Автор Тема: Дзен коани - методи за постигане на просветление  (Прочетена 10795 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
За постигане на сатори Дзен прилага метода на обучение чрез две основни упражнения: коан и дзадзен. Дзадзен или неговия санскритски еквивлент дхяна означава седене с кръстосани нозе в пълен покой и дълбоко съзерцание. Тази практика се заражда в Индия и се разпространява в целия Изток, но приложена в комбинация с коани се практикува само от Дзен.

Терминът коан означава буквално "обществен документ" или "официален устав". Сега означава кратък разказ за учител по Дзен, диалог м/у учител и монаси или въпрос, поставен от учител, чиято цел е да отвори съзнанието за истината на Дзен. В началото в Дзен не е съществувала системата коан. Съзнанието може да се развива само дори когато е оставено да следва определения му от природата ход. С годините е била измислена и въведена тази система за по- малко надарените ученици. Коана , в съвременния Дзен, се използва като механично средство за постигане на сатори. Той има за цел да синтезира или преодолява дуализма на сетивата. С наглед безсмислените изказвания на учителите, всъщност се атакува логичния разсъдък, възпитаван в духа на дуализма от самото ни раждане. Когато се изправиш пред учителя и го попиташ кой е основният принцип на будизма, едва ли отговор като "Кипарисовото дърво в двора" ще придобие някакъв смисъл за нас, отколкото ако отговора беше "Постигане на Нирвана". Но е напълно възможно първият отговор да ни доведе до сатори, а втория да ни тласне към размишления "що е Нирвана?", "как се постига?" и т.н. В този смисъл коана е ключ, врата за нашето свободно съзнание.

Тук ще приведа два коана за да усетите тяхната "нелогичност" и "абсурдност" според много от критиците на Дзен.

Един ден Токусан седял навън и се опитвал да рзгадае тайнството на Дзен.

Защо не влезеш вътре? - попитал го Рютан.

Тъмно е като в рог - отвърнал Токусан.

Рютан запалил свещ и му я подал. Когато той посегнал да я вземе, учителят духнал пламъка. В този миг съзнанието на Токусан се отворило.


Един ден Хякуджо отишъл да посети учителят си Басо. Над тях прелетяло ято диви патици.

Какво е това? - попитал Басо.

Диви патици, учителю.

Накъде летят?

Те вече отлетяха.

Басо хванал грубо носа на Хякуджо и го извил.

Ох,ох! - извикал Хякуджо от силната болка.

Ти каза, че са отлетели - релък Басо, - а те са тук от самото начало.

Струйки пот потекли по гърба на Хякуджо - той бил осенен от сатори.

1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #1 -: Ноември 29, 2006, 18:26:12 pm »
Един от най-известните дзен коани е: Какъв е звука от пляскане с една ръка?

Риокан, Зен-майстор, живеел извънредно скромен живот в малка колиба в подножието на планината. Една вечер, докато го нямало в колибата, дошъл крадец, но открил че нямало нищо за крадене.
Риокан се върнал и го заварил. "Ти си изминал дълъг път, за да ме посетиш", казал той на крадеца, "и не трябва да се връщаш с празни ръце. Моля те, вземи дрехите ми като подарък".
Крадецът останал потресен. Взел дрехите и се измъкнал.
Риокен седнал гол и се загледал в луната. "Горкият човечец", промълвил той, "как ми се иска да можех да му дам тази хубава луна".


Един монах запитал учител, който живел в планината като отшелник:
- Къде е пътят?
- Колко хубава е планината - казал учителят.
- Не ви питам за планината, а къде е пътя.
- Докато не минеш планината, сине мой, пътят няма да се открие пред теб - отговорил учителят.

****


  • Един любопитен монах запитал учителя си:

- Кой е пътят?
- Той е пред очите ви - отговорил учителят.
- А защо не го виждам?
- Защото мислиш за себе си.
- А вие? Виждате ли го?
- Докато гледаш на нещата от две страни, казвайки 'аз не виждам' и 'ти виждаш', погледът ти няма да се промени - отвърнал учителят.
- Значи пътят може да се види, когато няма нито 'аз', нито 'ти'?
- Е, когато няма нито 'аз', нито 'ти'' кой е този, който ще иска да го види?

