Автор Тема: Какво е душата/духът  (Прочетена 54529 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен konstantin2007

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 321
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #15 -: Октомври 30, 2011, 19:14:00 pm »
Ми не е едно и също.Камъните например имат ли"душа"?А водата?Тя според теб има ли душа?

Toва, че нямат "душа" не значи, че не съхраняват дадена информация, за която ние не сме дорасли да разчетем /вж. кристалите, колко разнообразна структура съдържат/.







 

Именно де..Нямат душа,но можем ли да кажем,че не са"заредени"с Божественият Дух?
Понеже cyber,твърди,че душа и дух са едно и също нещо,затова дадох този пример .
п.с.А Блаватска е пълна боза..'аси..излиза,че камъните са създателите на "боговете" :lol: :lol: :lol:Винаги духовната еволюция предхожа материалната,а не обратното!

Неактивен old4

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 042
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #16 -: Октомври 30, 2011, 19:19:41 pm »
, а в нещо друго, което се пази в тайна.  ;)

Това е част от истината, другото са човешки измислици.
Съжалявам old4, съществува забрана, която не ти позволява да публикуваш или изпращаш лични съобщения

Неактивен cyber

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 116
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #17 -: Октомври 30, 2011, 19:35:11 pm »
Цитат
1.Кой се преражда - духът или душата?
2.Може ли душата да стане дух /"дискетата да стане компютър" - както казва Орис/?

1.  Душата разбира се
2. Да, душата може вссичко и никога не греши.

Неактивен konstantin2007

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 321
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #18 -: Октомври 30, 2011, 20:45:36 pm »
Ми не е едно и също.Камъните например имат ли"душа"?А водата?Тя според теб има ли душа?

Toва, че нямат "душа" не значи, че не съхраняват дадена информация, за която ние не сме дорасли да разчетем /вж. кристалите, колко разнообразна структура съдържат/.

Именно де..Нямат душа,но можем ли да кажем,че не са"заредени"с Божественият Дух?
Понеже cyber,твърди,че душа и дух са едно и също нещо,затова дадох този пример .
п.с.А Блаватска е пълна боза..'аси..излиза,че камъните са създателите на "боговете" :lol: :lol: :lol:Винаги духовната еволюция предхожа материалната,а не обратното!

Tук ти си бозата, а не Блаватска!
Еееее..сега ще се обиждаме ли?!?!?!Понеже нямаш свестни аргументи,като ме обидиш мислиш ли,че това ще помогне с нещо?!? :lol: :lol: :lol: :lol:

