Автор Тема: Всевиждащото око - езотерично-научен дискурс  (Прочетена 83 пъти)

0 Потребители и 2 Гости преглежда(т) тази тема.

Неактивен HomerCat

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 146


И понеже на картинката има цитати,ето източниците:
https://bg-patriarshia.bg/bible-old-testament-21#34
Йов,глава 34,ред 21.

https://chitanka.info/text/2052/3#textstart
Трета глава,осма брахмана,ред 11.

Имам образно-художествено мислене (по кучедразнителя-академик Павлов),а визуалните образи  могат да повлияят на по-дълбоки слоеве на подсъзнанието (нещо,което може да ви го каже и Саша Грей;не само защото сме една зодия),затова реших да започна визуално.Днес преправих заглавието на картинката;то беше „Езотерика 2.0...“.

(*)Не съм забравил препоръката на Админа да слагаме картинките като прикачени файлове,за да не се получават празни линове при евентуалното им изчезване от хост-обитанието им.Другите ще ги слагам като прикачени файлове,но поне една ми се искаше да има като част от въведението в темата.

Защо това заглавие?Краткият отговор е,че го намирам за уместно и ето защо.
„Всевиждащото око “ е подходящ символичен израз за нещо,което може да има и конкретен материален израз(в мозъка).Освен това,може би някои любители на конспиратологията да са придобили известна негативна нагласа към  него,свързвайки го с масони,илюминати,
такива зловещини.Аз ще се опитам да разпръсна тази мъгла и да покажа,че  това  е „съкровището на алхимика“,който пък "алхимик" е ...да, точно Егото имам предвид.

Какво е  ‚дискурс“ може да се прочете в Уикипедия на български.Едно от значенията му,които използвам е и това:
https://www.lexico.com/en/definition/discourse
съществително  „1. Писмена или говорима комуникация или дебат.“

Езотерично-научен,защото мисълта ми „бяга натам и насам“ между полето на езотериката и науката,където има различни „ниви“ и  търся възможни припокривания и точки за свързване,които ще се опитам да ви покажа.А сега към споменатите в другата тема цитати от Спрингмайер.Мирча Елиаде ще е по-нататък.

http://www.whale.to/b/sp/2.html#Hidden%20Observer.

„Първо, изследователите са открили, че дълбоко в човека мозъкът наистина разбира в чисто съзнание всичко за себе си.Това важи за всички.
(*)Тези две изречения са последните от по-горния абзац.

"Тази чиста осъзнатост е наречена с различни имена, включително Скрит Наблюдател. Ако човек е отвратителен и изглежда, че има пълна липса на осъзнаване, че дразни хората,просто знайте,че дълбоко в себе си осъзнава точно какъв е и какво прави. Мозъкът на множествения при дълбоко осъзнаване знае какво се е случило с него...Скритият наблюдател е в състояние да види всичко,което прави Системата.“

В контекста на книгата,“Система“ е човекът,обект на програмиране.Аз ще използвам тази дума в по-широк смисъл.
Човекът е съставен от различни системи - опорно-двигателна,сърдечно-съдова,нервна...които се явяват подсистеми на системата човек,който може да бъде описан и като малка био-психо-социална система.А голямата БПС-система е обществото(социума), което е съвкупността от всички малки БПС-системи (индивиди).
На свой ред психиката може да бъде описана като информационна (или дори био-психо-енергийно-информационна)система,в която Скритият Наблюдател,Свидетелят или Sakshin(*1) е нещо като Супервайзър от най-високо(*2) и същевременно - най-дълбоко(*3) ниво.


бележки:
(*) 1. https://spokensanskrit.org/index.php?mode=3&direct=au&script=hk&anz=100&tran_input=sakshin
А на предпоследния ред забележете,че този Сакшин може да означава също „Его или субект“.
(*) 2. С уговорката,че това не е екзотеричният “Висш“ Аз,бих допуснал израза “Higher Self“ - „По-Високото Себе“.
(*) 3. Доколко е уместно да го наречем Inner Self - Вътрешно Себе (или Аз)?На мен ми се струва,че „той“ е имперсонален,демек - безличностен.От което следва,че е безпристрастен,обективен.

http://www.whale.to/b/sp/2.html#The%20Core

„Да се ​​върнем към описанието на „ядрото“ или онази част от мозъка, която е непокътната в началото. Ако се спрем, за да разгледаме, че човек, който не е множествен, ще изпита борби в ума си,когато едновременни, припокриващи се, но противоречиви желания се срещат в конфликт - т.е. "трябва ли да лежа в леглото, да ходя на работа или да ходя днес на риболов?"
Определена част от  мозъка (Синтезиращ Аз) е способна да сложи в ред такъв конфликт - той надхвърля всички тези конфликтни състояния на егото. Едно единствено Синтезиращо Аз в мозъка също е отговорно за де-синтезирането на его-състоянията."


