Автор Тема: Батак в цитати  (Прочетена 6667 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен Ashaman

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 816
Батак в цитати
« -: Април 11, 2008, 12:40:04 pm »

^изписано с кости
„На 1 май неприятелят се вмъкнал в селото из долния край. Наместо съпротивление, той, неприятелят, бил поканен даже от самите българи-чорбаджии, със съобщение, че селото ще си предаде оръжието. Няколко души, наистина, си предали оръжието на неприятеля; но намеренията на тоя подъл неприятел били зверски, коварни, мръсни и ужасни. Щом се свършило предаването, главорезите башибозуци, запретнали ръкави. Те нападнали на обезоръжените жертви, на които отсекли главите с брадви, като ги водели един по един до едно сложено на земята дърво и тук ги секли като дърва. Плач, писъци и молби излизали от устата на всички, но, наместо милост, това е възбуждало по-люто отмъщение и някакво си зверско тържество в средата на тези човешки касапи. Тая варварска постъпка на башибозуците турили цялото село в ужас и трепет. Жени, деца и гологлави мъже бягали из селото към горния край.“

„Моят свекър отиде да посрещне башибозуците, когато селото беше заобиколено, и се срещна с Ахмед ага, който каза, че иска да се събере оръжието от селяните. Трендафил отиде и го събра. След като то беше предадено, стреляха по него с пищов и куршумът му одраска окото. Тогава чух Ахмед ага да заповядва със собствените си уста Трендафил да бъде набит на кол и опечен. Думите, които използва, бяха „Shishak aor“, което на турски означава да се набие на шиш като парчетата месо, наречени „кебап“. След това взеха от него всичките му пари, съблякоха му дрехите, извадиха му очите и зъбите и го набиха на кола бавно, докато той излезе през устата му. След това те го опекоха на огъня още жив. Той живя половин час в продължение на ужасната сцена. По това време бях съвсем близо до Ахмед ага. Освен мене тук се намираха няколко български жени. Ние бяхме обкръжени от башибозуци, които ни ограждаха от всички страни, и бяхме принудени да гледаме какво става с Трендафил.“

„Налегнала тъмна, ужасна нощ, прорязвана феерично от прехвърчащи куршуми и от искрящи се в бездънното тъмно небе пламъци на разбеснелите внезапно страховити пожарища. Ревът на повилнели нападатели и писъкът на изгубени майки и деца, на ранени — валящи се по разни кътове — и на затрупани и задушени по пламналите къщя нещастни, допълнят картината. От този час вече по-нататък съдбата на Батак е само агония.

„Башибозуците влезли вътре без никакво препятствие и клането се захванало още от вратата. Мнозина имало скрити вътре в долапите, които така също били измушени и накастрени; в числото на последните били: свещеник Нейчо Паунов и учителят Тонджоров, родом от Самоков. На първия от тях кръвопийците извадили най-напред очите, дупчили го като решето по цялото тяло, докато издъхне тоя християнски мъченик в ръцете им. Близо до него предал душа и учителят Тонджоров, който така също бил насечен по всичкото тяло. Бедният мъченик на просвещението! Той загинал в същото онова здание, дето преди няколко дена проповядвал от скромния учителски стол словото на светлината. В долния кат на училището имало до 200 души скрити, мъже, жени и деца, които кръвниците, от много бързина, се вижда работата, не могли да намерят. Но да не помислите, че простият случай ги е запазил от смъртта? Не, читателю! Те се отървали от ятагана, били лишени от лекото действие на куршума, но изгорели живи, като червеи в гнило дърво, в долния кат на училището, защото башибозуците на тръгване запалили от четирите страни това здание. Техните писъци и вопли от ужасна мъка били чути след малко от зверовете, които разбрали, че направили една грешка, по невнимание, не в отношение към участта на двесте жертви, но че не могли да ги оберат от по-напред, което обстоятелство съставявало истинската загуба на тези Биконсфилдови братя. — Язък! Отидоха напусто толкова дрехи, а може би и пари — казали те с турско хладнокръвие и тръгнали към вратата на черквата, без да удостоят даже с присъствието си жертвеника на двестете мъченици.“