Неактивен Iris

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 922
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #19 -: Октомври 30, 2011, 21:50:30 pm »
„11.06.1935 г.
Отговарям на въпроса за духа и душата. Този въпрос, вследствие на непълни обяснения, е сложен и объркан в ок. литература. Също и в различните източни Учения броят на принципите, техните подразделения и съчетания, влизащи в определенията за духа и душата, също варират. Но в действителност е трудно изцяло да се отдели духа от душата, защото всички такива подразделения по същество се явяват само различни качества на единната основна енергия, проявяваща се на различни нива и чрез различни нервни центрове или проводници. Така във всички Учения човешкото същество може да се подразделя на три основни начала - духовно, психично и физическо - дух, душа и тяло. В източните Учения тези три основни начала се разширяват със специални цели и ние вече се срещаме с четворно, петорно, шесторно и седморно подразделение; последното подразделение е било прието от Махатмите в “Тайната Доктрина”. Така висшият или основният синтетичен принцип е огнената енергия на живота или духа, разлята в целия Космос, изискваща за своето фокусиране шестия принцип или Будхи (често наричан духовна душа за разлика от човешко-животинската душа), образувайки по този начин монада, която се явява първично, несъзнателно въплъщаващо се Ego. По-нататък следва петият принцип Манас - самоосъзнаването, или мислителят (висшият разум), и тези три принципа съставят висшата триада или вече съзнателното безсмъртно Ego на човека, което остава да живее в Девачан след разпадането на принципите, съставящи неговата земна личност, или, както казват на Изток, неговото низше Ego. Така в Учението именно това висше Ego, тази триада често се обозначава като зърно на духа, което няма самостоятелно непосредствено проявление на земята. За проявлението си тази триада се нуждае от четвъртия принцип. Така човешката душа трябва да включва четвъртия принцип, наречен Кама, чрез който се проявява ЖЕЛАНИЕТО в два аспекта: като Кама-Манас (низш ум, интелект или в буквален превод ум на желанията) и Кама-Рупа (субективна форма, форма на менталните и физически желания и мисли). Това е мислителят в действие, във връзка с  Манас (висшия) и Будхи той образува висшето тънко тяло29, или духовната душа на духовния, развития човек. Така Кама-Манас се явява нещо като мост, съединяващ висшия Манас с Кама-Рупа - съединявайки по този начин Манас и Формата, които представляват Кама-Манасическото тяло или човешката душа. Именно, когато този мост между Манас и неговия низш аспект Кама-Манас се е състоял, тоест, когато човек започва да получава представи от висшия Будхи-Манас, можем да го наречем духовно развит човек и той започва да се приближава към безсмъртието. Така за постигането на истинско безсмъртие, с други думи, за съхраняване на съзнанието на всичките четири нива на битието и за да се стане Архат, е необходимо именно във физическото тяло да се съединят 4, 5 и 7 принцип и да се слеят в шестия - Будхи. Другояче казано, всички качества на основната енергия, трансмутирани от нейния огън, трябва да се хармонизират и излеят в нейното висше качество на висока психична енергия.
На Изток начинът за свръзка между низшия и висшия Манас се нарича Антакарана или мост, или пътека, и по тази пътека низшето Ego на свой ред също предава на висшето Ego всички онези впечатления и мисли, чиято природа им позволява да бъдат асимилирани от неумиращата наша същност, като по този начин също да станат безсмъртни или наслоения, които се пазят в “чашата”.
По такъв начин истинската индивидуалност на човека ще се крие в неговото причинно тяло или духовна душа, докато низшата душа - в неговата личност или в сменящите се земни проявления; оттук е ясно,че душата е понятие растящо и подлежащо на изменение. Във връзка с това Ви изпращам откъси от книгата “Основи на Будизма”, засягащи понятието за душата.
Така личното, или низшето Ego, или човешката душа, се състои от пет принципа, докато духът или висшето Ego, или истинската индивидуалност, или духовната душа се явява триада от седмия, шестия и петия принципи.
...“

Писма на Е. Рьорих

Неактивен voodoogoo

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 291
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #20 -: Октомври 30, 2011, 22:03:48 pm »
Всяка Материя притежава Дух.Ние сме жива Материя съвкупност от Дух на различни Материи.Притежаваме Дух като Колективен Дух ,съставен от Души.Нашата Душа е съставена от различни видове Дух събрани в едно за да изградят нов Дух.Много е фрактална цялата тази материя.Винаги когато правиш нещо с материята и я трансформираш ,използваш някой от Духовете изграждащи Душата ти,дори да не го осъзнаваш.Целият ни живот е изграден в изразяване на Духовете на нашата Материя.Казват ,че Любовта е инструмент на Душата,чрез който най-пълноценно и балансирано се изразява съвкупността от Духове в нас.Мислех си за вграждането на Сянка в къщите,едно време.Какво са искали да пресъздадат с този акт.Да направят жилището живо ,да придадът душа но Материята?Алхимичен акт на трансформация ,който превръща дома в храм.Храмове в който се лее кръв още носят Духът на Душите изчезнали там.Променят Материята и правят Дупки в Пространството през, който влиза в нашата Реалност ,Дух от друго измерение ,непринадлежащ на тази Материя.Ние сме единствените които осъзнават съществуването на Материята и Отделността на това което осъзнава от това което мисли.Няма друг Дух който да осъзнава Себе Си.
 Поне при нас духовната еволюция не предхожда матерялната,като доказателство:Развили сме перфектни тела със съвкупност от сложни взаимодействащи си системи и още се питаме какво е Душа.
 Примерът с дискетата не е удачен и ако сте прочели интервюто,ще видите ,че и цитатът не е най-подходящият за темата,но като е тръгнало по тоя път ,да,разбира се ,че дискетата може да стане компютър.Достатъчно е само да и инсталирате необходимите за целта допълнителни компоненти.
В прозорецът на тъмна нощ-сияйна, отварят се вратите към безкрая.

