Автор Тема: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?  (Прочетена 4860 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен ivailo111

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 10
Амбициозният израелец обещава до три години да изпрати бензиновите автомобили в музея 
На 31 декември 2006 Шай Агаси се отпуска в кожения диван на израелския премиер Ехут Олмерт. Шеф в германския софтуерен гигант SAP, той ще сподели с именития си сънародник една твърде смела идея - да се намали зависимостта от петрола, като се заменят бензиновите автомобили с електромобили. Олмерт ще хареса концепцията, но ще постави амбициозна задача на Агаси – да събере милиони долари рисков капитал и да включи някой главен изпълнителен директор от автомобилната индустрия в Борда на директорите, преди да разчита на неговата помощ. “ Едва тогава ще получиш и политическата подкрепа, от която имаш нужда” – добавя Олмерт.

Само след година Агаси е готов. Събрал е $200 млн. рисков капитал и с подкрепата на израелския президент Шимон Перес убеждава главния директор на Renault Nissan Карлос Госн да отвори производство на нов електромобил за израелския пазар.

Преди дни, на 21 януари, Агаси, Олмерт, Перес и Госн обявиха новаторския проект. Според него Better Place - компанията на Агаси от Силиконовата долина - ще продава електромобилите и ще създаде мрежа от пунктове, на които шофьорите да зареждат и сменят батериите. Олмерт също изигра своята роля - Израел току-що бе увеличил митата за бензинови автомобили до 60% и се ангажира да изкупи старите бензинови коли, за да изчезнат от пътищата.

Агаси твърди, че това е само началото. Той се надява следващите няколко години да разшири бизнеса си в още няколко страни, като Китай, Франция и Великобритания са сред потенциалните пазари. Нещо повече: Агаси вярва, че неговата компания ще разклати две опори на глобалната икономика - $1.5-трилионната автомобилна индустрия и $1.5-трилионния пазар на бензин. “Ако постигна целта си, ще разместя пластовете в историята на капитализма” – твърди Агаси.

Шансовете на Шай да успее в този мащабен проект са значителни. До миналата година 39-годишният мъж е водещ кандидат за поста главен изпълнителен директор в SAP – третата по големина софтуерна компания в света. И няма опит с горива и коли. Повечето спецове в този сектор са скептични, че някой би създал доходна мрежа от електросервизни станции за зареждане на батерии, понеже устройствата са скъпи и е сложно да ги свалиш и монтираш обратно. “Изглежда повече като блян, отколкото като разумна идея” – твърди Менахем Андерман, президент на Total Battery Consulting в Орегон хаус, Калифорния, консултант на големите автомобилни производители.

СМЯНА НА БАТЕРИИТЕ
Покачващите се цени на петрола и глобалното затопляне са шанс за Агаси. Правителствата навсякъде по света гледат все по-сериозно на зависимостта от петрола и са все по-загрижени за емисиите въглероден двуокис и за климатичните промени. А и автомобилната индустрия, както никога досега, залага на алтернативни енергийни източници. На изложението в Детройт неотдавна Toyota Motor съобщи, че е разработила хибрид, който се зарежда от електрическата мрежа, а Fisker Automotive разкри спортната си кола – хибрида Karma.

Агаси наистина предлага перспектива за алтернативно гориво. Проблемът с традиционните електромобили е, че изминават от 80 до 160 км, а после зареждат батериите си часове наред. Хибридите преодоляват тези ограничения, но като харчат бензин. Агаси мисли да отдели батерията от колата. Така ще позволи на шофьорите да отбиват в станциите за смяна, където за 10 минути изразходваните батерии се заменят със заредени. Компанията Better Place ще построи електросервизните станции, както и стотици хиляди места за зареждане, подобни на паркометрите.

Другата идея на Агаси: Better Place ще действа като мобилен оператор. Ще продава електромобилите на сравнително ниска цена, а потребителите ще плащат допълнително месечни такси. Общата сума ще е по-малка от тази на конвенционална кола. Отначало всеки ще купува колата си директно от Better Place, но на следващ етап насреща ще е автодилър с осигурено сервизно обслужване от компанията. Агаси иска да тества системата до края на тази година и до 2011 да пусне по пътищата на Израел десетки хиляди електромобила.

Подходът на Шай получава неочаквана подкрепа. Идан Офер, шеф на Israel Corp. – водещата петролна рафинерия в Израел, е сред най-големите му поддръжници. “Ако аз не го направя, някой друг ще го стори. Какъв е смисълът да се боря срещу неизбежното”, твърди Офер.

На Агаси му предстоят още препятствия. Better Place има по-малко от 20 служители в Силиконовата долина и Израел. Той трябва бързо да наеме хора и да събере парите за изграждането на електросервизни станции за зареждане на батерии, устройствата и самите батерии, като всяка излиза около $10 хил. Агаси смята да набере капитал поотделно във всяка държава, където ще работи. Все още много основни детайли трябва да се уточнят, включително и първоначалната цена на електромобилите.

