ПО-МАЛКО ОРГАНИЗАЦИЯ, ПОВЕЧЕ КОМФОРТ
Често училищният ден е строго организиран, което включва определени часове в опредерено време и срокове за изпълняване на различните задачи - което подлага много деца на твърде голямо напрежение. тъй като мислят секционно, Новите деца са напълно в състояние да вършат по няколко неща едновременно през целия ден. Вместо да работят в линеен формат, за тях ще е далеч по-добре да се създаде кръгова система, в която да има 5 или повече дейности. В определен ден се дават задачи по различни предмети и материалите за всяка от тях се поставят в павилиони на определено място. Във всеки от павилионите трябва да има задачи като теми за писане, книги, които да се прочетат, истории, които да се разтълкуват. Разумно е да се поставят някои правила, но редът за избиране на задачите да остане лично решение на детето. То може да работи по повече от 1 задача едновременно, но не може да продължи на следващия кръг, докато не довърши всичко на предишния. Идеята е да не стане така, че детето да реши всичките задачи по математика за един ден и след това да лентяйства. На определено ниво трябва да се свърши цялата работа, но имат избор как да позходят към задачите.
В училищата, където прилагат кръговата система, веднага се установява, че много от децата, които преди това са имали СДВ или СДВХ, подобряват неимоверно успеха си. Всеки има възможност да продължи нататък, ако свърши по-рано работата си за деня или седмицата, а по-бавните не са подложени на напрежение да приключат заедно с останалите. Конкуренцията е отличен педагогически инструмент, стига да се използва отговорно и почтено. Откритото сравняване на децата обяче не е удачно. Всяко дете е различно, със своя гледна точка и мнение за всяко нещо. Сравняването на децата може да ги накара да се съмняват в себе си, което да доведе до проблеми със самооценката.
НАСЪРЧАВАЙТЕ ОТКРИТОТО ОБЩУВАНЕ
Общуването е един от най-ценните активи, които можем да дадем на нашите специални деца. През повечето време в училище им казват какво да правят и кога, рядко се споменава как и защо се случват нещата. Не им се казва какво ще стане по-нататък, така че не знаят какво да очакват. Когато знае какво следва, детето се чувства много по-сигурно в преживяванията си. Неизвестното често създава напрежение, а то лесно може да се избегне с ясно, последователно общуване.
Във всяка класна стая има моменти, когато някои деца започват да пречат на другите с държанието си. Когато в час или отвън на игрището възникнат проблеми, някой бива порицан или наказан и иживотът продължава. Обаче за децата, които са станали свидетели на събитието или са участвали в него, проблемът в много от случаите остава нерешен. Наскоро научих за едно частно училище, където всеки ден отделят време за открита дискусия между децата. В техните крътове това време се смята за "безопасна зона", когато могат да изразят смободно мислите си за учителя и другите деца, без укор или последици. Позволено им е да говорят каквото им е на сърцето, да изразяват тревогите си и дори да споделят със съучениците си какво са почувствували от техни постъпки. Разбира се, този форум е насърчаван и провеждан под надзора на училищния персонал и са въведени някои основни правила, които не позволяват да се отклонява разговорът от положителния, градивен тон. Управата на училището открила, че като дава възможност за този процес, децата се чувстват много по-удобно и непринудено, а общуването се улеснява.
Много от децата, които се държат лошо, го правят, защото търсят внимание, чувстват се отегчени или имат други проблеми у дома или в училище, които не са обсъдени или решени. В една по-положителна обстановка тези деца се научават, че подобни постъпки не са приемливи за другарчетата им, но и чуват добри неща за себе си(това е едно от правилата), така че вместо да се настроят отбранително, си вадят поуката, че лесно могат да променят поведението си и това да им донесе добро, без заяждания или сбивания.
Ако проявим далновидността да дадем на нашите деца онова, от което се нуждаят у дома, н училище и в социалните институции, ще отгледаме едно удивително поколение от чувствителни, даровити хора, които могат и ще доведат нашия свят до невероятно обединение и напредък за благото на всички.