Автор Тема: За Егото  (Прочетена 174383 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Visitor

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 350
Re:За Егото
« Отговор #510 -: Юни 05, 2010, 11:41:07 am »
Ми ти в момента се държиш точно като тази майка. "Тия па учени сухари ще ми казват кое как да правя".  ;) И каква е ролята на Аз-а, според теб?

Неактивен алибаба

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 794
Re:За Егото
« Отговор #511 -: Юни 05, 2010, 11:56:35 am »
Не мисля, че съм в ролята на майката в случая.
Защото не казвам нищо ПРОТИВ дефинициите на учените.
А само се опитвам да посоча объркващото използване на понятието от хората в житейските ситуации.
Дето се вика преди да се ползва лекарството (научните дефиниции)трябва да се локализира проблема.


Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
Re:За Егото
« Отговор #512 -: Юни 06, 2010, 20:13:49 pm »
8. За нашето първобитно „Аз“

    Два „Аз“-а вмен — два полюса в една планета

    Различни двама души, двама врагове

    Единият, когато на балет е,

    То другиият към хиподрума ме влече…


    (В. Висоцки)

 Както е известно, човек се числи към подвид примати на вида HOMO SAPIENS. Класификационното сродство с останалите примати се определя от по-голямото или по-малкото сходство на генетичния материал, намиращо външен израз в сходната структура на тялото. Например, гените на човека и гените на шимпанзето съвпадат повече от 95%. При това става въпрос за видообразуващите признаци — не само да особеностите на структурата на органите, но и за поведението и навиците (начини за лов, методи на защита, брачни ритуали и много други).

 Щом като всички видообразуващи признаци се предават по наследство (те затова са и видообразуващи), то присъщото поведение на вида също се предава по наследство. Например, способността да се правят колибки за кучетата от ловджийските породи се предава по наследство и е свързана именно с ловджийските породи. Още един пример за инстинктивно обусловен рефлекс е свеждането на очите като признак за подчинение пред друг индивид. Това е характерно за всички примати, включително и за човека. Кучетата, например, в подобна ситуация подвиват опашка.

Прието е такова унаследено поведение да се нарича инстинктивно, а отделните негови елементи — инстинкти. По отношение на инстинктивните поведенчески програми се използва също така и терминът „вроден поведенчески модел“. Такъв интересен за нашата тема инстинктивен акт като целувката е част от вродения брачен ритуал на приматите, произлизащ от ритуала на хранене.

В каква степен всичко това има отношение към човека? Та нали човек има разум, ръководи се от някакви закони, което по принцип би трябвало да прави незадължително следването на инстинктите. Човекът обаче е придобил съвременния си вид и става действително разумен едва преди около 30–40 хиляди години, а историческата епоха в развитието му датира от преди около 5–7 хиляди години. Еволюцията на приматите започва някъде през третичния период, преди около 20–30 млн. години, а такива важни инстинкти като инстинктът за подчинение на стадната йерархия, съществуват едва ли не откакто се е зародил живота.

Разбираемо е, че за толкова малки еволюционни периоди инстинктите не биха могли да изчезнат. Те се формират по пътя на естествения отбор, бавно и постепенно, подобно на морфологичните признаци и също толкова бавно и постепенно отмират. Така че инстинктите не питат може ли човек да мине и без тях. Те просто се задействат, когато сметнат за необходимо. Нелогичната и необяснима от разсъдъчни позиции инстинктивна мотивация е достатъчно логична и обяснима в първобитната координатна система и е била целесъобразна в първобитни времена. Реализираното от инстинктите поведение в съвременните условия, обаче, далеч не винаги е адекватно и ние често се учудваме на това колко жестока и сляпа може да бъда любовта…

Инстинктите на маймуните ще живеят в нас, дотогава, докато ние с вас се числим към подвид примати, защото те трайно са записани в нашата генетична памет. И ако човечеството успее да се избави от някои важни инстинкти и съуемее да зафиксира това в гените си, то човек вече ще се числи към друг вид, а е възможно, дори, и да не влиза в подвид примати. Развитието на човечеството изисква други, различни от първобитно-стадните форми на „брак“, но инстинктите не могат да бъдат изместени толкова лесно от подсъзнанието и продължават да действат въпреки, че времето им най-вероятно отдавна е отминало.