1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #2 -: Ноември 29, 2006, 18:32:17 pm »
Вървял един човек през полето и срещнал тигър. Хукнал да бяга, а тигърът - след него. Човекът стигнал до ръба на стръмна скала, сграбчил една дива лоза и увиснал над пропастта. Тигърът се зъбел отгоре. Ужасен, човекът погледнал надолу, където се задавал друг тигър, готов да го разкъса. Две мишки, черна и бяла, започнали малко по малко да прегризват лозата. Близо до себе си човекът забелязал ароматна ягода. Вкопчен с една ръка в лозата, с другата той откъснал ягодата. Колко сладка била тя!

При учителя Джошу дошъл нов монах с думите:
- Току-що влязох в братството и бързам да науча Първия принцип на Дзен. Моля да ми го кажете.
Джошу запитал:
- Изяде ли си вечерята?
Той отговорил:
- Изядох я.
Джошу казал:
- Е, тогава измий паницата си.

Един монах попитал Тозан:"Как можем да не усещаме

студа и жегата?"Тозан отговорил:"Защо не отидете на

място,където няма студ и жега?" "Има ли такова място?"

"Когато е студено,бъдете самия студ;

когато е горещо, станете сърцето на горещината."

 

Един монах попитал наставника си как въплъщава Дзен в ежедневния си живот
Когато ям- ям, когато спя- спя. Това е.
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #3 -: Ноември 29, 2006, 18:50:07 pm »
Веднъж двама монаси пътували по кален път. Съшият ден бил валял силен дъжд. Наближавайки разкалян кръстопът те видели момиче в копринено кимоно което не можело да премине калният кръстопът. Единият монах отишъл до нея взел я на гръб и я пренесъл през калта. Вторият монах мълчал през целият път. Когато пристигнали в манастира казал: Ние монасите не трябва да доближаваме жени- това е опасно. Защо ти направи това?" "Аз оставих момичето на пътя- казал първият монах- Ти още ли я носиш?"

1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #4 -: Ноември 30, 2006, 11:53:33 am »
Нан-ин японски дзен учител от епохата Мейджи приел един университетски преподавател, дошъл да се осведоми за смисъла на Дзен. Поднасяйки чай на своя гост, Нан-ин напълнил чашата му догоре и продължил да налива.Преподавателят гледал как чашата прелива и не могъл да се сдържи. Препълнена. Повече не може да побере, рекъл той. Както и тази чаша, така и Вие сте препълнен със собствените си мнения и разсъждения. Как мога да Ви покажа какво е Дзен без първо да сте опразнили чашата си.

Когато би на посещение при Гасан един студент от университета го попитал дали е чел Библията на християните. Не почети ми от нея, казал Гасан. Студентът отворил Библията и прочел от Евангелие на Матея: "Защо се грижите и за облекло. Взрете се в полските кълнове, как растат: не се трудят, нито предат...И тъй не се грижете за утрешния ден, защото утрешният ден сам ще се грижи за своето" . Гасан казал: "Онзи, който е произнесъл тези думи, аз смятам за човек просветлен".
Студентът продължил "Искайте и ще ви се даде, търсете и ще намерите, почукайте и ще ви се отвори, защото всеки, който иска получава, и който търси намира, и на тогоз, който хлопа ще му се отвори".
"Това е прекрасно" , възкликнал Гасан. "Който е казал това е Буда (просветлен).
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #5 -: Ноември 30, 2006, 12:05:12 pm »
Веднъж един ученик попитал Джошу "Ако нямам нищо в съзнанието си какво да правя"
"Изхвърли го" казал Джошу.
Но като нямам нищо, как да го изхвърля, попитал ученика.
"Ами тогава носи си го", отвърнал Дзен наставникът.

Укротяването на Бивола (умът)
Камшикът и въжето трябват още- инак пак по някой прашен път ще кривне.
Щом го овладееш, става по природа кротък.
После без да го завързваш, подчинява се на господаря.
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен ultrafutur

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 786
  • Amor vincit omnia
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #6 -: Ноември 30, 2006, 12:10:36 pm »
много красиво !!!

Благодарности за идеята, miamoto !!!