Неактивен mitko

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 843
  • Не прави това, което не искаш да ти се случва
    • профил
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #21 -: Октомври 30, 2011, 22:21:56 pm »
  Има  ли  поука  няма  грешка!  Значи  грешка  е  липсата  на  поука
"Въображението е по важно от знанието" Айнщайн

Неактивен voodoogoo

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 291
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #22 -: Октомври 31, 2011, 02:11:33 am »
Упорито Магаре е човекът.Не сме тук за да разбираме Духа и Душата.Тук сме за да разбираме Материята.Уф,няма ли най-после да започнат да правят изкуствени интелекти,та да спрем да си задаваме такива Въпроси.Много чудно,Мисленето механичен процес на мозъка ли е,или страничен ефект на Съзнанието?
В прозорецът на тъмна нощ-сияйна, отварят се вратите към безкрая.

Неактивен Passiflora

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 215
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #23 -: Октомври 31, 2011, 12:51:15 pm »
Набързо, по-късно може да се включа пак. Според мен човек е тяло, душа и дух. Първото няма смисъл да обяснявам, душата също е вид материя, но по-финна и за физическите ни възприятия е все още трудно да я видим. Според някои източници душата е вътре в нас, но аз си мисля, че е и около тялото, и част от нея е т.нар. аура. В душата ни се съхраняват спомените от всички прераждания на Земята, (както и съществуването ни на други планети (но тях по-трудно си ги спомняме)), за това хората са с различни характери...
Духът е частица от първоизточника, той е във всички и във всичко, той е нещо като чиста енергия и дава живот на всичко, без духът няма живот.
Това е за сега.

Неактивен bojinkata

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 134
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #24 -: Октомври 31, 2011, 13:00:28 pm »
Passiflora, отлично, много добре написано, кратко и ясно. Напълно споделям твоето виждане. А до нещо повече едва ли може да достигнем. @---

Неактивен m2f

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 581
  • Животът е изумително приключение
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #25 -: Октомври 31, 2011, 16:14:12 pm »
Срещала съм места, на които отъждествяват астралното /или пък менталното/ тяло на човека с душата, а причинното тяло на човека с духа...Мисля, че тази терминология /дух, душа/ е най - свободно импровизираната от всички - сякаш всеки си говори на свой език като се стигне до този паралел. Дали някой по - начетен може да обобщи и да сложи знаците за равенство между различните трактовки?
Добрите решения идват с опита. А голяма част от опита идва с лошите решения.

Неактивен Tina

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 696
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #26 -: Октомври 31, 2011, 17:18:09 pm »
Според мен душа е първоизточен и колективен, а душата е индивидуална. Поздрави!

Неактивен old4

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 042
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #27 -: Октомври 31, 2011, 18:17:33 pm »
Според мен душа е първоизточен и колективен, а душата е индивидуална. Поздрави!
:hi:
Доста топло и все пак не съвсем.
Съжалявам old4, съществува забрана, която не ти позволява да публикуваш или изпращаш лични съобщения