Разсъдъкът на отделния индивид не може просто така да промени инстинктивните програми; нещо повече, той дори и не подозира за тяхното съществуване! Той просто може да не им се подчини в определени случаи, но следващият път инстинктът ще поиска да се направи същото. На най ниското ниво на подсъзнанието индивидът изпълнява достъпните му програми директно и без варианти. Програмите от средно ниво на подсъзнанието (такива като традиции, навици, обичаи) могат да претърпят известни промени с течение на времето. Разсъдъкът използва също така и достатъчно голям брой автоматични поведенчески схеми, но за него те са просто „тема за размисъл“; разсъдъкът не толкова изпълнява своите програми, колкото просто импровизира по темата.

Инстинктите ни управляват посредством емоциите без да се обременяват с търсенето на каквито и да е било обяснения. Инстинктът, който кара жената да се гримира, например, изобщо не й дава обяснение защо тя трябва да прави това. На нея просто й се иска — и това е. Логичният смисъл тук е еднозначен — да се привлече вниманието на мъжете. Същевременно голяма част от жените категорично биха открекли това, твърдейки, че се гримират за себе си. Но нормалните мъже не се гримират — най-малкото „за себе си“! В техните инстинкти липсва подобна поведенческа програма. Помежду другото много съвременни мъже имат негативно отношение към използването на козметика от жените, но инстинктът не иска и да чуе за това. А си струва да се обърне внимание и на това, че колкото по-ниско е културното ниво на една жена, толкова по-ярка и крещяща е „мазилката й“. В подобни случаи инстинктивните мотиви не могат да бъдат удържани и коригирани от разсъдъка.

Нервните структури, които реализират инстинктите възникват в дълбока древност. Те не са в състояние да разсъждават, да анализират или просто да екстраполират каквото й да е било. Те се задействат при съвпадане на заложения в инстинкта схематичен шаблон с определени външни сигнални признаци, и могат съвсем случайно да наподобят тези които са реално необходими. Имайки, обаче свободен и пряк достъп до мотивационните центрове в мозъка, инстинктите са в състояние да предизвикат УСЕЩАНЕ за своята правота по отношение на каквото и да е. Тяхното въздействие прилича на въздействието на наркотик. Наркотичните видения също често се възприемат като някаква висша мъдрост. Ето защо в любовта няма никаква „мъдрост“. Налице е единствено усещане за мъдрост. На практика любовта оценява избрания обект твърде повърхностно — в съответствие със строга (дори донякъде тъпа) генетична програма, която е в съответствие със стратегията за избор на брачен парньор. При това на разсъдъка не му остава нищо друго, освен да се занимава с търсене на оправдание. Изобщо, човек е склонен много често да търси оправдание при опитите да обясни инстинктивно мотивираното си поведение.

Реалната картина на човешкото поведение се усложнява и се обърква не само от наличието на два „Аз“-а, но и от това, че границата помежду им е много размита. Инстинктивната и разсъдъчната мотивация могат причудливо да се преплетат. Още повече, че във всеки един конкретен случай човек разполага с няколко инстинктивни програми на поведение, изградени през различни еволюциони периоди и понякога противоречащи си една на друга.

Накратко:

Човек се ражда с голям брой вродени поведенчески програми, възникнали в различни еволюционни периоди, поради което те често си противоречат една на друга.

Механизмите на реализация на вродените програми на поведение са в състояние да направят само повърхностен анализ на обстановката, който предполага формално-повърхвостна съпоставка на конкретната обстановка със схематичните сигнални признаци, заложени в тези програми.