Джошу се обърнал към учителя Нансен:
- Кой е верният Път?
Нансен отговорил:
- Всекидневният път е верният Път.
Джошу запитал:
- Мога ли да го науча?
Нансен отвърнал:
- Колкото повече учиш, толкова по-далеч си от Пътя.
Джошу полюбопитствал:
- Но ако не го изучавам как ще го узная?
Отговорът на Нансен бил:
- Пътят не е сред видимите неща, нито сред невидимите. той на спада към познатите неща, нито към непознатите. Не го търси, не го изучавай, не го назовавай. За да се озовеш на него, разтвори себе си широко като небето.
musica universalis

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #7 -: Ноември 30, 2006, 13:53:48 pm »
Дзен-учениците престоявали най-малко десет години, преди да си позволят да учат другите. Теино, който бил свършил чиракуването и станал учител, посетил Нан-ин. Денят се случил дъждовен и Теино носел шапка и дървени обувки.
След поздравленията Нан-ин забелязал:
- Допускам, че си оставил шапката и обувките отвън. Искам да знам от коя страна на обувките е шапката ти.
Обърканият Теино не можал да отговори. Той съзнал, че не е способен да запази всяка минута дзен-съзнание. Станал ученик на Нан-ин и още десет години се упражнявал в постоянно запазване на дзен-състояние на духа.

Когато старата Ешун усетила смъртта до себе си, тя помолила няколко монаси да струпат клада на двора. Застанала непоколебимо на върха на пирамидата и ги накарала да запалят огъня.
- Там сигурно е много горещо - изохкал един монах.
- Само един глупак може да се интересува от това - отвърнала Ешун.
Пламъците лумнали, но там било само тялото й.
 
Дзен учителят Хакуин бил хвален от близките си за чистия си живот. Хубава девойка, чиито родители имали бакалия, живеели наблизо. Изведнъж, без никакво предупреждение, родителите й забелязали, че е бременна. Това ги разгневило. Тя не могла да обясни кой е бащата, но като я притиснали, назовала Хакуин. Вбесени, родителите отишли при Учителя. "Тъй ли?" всичко, което той казал.
След като детето се родило, занесли го на Хакуин. От този момент той изгубил репутацията си, което изобщо не го трогнало, и се отдал на грижи за детето. Вземал мляко от близките си и всичко от което детето имало нужда.
Година по-късно момичето-майка не издържало. Тя открила истината на родителите си - че истинският баща на детето е младежът, който работел в магазина за риба.
Майката и бащата на момичето веднага отишли при Хакуин да го молят за прошка, извинявали се дълго и си взели детето. Хакуин бил готов. Давайки детето, той казал само: "Тъй ли?"
 
Ако обичаш, обичай открито
 
Двайсетина монаси и една монахиня, която се казвала Ешун, се упражнявали в медитация с известен Дзен-майстор. Ешун била много хубава, въпреки че главата й била обръсната, а дрехите й - простички. Няколко монаси тайно се влюбили в нея. Един й написал писмо, настоявайки за лична среща.
Ешун не отговорила. На следващия ден учителят предал лекция на групата и когато свършил, Ешун станала, й, обръщайки се към този, който й бил писал, казала: "Ако ти наистина ме обичаш, ела и ме прегърни сега."
 
Буда
 
В Токио живеели двама известни учители. Единият, Уншо, изпълнявал стриктно наставленията на Буда, не вкусвал концентрати, нито хапвал нещо след единадесет сутрин. Другият учител, Танзан, професор по философия в имперския университет, не спазвал никакви указания.
Когато бил гладен, похапвал, когато му се спяло, спял по цял ден.
Един ден Уншо заварил Танзан да пие вино, нещо недопустимо за последователите на Буда.
- Здравей, братко - поздравил го Танзан - искаш ли да пийнеш с мен?
- Аз никога не пия! - отсякъл Уншо
- Който не пие, не е никакъв човек.
- Нима не съм човек само защото не пия концентрати? И ако не съм човек, какво съм тогава?
- Буда - отвърнал Танзан.
 
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен H.

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 8 658
  • In Lies We Trust...
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #8 -: Декември 04, 2006, 03:09:46 am »
Занимавах се с Дзен около 2 години. Стигнах до извода, че няма "система" (извинявам се, че наричам Дзен "система", поради липса на нещо изобщо, което да го опише) по-истинска, по-добра и по-близка (заедно с Дао) до душевността ми и до това, което ние наричаме Истина или Път. И тъй като каквото и да кажа за Дзен би било грешка и някой Учител би започнал да ме обработва с пръчката по главата, и аз ще се включа с няколко дзен-мондо-та, коани и притчи :)


Преди човек да започне да изучава Дзен, планините
са си планини, а реките - реки.След първото съзиране
на истината, планините вече не са планини и реките вече не са
реки.След просветлението планините отново са планини
и реките - реки.


