Автор Тема: Всички се раждаме гении и ни образоват до невежи  (Прочетена 2276 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Peacekeeper

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 131


Понеже голяма част от нашите читатели са млади и все още учат, а останалите вероятно се сблъскват с проблемите на образованието покрай своите деца, мисля, че на всички ще бъде интересно да прочетат статията на Разбивачът на митове Adam Savage, включена в септемврийския брой на Popular mechanics. В нея той посочва 3 начина за по-добро обучение в областта на естествените науки.


Ако качеството на природонаучното образование е проблем в Съединените щати, то какво можем да кажем за нашето, което е съвсем, съвсем назад. Твърде жалко е, че неадекватната образователна система пропилява таланта и творческия потенциал на децата. Предложените от Адам пътища са принципно приложими и у нас.


“MythBuster: 3 Ways to Fix U.S. Science Education

Когато с Jamie Hyneman говорим пред събрания на учители, ние винаги се оказваме сред благодарна публика. Учителите споделят с нас, че най-продуктивните им часове са тези в четвъртък, следващи излъчването на нашето шоу в сряда, където учениците са ни видели със запретнати ръкави да правим експерименти, които те искат да обсъждат.

Тези учители са посветени на своята работа, но имат трудности да преподават материал, предназначен за стандартизирани тестове и с никакви бюджети. Това е една от причините Съединените щати да изостава спрямо другите страни в научната област. До 2010 година 90% от инженерите и докторантите в света ще бъдат в Азия. Ние не сме учители, но от нашето шоу ние научихме много как да накараме хората да се интересуват от наука. Тук ще ви представя три прости предложения, които могат да помогнат да съживим образованието в областта на науките в Съединените щати.


1. Оставете учениците да си изцапат ръцете

Наистина е трудно да възприемеш нещата, които просто ти се казват – аз знам, че не мога да уча добре по този начин. Ако учениците могат да си изцапат ръцете в часовете по природни науки те по-добре ще асимилират информацията. Можете да преподавате за повърхностното напрежение на водата, но това няма да е така ефективно, колкото да направите един прост експеримент с игла и еднораменна везна. Ние с Джейми поддържаме връзка с много преподаватели по индустриално инженерство и един от тях ни каза, че нашето шоу е направило много за преместване на ударението от сухата теория към подход, включващ повече практика. /Един пример за деца, които се занимават с конструиране/.


2. Да, трябват повече пари за наука

Ние обичаме да правим нещата евтино в нашето шоу, често откриваме, че най-елегантното решение е и най-евтиното, но на нас въпреки това са ни нужни значителни средства. Направо ме влудява това, че когато се свиват училищните бюджети, първото нещо, което се реже са техническите материали, с които учениците да се упражняват, и така учениците нямат друг избор, освен просто да слушат научни теории.

MythBusters не е шоу, в което двама души разказват за разни неща, те правят нещата. Когато на нас ни трябва приспособление,с което да изстреляме бейзболна топка, която да достигне звуковата бариера, ние си го набавяме. Много от моите приятели, които преподават в училища, си купуват материали със собствени пари. Хората казват: „Не може просто да се хвърлят пари за решаване на проблема”. На всяка цена и със всички средства трябва да се хвърлят пари за решаване на проблема! Изучаването на наука чрез експерименти води до иновативност, вдъхновение, интуиция и посвещаване.


3. Радвайте се на грешките

Един добър учен ще ви каже, че да сгрешиш е точно толкова интересно, колкото и да си прав. Това важи и за нашето шоу. Обичаме, когато наши фенове поставят под съмнение нашите изводи – особено ако са деца. На една среща в Университета във Флорида едно 12-годишно момиче ни попита, защо когато сме тествали дали слоновете се страхуват от мишки, сме ползвали само бели мишки. Тя беше права – трябваше да ползваме мишки с различен цвят.

За експеримента кое е по-икономично – да се шофира с включен климатик или с отворени прозорци – ние карахме два автомобила с 70 км/час, докато се изпразниха резервоарите – и установихме, че шофирането с отворени прозорци е по-икономично. Но един наш фен ни каза, че над определена скорост при отворени прозорци се създава твърде голямо съпротивление, така че вече включеният климатик е по-икономичното решение. Ние повторихме теста при 90 км/ч и този фен се оказа прав.

Децата трябва да знаят, че учителите и книгите не съдържат всички отговори – и това е нормално. Понякога дори неуспешният експеримент е добър начин за учене.”

Ако се пренесем обратно в България, тази кандидатстудентска кампания завърши с един много хубав резултат – въпреки многото незаети бройки в различните нароили се български ВУЗ-ове, беше отчетено възраждане на интереса към техническите специалности, след дългите години в които на мода бяха икономиката и правото. Но нещата не опират само до желанието на младите хора. Много по-важно е какво ще получат реално през годините на своето обучение, за да бъдат полезни и за себе си, и за страната.

Затова тук ще цитирам коментара на wiredscience към горната статия, където всичко е казано много добре за САЩ, но важи напълно и за България:

„…Недостигът на собствени изследователи може би не е най-големият проблем. Това от което нашата страна /САЩ/ се нуждае, за да бъде спасена, са повече хора на изкуството, изобретатели и предприемачи – творци, които обаче са на ти с науката.
Бронираната жилетка е била изобретена от разносвач на пица, а някои от най-добрите приспособления за катерачи са направени от бунтар, който имал само наковалня и гимназиална диплома.

Аdam Savage е още едно доказателство, че човек без докторска степен по физика – един артист – може да осъществява брилянтни експерименти, да прави невероятни открития и да гледа на света през призмата на науката. Ние се нуждаем от повече хора като него и ще бъде чудесно да бъдат чути и следвани неговите съвети.”

И накрая ще цитирам още един коментар:
„Сегашната образователна система, базирана на принципа на „запаметяването” просто отегчава учещите до смърт…противно на тяхната естествена любознателност. Истинското учене е обратно на отегчението – то е въодушевление. Ето защо Bucky Fuller е казал: „Всички се раждаме гении и ни образоват до невежи”

И още нещо - ученето, любопитството и вдъхновението не бива да спират в деня на дипломирането!

http://greentech-bg.net/?p=1157

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27