2007 е шеметна за Агаси. Докато жена му и двете му деца са в Силиконовата долина, той живее в самолети, хотели и зали за конференции, спи по 3–4 часа на ден в Ню Йорк, Париж, Йерусалим. През септември Стивън Долезалек, шеф на една от най-големите компании за рискови инвестиции в Силиконовата долина - VantagePoint Venture Partners, също основен инвеститор в Better Place, пристига в Ню Йорк. И в два сутринта получава имейл от Агаси, който се оказва във фоайето на хотела му, провеждайки късна среща.
Всъщност Шай Агаси живее на скорост, откакто се помни. Роден е в Израел, но родителите му се преместват в Аржентина, а когато е на 15, се връщат в Израел, където завършва колеж. Три години по-късно, докато пресича улица в Тел Авив, го блъска кола. Възстановяването му отнема повече от година и определя пристрастията му към компютрите. Преди да заработи в SAP през 2001, Агаси основава четири технологични компании.

Манията му по електромобилите се появява преди две години. В SAP той завежда отдел за глобално развитие и ръководи 10 хил. инженери, когато Световният икономически форум в Давос го избира за член на организацията “Млади глобални лидери” (МГЛ). Цел: да направят света по-добро място за живеене. Агаси доброволно се присъединява към комитета за промяна на климата. Там среща Андрей Зарур, главен изпълнителен директор на прохождаща фирма в биотехнологиите. Зарур има докторска степен по екология и околна среда от Massachusetts Institute of Technology. Когато с Агаси решават да измислят нови начини за борба с глобалното затопляне, двамата още не предполагат, че това ще се случи в края на 2006, в Исландия, на конференция на МГЛ. Агаси и Зарур – мексиканец от ливанско потекло, трябва да направят презентация, но им липсва основна тема. Докато отдъхват в Рейкявик и пият чай от лайка в един бар, на Агаси му хрумва замяната на всяка кола с електромобил. “Това лудост ли е, или може да стане?” – пита го Агаси. “Лудост е – отговаря Зарур, – но може да стане.” До късно през нощта двамата обмислят финансовата обосновка за проекта предвид цените на петрола и колите и на сутринта правят презентацията си.

Следващите два месеца Агаси и Зарур ще проучат технологиите за електромобили и ще стигат до заключението, че новите проекти от други учени противоречат с някои основни закони на физиката. Вместо тях двамата съмишленици предпочитат съществуващите технологии и постепенно “сглобяват” идеите, които се превръщат в основния бизнес на Better Place.

Макар че на този етап проектът им е само мечта, те подготвят доклада “Сценарият – край на петрола” и го представят на всички заинтересовани. И през декември 2006 на среща на американски и израелски лидери във Вашингтон Шай и Зарур влизат в истинския бизнес. Бившият премиер и сегашен президент Шимон Перес е сред впечатлената аудитория. “Израел трябва да мине от петрол към слънчева енергия – заявил Перес. – Петролът е най-големият проблем на всички времена, най-големият източник на замърсяване и тероризъм. Трябва да се отървем от него.” След две седмици по настояване на Перес Агаси ще разговаря с правителствени и бизнес лидери в Израел. И ще седне в кожения диван на премиера Ехут Олмерт.

Перес става “кръстник” на проекта. Той урежда срещи с производители на автомобили на годишната среща на Световния икономически форум в Давос. На 26 януари 2007 по време на снежна виелица предоставя хотелския си апартамент за срещи с шефове на автомобилни компании. Първата е с вицепрезидента на японски концерн, който не приветства идеята. Но после влиза Карлос Госн, който кани Агаси да обсъдят нещата с шефовете на Renault.

Госн е впечатлен от желанието на Израел да намали вносните мита за екологично чистите автомобили и така да подпомогне идеята. “Уникална ситуация – твърди Госн. – Това е първия пазар за електромобили при условия, изгодни за всички.” В резултат съюзът между Nissan и Renault слага електромобилите сред топ приоритетите си. Първоначално компаниите очакват да произвеждат електромобили за Израел и други страни, като модифицират настоящите модели, но в крайна сметка планират нови модели, които ще се задвижват само с батерии от Nissan.

След срещата в Давос Зарур се оттегля, а Перес настоява Агаси да се заеме лично с проекта Better Place. Но Шай е на крачка от поста главен изпълнителен директор на SAP. “Няма нищо по-добро, което можеш да направиш на твоята младежка възраст” – казва му Перес. Няколко дни след това председателят на Борда на директорите в SAP казва на Агаси, че главният изпълнителен директор Хенинг Кагерман остава на поста още две години. Приемайки го като знак на съдбата, Шай подава оставката си веднага. Но не се захваща с Better Place, а си дава 100 дни, за да обмисли всички предложения, включително и възможността да ръководи големи технологични екипи. В крайна сметка, влюбен в идеята за електромобила, той избира името Better Place заради целта на “Млади глобални лидери” да направят света по-добро място за живеене.