„Полуубитото население не че повярвало на неприятелските обещания, които опитало вече няколко пъти, но като нямало друго спасение като виждало, че и в черквата ще бъде избито, отворило вратата. Втори път то имало злочестината да си въобрази, че и чалмата има човешко сърце, че и хищният башибозук може да състрадава, да се умилостивява, като види с очите си положението на затворените, удушените и стъпкани пред вратата дечица, другите изпоплашени, които заедно с нещастните си майки и сестри плачели и късали сърцата на присъствуващите. Картина, както виждате, една от най-ужасните и сърцераздирателните, но картина, повтаряме ние, за човек с душа и сърце, а не за башибозук. Щом се подали тези последните на вратата, с голи ятагани в ръцете, всичките затворени паднали на молба, жените показвали децата си, и за да умилостивят някак кръвниците, искали да им целуват дръжките на окървавените ятагани, наричали ги синове, братя и бащи. Всичко напусто! Башибозуците погледнали хладнокръвно на всичко това; те прекрачили налягалите пред вратата трупове като дърва и отново започнали да въртят ятаганите. И така, в черковната ограда клането се е продължавало няколко часа. От най-напред жертвите са били обирани и измъчвани да изкажат своето богатство, а после са били заколвани, т. е. техният живот бил пощаден за няколко минути, докато удовлетворят грабителската жажда на плячкаджиите, мнозина мъже спасили своя живот, като легнали между изкланите и се престорили на умрели.“

„...Изведнъж дръпнахме юздите с възклицание на ужас, точно пред нас се издигаше грамада от черепи, смесени с кости от всички части на човешкото тяло, скелети почти цели, дрехи, човешка коса и изгнило месо, заразяваща миризма се разнасяше наоколо. Всички скелети бяха облечени само с женски ризи, Те всички бяха жени и момичета. Преброих над сто черепа, без да включвам скритите под другите кости на страхотната грамада. Всички черепи бяха отделени от скелетите, всички скелети бяха без глави. Тези жени до една са били обезглавени. Процедурата била следната: турците хващали жената, съблича ли я внимателно по риза, оставяли на страна ония дрехи, които били ценни и всички украшения и скъпоценности, след което много от тях поемали грижата да я изнасилят, а последният я обезглавявал. После ни разказаха, че това са костите на 200 млади момичета, отначало пленени и специално запазени за съдба по-лоша от смъртта...“

„Градчето лежеше на разстояние стотина ярда от нас, не беше оцелял нито един покрив, нито една стена (...)От другата страна на пътя имаше скелети на деца с ужасяващи удари на сабя по техните малки черепи, Броят на децата убити в тези кланета е повече от огромен. Очевидци ни разказаха как видели малки бебета набучени на байонети и разнасяни по улиците на Батак и Панагюрище...“ ''Приближихме към черквата и училището. Земята тук е покрива със скелети, по които висят парцали и парчета изгнило месо. Ако се съди по останалите стърчащи стени, училището е била обширна хубава сграда, годна за приемане на 200 или 300 деца. Сега по камъните и боклука, които покриват пода на училището на височина от няколко фута, лежат костите на 200 жени и деца, живи изгорели между тези четири стени... Черквата не беше много широка, заобиколена от ниска каменна стена, затваряща малък черковен двор. Отначало ние не забелязахме нищо особено. Зловонието беше толкова голямо, че едва можехме да погледнем около нас. Това което ни се стори маса от камъни и боклук под нас, бе в действителност грамада от човешки трупове, покрити отгоре с тънка наслойка от камъни и пръст, целият църковен двор е покрит с тях на височина от три до четири фута и ужасна миризма идваше от там. От тази чудовищна гробница можеха да се видят подаващи се глави, китки, крака, стъпала и ръце. Малки къдрави главички се показваха там, малко краче, дълго колкото пръст, малки бебешки ръчички, протегнати, сякаш молеха за помощ - бебета, които са умирали, учедени от яркият блясък на сабята, деца, които са умирали сред писъци на уплаха и ужас...''