Неактивен voodoogoo

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 291
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #28 -: Октомври 31, 2011, 18:26:09 pm »
Материя ,Пространство и Енергия.Тази Енергия носи Информация.Когато е втъкана в Материята и когато е извън нея.Когато си само Енергия за теб се грижи Мракът и Вишият Разум ,който е нещо като огромен информацйонен център или Изворът и предава Информация чрез Слънцето или Светлината ,когато Енергията е Материя..Мракът е източник на чистата енергия.Терминът „душа„е въведен от църквата при създеването на религията и успешния опит за контрол на масите.Ето какво казва уйкипедия по въпроса:
Цитат
Душата според редица религиозни, философски и фолклорни традиции е нематериална част (есенция) на човешкия индивид. Понякога понятието душа може да обхваща всички живи същества, а също и определени ритуални предмети или местности. Концепцията душа е културно специфична и значението ѝ варира сред различните общности и традиции в определени времеви периоди от съществуването им. Често душата е свързвана, понякога дори и като синоним, с Дух, Съзнание, Разум, Мисъл и Слово. Античното разбиране на "душата" често е свързано със силите определящи поведението, мисълта и личността у индивида. В теологията душата много често е смятана за нетленна, вечна част от човека, която се запазва след смъртта на тялото.
Думите „душа“, „дух“, „дъх“, „дихание“, „дишане“ , „въздух“ са тясно преплетени и подобно на други езици показва обвързаността на думата за обозначение на душата с принципа на движение на въздух. Така например, произхода на латинските animus - дух и anima - душа, се корени в гръцкото anemos - вятър, докато другата гръцка дума за вятър e pneuma. Тази връзка е запазена в съвременния български език в думи като "духа", "духовито" (за вятър), а пък пневматичен (въздушен; който е изпълнен със въздух) е деривативно на pneuma. Сходна връзка има и в арабския, където rih е вятър, a ruh е душа, дух. Гръцката дума за душа psyche, откъдето произлиза българското "психика", означава на древногръцки освен това и "дишам" и е извлечено от думи като "хладно" - psychros, "дишам" - psycho, "духало" - phusa. Съвременните германска и английска думи за душа са Seele и Soul, които са свързани с готическото saiwala и старогерманското saiwalo. От една страна техния произход може да се проследи от гръцкото aiolos - подвижно, цветно, излъчващо (гръцката psyche обозначава още и пеперуда). От дуга страна обаче, saiwalo и saiwala имат и връзка със старославянското сила [1], чието значение се е запазило непокътнато в българския език.
Psychē (на гръцки: ψυχή) е термин, появил се за първи път в древногръцката епична поезия, с цел да бъде обяснено ,,необяснимото”. На гръцки думата psyche означава дъх, а psychein дишам. Омир за първи път поставя понятието psyche в центъра на спекулациите за задгробен живот. Psyche напуска покойника във върховния момент на смъртта и отлита към царството на мъртвите, което както твърди Омир, се намира под земята. Psyche не е душата като преносител на чувства и мисли, но не е и самият човек. Тя е обръзът (eidolon) на това, което покойникът е бил приживе, фантомен образ, като онзи, който се отразява в огледалото - може да бъде видян, макар и не винаги ясно, но не и докоснат или прегърнат. Фантастичният и призрачен образ, формата, в която мъртвецът все още може да се появява, се идентифицират с дъха напуснал тялото. Душата на човек може да бъде видяна в определени случаи, и близките на умрелия винаги могат да си я представят.
Атман на санскрит означава душа.И както лъчите имат неразривна връзка със Слънцето,така и Атман е в същото отношение с Брахман/Сат-Чит-Ананда/,схващан от мъдреца като Параматман/парам-повече от.../.Така Брахман и Атман са идентични.

Свами Нараинанда,"Кундалини Щакти" Н.К Прасад и ко.ПО Ришикеш,Индия-1950,1960 г.

Въпреки че идеята за душа има още от пред-Питагорейската философска школа, темата за душата идва като основен фокус в мисълта на Древна Гърция първо със Сократ и Платон, а после и Аристотел, който пише специален трактат озаглавен "За душата".
Платон смята че душата е принципът, който "оживява" тялото. Ако тялото няма душа то ще е просто материя и неодушевен предмет. В Републиката Платон придава на душата три части:

   1. Logos , свързана с интелекта, мисълта, разума.
   2. Thymos, свързана с духа, духовитостта; емоциите
   3. Eros или още апетитите, които произхождат от тялото

Платон извежда тристранността на душата от чувството на обърканост и конфликт, характерен за всички хора. След като анализира този конфликт, Платон открива че има три отделни тенденции, които се случват в личността. В съзнанието се появява стремеж към цел или ценност и това идва от логоса. След това се появява стремеж към действие, което е от страна на thymos. Той е неутрален, но логоса му задава посока. И накрая са апеитите, което са желания и стремежи породени от тялото. За да илюстрира конфликт в душата, Платон използва метафората на коне дърпащи в противоположни посоки и безпомощен кочияш на колесница, който не може да управлява. Така както кочияшът има правото и трябва да опъва юздите на двата коня и да направлява колесницата в правилната посока, Платон смята че по същия начин логоса трябва да направлява в правилната посока апетитите на тялото и thymos-а.

