Ще се опитам да задам някои въпроси и да си обясня някои неща от Евангелието на Тома. Разбира се, то има много пластове на тълкуване и е доста пространсвено, но ще се опитам да засегна само някои от най-основните въпроси.
1.) Исус каза: Този, който разкрие значението на тези думи няма да вкуси смърт.
Тук нещата според мен са ясни. Исус говори за духовната смърт, т.е. че тя няма да настъпи. Явно все пак има смърт, но тя е на духовно ниво. За физическо изобщо не говорим.
3.) Ако вашите водачи заявяват че царството е на небесата, птиците на небето ще са там преди вас.
Ако кажат, че то е в морето, рибите на морето ще са там преди вас.
Царството е във вас и без вас. Когато познаете себе си, ще знаете.
Тогава ще знаете, че сте Синове на Живия Отец.Но ако не познавате себе си, вие сте в бедност, и сте бедност.
Това за небесното и морското царства са грешни и стари интерпретации на религиозните хора. Твърде неактуални днес. Исус говори за нас. Какво сме ние? Сбор от тела, душа и т.н.? Нека най-напред да разберем това. Не говоря за единици души, а за една критична маса души. Явно, че най-голямото богатство е в нас и без нас, т.е. без нас като отделни индивиди или като физически тела, явно това иска да се каже, че царството е в обединеното цяло на душите, които образуват единство. Фактът че всичко е в самите нас – съгласен съм с него, съгласен съм че всичко идва отвътре навън, всички образи извън самите нас са плод на самите нас, така че това е ясно – цветове, сетива, зрение, всичко се намира В НАС!!! а не извън нас, който мисли противното не е вярно.
19.)Блажен е този, който е бил преди да стане(бъде).
Ако станете мои ученици и се отзовавате на моите думи,
камъните ще се изправят във ваша услуга.
Вие имате пет дървета в Рая, непроменими през лятото и зимата,
никога не сменящи листата си.
Този, който ги познава всичките, никога няма да вкуси смърт.
Тук ми е малко трудно да тълкувам, но много искам да разбера за какво говори Исус. Първо, какво иска да каже с това, който е бил преди да стане? Второ, за кои пет дървета в Рая говори, това метафора ли е? За чакрите ли, за сетивата ли? И защо не се променят никога?
29.) Ако плътта е дошла заради духа, това е мистерия.
Но ако духът е дошъл заради тялото, това е удивително чудо.
Как такова богатство, чудя се, е направило своя дом в такава бедност?
Тук Исус осъжда материята. Според мен не я отхвърля, защото много добре знае, че трябва да има баланс между материя и дух, но той ни казва каква нищета, бедност и мизерия е материята, в сравнение с духа, който лети, който се преминава без никаква трудност, докато материята е много плътна, тежка и т.н. Тук съм напълно съгласен с Него. Материята сигурно е най-ниското ниво на вибрации на енергията. Така че и ние сме на едно страшно ниско ниво в развитието си като същества.
39.) Книжовниците и фарисеите
получиха ключовете на разбирането, и ги скриха.
Те не влязоха, нито позволиха на желаещите да влязат.
Бъдете мъдри като змиите и невинни като гълъбите
Този пасаж е един от най-интересните, поне за мен. Тук директно Той ни казва кои са Божиите предатели, кои са получили ключовете, а не са ги дали. На кои им е било дадено да ядат, но те като кучето, нито не яде, нито позволява на искащите да ядат. Много лошо. Трябва да се отговори точно на въпроса в исторически факти кои са тези КНИЖНИЦИ И ФАРИСЕИ и дали те са виновни за предишното следХристово и за сегашното положение на тази планета Земя.
Другото интересно е в последния ред. Защо след като змията, и всякакви влечугоподобни се свързват директно със сатаната, Исус ни кара да бъдем мъдри като тях? Не може ли да бъдем мъдри като някой друг? И това същите змии ли са като онази змия примамила Ева, т.е. това е Луцифер придобил образ на змия, но това е друга тема.
41.) Този, който има нещо в ръцете си,
ще получи, а от този който няма нищо,
ще бъде отнето и което има.
Тук става въпрос за Закона на привличането. Който има, ще има още, който няма, ще му се отнеме и малкото.
49.) Исус каза: Блажени са самотниците и избраните,
защото те ще намерят Царството от което идват,
и в което трябва да се върнат.
Тук съм сигурен че под самотници трябва да разбираме, онези които са самотни душевно, които не чувстват разбиране и удовлетворение в този физически триизмерен свят, а именно те търсят, защото нещо не им допада, нещо не е както трябва. В този смисъл те са търсещите, които ще намерят Царството. То именно затова са и самотници. Според мен, за да си самотник преди това трябва да си избран. Нека тези хора не сломяват дух. Те не са от този свят, но са тук за определен период. Те не идват от тук и това не е крайната им цел. Те са минувачи. Другите трябва да им завиждат в добрия смисъл на думата. Защото именно те са отделени от света, те се отправят навътре към себе си.
75.) Има много на вратата. Но само самотниците ще влязат
във Сватбената Стая.
Тук пак става въпрос за самотниците и че те ще имат предимство при влизането. Всъщност другите изобщо няма да влязат. Коя е Сватбената Стая не мога да кажа.
97.)Небесното Царство е като жена
която носи гърне с гозба на дълъг път.
Гърнето се спуква и гозбата се разпилява зад нея,
така че тя не разбира това докато се прибере у дома си.
Когато поставя гърнето пред себе си,
тя открива, че то е празно.
Всичко се крие в самите нас. Ние го носим в себе си още като се родим, а дори и преди това, когато не сме били в този свят. Постепенно обаче, без да му обръщаме внимание и като акцентираме на други неща забравяме какво сме имали, забравяме че свъщност съкровището се крие под съндъка в който стоим. А вместо това ние го търсим къде ли не на друго място. Според мен това е отлична метафора.
106.) Когато направите двете едно, тогава вие ставате Синове Божии,
и ако заповядате на планината да се помести, тя ще се помести.
Тук не мога да разбера за кое две в едно става въпрос. За жената и мъжа ли? За вътре и вън ли?
113.) Учениците Му Го запитаха:
Кога Царството ще дойде?
Исус отговори:
То никога няма да дойде, ако го очаквате.
Никой няма да каже виж тука е, или там е.
При все това, Царството на Отца е разстлано върху земята,
и никой човек не го вижда.
Хем е разстлано, хем не го виждаме. Може би Исус говори за друго измерение? Поне аз така си го обяснявам. Не знам как ще е нещо друго освен някаква друго измерение сгънато по много осбен начин.
114.) Симон Петър им предложи:
Мария Магдалина трябва да ни напусне.
Жените са незначими за живота.
Исус отговори:
Аз ще я водя така, че да я направя мъж,
и да може да стане Живеещ Дух, както(правя) вас мъжете.
Защото всяка жена направена мъжествена,
ще влезе в Небесното Царство.
Какво значи жената да стане мъж? И две в едно да станат?