Относно ядрото и его-състоянията:
Тези „припокриващи се,но противоречиви желания“,които „се срещат в конфликт“ ме подсещат за изказването на Гурджиев,че „човекът е множествено същество“.Неговият ученик,а после и продължител на делото му със свой принос - Успенски,също твърди,че човек има множество „азове“ (аз бих ги нарекъл и его-състояния),но според него: „В действителност няма никакво единство , няма контролиращ център, няма постоянно Аз или Себе.“
(„Психология на човешките еволюционни възможности“, Първа лекция,стр.10,преводач - Росица Николова)

Аз клоня към тезата,че има център или ядро;греша или не,това е част от моя работен модел.
А сега  да се върнем към „скрития наблюдател“ и отговора на въпроса кой е автора на този израз.
Моето любителско проучване ме отведе...познахте къде - Станфорд.Там е пълно с професори,един от които искам да ви представя.
След паузата.

 



 

"Една голяма шахматна игра се играе върху целия свят...",("Алиса в Огледалния свят")

Неактивен HomerCat

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 146
Re: Всевиждащото око - езотерично-научен дискурс
« Отговор #1 -: Ноември 17, 2020, 20:43:00 pm »
Сега за автора на израза "скрит наблюдател".

https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/oi/authority.20110803095935377

Общ преглед/скрит наблюдател/Бърза справка

„При човек, който е хипнотизиран, част от ума, която функционира отделно, изпитвайки неща, за които хипнотизираният човек изглежда не е наясно. Например, човек под хипнотична аналгезия, който е подложен на болка със студен натиск(*), може да не съобщи за усещане за болка и да изглежда доста необезпокояван, но ако хипнотизаторът каже: „Когато сложа ръката си на рамото ви, ще мога да говоря със скрита част от вас, която знае нещата, които се случват във вашето тяло, неща, които са непознати за онази част от вас, на която сега говоря", тогава скритият наблюдател може да се появи и човекът да докладва силни болкови усещания. Феноменът е наблюдаван през 1899 г. от американския психолог Уилям Джеймс (1842–1910) и от няколко следващи изследователи, но за първи път е изследван експериментално през 1973 г. от американския психолог Ърнест Ропике Хилгард (1904–2001), който го е преоткрил случайно по време на лабораторна демонстрация, при която хипнотично глух субект бил помолен с тих глас да повдигне десния си показалец, ако „някаква част“ от него може да чуе гласа на хипнотизатора, след което пръстът се вдигнал и субектът веднага поискал  слухът му да се възстанови, защото е усетил как пръстът му се движи и искал да знае какво му е направено.
Вижте също теорията за неодисоциацията.“

(*) Изразът е „cold  pressor pain“.Cold  Pressor Test  накратко е - изследваното лице си потапя ръката в ледено студена вода и когато почувства болка,съобщава.След това държи ръката си във водата,докато болката стане нетърпима,тогава изважда ръката си.
Така се измерва праг на болката и търпимост на болка.Могат да се измерват и други показатели на организма - сърдечно-съдов отговор,пулс и др.Видео с Хилгард,където се демонстрира хипнотично обезболяване,докато ръката на човека е в студената вода.
https://www.youtube.com/watch?v=W1jYDm1b-o4

По-подробно  за Е.Хилгард от англоезичната страница в Укипедия:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ernest_Hilgard

Ърнест Ропике „Джак“ Хилгард (25 юли 1904 - 22 октомври 2001) е американски психолог и професор в Станфордския университет.
Той стана известен през 50-те години на миналия век с изследванията си върху хипнозата, особено по отношение на контрола на болката. Заедно с Андре Мюлер Вайценхофер, Хилгард разработва Станфордските скали за хипнотична податливост.(*)
Преглед на общата психология, публикуван през 2002 г., класира Хилгард като 29-ият най-цитиран психолог на 20-ти век.

(*)Stanford Hypnotic Susceptibility Scale,Form C [Прикачен файл;само за информация;не си играйте на хипнотизатори.]

