Малко помощ /логистична подкрепа / по темата:
личностСъществително нарицателно име, женски род, тип 49Синонимичовек, особа, лице, персона, индивид, индивидуалност, същество..........................
Его психологияЕго психологията е школа на психоанализата, чиито идеи са вкоренени в идеите на Зигмунд Фройд за структурния модел психиката - То-Аз-Свръхаз.
Индивида взаимодейства с външния свят, както и реагира на вътрешните сили. Много психоаналитици използват теоретичния конструкт наречен Его (Аз), за да обяснят как това е станало чрез различни его функции. Привържениците на его психологията се фокусират върху нормалното и патологичното развитие на егото, неговото справяне с либидалните и агресивните импулси и адаптацията му към реалността.
Его функции Тестване на реалността:.........
Контрол на импулса:...........
Регулация на афекта:............
Съждение:......................
Обектни отношения:..............
Процеси на мислене:...............
Функционираща защита:............
Синтез:..........................
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%B3%D0%BE_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%8FЕго състояниеЕго състояние е термин от транзакционният анализ, измислен от Ерик Бърн. То представлява психологическа същност, която е устроена като набор от чувства и идеи, които се проявяват в определени модели на поведение, тоест като сбор от поведенчески реакции[1].
Его състоянията са несъзнавани по своята същност, но може да се осъзнаят в процеса на развитие на индивида, когато едно от тях - Възрастния вземе контрола над другите две състояния Родител и Дете. Възможно е наведнъж да са включени две или повече его състояния и тогава говорим за контаминиране или още казано заразяване[2]. Примерно, даден човек твърди че е във Възрастния, когато говори по дадена тема, но по интонацията и други характерни белези (невербално поведение, мимики, жестове и други) се вижда емоционалност, която е по присъща на его състояние Дете. Това второ състояние остава скрито, тоест несъзнавано.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%95%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D1%8A%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%B5
Алтер егоАлтер его (
на латински: alter ego — „другото Аз“) е втора наша същност, втора личност или персона вътре в личността. Терминът е измислен в началото на 19 век, когато е била описана шизофренията за първи път от ранните психолози. [1] Казва се, че човек с алтер его води „двойствен живот“.
Терминът алтер его е често използван в литературни анализи и сравнения, за да опише герои, които са психологически идентични или герои, които се явяват един вид алтер его на автора и чиито обноски, реч и мисли умишлено изразяват тези на автора.
Терминът може да се използва и в ситуации, при които актьор се превъплъщава в роля и възприема друга идентичност (тази на героя).
Персонажите доктор Джекил и мистър Хайд в трилъра на Робърт Луис Стивънсън „Странният случай с доктор Джекил и мистър Хайд“ представляват изучаване на концепцията, според която доброто и злото могат да съществуват едновременно в един човек, често в борба едно с друго. Едуард Хайд буквално представлява „другата личност“ на доктор Джекил. Хайд е психопат без задръжки спрямо нормите на цивилизованото общество, споделящ едно и също тяло с доктора.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%90%D0%BB%D1%82%D0%B5%D1%80_%D0%B5%D0%B3%D0%BEВъзрастен (его състояние)Възрастен е термин от транзакционният анализ и едно от трите его състояния, постулирани от Ерик Бърн.
Нарича се още неопсихика (от гръцки нео - нов и психе - психика, тоест нова психика).
Бърн смята че Възрастния е "самостоятелен набор от чувства, отношения и модели на поведение, които са адаптирани към текущата действителност"[1].
Според Томас Харис Възрастния е "записване на данни, придобити и обработени чрез изследване и изпробване"[2]. Его състоянието Възрастен е противопоставено на его състояние Дете[3].
Принципно Възрастния няма структурно и функционално деление за разлика от другите Родителя и Детето, но учени като Съмъртън се опитват да направят поне функционално разделение на Фотографиращ Възрастен и Комбиниращ Възрастен[4]. Това разделение обаче не е възприето. Според Сузана Темпъл у Възрастния са налични Контролиращ Родител, Грижовен Родител, Адаптирано Дете и Естествено Дете[5].
