Лукойл увеличи цените на бензина
сряда, 04 юни 2008
София
"Лукойл" увеличи крайните заводски цени на бензините А-95Н
и А-98Н, съобщиха от компанията.
Увеличението е с 1,43 процента за А-95Н и с 1,41 процента за
А-98Н. Цените им стават съответно 2220 лв./1000 л и 2329,20
лв./1000 л.
Промяната е в сила от днес .
Най-големият губещ от свършването на нефта са туризмът и авиокомпаниите
Колелета спасяват света без петрол
Да караш кола до работата ще стане лукс
Нефтът достига рекордни нива, търсенето рязко се повишава, но концерните добиват все по-малко от черното злато. Приближава ли се човечеството отново към каменната ера и как ще се промени животът ни в един свят без нефт? На тези въпроси се опитват да отговорят експерти пред сп. "Шпигел".
Авиокомпаниите са сред най-големите губещи от кризата с петрола. По целия свят вече има бунтове заради горивата
Ресурсите на планетата намаляват, бъдещите войни ще са за вода и храна. Все повече подобни тревожни съобщения се появяват в пресата. През последните седмици в центъра на събитията е покачващата се цена на нефта. Миналата седмица той достигна рекордното ниво от $135 за барел и брокерите на борсата наддават, че това не е неговият пик. Някои експерти предрекоха дори цени от 400 евро. Основната причина за този скок според авторитетната Energy Watch Group е това, че добивът на "черното злато" е минал предела си и сега рязко спада. До 2030 г. продукцията на нефт ще спадне двойно.
Големите концерни обвиняват Energy Watch Group, че всяват паника. Те твърдят, че напротив, високите цени ще направят сондирането по-рентабилно и това ще доведе до по-големи добиви.
Сред тия спорове обаче хората започват да живеят все по-тревожно, защото усещат на гърба си високите цени и им се налага да променят начина си на живот. Как по-точно ще ни се налага да живеем в бъдеще?
Отопление
Първо, в бъдеще светът може да вземе пример от България как през зимата да се живее без парно, защото топлото ще се превърне в луксозна стока. "Много хора ще могат да отопляват само една стая в жилището си", прогнозира шефът на германския център по енергийна ефективност Йорг Шварц. Ако днес германците дават 10 процента от доходите си за ток, газ и горива, то в бъдеще този дял ще расте все повече. Къде е спасението. Домакинствата да се ориентират към друг тип енергийни източници. Газът не е алтернатива, защото неговата цена расте паралелно с тази на нефта, нито дървата, защото горите също са на изчезване. Затова пък може да се ориентираме към термопомпи. Като базисна енергия при тях се използва соларен колектор. Сега това съоръжение струва 10 000 евро, може да скочи на 20 000 евро, но пак ще е изгодно. Японският производител Daikin обяви дори, че започва производство на "народна термопомпа".
Скок на наемите
Разходите за енергия ще се отразят и на наемите. Собствениците на жилище ще трябва да инвестират здраво в санирането на имуществото си, ако искат да го предлагат за наемане.
"Несанираните стари сгради просто няма да имат никакъв шанс на пазара", казва Шварц. Това ще означава бум за строителството. Цените на материалите за изолация още сега са дръпнали рязко нагоре. Другата полза ще бъде изключителната нужда от квалифицирани майстори. Сега един германец дава 25 процента от своите доходи за наем. В бъдеще ще трябва да се бръкне още по-дълбоко в джоба.
Минаваме на градски транспорт
Забравете за колата си. В бъдеще да караш до работата ще бъде също лукс. По-добре е да яхнеш колелото или да се качиш на метрото. Повечето хора ще предпочетат да зарежат уютните предградия и да се преместят да живеят близо до офиса, в който работят, считат експерти. Това естествено ще повиши наемите в градовете.
Продажбата на стари коли ще залезе, защото никой няма да предлага пари за тях.
Общественият транспорт обаче ще е в разцвета си и тук цените ще скочат. Дори сега се наблюдава тази тенденция. За един месец Дойче банк е вербувала 20 000 нови клиенти само защото бензинът поскъпна малко.
Тези, които все още могат да си позволят кола, ще предпочетат малките и икономичните. А автомобилостроителите ще трябва да търсят моторни техники. Някои залагат на електроколите.
Разделяме се с лукса
Тъй като нефтът свършва и още няма достатъчно алтернативи, светът ще е принуден да се раздели с високия стандарт. Все по-голяма част от приходите на домакинствата ще отиват за жилището, енергия, транспорт.
Оптимистичната прогноза е, че повечето хора няма да могат да си позволяват повече материални блага и това ще ги накара да се обърнат повече към културата и образованието. Това обаче е малко вероятно.
По-скоро хората ще консумират все повече продуктите, произведени в собствената им страна, и ще забравят за по-далечните. Ралф Фюкс от фондация "Хайнрих Бьол" предвижда: "Всичко, което се доставя от по-далеч, ще поскъпне. Сега раците се ловят в Северно море, преработват се другаде и после пак да се връщат на немския пазар. В бъдеще подобни пътища няма да са възможни."
Забравяме екскурзиите
Телевизия и разходка в парка - това ще са забавленията, които ще можем да си позволим в бъдеще. Най-големият губещ от скока на цените на петрола ще е туризмът и индустрията за свободно време. Хората ще пестят от почивки и екскурзии, защото по-трудно ще се лишат от жилището и топлината в него.
Авиокомпаниите губят
Освен туризма много други браншове ще закъсат сериозно или съвсем ще изчезнат, други нови ще се появят. Най-много нови работни места ще се отворят в строителството и занаятите.
Бум ще има при производителите на алтернативна енергия, фирмите, опериращи със соларна или вятърна енергия. Вероятно малко ще спечели и селското стопанство - заради повишено търсене на биогорива и местни хранителни продукти.
В автоиндустрията ситуацията трудно може да се предвиди. "Ако браншът не иска да загине, трябва да се промени радикално. Ако фирмите реагират навреме, те могат да станат "пионери на зеленото бъдеще и да създадат нови работни места", казва Фюкс от фондация "Хайнрих Бьол". Същото важи за машиностроенето.
Големите губещи се виждат отсега. Авиокомпаниите ще направят големи съкращения, защото почти няма алтернатива на керосина. Тези тенденции се виждат още сега. Големият превозвач American Airlines съкрати 12 на сто от вътрешните си полети и остави на земята 75 свои машини. "Ал Италия", чието бъдеще е много несигурно, отчете загуби от почти 400 млн.
Европа, Азия и САЩ в конфликт
Свършването на ресурсите трябва да накара правителствата да се заемат сериозно със ситуацията. Вече се предлагат мерки като отпадане на данъци за горивата, инвестиции в екогорива, възраждане на атомната енергия или повишаване цените на магистралите. Тези мерки ще се следят редовно от хората, защото повечето от тях означават сериозно затягане на коланите.
Битката за нефта ще определя и политиката на международно ниво. Нарастват конфликтите между производителните на петрол и консуматорите. Наскоро US президентът Джордж Буш молеше Саудитска Арабия да повиши добивите си. Освен това големите страни консуматори на енергия също ще изострят битката помежду си. Така кризата между Европа, САЩ, Китай и Индия изглежда програмирана.
в-к "Стандарт"