Известно съвпадение на външните условия с тези сигнални признаци поражда една или друга емоция, която подтиква човек да реализира съответните инстинктивни програми;

• Действителната мотивация на действията не е осъзната. За да се обясни по разсъдъчен начин инстинктивно мотивираното поведение се изтъкват съвсем случайни доводи, което имат характера на търсене на оправдание.


http://chitanka.info/lib/text/2153/9#textstart

Неактивен алибаба

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 794
Re:За Егото
« Отговор #513 -: Юни 06, 2010, 21:36:29 pm »
Проблема на човека е, че вместо да потърси спогодба между инстникт и разума...нещо като мирно съвместно съществуване, търпимост и приемане...той се опитва да ПОДЧИНИ инстинкта на разума си. Което е априори загубена кауза защото зад инстинкта е цялата природа.

Пак се връщам на примера с майката, която агитира детето да си даде играчката на другото, което идва и просто му я грабва. За да не бъдело егоист. Тази майка в момента работи против инстинкта на детето си и му залага една програма, благодарение на която това дете цял живот ще бъде използвано, избутвано и пр.
Детето не си дава играчката и това е напълно естествено инстинктивно поведение и пазене на собствената си територия, на собствените си граници.Майката прави така, че детето да се чувства виновно когато проявява своите инстинкти, да се мисли за егоист, когато се проявява неговата природа. Ми това дете ще има куп проблеми по-нататък.
Най-малкото, което може да направи е да остави децата да се разберат сами, а тя да стои отстрани и да се намеси само в случай, че се налага.
Децата могат да се разберат както животните го правят.

Ей сега се връщам от разходка с една майка от обратния вид (единствената, която познавам такава), която за себе си казва "аз съм си егоист, това е положението"
Та нейното детенце е от вида дето ходят и без да им мигне окото вземат чуждото колело и го подкарват. Тази майка не се впуска да предотврати това, не почва да вика "остави това, то е чуждо и пр.", а наблюдава и ми казва "ще ги оставя да се оправят сами".
При което синът и, който е само на 3 годинки вече е натрупал голям опит в това отношение  ;D
Обикновено детето като види, че му вземат колелото пристига и си го иска. Синът и почва да му се усмихва лъчезарно и гнева на детето понамалява. Понякога то се съгласява да му даде малко да покара. Друг път не ще и е сърдито, тогава синът и слиза от чуждото колело. Реагира адекватно според ситуацията, развива усета си и натрупва психологически опит, макар да е само на 3.
Днес тя ми разказа следната история - пак се повторил този номер, но били група доста по-големи деца и нали са в група доста по-войнствени. Тарторката на групата първо се засилила да се саморазправя с малкия, но той и пуснал 2-3 главозамайващи усмивки и тя се променила. Вместо да си вземе грубо колелото тя заявила "Аз ще го защитавам. Нека и той да покара".
И така тази майка оставя пространство на детето си, а и на другите да се разберат.
Но това е единствената която съм виждала и която смело твърди за себе си "аз съм си егоистка".
Нейният син в момента е най-социалното същество. Справя се с всеки във всякакви ситуация, знае кога да се усмихне и най-важното разбрал е, че усмивката и по-печеливша стратегия  ;D




« Последна редакция: Юни 06, 2010, 21:57:39 pm от алибаба »

Неактивен Visitor

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 350
Re:За Егото
« Отговор #514 -: Юни 07, 2010, 12:23:32 pm »
Докато не му кажат някой ден "К'во се хилиш като ръб ве?!"  :)