                                   
                                    Дзен поговорка - (Лично изпитано/проверено.)
                         


Ако не можеш да намериш истината там, където си,
къде другаде смяташ да я търсиш?



                                   Доген



Дъждовните капки тупат по листата на дървото, но това не са
тъжни сълзи, това е само мъката на този, който ги слуша.

     
       
                                     Дзен поговорка



Един монах попитал Юе-шан:
- За какво мисли човек, докато седи във вглъбение?
- Мисли за немислието - отговорил Учителят.
- Как човек мисли за немисленето? - попитал монахът.
- Без да се замисля - казал Учителят.



                                      Дзен - Мондо



Един монах попитал Джао - джоу:
- Ако човек срещне някой бедняк, какво трябва да му даде?
- На него нищо не му липсва. - казал Учителят.



                                      Дзен - Мондо



Прекрасен сняг - и снежинка не пада къде да е другаде.


                                        Дзен фраза


Последната изразява духа на Дзен много красноречиво :)
Благодаря ти за темата miamoto!
« Последна редакция: Декември 04, 2006, 03:11:14 am от Horus »

Неактивен H.

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 8 658
  • In Lies We Trust...
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #9 -: Декември 04, 2006, 03:12:19 am »
Дзен-център и в България - http://zencentre.org/beginning_bg.html

Не се наемам да давам коментари :)

Неактивен Gil-Galadh

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 983
  • V to the A to the D-E-R
    • chigot.blogspot.com
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #10 -: Декември 04, 2006, 09:57:30 am »
много добри,мого остроумни и много въздействащи.Алелуя!
-Какво е дзен?  -Fire-water burn на Bloodhound gang chigot.blogspot.

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #11 -: Декември 05, 2006, 20:53:41 pm »
Най-ценното нещо на света
Един ученик попитал китайския учител Сън цан "Кое е най-ценното нещо на света"
Той отговорил главата на умряла котка. "Защо главата на умряла котка да е най-ценното нещо на света" попитал ученика.
Защото никой не може да определи цената й.
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #12 -: Декември 10, 2006, 18:18:30 pm »
За самохвалството
Когато бил в началото на обучениетоси по Дзен, Ямаока Тешшу обикалял от един учител на друг, посетил и Докуон от храва Шококу. Желаейки да се изтъкне, колко е напреднал казал: "В крайна сметка съзнанието, Буда и всички живи същества не съществуват. Истинната природа на явленията е пустотата. Няма нито прозрение, нито заблуда, нито мъдреци, нито бездарници. Няма давани и няма нищо за получаване." Докуон, пушейки кротко, не казал нищо. Изведнъж фраснал Ямаока с бамбуковата си лула. Това доста разгневило младежа.
"Щом не съществува нищо, откъде се взе този гняв", попитал Докуон.
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен miamotobg

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 174
  • Шинмен Миамото Мусаши
Re: Дзен коани - методи за постигане на просветление
« Отговор #13 -: Декември 10, 2006, 18:30:05 pm »
Вратите на Рая
Един самурай на име Нобушиге дошъл при Хакуин и запитал: "Има ли наистина рай и ад?"
Ти кой си- попитал Хакуин
"аз съм самурай"- гордо отвърнал воинът
Ти, войник, възкликнал Хакуин. Що за владетел би те взел за свой войник? Лицето ти е като на просяк.
Нобушиге побеснял и започнал да измъква меча си, но Хакуин продължил:
А, и меч имаш значи! Сигурно е толкова тъп че няма да отреже главата ми. Щом Нобушиге изтеглил меча си, Хакуин казал:
Тук се разтварят вратите на Ада.
При тези думи самураят, виждайки самообладанието на учителя, върнал меча в ножницата си и се поклонил дълбоко.
Тук се разтварят вратите на Рая, рекъл Хакуин.
1. Не носи злоба в себе си. 2. Прави разлика между печалбата и загубата във всекидневието. 3.Развива

Неактивен mvm

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 18
Веднъж Буда отишъл при своите ученици с кърпа в ръка - красива копринена кърпа. Вероятно е била подарък от някой цар. Обикновено Буда не приемал такива неща, и сега всичко го гледали в недоумение защо държи тази кърпа в ръцете си, сякаш им казвал: ''Погледни внимателно, виж!'' Всички вперили очи в кърпата, но никой не видял нищо друго, освен красива копринена кърпа.