Биография

Роденият в Белвил, Илинойс, Ърнест Ропике Хилгард е син на лекар, д-р Джордж Енгелман Хилгард, и Лора Ропике Хилгард.
Хилгард първоначално е привлечен от инженерството; той получава бакалавърска степен по химическо инженерство от Университета на Илинойс през 1924 г. След това учи психология и получава докторска степен. от Йейлския университет през 1930 г. Той е избран за член на Американската академия на изкуствата и науките през 1958 г.През 1984 г. Хилгард е удостоен от Националната академия на науките (National Academy of Sciences) с награда за научен преглед.
Хилгард се среща с колежката си  психолог Жозефин Рорс в Йейл; те се женят през 1931 г. и имат две деца, Хенри (роден 1936) и Елизабет Ан (роден 1944). Хилгард умира през 2001 г. в ПалоАлто, Калифорния, на 97-годишна възраст.

Хипноза

Хилгард е специално известен със своята теория, че така нареченият „скрит наблюдател“ се създава в съзнанието, докато се извършва хипноза. Неговите изследвания върху скрития наблюдател по време на управление на хипнотичната болка имаха за цел да осигурят подкрепа за неговата теория за неодисоциация.Според тази теория, човек, подложен на хипноза, все още може да наблюдава собствената си болка, без съзнателно да изпитва страдание. Феноменът на „скрития наблюдател“ беше противоречив и критиците твърдяха, че той може да бъде произведен чрез внушения,което показва, че вероятно е не повече от артефакт от инструкциите, дадени на участниците в изследването.[Цитиране необходимо]
Пишейки в края на 70-те години (Хилгард , E. (1977)“Разделено съзнание: множество контроли в човешката мисъл и действие“(*),
Ърнест Хилгард става убеден, че всички ние имаме друго същество, с което споделяме живота си. 
Хилгард определи тази същност като скрит наблюдател.

В една от книгите си Хилгард описа класически тест, демонстриращ как тази скрита същност е част от нашето съзнание. Той пише за сляп студент, който е хипнотизиран и докато е в състояние на транс, му е казано, че ще стане глух.Внушението било толкова силно, че той не успял да реагира на никаква форма на шум, дори силни звуци до ухото му. Разбира се, той също не успял да отговори на никакви въпроси, които му били зададени, докато е бил в състояние на транс. Хипнотизаторът искал да открие дали някой друг е чувал. Той тихо казал на студента: "Може би има някаква част от вас, която чува гласа ми и обработва информацията. Ако има, бих искал показалецът на дясната ви ръка да се издигне като знак, че случаят е такъв".(Hilgard, 1977, стр. 186).Пръстът се вдигнал. При това студентът поискал да бъде изведен от хипнотично предизвикания период на глухота. При събуждането си студентът казал, че е поискал да излезе от състоянието на транс, защото „усетих как пръстът ми се повдига по начин, който не е спонтанно потрепване, така че трябва да сте направили нещо, за да го накарате да се повдигне, и искам да знам какво сте направили“.(стр. 186).
Тогава хипнотизаторът го попитал какво си спомня. Тъй като трансът е бил лек, студентът всъщност никога не е губил съзнание; всичко, което се случило, било, че престанал да чува. За да се справи със скуката да бъде лишен от зрение и звук, той бил решил да работи върху някои статистически проблеми в главата си. Докато правел това, изведнъж усетил как пръстът му се повдига.Това очевидно било странно за него, защото при нормални обстоятелства той бил, както и всички нас, човекът, който сам решава как да си движи тялото. В този случай не било така. Не само това, но някой друг в главата му отговаря на външна молба, която той не е чул. Що се отнася до Хилгард, отговорилият е бил скритият наблюдател.

(*) Описаният на стр.186 случай със студент(или ученик) е от „Разделено съзнание...“.Намерих я само във формат DJVU.

Един от субектите на Хилгард прави следното интересно изказване за това, което е преживяла, като се позовава особено на това, което е усетила, че е по-висшето ѝ Аз:"Скритият наблюдател е наясно с всичко, което се случва ... Скритият наблюдател вижда повече,той е наясно какво се случва през цялото време, но влизането в контакт е напълно ненужно ... Той е като ангел-пазител,
който те пази да не правиш нещо, което да те обърка ... Скритият наблюдател гледа през тунела вижда всичко в тунела ... Освен ако някой не ми каже да се свържа със скрития наблюдател,не съм в контакт. Просто е там."(Хилгард, 1977, стр. 210)
Скритият наблюдател ни предпазва от това да правим каквото и да било в хипноза, което не бихме направили при никакви обстоятелства съзнателно, като например причиняване на физическа вреда на друг.

