си душа, и с всичката си сила, и с всичкия си разум" (Лука 10:27). При този провокатор Иисус прибягва до "провокация" и си служи с неговото оръжие, като го заставя да произнесе цитат от Свещеното Писание. При началника, който според евангелист Марко дори пада на колене пред Богочовека (10:17), заповедите се цитират от отговарящия Христос. Когато вижда, че човекът е искрен и търси истината, Иисус не прибягва до сократическия метод, а Сам изброява библейските постулати. Към искрено търсещия началник Спасителят отправя много по-големи изисквания от простото изпълнение на заповедите. Иисус му казва в очите, че той трябва да раздаде огромното си имущество и да тръгне след Него – нареждане, което е радикално и трудно поносимо. Затова началникът навежда гузно глава и като разблъсква тълпата, си отива.
Иисус го разглежда като потенциално здрава и силна личност. Днес той проявява слабост и колебливост, но утре може да се покае и да стане Негов ученик. А враждебно настроеният законник се сравнява от Христос със слабия, пребит, ограбен човек от притчата за милостивия самарянин. Затова законникът се задоволява само с тази иносказателна притча. Спасителят не изисква от него да си раздаде имота, защото от Христовата гледна точка няма нищо за раздаване. Той е поставен на мястото на нуждаещата се, ограбена, лишена от всичко жертва. Иисус иска да каже, че всеки, който се отнася към света и ближните с презрение и враждебност е такъв беден, слаб, лишен от добродетели човек. Той се отнася към околните така, сякаш те са грабители, заплаха, опасност за него.
И двамата, които задават един и същ въпрос, са богати. Началникът е богат с пари, а законникът не само с пари (юристите винаги и навсякъде са добре платени), но и със знания. Според Христос добрият богаташ трябва да се научи да раздава своето тленно богатство на нуждаещите се. А злият богаташ трябва да се научи да приема нетленно богатство от Бога – богатството на духа, смирението, състраданието.
Трябва да се подчертае, че на началника от днешния евангелски епизод му липсва много важно качество. Той изобщо няма съзнание за своята греховност. Неговото желание за спасение се основава на смътната душевна нужда, която изпитва. Той се терзае от безпокойство и разочарование и търси радост, любов, мир и надежда. Но този смътен и неясен копнеж не променя неговия светоглед и живот, не го превръща в ученик на Христос. Затова Спасителят не го милва, не го утешава, не предлага облекчение на неговата душевна липса. Напротив, Той му дава краен отговор, предназначен да разкрие неговата вътрешна нищета.
Заблуда е да се приема християнството, както правят милиони хора, за да се задоволи психологическа нужда, да се уталожи душевен смут, да се постигне субективно чувство за равновесие и покой. Това е самозалъгване. Спасението е за хората, които осъзнават греховете си, които ги отхвърлят и и които искат да ги избягват в бъдеще. Призваните за спасение разбират, че досега са се бунтували срещу Всевишния и вече искат да живеят само за Неговата слава. А тази слава се разкрива чрез служение на хората и чрез хората.