„...Видях костите им, някои още с парчета месо по тях, натрупани в една низина откъм хълмовете, където ги глождеха кучетата. Нито една къща не е останала цяла в тази прекрасна долина. Дъскорезниците - градът е въртял значителна търговия с дървен материал и дъски, които се намирали покрай реката, са всичките изгорени и от осемтях хиляди жители няма и 2000 да са останали. Тук са погинали над 5000 души, голяма част от тях жени и деца и костите им, които са под развалините, и разлагащото се месо отравят въздуха. разпилени човешки кости, черепи, ребра, дори цели човешки скелети, глави на момичета, все още украсени с плитки от дълги коси, кости на деца, скелети, още покрити с дрехи. Тук видях къща, подът на която беше побелял от пепел и овъглени кости на 30 души, изгорени живи. Тук беше мястото, където селският първенец Трандафил е бил нанизан на копие и опечен и където сега е заровен; видях един трап, препълнен с разлагащи се трупове; един воденичен бент, изпълнен с подути тела; тук беше едно училище, в което двеста жени и деца, потърсили убежище вътре, били изгорени живи; тук видях и църквата и църковния двор, където още можеха да се видят около хиляда полуизстнили тела, които запълваха запълваха заградения двор и образувах куп, висок няколко фута, където между камъните, които напразно са били нахвърляни отгоре за да ги прикрият, се виждаха ръце, крака и глави, които тровеха въздуха със своята смрад. След посещението ми по заповед на мютесарифа каймакаминът на Пазарджик бил изпратен в Батак с малко вар, за да улесни разлагането на телата и да предотврати избухването на епидемии. Ахмед ага, който е командвал клането, е бил декориран и повишен в чин юзбашия.“

„Ние ще учудим европейските правителства, напомняйки им едно нещо, а именно, че престъпленията са си престъпления. Именно това не е по-позволено за едно правителство отколкото един индивид да бъде жертва, именно Европа е солидарна; именно всичко това, което се прави в Европа е направено от Европа, именно ако съществува едно глупаво и свирепо правителство, то трябва да бъде третирано като диво животно; именно сега всичко това е до нас, там под очите ни избиват, опожаряват, разграбват, изтребват, обезглавяват бащите и майките, продават малките момиченца и момченца: именно децата, които са прекалено малки, за да бъдат продадени, ги разкъсват с два удара на сабята; така изгарят семействата в къщите им, именно този град, Батак, например е намален за няколко часа от 9 хиляди жители на 300; именно гробищата са затрупани от повече трупове, отколкото могат да бъдат погребани; по такъв начин, че на живите убийци мъртвите им отвърнаха с чума, което е справедливо; ние показваме на европейското правителство това тук; именно тук отварят бременните жени за да убият децата в утробите им; именно тук публичните места са затрупани с купчини женски скелети, следа от случилото се; именно тук кучетата гризят по улиците черепите на млади изнасилени момичета, именно тук всичко е ужасно, именно тук е достатъчен един жест на европейските правителства за да го прекратят; и диваците, които извършват тези договори са ужасни, и цивилизованите, които са ги оставили да го направят са ужасяващи.
Дошъл е моментът да издигнем глас. Всеобщото възмущение се навдига. Има часове, в които човешкото съзнание взима думата и дава на правителството заповед да слуша.“


http://bg.wikipedia.org/
« Последна редакция: Април 11, 2008, 12:41:59 pm от Ashaman »

Неактивен jediguardian

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 571
    • Сериалът Heroes
Относно: Батак в цитати
« Отговор #1 -: Април 11, 2008, 21:44:29 pm »
И това е при конспирациите защото?
Ако искаш да се обсъждат онея идиоти, които тръгнаха да го отричат поне да беше писал.