Неактивен konstantin2007

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 321
Re:За Егото
« Отговор #515 -: Юни 07, 2010, 17:17:52 pm »
Или докато не се намери някой който да му обясни,че е неучтиво да пипаш чужди вещи без разрешението на собственика им.Аз съм от майките пък,които в такива случаи отивам при въпросната родителка и я питам,ако и се кача в колата да си покарам малко,без нейно разрешение дали ще и стане хубаво?
 И моето дете е на 3 години,но е научен да уважава чуждата територия и пространство,както и чуждите вещи.И той разбра,че усмивката е силно оръжие.Но като отиде с усмивка да поиска разрешение.Почти никога не му отказват.Както и той самият в по-големият процент от случаите винаги си дава играчките.Но не и когато му ги пипат без разрешение!Аз го научих разбира се..откъде накъде разни нагли хлапета ще му пипат вещите без дори да си направят труда да го попитат?!?Обяснила съм му,че когато го попитат е хубаво да дава.Но когато не го питат да си ги взима и да не си ги дава 8) Его..кво да правиш
« Последна редакция: Юни 07, 2010, 17:19:49 pm от konstantin2007 »

Неактивен Mildo

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 132
    • Thank You Buddy
Re:За Егото
« Отговор #516 -: Юни 07, 2010, 17:23:45 pm »
Учиш го да бъде егоист ?

Неактивен konstantin2007

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 321
Re:За Егото
« Отговор #517 -: Юни 07, 2010, 20:07:18 pm »
Учиш го да бъде егоист ?

Не.Уча го да уважава чуждото,както и да отстоява своето и да не позволява да го третират като растение.

Неактивен алибаба

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 794
Re:За Егото
« Отговор #518 -: Юни 07, 2010, 21:12:12 pm »
Не знам, гледам я тази майка и се чудя - права ли е, не е ли? И все пак стигам до следния извод (не знам колко е правилен) - когато бързаш да научиш детето си как да реагира, ти му даваш готов модел. То го взема наготово, и после просто го прилага. То не се е напънало да се справи само, не е било предизвикано да потърси само решение, да се пробва да намери собствен начин...дори понякога майката не знае какви са възможностите на детето и защото тя е побързала да му даде модела предварително, така, че не се случва ситуация в която детето да си пробва силите и възможностите.
За това ми се струва уместно майките да не се разправят помежду си, а да оставят малко повече пространство на децата да влязат в ситуацията и всеки да се пробва.
Така хем децата ще научат нещо за себе си, хем майките ще научат нещо повече за децата си.


Неактивен marhs

  • marh-s
  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 370
Re:За Егото
« Отговор #519 -: Юни 07, 2010, 23:29:44 pm »
Учиш го да бъде егоист ?


Егоист не е лоша дума. Въпросът е да си умен и толерантен егоист, но ти едва ли ще вникнеш веднага в този смисъл.Поне опитай.

Неактивен алибаба

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 794
Re:За Егото
« Отговор #520 -: Юни 08, 2010, 07:46:22 am »
Лоша или добра "егоист" е едно понятие. Понятие с неточно, неясно и двусмислено значение.
А в живота и там, на детската площадка се разиграват истински неща. Неща ясни, природни и недвусмислени.
Защо е необходимо да заменяме ясните неща с объркани?
Защо просто не ги наречем с истинските им имена и оттам да тръгнем.
Защо вместо да наричаме "егоист" детето, което не си дава играчката и е готово да се бие за нея, не си го кажем направо, че то в момента изразява своя естествено вроден ИНСТИНКТ за запазване на територията си?
Защо вместо на наречем детето, което отива и грабва чуждата играчка "нагло" ние не го кажем така - това дете все още не познава границите на нещата, то все още не се е научило, че света не е негов, че в материалния свят има ГРАНИЦИ и чужди територии, които то ще трябва да усети и да се научи да зачита.
В този смисъл най-добрият учител за това дете, ще е друго дете, което няма да си отстъпи играчката, може да го блъсне, или ще го заплаши ...точно както го правят животните. Кучетата например. Едно такова дете (което майка му няма да го дърпа и да вика "дай си играчката, ти не си егоист") ще даде необходимия урок на другото.
Обаче ние майките се намесваме предварително. Бързаме да дадем готов метод. Превръщаме децата си в послушковци вместо в изследователи на реалностите.Бързаме да предотвратим сблъсъка. Т.е. УРОКА. И го отлагаме за някакво далечно бъдеще. И така отлагаме порастването на детето. порастване, което може и никога да не се състои...
И в крайна сметка заформяме още там, на детската площадка бъдещият тандем "хищник-жертва". Или гостоприемник-паразит. Защото в живота ще се намерят този дето нарушава чуждите граници с този дето не може да си ги пази. Ще се срещнат крадецът (на който не му пука от думички като "егоист" и пр.) и добричкият (дето са го учили, че не трябва да е егоист,а трябва да е добър). И ще се заформи поредната житейска драма. Тя ще е или сблъсък (когато жертвата даде отпор) или паразитизъм (когато не го даде).


