Високоскоростните влакове в света04.04.2007 11:45
bgnewsroom.com
Френският високоскоростен влак (Те Же Ве), който подобри собствения си световен рекорд за скорост върху релси, като постигна 574,8 км/ч, е един от четирите действащи високоскоростни влакове в света, предаде БТА.
Те Же Ве 
Френският Те Же Ве, който бе пуснат в експлоатация през 1981 г., остава най-бързият влак в движение, развиващ 320 км/ч.
Проектът бе разработен през ноември 1975 г., но проучванията датират от 1968 година. Още през първата си година в експлоатация Те Же Ве реализира рекорд от 270 км/ч.
Алстом и италианската АнсалдоБреда конструират прототип от четвърто поколение високоскоростни влакове, наречен А Же Ве. Прототипът ще постига крейсерска скорост от 350 км/ч и се очаква да бъде представен през настоящата година.
Канадската компания Бомбардие, която в сътрудничество с Алстом конструира Те Же Ве, обяви през 2006 г., че работи по проект за влак от ново поколение, наречен "Зефиро" - с бързината на А Же Ве и с по-голяма мощност.
Шинкансен Пионерът в тази област - японският Шинкансен, конструиран от Кавасаки, Хитачи и Нипон шарьо, бе пуснат през 1964 г. за Олимпийските игри в Токио. Първата линия свързваше японската столица с Осака, а към момента Шинкансен се движи със скорост до 300 км/ч.
Новият прототип на Шинкансен - "Фастек 360Z", чиито тестове започнаха през април 2006 г. за период от две години, ще достига скорост от 360 км/ч в търговска експлоатация (при тестове той се движи с 400 км/ч).
Друг прототип - "Фастек 360", който се движи със същата скорост и е тестван в продължение на 10 месеца, бе представен през юни 2005 година.
Ай Си ИГерманският Ай Си И, създаден от консорциум начело със Сименс, е проектиран през 1982 г., и е в експлоатация от 1991 година.
Германският влак осигурява многобройни транспортни връзки в Германия и към съседните страни, а третото поколение Ай Си И се движи с над 300 км/ч.
Испанският Ай Си И - Веларо ще бъде пуснат през 2007 г. и ще свързва Мадрид и Барселона. Влакът ще се движи с 350 км/ч.
МаглевЕксперименталният японски влак на магнитно окачване Маглев държи световния рекорд за скорост от 581 км/ч, поставен на 2 септември 2003 година. От 2007 г. се правят тестове с експериментална композиция в Яманаши (западно от Токио). Маглев се задвижва до много по-високи скорости от тези на класическите влакове, благодарение на механизма си на притегляне и отблъскване на свръхпроводими магнити, прикрепени върху превозното средство.
Оригиналът на техниката за магнитна левитация е създаден от германския консорциум на ТисенКруп и Сименс - Трансрапид интернешънал. Целта е да бъдат конструирани само влакове с крейсерска скорост от 430 км/ч. Една-единствена линия в света е пусната в търговска експлоатация - линията между Шанхай и летището на Пудун. Проектите за експлоатация в Германия, където през септември 2006 г. при катастрофа на експериментален влак без водач загинаха 23 души, а 10 бяха ранени, бяха почти изоставени. Въпреки това той е обект на проекти в Катар, Обединените арабски емирства, САЩ, Великобритания и Холандия.