Неактивен Ashaman

  • Пишещ
  • ***
  • Публикации: 816
Относно: Батак в цитати
« Отговор #2 -: Април 12, 2008, 11:57:01 am »
Не точно. Всеки знае за Батак, но колко хора са чели конкретните описания на очевидците и съвременниците?
Нож в сърцето, не бива да се забравят тия неща и не бива да се обгръщат в полуистини и отвлечена представа.
Приеми го като челен сблъсък със себе си, щото да го прочетеш не е лесно.

Неактивен Magnolia

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 236
Относно: Батак в цитати
« Отговор #3 -: Април 12, 2008, 16:43:24 pm »
Бъди промяната, която искаш да видиш в света!

Неактивен asdfghjkl

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 783
  • Невъзможно е нищо
Относно: Батак в цитати
« Отговор #4 -: Април 14, 2008, 01:43:53 am »
За мен този диалог откакто го прочетох, най - силно е изразявал духа на тези събития. Даже преди мислех да го слагам в подписа си.


"Две години църквата търси доказателства в мъченичеството на батачани, за което свидетелстват много разкази на очевидци (свиделства, че са загинали в защита на вярата си и за заплатили с живота си), един от разказите ни запознава с краят на новомаченик Петър (един от отците в цървата „Света Неделя“ по време на клането) и разговорът му с поробителите:

"— Три думи, попе, ще ти кажем. Ако ги, попе, изпълниш, нема да те заколим. Ще ли са, папаз, потурчиш?

Поп Петър смело отвърнал:

— Главата си я давам, вярата си не давам!

Турците му отрязват главата.""

Oh, look at you... Look at you! Stop trying to control everything and just LET GO! LET

Неактивен Gil-Galadh

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 983
  • V to the A to the D-E-R
    • chigot.blogspot.com
Относно: Батак в цитати
« Отговор #5 -: Април 17, 2008, 21:11:48 pm »
Брюксел ни подхвана и за Баташкото клане
16 април 2008 / News.dir.bg
Европейската комисия изиска обяснение от българските власти дали са предприели нужните мерки в отговор на смъртните заплахи и ксенофобските прояви в българските медии срещу изкуствоведката Мартина Балева и нейния колега от Берлинския свободен университет, изследователя проф. Улф Брунбауер.
Немският професор и колежката му Мартина Балева подготвяха проект, в който твърдяха, че "Баташкото клане е мит и жертвите са преувеличени". Според двамата изследователи турското робство в България е било "мнимо", а турските орди - "нередовни". Служители на историческия музей в Батак заявиха в отговор на проекта, че жертви на башибозуците са станали около 5000 души, като 2000 от тях са били заклани в църквата.
Зам.-председателят на Европейската комисия и еврокомисар по правосъдие Франко Фратини е изпратил на 12 март писмо до българския министър на правосъдието Миглена Тачева, с което е изискал изчерпателна информация по този въпрос, заяви говорителят на комисаря Фратини Фризо Роскам, предаде БГНЕС. Мнението на ЕК по случая “Батак” е, че България трябва да спазва ангажиментите си и да не насърчава омраза на религиозна или националистична основа.
Междувременно искам да подчертая, че свободата на изразяване включва правото на собствено мнение, както и правото това мнение да бъде критикувано. Смъртните заплахи, омразата, ксенофобията излизат от рамките на законното право на критика и са в пълно противоречие с основните човешки права и свободи, заяви Роскам.
В своето писмо до министър Тачева Фратини е припомнил също ангажиментите, поети от България с подписването на директивата "Телевизия без граници", допълни Роскам. Страната е поела ангажимент, че ще се грижи за пресичането по телевизията и радиото на всякакви прояви на омраза, на расова, сексуална, религиозна и националистична основа, каза още говорителят на комисията.
От Министерството на правосъдието съобщиха, че министър Миглена Тачева ще отговори на запитването на Франко Фратини.
Междувремено председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу прие молбата на Фратини да бъде продължен неплатения му отпуск като член на ЕК до 28 април. Това се налага, докато бъде изяснена политическата ситуация в Италия след парламентарните избори, тъй като Фратини вероятно ще бъде назначен за министър на външните работи в правителството на Силвио Берлускони.
-Какво е дзен?  -Fire-water burn на Bloodhound gang chigot.blogspot.