И тук, както при другите две его състояния има физически и словесни белези[6]:
*
Физически белези: прям лицеизраз, непрекъснато движение на лицето, очите и тялото, премигване на окото на 3-4 секунди и други.
*
Словесни белези: Задаване на въпроси "Защо", "какво", "къде", "кога", "как", кой", а също така и колко, по какъв начин, сравнително, верен, фалшив, вероятен, възможен, непознат, обективен, "аз мисля", "аз разбирам", "моето мнение"[7].
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%92%D1%8A%D0%B7%D1%80%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BD_%28%D0%B5%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D1%8A%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%B5%29Родител (его състояние)Родител е термин от транзакционният анализ и едно от его състояния, постулирани от Ерик Бърн.
Родителя още се нарича екстеропсихика (от гръцки език екстеро - външен и психе - психика, тоест въшна психика)[1].
Той е набор от записи в мозъка на външни събития, които са неоспорвани и наложени. Според Р. Ерксин това състояние не е идентично с даден родител, а е негова детска интернализация, погледа на малкото дете за своя родител[2]. Възрастния трябва в даден период от живота да преразгледа записите в Родителя и Детето[3].
Тук също има деление от структурна и функционална гледна точка: Структурна: * Дете в Родителя
* Родител в Родителя
* Възрастен в Родителя
Функционална:
*
Критичен Родител - Има своята конструктивна и деструктивна част. При конструктивната той контролира и поставя правилата, а при деструктивната наказва, забранява, дори и без причина.
*
Грижовен Родител - Той подкрепя, защитава, притеснява се и други.
Според Томас Харис Родителя се различа по словесни и физически белези[4]:
*
Словесни белези: "веднъж завинаги", "никога", "трябва", "глупост" и прозводни изрази на тази дума, "нахален", "отвратителен", "тъп", "миличко", "синко", "длъжен си"[5].
*
Физически белези: "тропане на крака, ръце на кръста, клатене на глава, "ужасен на вид", скръстени на гърдите ръце, кършене на ръце, цъкане, въздишане, погалване на някого, сбръчкано лице, свити устни, назидателно вдигнат пръст и други.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB_%28%D0%B5%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D1%8A%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%B5%29Дете (его състояние)Дете е термин от транзакционният анализ и е едно от трите его състояния,
които постулира Ерик Бърн. Според него Дете е "тази част от личността, която се е съхранила в детството...и всеки човек, на всяка възраст може да има чувства, мисли и поведение като в детството"[1].
Според друго определение то е "набор от чувства, отношения и модели на поведение, които са отживелици от собственото детство на индивида"[2]. Ерик Бърн нарича още това его състояние Археопсихика (от гръцки най-стара психика/душа)[3].
В структурен план
его състоянието Дете се дели на три:
*
Дете в Детето - Това е първичното усещане да си малък
*
Възрастен в Детето - Това е тази част, която е творческа, интуитивна и даротива. Ерик Бърн я нарича "Малкия Професор".
*
Родител в Детето - Това е тази част, в която са формите на поведение и чувстване, усвоени от родителите.
В функционален план се подразделя на две:
*
Естествено Дете, за което са присъщи спонтанност, независимост, импулсивност, творчество и егоцентричност.
*
Адаптирано Дете - То е ограничено от Родителя. Движещи елементи са страха, чувството за вина, стремежа към нагласа.
В
Адаптираното дете има две основни нагласи - Съгласяващо се дете и Бунтуващо се дете. И двете нагласи се проявяват в отговор на въздействията на Родителя.