Двойственост на личността 

Тази идея за основната двойственост на човешката личност е културно и исторически почти универсална. Древните китайци са наричали тези две независими съзнания Хун и По, древните египтяни Ка и Ба, а древните гърци - Демон и Ейдолон. Във всеки случай двете същества споделят сетивата и възприятията си за външния свят, но интерпретират тези възприятия по отношение на собствената си история, знания и личност.

За гърците връзката била неравна. Висшият Аз, Демонът, действа като форма на ангел-пазител или  по-високо Аз над своето по-ниско Аз, Ейдолон. Философът-стоик Епиктет пише:"Бог е поставил на страната на всеки човек пазител, демонът на всеки човек, на когото е поверено да бди над него; демон, който не може да заспи, нито да бъде измамен. На кой по-голям и по-бдителен пазител би могъл да повери всеки от нас? Така че, когато сте затворили вратите и сте затъмнили къщата, не забравяйте, никога не казвайте, че сте сами; защото не сте сами. Но Бог е там и вашият демон е там."
Вярвало се, че Демонът е предузнавал бъдещите обстоятелства и събития и като такъв е можел да предупреди своя Ейдолон за опасностите.Сякаш по някакъв начин Демонът вече е живял живота на своя Ейдолон.(*)

(*) Относно последното изречение.Скритият Наблюдател(Всевиждащо oко,Свидетел...) може би възприема времето по различен начин,непостижим за обикновеното съзнание,а именно - минало,настояще и бъдеще наведнъж.
Звучи малко шантаво и не бих спорил със силно скептични;интересно ми е да си представям  тази възможност.Сещам се за нещо,написано от Мирча Елиаде в предговора на „Йога  - безсмъртие и свобода“:
https://www.e-reading.club/chapter.php/127264/2/mircha-eliade-yoga-bessmertie-i-svoboda-pahomov.html

„Невъзможно е например да се отрече важността на едно от най-значимите открития на Индия, а именно откритието, че съзнанието може да действа като „свидетел“, „наблюдател“,освободено от влиянието на психофизиологичните фактори и времевата обусловеност.“

Учебници

Хилгард е автор и на три изключително влиятелни учебника по теми, различни от хипнозата. Първият, "Conditioning and Learning", създаден съвместно с Доналд Маркис, беше много цитиран до 60-те години на миналия век. Когато Грегъри Кимбъл актуализира второ издание през 1961 г., имената на Хилгард и Маркис стават част от заглавието, което отличие, както отбелязва самият Хилгард, обикновено е запазено за починали автори. Вторият текст, „Теории на обучението“ (1948), също беше широко цитиран и имаше пет издания (до 1981 г.); последните три издания включваха колегата на Hilgard от Станфорд, Гордън Х. Бауър. Третият учебник беше добре написаният и широкообхватен „Въведение в психологията“ (1953), който според неговата биография на уебсайта на Американската психологическа асоциация „за дълъг период беше най-широко използваният уводен текст по психология в света." Няколко издания са в съавторство с  Рита Л. Аткинсън или Ричард К. Аткинсън, друг колега в Станфорд и по-късно ректор на Калифорнийския университет в Сан Диего, а след това президент и регент на Калифорнийския университет.
15-ото издание, публикувано през 2009 г., се нарича „Въведение на Аткинсън и Хилгард в психологията“.
*****

В англоезичната страница на Уикипедия се казва че текстът е силно биологичен в подхода си към психологията.
Биологията не може да се изхвърли,но надграждайки и разширявайки този подход,аз бих казал,че скритият наблюдател би могъл да е (спекулативно теоретизирам) фокусна точка на психофизичният и психоенергиен аспекти на човека.Образно казано,точката в средата на шестовърхата звезда,образувана от двата триъгълника - насоченият надолу,идващ „отгоре“ - духът и насоченият нагоре - „материята“,биопсихичният аспект.За да се опитам да представя една  по-реалистична (според мен) представа  за Всевиждащото око,което е „във“ човека,бидейки същевременно и навсякъде „извън“ него,представа,която се опитва да прехвърли мост между  езотеричните и научно-материалистични гледни точки,ще трябва да се "свързват точките" от различни направления - психология,невронауки,сравнително религиознание,етимология...да спомена само някои.Разбира се,от позицията на интересуващ се неспециалист със средно образование.
По  принцип не откривам нищо ново,но за някои читатели моят подход може да е „нов“(като опит за обединяваща различни гледни точки перспектива) и надявам се,защо не - интересен.
 



 


"Една голяма шахматна игра се играе върху целия свят...",("Алиса в Огледалния свят")

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27