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
Re:Батак в цитати
« Отговор #6 -: Май 29, 2010, 10:32:04 am »

Мит ли е Батак?
http://petyr.blogspot.com/2007/04/blog-post_24.html

Отново Балева и Батак, че и Левичаров

Винаги съм призовавал да бъдем внимателни към определенията и смисъла, който влагаме в дадени термини.
Говорейки за митове , за мен, едно от достатъчно прецизните определения е това на Леви Строс в Структурна антропология:
„Митът се отнася към минали събития преди сътворяването на света,... или през първите години, ...във всеки случай, преди дълго време...Но вътрешноприсъщата стойност, която отдаваме на мита, произтича от от това, че дадени събития определени, че са се случили в един момент от време, също така формират и постоянна структура. Тя се отнася едновременно към миналото, настоящето и бъдещето”.
В този смисъл, не се третира непременно истинността,  като реалност, а истинността като действаща структура.
В случая с Балева, става въпрос за опит за анализ как едно художествено произведение става основа именно за създаване на такава устойчива структура.
От гледна точка на това, че митовете могат да отразяват /със съответните деформации/ както реални събития, така и чисто идеологически тези, то проблема за СТАВАНЕТО на митовете е изключително важен.
Т.напр. Балева прави опит да покаже защо ИМЕННО клането в Батак придобива такава символна стойност за българите, а не да кажем, подобно клане в поне още 10-тина места.
Важността на този тип „отвлечени” изследвания е създаване на инструментариум за изследване на митовете в дадено общество /или глобални/.
Пр. за тази важност са митове от сорта на „героизма на партизанското движение в България”, „деветосептемврийската революция”, за „съветският социализъм като миролюбиво общество” и проч.
Нарочно сблъсквам „събитийни” митове като Батак с „идеологически”  митове.
Непредубедените наблюдатели анализират митовете комплексно и далеч не тръгват априори от мита като фантазъм, дори –лъжа.  Напротив, коректното изследване на митовете ни дава репери да диагностицираме сегашно състояние на обществото.
В марксистката логика, мита е, ако не лъжа, то поне – фантазъм. И като знаят, че собствената им митология, е всъщност идеализиран преразказ на заблуди, то и затова е този моментален, автоматичен  писък „спасявайте Батак”.
Всъщност, мнението ми за самото изследване бе, че е твърде посредствнено, но отзвука му показва, че то е надхвърлило собствената си стойност и прераства в явление, отразяващо сблъсъка на марксисткия редукционизъм в „изследване” на обществото и опитите за преодоляване на този редукционизъм.
.............
http://forum.de-zorata.de/index.php/topic,180.msg1275.html#msg1275

