Автор Тема: Лисабонският договор е приет!  (Прочетена 4249 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен remalyks

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 199
  • in/at/on 11
    • 11
Лисабонският договор е приет!
« -: Октомври 03, 2009, 16:55:48 pm »
http://www.dnes.bg/world/2009/10/03/irlandiia-kaza-da-na-lisabonskiia-dogovor.78608#comment-newest



Вече са известни първите официални резултати от гласуването на референдума за Лисабонския договор в Ирландия.

Положителният вот има ясен превес в първите два избирателни района, където бюлетините вече са преброени, предава АФП.

В окръг Типерари, южна Ирландия, където през 2008 г. Лисабонският договор бе отхвърлен, 68,42% от избирателите са подкрепили договора, а в Килдаре, на изток, гласувалите с "да" са 76,19%.

Окончателните резултати за всички 43 избирателни района се очакват по-късно днес.
 

"Един добър ден за Европа" – така определи подкрепата на ирландските избиратели за Лисабонския договор шведското председателство на Европейския съюз.

"Днес е добър ден за Европа", подчерта Фредрик Райнфелд, премиерът на Швеция, която до края на годината е ротационен председател на ЕС.

С думите "Добра новина за Европа" определиха подкрепата на ирландците за договора председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу и председателят на Европейския парламент Йежи Бузек, предава АФП.

Целта на Лисабонския договор е да реформира Европейския съюз, като ускори взимането на решения в блока. За да бъде приет договорът, който предвижда и политически промени в ЕС, той трябва да бъде ратифициран от всичките 27 страни членки.


Резултати - http://www.irishtimes.com/

Е това ако не е к---------------------.......................--------------------я здраве му кажи!
11

Неактивен Hannibal

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 200
Re:Лисабонският договор е приет!
« Отговор #1 -: Ноември 18, 2009, 19:05:43 pm »
Краят на началото
Публикувана от topnews.bg в Свят

Лисабонският договор присъства често в новинарските емисии от няколко години, а още повече пред последните два месеца, но едва ли са много хората, познаващи документа и процеса на приемането му в детайли, пише dnevnik.bg.  Само "лесно четимата" версия на документа е 347 страници и изобщо не може да се нарече лесна за четене. Въпреки това договорът ще стане основен закон на ЕС от декември, а днес лидерите на страните членки се събират да решат кой ще поеме двата новосъздадени с документа поста в ЕС - на президент и на външен министър.

Подготовката и ратификацията на Лисабонския договор отнеха почти десет години, тонове хартия и труда на стотици бюрократи, дипломати, адвокати и политици. Договорът многократно беше обявяван за мъртъв - спомнете си корицата на "Економист" от април 2008 г. с надпис "Просто го погребете". Противниците му, включително и последният мохикан - чешкият президент Вацлав Клаус - прибягваха до фантастични правни акробатики, за да го спрат. И все пак той оцеля и със сигурност ще е последният договор на ЕС за поне десетилетие напред.

Целта на документа е ясна - да направи ЕС и институциите му по-ефективни за работа с 27 членки

(които скоро ще станат и повече). За да стане това, договорът внася доста промени - някои доста съществени, други - по-малко. Твърде сложни и непрозрачни, повечето от тях ще останат почти незабелязани от гражданите. По думите на професор в Лондонското училище по икономика и политически науки видимите промени са в две направления - нови правила и нови роли.

Новите правила засягат процеса за взимане на решения и приемането на закони, който ще се облекчи заради разширяването на гласуването с квалифицирано мнозинство. Така ще се ограничи възможността на страните членки да блокират дадено решение или да го протакат със заплахи за вето. Вместо това те ще трябва да градят коалиции и да търсят компромиси. Тази промяна обаче ще влезе в сила чак през 2014 г. по настояване на Полша.
Новият договор ще разшири правата на Европейския парламент, който става равен с министрите на страните членки при приемането на закони в 40 нови области (включително енергетиката и разпределението на европейския бюджет). Това не само ще направи евродепутатите по-важни, но и със сигурност ще ожесточи допълнително предстоящите битки за структурните и земеделските фондове.