За
Адаптираното и Естественото Дете Ерик Бърн казва:
„
Адаптираното Дете действа под влияние на Родителя и изменя своето естествено поведение - с жалби и уклончивост. Естественото Дете е по-двободно, по-импулсивно и повече проявява своите слабости. Детето в много отношения е най-ценният аспект на личността и ако намира нормални и здравословни начини за себеизразяване и наслаждение, то дава плодотворен принос в жизнеността и щастието на индивида “
—[4]
Детето може да се познае по два вида белези:
*
Физически белези, които се състоят в сълзи, трепереща устна, цупене, свиване на рамене, сведен поглед, дразнене, възхищение, смях, гризене на нокти, кикотене и други.
*
Словесни белези като например "искам", "не знам", "не ме интересува", "по-голям", "най-голям", "по-добър", "най-добър"[5][6]
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%B5%D1%82%D0%B5_%28%D0%B5%D0%B3%D0%BE_%D1%81%D1%8A%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%8F%D0%BD%D0%B8%D0%B5%29Свръх азСвръх аз или още като алтернативно изписване свърх-аз, а много рядко като русизъм
супер-его е термин въведен от Зигмунд Фройд в психоанализата. С него се означават всички норми на поведение, табута, ограничения, които регулират поведението, на което придава импулс Ид (То/Безсъзнателното). Свръх азът е носител на социалната компонента от човешкото поведение и изпълнява основно рестриктивни функции.
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B2%D1%80%D1%8A%D1%85_%D0%B0%D0%B7Криза на идентичносттаКризата на идентичността е понятие от психологията и най-вече от психоанализата на Ерик Ериксън. Тя се появява, когато индивида изгуби чувството си за тъждественост със себе си и историческа продължителност. Терминът е измислен от Ерик Ериксън.
ОписаниеИдентичността е "субективно чувство, както и наблюдаемо качество на лична тъждественост и продължителност, съчетани с вяра в тъждествеността и продължителността на някаква споделена картина за света. Като качество на несамостоятелен съзнателен живот, това може да бъде изключително видно у млад човек, който е намерил себе си, както е намерил и своето общество. В него виждаме да изплува уникална унификация (обединение) на това, което е неотменно дадено - това е, вид на тялото и темпарамента, надареността и уязвимостта, инфантилните модели и придобитите идеали - с отворени избори доставени в налични роли, професионални възможности, предложени ценности, срещане на ментори, правене на приятелства и първи сексуални срещи. (Erikson, 1970)."
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0ощипана девойка 
Нашумял термин за определянето на личност с високо его, която не понася критики от други хора. Важно е да се подчертае, че за да се уточнят качествата на тази личност трябва да се използват допълнителни прилагателно-значещи единици, защото тази личност може да е както много умна, така и много "не-умна".
Румънеца и Енчев всеизвестните Български рапъри пък възпяват този така високонравствен акт (ощипването) с песента си "Пипни ме тук...", т.е. "Щип-Щип...", "ох, ощипаха ма".
http://bg.wiktionary.org/wiki/%D0%BE%D1%89%D0%B8%D0%BF%D0%B0%D0%BD%D0%B0_%D0%B4%D0%B5%D0%B2%D0%BE%D0%B9%D0%BA%D0%B0сублимирамВ психоанализата сублимирането е защитен механизъм за намаляване на психичното напрежение, породено от натиска на Ид-а върху Его-то, чрез социално-приемливи форми на поведение: занимаване със спорт или с изкуство.
http://bg.wiktionary.org/wiki/%D1%81%D1%83%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%BC%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BC........................................................................
http://www.bulsite.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=9http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B8%D0%B7%D0%B0_%D0%BD%D0%B0_%D0%B8%D0%B4%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%82%D0%B0http://www.bulsite.com/index.php?option=com_content&task=category§ionid=3&id=29&Itemid=52Колко “неочаквано” е неочакваното насилие? http://www.bulsite.com/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=52Неочаквано насилие http://www.bulsite.com/index.php?option=com_content&task=view&id=47&Itemid=52