На първо място искам отново да припомня концепцията на структурната антропология за „мит” „Митът се отнася към минали събития преди сътворяването на света,... или през първите години, ...във всеки случай, преди дълго време...Но вътрешноприсъщата стойност, която отдаваме на мита, произтича от от това, че дадени събития определени, че са се случили в един момент от време, също така формират и постоянна структура. Тя се отнася едновременно към миналото, настоящето и бъдещето”.
И следва да подчертая факта именно, че мита в определен момент от време формира постоянна структура, която се отнася към миналото, настоящето и бъдещето.
Така че, в момента в който едно такова изследване на генезиса на един мит придобие такъв мащаб на съвременна актуалност то означава, че изследователя – воленс-ноленс – e на настъпил и „застрашил” други митове.
Всъщност, Събитието „митът Батак” няма начин да бъде разбрано по същество, ако не се оголи имплицитната му взривоопасност по отношение на други митове. Подчертавам – митовете се характеризират с това, че имат собствена структура и в настоящето.
И ще започна с многократно изразяваното учудване, че в Германия българската реакция се окачествява като „фашистка”. И тя е „фашистка”и като манталитет и като начин на манипулативно поднасяне на нещата на широката публика.
Ето го и първият особено характерен момент. Реакцията на „Батак” от страна на комунистическата историография, социология и т.н. е реакцията от типа „крадеца вика дръжте крадеца”. Защото метода /sic!/ е недопустим за  тях по стратегически причини които са: предотвратяване опити за подобен род методология на изследвания в историята на по-близкото и далечно минало.
Отклонение, което не е отклонение
Напоследък, изключително мъчително в глобален мащаб, започва да придобива гласност научната теза за идентичност на фашизъм и болшевизъм. Защото в идеологията на Съветска Русия от средата на 30-тте години мощно навлиза имперският великодържавен шовинизъм и доктрината от «интернационал-социализъм» по същество мутира в «национал-болшевизъм». В съветизирана България е недопустим, по доктринални причини, «простият» национализъм, поради което в нашата историография започва мощно и системно сатанизиране на труците /забележете, в противовес на самата марксическа догма, се акцентира на етноса, а не на Империята/ и култивиране на автоматичен антитурцизъм. Метода е прост и ефикасен – в България национал-болшевизма е  мутирал в антитурцизъм. Националното, не чрез собственото добро и велико, а чрез чуждото зло и низко. Т.е. за българският национал-болшевизъм «национално» минава през систематично сатанизиране на турският етнос /Османската Империя умишлено е оставена на заден план/. Нещо повече, в хода на тази сатанизация и нейната хиперболизация, напълно се пропуска /или поне изтиква на заден план/ злощастната роля на Руската Империя за България след 1878г..
И най-страшното, което може да се случи на днешният елит /който си е пар екселанс наследник на комунистическия/ е да започне едно рационално изследване на историческите ни митове.
В този аспект «Батак» е страшен като метод, не като научни резултати.
Този метод позволява деструктуриране на митовете, идентифицирането на историческата истина и контекстуалното й експлициране. Това е страшното за нашият днешно-вчерашен елит. И затова е толкова истерична реакцията му.За тях метода прилаган от Балева е абсолютно недопустим! Защото си дават сметка, че с прилагането на подобни методи, ще започне демистифициране на националната ни история, която 45 години бе умишлено изкривявана, деформирана и фалшифицирана.
Че нали ако се допусне /?!?/ методологията Батак, съвсем няма да е далеч денят, когато ще се окаже, че в съветизирана България, умишлено е налагано чувство за «генетична» неспособност на Българският народ / да се организира, да постига трайни национални резултати и проч./, че целенасочено и систематично е култивирано чувството на национална непълноценност и неспособност без великата помощ на Русия да постигнем самостойни резултати.
Я си представете, ако с подобни антропологични методи някой анализира митологията «русофили-русофоби». Че нали ще излезе, че всички т.нар. «русофоби» са си чисти българофили, а «русофилите» - агентурата на Руската Великодържавна доктрина в България.
Т.е. «Митът Батак» е бомба със закъснител, която вкарва цялата комунистическа върхушка .в минното поле на целенасочено създаваните от самите тях митологеми.
Затова и едно такова изследване, което нормално би минало напълно незабелязано за широката публика истеризира до крайност целият комунистически елит в България.
Защото – и правилно – видяха в това изследване един първи опит да се пробие дигата на митологията, която подменя реалната история на страната.

http://forum.de-zorata.de/index.php/topic,180.msg1303.html#msg1303

http://anamnesis.info/fonts/versiq.1.3/journal/flash_journal/broi9-A.Vezenkov/A.Vezenkov.html

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27