Значителни промени предстоят и във външната политика на ЕС, най-вече в общите мерки за сигурност. Досега вялата отбранителна политика на съюза има шанс да стане по-видима, тъй като за пръв път е дефинирана в европейски договор. Той ще разшири военните и цивилните акции и бюджета за тях, както и въвежда клауза за солидарност, задължаваща страните членки да си помагат при терористична атака, война и природни бедствия. Най-важната новост в тази област е "постоянното структурирано сътрудничество", нещо като "Шенгенско пространство" в сферата на отбраната и сигурността, където ядро от страни членки ще развива засилено сътрудничество и ще дава инструкции за общите военни операции.

Дали това ще е началото на европейска армия и конкуренция с НАТО

"Засега не, но кой знае какво ще стане след десет години", смята Ричард Гауън, външнополитически експерт в Европейския съвет за външни отношения. Според него развитието на отбранителния и военния капацитет е едно от най-интересните нововъведения на Лисабонския договор, което подсказва, че ЕС ще търси по-активно международно присъствие.

Наред с тези нови правила договорът поставя и нови фигури на европейската шахматна дъска - председател на Европейския съвет (наричан президент на ЕС) и представител за външната политика (наричан външен министър на ЕС). Битката за двата поста е в разгара си, а победителите трябва да бъдат избрани от европейските лидери днес. Президентът ще представлява ЕС пред света и ще търси компромиси в сложните преговори между националните лидери. Още по-интересна е ролята на бъдещия външен министър - той ще разполага със значителен финансов и дипломатически ресурс и ще е едновременно член на Европейския съвет (наравно с лидерите на страните членки), председател на Съвета на външните министри и зам.-председател на Европейската комисия.

Позицията му в три различни институции се смята от някои наблюдатели за отстъпление от принципа на разделението на властите (представете си например българският президент да е същевременно вицепремиер и външен министър). Как европейският външен министър ще дели сцената и отговорностите си с президента на ЕС и с националните лидери? Според Льокен това тепърва ще се изяснява в следващите години. "Дотогава едва ли можем да очакваме от новата структура смели политически решения", коментира професорът.

Нововъведенията на Лисабонския договор са сериозни, но не толкова амбициозни, колкото тези в европейската конституция, която беше отхвърлена на референдум в Холандия и Франция през 2005 г.

Дори "бащата" на конституцията Валери Жискар д'Естен сравни договора с кутия с инструменти, в която трябва да ровиш много дълго, за да намериш този, който ти трябва

И въпреки това на документа се възлагат огромни надежди. "Европа с Лисабонския договор ще е по-интегрирана, по-демократична и по-подготвена да се справя с днешните си нужди и предизвикателства", заяви председателят на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу във вторник. Барозу не крие оптимизма си, че договорът ще инжектира свежа енергия в ЕС, който в последните години беше блокирал заради провала на конституцията и трудното приемане на Лисабонския договор. Оптимизмът обаче изглежда неуместен - бъдещето на съюза не зависи от този свръхсложен документ, който едва беше приет, а от волята на страните членки. А те в момента предпочитат да насочат енергията си към излизане от икономическата криза, а не към европейската интеграция. "В момента ЕС изглежда като коалиционно правителство, което едва е оцеляло след пореден вот на недоверие - уморено, облекчено и предпазливо към нови вътрешни противоречия", смята Сара Хагеман, анализатор в Центъра за европейски политики в Брюксел. А противоречията няма да закъснеят - в началото на следващата година предстои поредната епична битка за разпределението на новия европейски бюджет до 2017 г.

И все пак как ще се развива ЕС с новия договор? "Лисабонският договор е решение на част от настоящите проблеми - нуждата от по-ефективен метод за прокарване на закони, от по-ясни общи позиции и по-рационално използване на човешкия и финансовия ресурс на институциите", обясни Хагеман. "Но той не е панацея и не гарантира по-успешна политика." Едно е сигурно - нови референдуми няма да има, а неизбежните следващи реформи на съюза ще се прокарват на политическо ниво. "Пряката демокрация" явно не работи добре за ЕС - отхвърлянето на европейската конституция от французите и холандците и първият отказ на ирландците да одобрят Лисабонския договор показаха, че референдумите са неудобни за съюза.

Бъдещото им заобикаляне ще позволи на ЕС да се реформира без досегашните драми, но и ще задълбочи основния му проблем - твърде слабата му връзка с гражданите.