Неактивен konstantin2007

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 321
Re:За Егото
« Отговор #521 -: Юни 08, 2010, 10:17:19 am »
Хм..и...какъв е изводът?..Пийте само швепс?!?

Неактивен алибаба

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 794
Re:За Егото
« Отговор #522 -: Юни 08, 2010, 10:37:21 am »
Не знам точно извода, но сега докато вървях към работа (и мислех за тези неща) ми хрумна един виц:

Мъжът казва на жена си - иди и направи това и това и онова, и салатата донеси и ракията и ми донеси еди що си...
Жената го поглежда палаво и казва "А вълшебната думичка?"
Мъжът не се бави и казва ВЕДНАГА!

Вицът свършва дотук. Оттам нататък да пуснем в ход въображението и анализът за да направим извода.
Ясно е че вълшебната думичка за Пенка и за Пенчо е РАЗЛИЧНА. Всеки я е научил от мама на площадката (примерно). Мамите са научили децата си, но са им дали различен смисъл на вълшебните думички. И животът задължително ще срещне Пенчо и Пенка така, че да сблъска вълшебните им думички с една единствена цел - да им предаде урокът, който те не са научили, когато е трябвало. Още на детската площадка.
Въпросът е, че те може и никога да не го научат този урок. Защото Пенка вместо да се настрои на режим "учене на урок" може просто да изсипе салатата във врата на Пенчо. От своя страна и Пенчо може да не е склонен да учи урок, а може да хване Пенка за гушата....и всичко зависи колко силно ще стиска.
Но дори и сблъсъкът да се размине без физически жертви може да има морални щети - Пенчо и Пенка ще се намразят и ще искат развод. Това означава нови серии в драмата...също с много условности....и всичко в крайна сметка ще зависи дали Пенчо и пенка ще решат все пак да погледната на драмата като на урок.
Ако решат да го сторят - ще разберът, че корена на сблъсъка е в това, че са използвали като папагали "вълшебни"-те думички дадени от мама....т.е истинският сблъсък е между мамите.Обаче и мамаите са направили същото от своите, значи не са и те виновни....значиии - какво?
Значи трябва да престанем да слушаме и да вярваме на вмълшебни думички...

 

Неактивен Mildo

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 132
    • Thank You Buddy
Re:За Егото
« Отговор #523 -: Юни 08, 2010, 11:25:05 am »
Учиш го да бъде егоист ?


Егоист не е лоша дума. Въпросът е да си умен и толерантен егоист, но ти едва ли ще вникнеш веднага в този смисъл.Поне опитай.

Първо благодаря ти за това, което каза и за смисъла с които го каза ! Второ моето мнение попринцип е че няма лошо и добро, всичко е едно и просто различните хора го възприемат по различен начин ! Лично за мен его-то е лошо нещо ;)

Неактивен mitko

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 843
  • Не прави това, което не искаш да ти се случва
    • профил
Re:За Егото
« Отговор #524 -: Юни 08, 2010, 11:31:14 am »
      Да  научите  децата  си  да  вътшат  нещата  с  усмивка  е  голямо  постижение!  Да  кажеш  НЕ!  с  усмивка  се  изисква  много  по-голяма  сила  отколкото  да  стиснеш  юмруци!  Едно  НЕ!  казано  с  усмивка  никага  не  ти  създава  врагове!  Доброто  може  да  бъде  много  твърдо!
"Въображението е по важно от знанието" Айнщайн

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27