Автор Тема: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”  (Прочетена 9331 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Albinoni

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 859
  • „L'amour est l'enfant de la liberte"
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #15 -: Март 26, 2007, 14:51:21 pm »
http://www.4coolpics.com/article.php?id=24&php_sess=128d4103de799b5c494e8538a3d1704b

Село Добърско и неговата църква

„L'amour est l'enfant de la liberte" Всяко нещо, до което се докосваш е част от Пътя! Достигни до ис

Неактивен GNOSTIC

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 255
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #16 -: Март 26, 2007, 15:30:43 pm »
Но не мисля, че това е вложено като смисъл, когато е рисувано от иконописеца .. :-\

Albinoni, подкрепям това, което казваш. И аз мисля, че иконописецът не е имал впредвид такъв умисъл - ракети, космонавти и т.н.. По-скоро обяснение може да се търси в гностичната, езотерична символика - това, в което е вписан образът на Исус, прилича на символът на мъжката енергия "острието", обратното - V - се знае, че е означение за женска енергия, женско начало - "потирът".

Неактивен Albinoni

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 859
  • „L'amour est l'enfant de la liberte"
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #17 -: Март 26, 2007, 16:00:48 pm »
Ами да, символичността на първичната енергия обгръщаща Исус Христос, идеща от горе на долу, изобразена чрез конусовидния модел на образно представяне. Затова, според мен,  горе е тясната част, основната точка - от там иде излъчването, от Източника - Бог, а широката част преминава в лъчи, които обгръщат всичко, все повече разширявайки се. Така символично в Християнството се изобразява символът на живота - Духа имащ цвят на огън- Диханието, третата единосъщна личност на Бога - Светия Дух, или третата от творящите същности на  Единното Начало - Разум + Логос + Дихание / както и да се каже/, самоорганизиращо се и съществуващо преди началото. В това обгръщане на Христос има символизма на носител на този Дух и Светлина на земята.
„L'amour est l'enfant de la liberte" Всяко нещо, до което се докосваш е част от Пътя! Достигни до ис

Неактивен Smilоdon Fatalis

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 32
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #18 -: Март 26, 2007, 16:13:05 pm »
Какво ще кажете за фона на стенописа "Преображение Господно"  който напомня земната атмосфера и не говори ли за космическия дом на духа и слизането му на земята като светлина

Неактивен Niya

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 73
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #19 -: Март 26, 2007, 16:22:59 pm »
Но не мисля, че това е вложено като смисъл, когато е рисувано от иконописеца .. :-\


На мен пък ми се види, че на иконописеца му е куцала доста перспективата и тва е един недодялан стол.  ;)

Неактивен Albinoni

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 859
  • „L'amour est l'enfant de la liberte"
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #20 -: Март 26, 2007, 17:01:19 pm »
Но не мисля, че това е вложено като смисъл, когато е рисувано от иконописеца .. :-\


На мен пък ми се види, че на иконописеца му е куцала доста перспективата и тва е един недодялан стол.  ;)

Хехехе  ;)  ;D :), какво интересно виждане :)   Обаче даже и  стол да е, то тогава може да се приеме като много особен  стол-трон, огнен; пак символа е все същия... :),
„L'amour est l'enfant de la liberte" Всяко нещо, до което се докосваш е част от Пътя! Достигни до ис

Неактивен GNOSTIC

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 255
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #21 -: Март 26, 2007, 17:14:09 pm »
На мен пък ми се види, че на иконописеца му е куцала доста перспективата и тва е един недодялан стол.  ;)

Нещичко за иконописта...

Иконописта е творчество съборно, канонът при него, както и при богослужението се е създавал в продължение на столетия и се е формирал в този вид, в който е дошъл до нас, някъде към ХІІ век. …..

Пропорции на фигурите
Известните от антично време пропорции на човешкото тяло съзнателно се нарушавали. Фигурите се устремявали нагоре, ставайки по-високи, по-тънки, раменете се стеснявали, палците на ръцете и ноктите се удължавали. Всичко освен лицата и ръцете се скривало под гънките на облеклото.
Лица. Овалът на лицата се удължавал, челото рисували високо, носът и устата - малки (носът - с гърбица), очите - големи, бадемовидни.
Поглед - строг и отнесен, светците гледат покрай зрителя или през него.
Външност и поза. Външността и позата на всички светци, дрехата, в която трябва да бъдат изобразявани, позите - са строго определени. Така например, апостол Йоан Златоуст трябва да бъде изобразяван рус и с къса брада, а Свети Василий - тъмнокос, с дълга заострена брада.
Иконата "Христос Пантократор" от манастира "Света Екатерина" (Синай) е създадена от неизвестен майстор през VІ век - много преди установяването на иконописния канон. Но вече 14 столетия именно така рисуват Христос Пантократор. Христос Пантократор - мозайка от ХІІ век в храма "Света София"