Платон използва концепцията за душата в отговор на имащия огромна тежест скептицизъм на софистите по негово време. Софистите разбират човешкия морал като релативен и вариращ в различните култури. Моралът, смятат те, е възникнал целенасочено във всяка една общност и има значение и легитимност само в отделната изповявщата го общност. Също така, моралът е неестествен, и се съблюдава само заради "хорското мнение" и дори "добрият" човек не би следвал морални предписания, когато е сам със себе си. Справедливостта се крие в силата и силният е и правият, а пък добрия живот е животът на удоволствията.За да противостои на всичко това Платон продължава идеите на Сократ за истинното познание като висша добродетел, към която допълва и концепцията за душата[2].
Идеята на Аристотел за душа е само индиректно свързана със съвременното популярно схващане за душата като духовна част от човека. Аристотеловото схващане на душата е преплетено с неговата философия касаеща формите. Аристотел схващал душата като формата, есенцията на всеки организъм, което го прави цялостен и жив. Функцията на окото е да вижда. Но извадено от тялото, само по себе си, окото не може да гледа, това, което вижда всъщност е душата.[3] В тракта си озаглавен За душата гръцкият мислител разглежда природата на живите организми. Аристотел обсъжда и изброява различните видове души в зависимост от операциите, които дадена душа извършва. Заради свойствата на душата си растенията могат да се хранят и възпоризвеждат, душата на животните в допълнение разполага и със сензорни възприятия и възможност за предвижване, а хората имат всичко това, а също и интелект.
Индианците мая киче полагат мъртъвците по гръб, за да може душата им да излезе безпрепятствено през устата и бог да я изтегли в отвъдния свят. Подобно на божествената същност, душата е изобразявана като лента или въже. За канадските индианци наскапи душата е пламъче, сянка или искра, което излиза през устата. За делалуерите душата се намира в сърцето и я назовават изображение и видим феномен, който няма телесна материя [4]
В прозорецът на тъмна нощ-сияйна, отварят се вратите към безкрая.

Неактивен voodoogoo

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 291
Re: Какво е душата/духът
« Отговор #29 -: Октомври 31, 2011, 18:42:06 pm »
Цитат
Идеята на Аристотел за душа е само индиректно свързана със съвременното популярно схващане за душата като духовна част от човека. Аристотеловото схващане на душата е преплетено с неговата философия касаеща формите. Аристотел схващал душата като формата, есенцията на всеки организъм, което го прави цялостен и жив. Функцията на окото е да вижда. Но извадено от тялото, само по себе си, окото не може да гледа, това, което вижда всъщност е душата.[3] В тракта си озаглавен За душата гръцкият мислител разглежда природата на живите организми. Аристотел обсъжда и изброява различните видове души в зависимост от операциите, които дадена душа извършва. Заради свойствата на душата си растенията могат да се хранят и възпоризвеждат, душата на животните в допълнение разполага и със сензорни възприятия и възможност за предвижване, а хората имат всичко това, а също и интелект.
Индианците мая киче полагат мъртъвците по гръб, за да може душата им да излезе безпрепятствено през устата и бог да я изтегли в отвъдния свят. Подобно на божествената същност, душата е изобразявана като лента или въже. За канадските индианци наскапи душата е пламъче, сянка или искра, което излиза през устата. За делалуерите душата се намира в сърцето и я назовават изображение и видим феномен, който няма телесна материя [4]
И сега малко за Духа ,несинтезипано и необобщено за всички любители на дълги писания:
Цитат
Дух е основно понятие във философията, засягащо всички нейни аспекти, особено онтологията и гносеологията. В различните философски системи в понятието се влага различен, често диаметрално противоположен смисъл. Най-общо - онтологично духът е нематериалната субстанция, която лежи в основата (респективно не лежи) на всичко съществуващо. Що се отнася до гносеологията, духът като понятие, наред с разума и интелекта, при цялото разнообразие от тълкувания, е фундаментален термин за всяка философска система.
Според философските възгледи на Шелинг духът, както и материята, са еднакво недостъпни за човешкото познание. Той признава обекнивността и на двете субстанции, но ги определя като "безразлични", що се отнася до тяхното присъствие в основата на мирозданието и неговото разбиране.
Понятието за духа е в центъра на философската система на Хегел. Основното съчинение на този немски философ е озаглавено именно "Феноменология на духа". В неговия изказ понятията "дух" и "абсолютна идея" са тъждествени. За Хегел духът е обективно начало на мирозданието. Оттам нататък духът намира своя израз в човека, където се развива на базата на същите принципи, по които и във вселената. Всичко материално, независимо дали става дума за природата или създаденото от човека, е въплъщение на същия този универсален дух. Именно духът прави обектите познаваеми. Важно е да се отбележи, че за Хегел духът не е просто изначална статична субстанция - той е също динамичен, търпи развитие, присъства в историята и еволюцията.
В прозорецът на тъмна нощ-сияйна, отварят се вратите към безкрая.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27