Възможна ли е версията "атентат" във влака София-Кардам?
10 март 2008 | 09:28 | БТВ, “Тази сутрин”
Ген. Васил Василев, съветник в Парламентарната комисия по вътрешна сигурност
Проф. Юли Абаджиев, председател на УС на Съюза на българските командоси
Водещ: Генерал Васил Василев, който е съветник в парламента в Парламентарната комисия по вътрешна сигурност, и Юли Абаджиев, който е професор, който е създател на Българските специални части и е председател на УС на Съюза на българските командоси – гости на нашето предаване. Добро утро. Ще говорим за това възможна ли е версията "атентат" във влака София-Кардам? /.../
По повод трагедията “София-Кардам” – появи се една версия, версия за атентат, за възможно умишлено подпалване на този пожар с цел атентат. Според вас, доколкото вие сте запознати с този случай, доколкото много ваши колеги вече говорят свободно по тази тема – имало ли е атентат, или е нямало. Какво мислите, има ли някаква вероятност, някаква доза вероятност подобна версия? Първо вие, пък генералът ще каже в парламента какво ще правят, че те там и комисия създадоха.
Юли Абаджиев: Значи, първо, аз искам от вашата трибуна, от телевизията, да изкажа своето съболезнование към близките на загиналите. Искам да припомня един факт – на 4 юли 2004 г. аз бях в това студио, поканен от вас. Тогава бяха задържани двамата шофьори в Ирак. Моята прогноза беше, че те ще бъдат екзекутирани, независимо какви кризисни щабове ще правим тук и вие си го спомняте много добре това нещо, и това стана. Не искам сега това, което ще кажа, да се осъществи или да бъде толкова вярно, колкото тази моя прогноза.
Водещ: Не искате да бъдете лош пророк в нашето студио?
Юли Абаджиев: Да, лош пророк. Но обстоятелствата по случая с влака-ковчег са много сериозни, вътре има много...
Водещ: Да го наричаме “вагона-ковчег”.
Юли Абаджиев: Да, защото има един “влакът-беглец”, нали, вагоните. Значи, експертите, които работихме, и това, което ние анализирахме в нашия съюз, имаме Национален експертен съвет под ръководството на /.../. Доста сериозно разговаряхме, доста сериозно наблюдавахме това, което бе излъчено от вашата телевизия, по вестниците и стигнахме...
Водещ: Видяхте ли снимките, които показах аз на френския влак, на българския, разликите между единия и другия.
Юли Абаджиев: Да, и аз също ви нося, защото ние също работим, както виждате, ето, сега...
Водещ: Да, вагонът-ковчег.
Юли Абаджиев: Да се видят много ясно как е огънат в средата.
Водещ: Те са като двугърби камили тези вагони.
Юли Абаджиев: Да, точно като двугърби камили.
Водещ: Такова чудо!
Юли Абаджиев: Значи, седем минути, около седем минути е стигнал апогея на пожара. Подобни случаи са между 15 и 20 минути.
Водещ: Само да покажа къде са загинали хората. Ето, в този вагон. Ето, този, който е в по-близък план. Той пламва първи, след него и т.нар. “втори вагон”.
Юли Абаджиев: Това показва силна температура, която всмуква навътре и огъва вагона. Както знаете, при взрив /.../, при взрив на автомобил не се издува капакът нагоре, а се вдлъбва навътре покривът. Това е един вакуум, който се получава. Това се дължи на огнища, които са много силни. Смехотворно е да се каже, че влакът е запален от някакво перде или някои се напили, цигара...
Водещ: Свидетел каза в нашето студио, че е почнал от лампа. Лампата пада на земята, чува се трясък от счупено стъкло.
Юли Абаджиев: Да, чува се трясък.
Водещ: И спокойно се разхождат поне първите една-две минути пътниците във вагона и обсъждат вероятно има ли пожар, няма ли.
Юли Абаджиев: Значи, това са версии, това е народно творчество, версии, всеки си приказва, каквото иска. Аз само искам да подчертая следното нещо: има много факти и много данни, които говорят, че може би има така нареченият, между нас специалистите казваме, т.нар. “черен терор”.
Водещ: Какво означава “черен терор”?
Юли Абаджиев: “Черният терор” означава тогава, когато се случи това, което се случи, без да бъдат предупредени медиите, че на еди-коя си дата, в еди-кой си влак ще избухне бомба.
Водещ: Т.е. вие допускате атентат?
Юли Абаджиев: Това е бялата. Значи, ние допускаме 98%, че това е диверсия. Атентат, т.е. взрив не е имало, но има течни взривове, които се взривяват безшумно и които вдигат висока температура и стават пожар. Както вие казахте, влакът в Париж, след това в Кьолн миналата година разкриха, съответните служби разкриха течни взривни устройства, които са много страшни и които се използват обикновено /.../. Затова забраниха в самолетите да се вкарва каквато и да било...
Водещ: Ние разбрахме, че във влака не е имало абсолютно никакъв контрол. Тук беше шефът на железниците. Те не проверяват за нищо. Значи, може да се вкара, каквото си решиш. Нямало е и полиция във влака, само да добавя.