Похвати
Всяко придаване на обем е нежелателно, понеже привлича вниманието към телесната същност на изобразявания в ущърб на духовната. Фигурите стават двуизмерни. Със същата цел широко се използва сухата и строга темпера. Естествено, плоските фигури са неуместни на фона на пейзаж или архитектура, които предполагат перспектива и обем. В идеалния случай пейзажът изчезва и отстъпва място на фон, а празното пространство се запълва с надписи - името на светеца, думи от божественото Писание. Линейната перспектива на античността се изгубва. Мястото й се заема от т.нар. "обратна" перспектива (когато линиите се срещат не зад картината, в мнимата й дълбочина, а пред нея, като че ли в очите на зрителя). Художникът рисува сякаш не самия предмет, а идеята за него. Например един храм с пет купола се изобразява така, че всичките куполи се виждат в една линия, без да се отчита факта, че в реалността два купола биха били закрити от другите. Предметът в иконата се открива пред човека изцяло, такъв, какъвто той е достъпен за Божественото око.

Цветове
Фонът на иконата символизира една или друга божествена същност, регламентирана в трактата от VІ век "За небесната иерархия" (например, златното е Божествената светлина, Бялото е чистотата на Христос и сиянието на Неговата Божествена слава, зеленото е младост и бодрост, червеното - знак за императорски сан, а също так цветът на кръвта на Христос и на мъчениците). Същото се отнася и за облеклата и техните цветове: покривалото на Богородица рисували вишневочервено (понякога синьо или лилаво), роклята на Божията майка - синя. При Христос - обратно - наметката е синя, а хитонът - ризата - вишнева. Понеже фонът е равномерен, дори минимално допустимата обемност на фигурите не може да хвърли сянка. За да се изобрази изпъкнала точка на изображението, рисували я по-светла (например най-светли са носа, скулите).

Извадка от :
margaritta.dir.bg

Та мисълта ми е да не търсим тук похватите на светската живопис!!!

Неактивен Smilоdon Fatalis

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 32
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #22 -: Март 26, 2007, 17:41:26 pm »
Според мен тълкувайки всеки от символите по отделно губим общия смисъл. Лесно могат да се правят интерпретации на това или онова. Но всичко взето заедно, а също така и самата история на селото говорят за нещо много повече. За мен много повече говорят  кръстовете с преплетените змии и аутопсията на Исус, но пак казвам, че е уникално взето заедно.

Неактивен Niya

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 73
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #23 -: Март 26, 2007, 17:46:11 pm »
Та мисълта ми е да не търсим тук похватите на светската живопис!!!


Именно.Иконописците са занаятчии, учат канони и правила, а не човешка анатомия и правилна перспектива.Така че ... това най-вероятно е зле нарисуван стол-трон, а не някакъв езотеричен символ, "острие" и т.н.  ;)

Неактивен Albinoni

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 859
  • „L'amour est l'enfant de la liberte"
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #24 -: Март 26, 2007, 17:48:08 pm »
аутопсията на Исус

 :o :o :o laugh
„L'amour est l'enfant de la liberte" Всяко нещо, до което се докосваш е част от Пътя! Достигни до ис

Неактивен Smilоdon Fatalis

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 32
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #25 -: Март 26, 2007, 18:08:27 pm »
На крослета с четирите евангелиа в средата е разположен Исус, но като при аутопсия с показани вътрешни органи. Това го видях лично. но не ми позволиха да го снимам детаилно. за съжаление снимките които има в интернет не представят близък план. Но изображението е нещо подобно на скиците по анатомия на Леонардо да Винчи.

Неактивен Albinoni

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 859
  • „L'amour est l'enfant de la liberte"
Re: “Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”
« Отговор #26 -: Март 26, 2007, 20:22:33 pm »
Според един познат, който е бил там, Христос е бил изобразен в ракета -- един вид като космонавт. Вярно ли е? Колко са изображенията на Христос и всичките ли си ги видял?

Но не мисля, че това е вложено като смисъл, когато е рисувано от иконописеца .. :-\

Всъщност, вложеният тук смисъл е по Евангелие от Матей  17 гл. - ситуацията е популярна под названието -"Планината на преображението". Там Петър, Яков и Йоан стават свидетели на необикновенна картина, докато те са заспали, Исус Христос е е молил на Своя Отец за предстоящият тежък Път, който Му предстои. В резултат молитвата Му е чута и приета, като небето се отваря и цялата планина в този момент бива огряна от необикновена бляскава светлина. В този момент спящите ученици се събуждат и виждат своя Учител огрян от необичайната светлина, напълно променен,  сам сияещ в Слава. Виждат отворените небесни пространства и Мойсей и Илия, слезли от други светове да разговарят с Исус Христос. Те са в своето неземно естество и окуражават Христос за предстоящата Му саможертвена мисия.

 Именно тази картина се е опитал да представи иконописеца, обрисувайки Христос символично в огнена Слава, отразяваща неземния произход на сияйната светлина на която е Носител. От двете му страни са Мойсей и Илия, а в тревата уплашени и паднали в поклон са изобразени  Петър, Йоан и Яков.
« Последна редакция: Март 26, 2007, 20:31:15 pm от Albinoni »
„L'amour est l'enfant de la liberte" Всяко нещо, до което се докосваш е част от Пътя! Достигни до ис

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27