След това Буда започнал да връзва възли с краищата на кърпата. Настъпило пълно мълчание, всички гледали какво прави той. Завързвайки пет възела, Буда попитал:
— Това същата кърпа, която донесох ли е, или друга?
Сарипута казал:
— Вие надсмивате ли ни се? Разбира се, че е същата кърпа.
— Сарипута, помисли още веднъж! Онази кърпа беше без възли, а на тази има завързани пет. Как може да е същата?
Едва сега Сарипута разбрал смисъла и казал:
— Разбрах всичко. Макар че кърпата е същата, сега тя е във възли и прилича на страдащ човек.
— Точно така. Всичко, което искам да ви покажа е, че човек, който се терзае, по принцип не се отличава от Буда. Аз съм всичко на всичко кърпа без възли! Ти - си кърпа с пет възела. Тези възли са - агресивност, алчност, лъжливост, неосъзнатост и егоизъм. — След това Буда казал — Сега аз ще се опитам да развържа тези възли. Кой ще ми помогне да го направя? — Той започнал да дърпа двата края на кърпата и възлите започнали да стават все по-малки и по-стегнати.
Някой възкликнал:
— Но какво правите? Така те никога няма да се развържат! Коприната е толкова тънка, а Вие така силно я дърпате. Възлите ще станат толкова малки, че ще бъде невъзможно да бъдат развързани.
Буда им казал:
— О, вие отлично разбирате всичко, когато става дума за кърпата. А защо не можете да разберете самите себе си? Нима вие не сте в същата ситуация? Вие дърпате своите възли и те стават все по-стегнати и по- стегнати. След това попитал — Кой ще каже как да се развържат възлите?
Един ученик предложил:
— Отначало човек трябва да се приближи и да разгледа внимателно как са били завързани възлите. — Той разгледал кърпата и казал — Възлите са били завързани така, че ще станат по-свободни само ако ги разхлабим и като им позволим да станат по-свободни, ще ги развържем, това не е трудно. Това са прости възли. — Ученикът взел кърпата и внимателно развързал възлите един след друг.
Буда казал:
—Днешната проповед свърши


Аз научих за тези коани наскоро, обаче страшно много ме впчеатлиха.  От спиралата може да се изтегли книгата "Сто дзенски коана", там има коани с тяхното обяснение.

Ето и едно мнение, което мисля много добре описва Дзен:

Цитат
Някои критици упрекват Дзен в абсурдност. За тях следното четиристишие е лишено от всякакъв смисъл:

Вървя си с празни ръце, а в тях държа лопата;

ходя пеша, а пък съм яхнал вол;

когато минавам по моста,

о, чудо, не водата тече, а мостът.

Но Дзен би възразил, че така наречения здрав разум, с който се отнасяме към нещата, не е върховен съдник и причината да не постигаме проникновено разбиране за истината се дължи на погрешното ни придържане към някаква ''логическа'' интерпретация на битието.

Дзен смята, че сме твърде много роби на думите и логиката. Оковани по този начин, оставаме нещастни и преживяваме тежки страдания. Но ако искаме да узнаем това, което си заслужава да се знае и ще ни отведе до духовно блаженство, трябва да се стремим да се освободим веднъж завинаги от всякакви условности. Трябва да възприемем нова гледна точка, от която светът да бъде видим в неговата цялост, а животът - разбран в неговата сърцевина

Всеки опит Дзен да бъде описан и обяснен излиза извън него. Дзен е в нашия жизнен опит, той е нашият жизнен опит, той е нашето съзнание, всеки предмет и явление около нас е Дзен. Самите ние сме Дзен, стига да го осъзнаем с най-съкровенната част на душата и съзнанието си. Дзен няма да ни даде отговори как е сътворен света, има ли Бог, има ли душа, смърт или каквито и да било отговори. Ако разберем Дзен ние просто ще се научим да живеем.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27