Юли Абаджиев: Точно така.
Водещ: Имаше навремето една железопътна полиция. Дали сега съществува /.../?
Юли Абаджиев: “Транспортна полиция”, тя сега съществува. Аз искам само да кажа едно – ние всички сме виновни. /.../ да посочваме – този министър да си подаде оставка, този, да. Ние всички сме виновни, тези, които се занимаваме с това нещо.
Водещ: Чакайте първо версията, версията да уточним, пък после за вината.
Юли Абаджиев: Версията, според мен, това са две ядра, които в двата кушета и в спалния вагон, където, и там е на снимката показано, където е станало запалването, умишленото запалване.
Водещ: Едновременно се запалват, според вас...
Юли Абаджиев: Може да е имало някаква разлика от няколко минути, една минутка, половин минутка да е имало, но двата вагона... Добре, че е спрял. Ако беше в движение, не знам колко жертви щеше да има.
Водещ: Защо да е атентат? Трябва да има някакво обяснение. Атентат не се прави просто така. Защо да е диверсия? Свързвате ли го с близката дата на Националния празник, свързвате ли го с опит за етническо противопоставяне? На каква основа е този атентат, ако е атентат?
Юли Абаджиев: Според мен всяка една държава и всеки един народ не е защитен в съвремието от тероризъм. Знаете, че ние участваме в Ирак, в Афганистан с американските военни сили и това, естествено, рано или късно ще се отрази и върху нашия спокоен живот.
Водещ: Ама не е имало във влака, най-вероятно не е имало такива лица, които да бъдат най-малкото...
Юли Абаджиев: То не е необходимо да има. Въпросът е много по-ефектен и много по-силен да загинат невинни хора, които нямат нищо общо.
Водещ: Ама някой трябва да е активизирал този пожар и той да е бил сред тези пътници.
Юли Абаджиев: Не, той може да бъде активизиран и дистанционно, чрез GSM. Има си такава техника, която може да...
Васил Василев: Може да е чрез ампула.
Юли Абаджиев: Ампула, която в определен момент, може да е часовников механизъм, най-простото.
Водещ: Генерале, вие как ще коментирате версията за атентат, която проф. Абаджиев тук абсолютно обосновано, от негова гледна точка, споделя с публиката?
Васил Василев: За първи път тези въпроси ги повдигна вестник “Класа”, за първи път.
Водещ: Версията “атентат”?
Васил Василев: Версията, че... Там няколко въпроса бяха зададени, на които са много истински въпросите. А именно – какъв е този материал, който гори така бързо, за седем минути, че прави вагона е този вид, какъв е този материал?
Водещ: Китайски запалки казаха някои, други пък ракия. Това бяха най-, така, битовите обяснения.
Юли Абаджиев: Само да допълня генерала, затова само една информация. Алуминият, който е стопен, има стопен алуминий...
Водещ: Е на 600 градуса.
Юли Абаджиев: 660 до 700 градуса.
Васил Василев: Аз за това говоря.
Водещ: Добре, генерале, дайте някакви аргументи.
Васил Василев: Какви аргументи може да има, за да има атентати?
Водещ: Да.
Васил Василев: На този етап няма кой да ви каже какви аргументи има, за да не се произнесат службите. Ако те не са получили сигнал, защото това е работа на службите, какви сигнали са доловили евентуално за наличието на група, на единични хора, които правят такива замисли. И второ, цялата истина може би ще се разкрие, когато има задържани хора и се насложат задържаните хора, техният умисъл и това, което се е случило. Пак се връщам аз на влака. Вестник “Класа” зададе и въпроса къде този влак е нощувал, много е важно това нещо. Ако наистина е имало атентат, а и аз съм много близък до версията на професора, наистина, ако е имало атентат, този атентат е бил подготвен някъде, той не може да се случи ей така.
Водещ: Къде е нощувал влакът, имало ли е достъп до него на хора?
Васил Василев: Кои? Кои хора са имали достъп до него? Къде е бил няколко дена преди това? и въобще цялата работа се разви около това нещо. Това, което чух, че е имало две огнища на пожара – едното в единия вагон, другият в другия вагон...
Водещ: Пак е версия това. Дали не е пък другата версия, че третият вагон, който пръв се подпалва, подпалва от само себе си и втория вагон.
Васил Василев: Аз искам да ми се обясни с... Пожарната експертиза да докаже, тя е много важно нещо. Сега се прави пожарна експертиза, която да покаже наистина къде е било огнището на пожара, така се нарича, как се е разраснал и кой материал е донесъл тези поражения. Много е важно.
Водещ: Вие допускате ли без катализатор, без материал, който (...)...
Васил Василев: Не го допускам, знам какво ще ме питаш. Не го допускам.
Водещ: ... да пламнат така вагоните.
Васил Василев: Говорим за следното нещо. Да си представим реално нещата. В купето са един или двама души, пада един лампион, удря се в земята, започва да гори, най-елементарната реакция на тези хора, които са...
Водещ: Е да го стъпчат с крака.