В III клас учат, че в "държава на султана" българи и турци живеели задружно и сговорно Независимо, че българските деца от малки знаят, а и в детската градина са им говорили за Балканджи Йово, за Хубава Яна и за българите, които по време на турското робство се борили за вярата и свободата си, станали ученици в трети клас, същите тези деца получават съвършено нова информация по въпроса.
В учебника за трети клас по предмета "Човекът и обществото" не пише за никакво османско робство, а за "държавата на султана". На две страници дълго и напоително се разказва как българите си живели във въпросната държава "спокойно и сговорно" с османците и как "свободно си изповядвали вярата си". Това е учебник, одобрен от образователното министерство и избран като подходящ за 9-годишните българчета, сигнализираха редакцията на в. "Атака" възмутени родители.
Партията на националистите многократно е настоявала просветното ведомство да контролира по-внимателно издателствата, пускащи учебници, които изопачават истината и пълнят с безумия главите на децата. Министър Сергей Игнатов многократно е коментирал проблема със сбърканите учебни материали, но факт е, че те и в момента облъчват децата ни с антибългарска пропаганда.
Въпреки че днес по един учебен предмет има десетки учебници на различни издателства, трудно е да се намери и един, в който материалът да е и достоверен, и достъпен за децата. Повечето са пълни с
исторически лъжи,
неясноти и глупости
Разлистваме въпросния учебник на издателство "Просвета" за трети клас. Автори са Сия Стоянова и Лилия Манева, а водещата идея на учебника, оповестена на сайта на издателството, е "неразривната връзка между човека, обществото и природата през вековете, ролята на толерантността и градивното взаимодействие между различните етнокултурни и религиозни общности в България". Звучи оптимистично, но като видиш как е реализирана хубавата идея, ти става зле.
Най-дългият исторически урок (!?) в учебника е със заглавие "Опознавам държавата на султана". В уводните редове на урока се съобщава, че "жителите на османската държава били различавани според религията им". Няма нито дума коя е тази "османска държава", откъде се е появила на Балканите, защо българите живеят в нея, защо ги управлява султан... За сметка на тези важни уточнения, без които децата не биха разбрали какво всъщност учат, авторите са отбелязали, че: "На християните и евреите било разрешено да изповядват вярата си..." Моля?! Дори хората, които слабо познават историята, веднага ще репликират: "Ами кланетата? Ами насилственото помохамеданчване на населението? Ами кръвният данък?" Вкопаните в земята църквици още стоят и напомнят за "разрешеното" изповядване на християнската вяра.
Авторките на учебника явно не са чували за зверския геноцид над българите, за който писатели и журналисти от световен мащаб са писали още преди 135 години - след погрома на Априлското въстание. Спали ли са тези автори в уроците по история? В чужбина ли са живели? Кой им дава правото да лъжат децата ни, че в "държавата на султана" сме си били живели спокойно, че никой не ни е тормозел, а турците едва ли не са били мирни "съквартиранти" на българите - в собствената им родина. В целият урок
дори не е спомената
думата "робство"
Непрекъснато се говори за "османска държава", която сякаш се е появила единствено за да улесни живота на българите.
По-нататък урокът разказва за устройството на султанската държава. Запознава децата със султана, военните му поданици, както и с ислямските духовници. Всички до един са описани твърде благосклонно, като стожери на една справедлива и модерно устроена държава. Само в едно изречение има помен от истина: "Християните плащали повече и по-тежки данъци от мюсюлманите." Добре де, какви данъци? И защо християните са плащали повече - не е ли мястото да се спомене, че сме били под турско робство все пак? Авторите мълчат по тези въпроси, които със сигурност объркват детските главици. Вместо това изръсват нова глупост: "В османската държава българи, турци, евреи, арменци, гърци и други живеели без разделение помежду си." Е това вече прелива чашата. Излиза, че наистина предците ни живота са си живели в тая така добре подредена "държава на султана". Така в най-пространния урок по "Човекът и обществото" издателите от "Просвета" не само не преподават на децата история, ами и откровено ги лъжат, тиражирайки неверни исторически факти.
Безумието във въпросния учебник не спира дотук. То се лее и нататък по страниците. Стигаме до урока "Празници и обичаи на българските граждани". Минаваме набързо през уводната част, в която се съобщава, че "празниците носят на човек вълнение и радост" - виж ти каква информация. Но това е нищо - първият и явно най-важен (според авторите) празник, който намира място в урока, е турският Курбан Байрам (?!). Припомняме, че в друг учебник за трети клас по същия предмет, но на друго издателство, Байрамът в прав текст бе наречен народен празник в България. Явно спокойно можем да заключим, че според авторите на учебници за трети клас мюсюлманският празник е най-важният у нас. Как пък не намериха за нужно да напишат нещо повече за Великден или 24 май - небрежно отбелязани в табличка под урока. В самия текст се
говори за празниците на турците, циганите, евреите и арменците
Разбираме, че авторите са си поставили за цел да изградят у децата едно толериращо отношение към малцинствата, каквито по конституция у нас няма. Черешката на тортата е текстът под снимка за Рамазан Байрам, който гласи: "На Рамазан Байрам турците дават баница и баклава на съседите си българи."
Явно крайната цел на авторите е децата просто да възхваляват турците, които и сега са така благосклонни към българите, както и някога в "държавата на султана", в която всичко е било просто приказка. Само дето не това е задачата на един учебник. Той трябва да дава на децата обективните базисни знания за историята на България, върху които в следващите години образованието да надграждат. Вместо това авторите си позволяват да насочват мисленето на третокласниците в посока, избрана от тях (или по-скоро от техните съветници, спонсори и господари). Учебникарите на ХХI век услужливо премълчават исторически факти уж в услуга на междуетническите отношения. Дефакто от "Просвета" промиват мозъците на децата, които заучават лъжи за историята на собствената си родина. И се учат да бъдат малки предателчета, родоотстъпничета, нихилистчета, от които ще пораснат големи безотечественици - като тези, които дълго ни управляваха.
Потърсихме обяснение от образователното министерство защо продължават да се одобряват такива учебници. Помолихме да ни разяснят кой и по какви критерии ги избира. Отговор така и не получихме. Ако от просветното ведомство продължат да си затварят очите за подобно предателство, скоро ще имаме цяло едно поколение, напълно лишено от национално самосъзнание и родова памет.