ИНФРАСТРУКТУРНИ ПРЕЧКИ
До пролетта Агаси усъвършенства идеите си. Годините в SAP му подсказват накъде и как да напредва. Шай разбира, че за да бъдат надеждни, електромобилите се нуждаят от инфраструктура, нещо подобно на платформата NetWeaver при SAP. По време на 10-часовия полет от Тел Авив до Ню Йорк той съставя основата на бизнес модела за Better Place. През лятото се концентрира върху събирането на средства. Големият пробив настъпва на срещата с шефа на Israel Corp. Идан Офер през юни, когато Агаси е в Израел, за да събере пари от най-големите индустриалци. Един от приятелите му – инвеститорът Майкъл Грандоф от нюйоркската компания Maniv Investments, която инвестира в алтернативни източници на енергия, урежда среща в офиса на Офер на 23-тия етаж на кулата Millennium. Агаси разкрива бизнес плана си, а Офер подхвърля: “Май ще трябва да продадем рафинериите” На сбогуване Офер казва още нещо, най-важното: “Ще инвестирам в това и ще бъда най-големият ти инвеститор. Давам $100 млн.” Смаяният Агаси не смята, че Офер говори сериозно, но през октомври 2007 идват първите $200 млн. за Better Place. Половината са от Офер. Включват се и други инвеститори, дори банката Morgan Stanley.

И понеже инвестициите са налице, а стартът на компанията е планиран, през декември Шай прави тест драйв с кола Renault, преобразувана в електромобил. Модифицираното Renault Megane ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 сек и стига до 130 км/ч.

В момента Агаси преговаря с десетина държави. И е сигурен, че ще направи революция.
 
Човешката мисъл е тъй примитивна,че в някои галактики се смята за инфекциозна болест MIB

Неактивен Eon

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 3 827
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #1 -: Февруари 22, 2008, 20:36:50 pm »
В момента Агаси преговаря с десетина държави. И е сигурен, че ще направи революция.
Ако му позволят ше направи...

Неактивен Alien

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 6 668
  • WATCHER
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #2 -: Февруари 22, 2008, 21:05:12 pm »
Цитат
“Сценарият – край на петрола”

Тзи сценарий би засегнал най-много арабските държави въпреки че много от тях спечелиха толкова много вече че са започнали друг вид бизнес със спечелените пари. Само че има и други играчи като Русия а и САЩ и това ме съмнява да бъде допуснато да се случи - поне не и изведнъж.
« Последна редакция: Февруари 22, 2008, 21:20:18 pm от Alien »

Неактивен SMSI-H

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 199
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #3 -: Февруари 22, 2008, 21:14:57 pm »
Всичко написано много прилича на истрията описана във фантастичния роман на Хаим Оливер "Енерган 22" изд. "Отечество". Тотален крах на добрите неща стават в романа, доколкото си спомням... Ставаше дума за зелено гранулирано въглеродно вещество, което се слага във водата и тя става гориво. Нещо от сорта на нашия биофизик, който запали водата със зеленото си вещество през 1989 година.

Неактивен ivailo111

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 10
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #4 -: Февруари 22, 2008, 21:29:55 pm »
100,000,000$ инвестира в проекта Идан Офер щефът на Israel CORP.
като подхвърля :'май ще трябва да продадем рафинериите'
погледнете колко  бързо ще се преструкторира от петрол към ел.батерии
Евреиска му работа
ако Агаси е воден от добри намерения за better place , то големите акули като Офер пак ще сложат ръка на евтиното ни предвижване с висока цена на тока от тези станции
Човешката мисъл е тъй примитивна,че в някои галактики се смята за инфекциозна болест MIB

Неактивен Peacekeeper

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 133
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #5 -: Февруари 22, 2008, 22:43:55 pm »
Цитат
“Сценарият – край на петрола”

Тзи сценарий би засегнал най-много арабските държави въпреки че много от тях спечелиха толкова много вече че са започнали друг вид бизнес със спечелените пари. Само че има и други играчи като Русия а и САЩ и това ме съмнява да бъде допуснато да се случи - поне не и изведнъж.
Което означава, че и антигравитацията няма да я има още поне 1,5 десетилетие, ако не и повече >:(

Неактивен EfonD

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 144
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #6 -: Февруари 25, 2008, 19:12:42 pm »
Who Killed the Electric Car?- един чудесен филм на тази тематика. Гледайте го обезателно ;)







Download



Елементарен човек!

Неактивен ivailo111

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 10
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #7 -: Февруари 26, 2008, 23:00:54 pm »
благодаря за филма,изгледах го с голям интерес.
И аз го препоръчвам за гледане...
Човешката мисъл е тъй примитивна,че в някои галактики се смята за инфекциозна болест MIB

Неактивен P.E.A.C.E.

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 500
Относно: Ще промени ли Агаси глобалната икономика?
« Отговор #8 -: Февруари 27, 2008, 00:24:20 am »
Да му пожелаем успех и да стискаме палци :)

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27