Така ЕС рискува европейците да стават все по-цинични към работата му и към европейската демокрация.
Критиците на Договора от Лисабон идват от целия политически спектър, а обвиненията им често си противоречат. Мечтателите за по-дълбоката евроинтеграция презират документа, защото не направи Европейската комисия по-силна за сметка на националните власти. Евроскептиците пък изтъкват точно обратните аргументи против договора - според тях той е голяма крачка към "европейска свръхдържава", в която анонимни бюрократи ще командват националните политици. И двата лагера грешат. Договорът няма да обезсили съюза, нито ще прехвърли национални прерогативи в ръцете на европейската администрация. Той не може да принуди страните членки да свършат нещо, което не искат, нито пък ще ги спаси от глоби и съд, ако не спазват общите правила. Като цяло през декември ЕС няма да се се превърне в много по-различен или по-успешен проект, а ще продължи да се развива бавно, с компромиси и с всичките си досегашни противоречия - икономически гигант и политическо джудже, мощна кола с 27 спирачки, създаден за гражданите, но твърде далечен от тях.

Неактивен remalyks

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 199
  • in/at/on 11
    • 11
Re:Лисабонският договор е приет!
« Отговор #2 -: Ноември 19, 2009, 22:08:37 pm »
Някакъв белгиец Rompuy и баронеса кАтерин Ashton(великобритания) са избрани съответно за President & EU foreign affairs chief
11

Неактивен xthing

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 237
  • xthingxthingxthingxthing
Re:Лисабонският договор е приет!
« Отговор #3 -: Ноември 20, 2009, 20:37:22 pm »
Къде е уловката с две думи ставаме СЕЩ ли ?   :(

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
Re:Лисабонският договор е приет!
« Отговор #4 -: Май 16, 2010, 22:57:32 pm »

      
   
   
Депутати искат отново референдум за Лисабонския договор



Евроскептични депутати ще подновят исканията за провеждане на референдум за Лисабонския договор, когато въпросът бъде обсъден в британския парламент през следващите седмици.

Новите промени в договора, които ще бъдат направени от лидерите на ЕС през юни, ще изискват одобрението на двете палати на британския парламент.
[/u]
Според британското външно министерство, става дума за технически промени в Лисабонския договор.

Някои от депутатите от Консервативната партия обаче искат да използват процеса, за да предложат провеждане на референдум, въпреки че лидерът им Дейвид Камерън изключи тази възможност.

Лисабонският договор, който замести отхвърлената европейска конституция, често е окачествяван като опит за опростяване на дейността на европейските институции в условията на разширен ЕС с 27 страни-членки.

Неговите опоненти обаче смятат, че целта на договора е създаване на федерални структури, които заплашват независимостта на отделните държави.

Много хора смятаха, че Лисабонският договор е окончателно приет, когато чешкият президент го подписа през ноември м.г.

Евродепутатите обаче промениха текстове за състава на Европейския парламент и за провеждането на изборите за него.

Промените дават 18 допълнителни депутатски места на 12 страни, което изисква одобрението на членовете на ЕС.
http://kafene.net/uk.html?fb_1112145_anch=11700976

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
Re:Лисабонският договор е приет!
« Отговор #5 -: Септември 21, 2010, 23:22:44 pm »
ЕП определи строги критерии за разследванията при авиационни инциденти

Ще бъде създадена нова европейска структура в областта на авиационната безопасност

Законодателството, което беше одобрено днес от ЕП, ще гарантира независимостта на разследванията при авиационни инциденти. Текстът изисква авиокомпаниите да предоставят списък на пътниците на борда до два часа след инцидента, за да могат да бъдат информирани близките им. Преди полета пътниците ще могат да посочат лице за контакт в случай на произшествие.

Регламентът гарантира, че разследванията по безопасността се провеждат без външна намеса от каквито и да е регулаторни или сертификационни власти, авиационни оператори или всякакви други институции, чиито интереси биха могли да бъдат в противоречие с разследването или да повлияят на обективността му.

Всички показания, записите от пилотската кабина и тези от страна на контрола на въздушното движение, могат да бъдат използвани само за целите на разследванията по безопасността, освен ако няма по-важна причина за тяхното предоставяне на съдебните власти. Чрез тези мерки се цели да се гарантира, че разпитваните лица не се страхуват да свидетелстват пред разследващите по безопасността органи, които не търсят кой носи вина за инцидента, а искат да установят фактите с цел предотвратяване на бъдещи произшествия.

Всяка държава членка трябва да изготви национален план за спешни действия в случай на произшествие в гражданското въздухоплаване и да гарантира, че всички регистрирани на тяхна територия авиокомпании разполагат с план за съдействие за жертвите на произшествия и техните роднини.

Информиране на семействата на жертвите

Авиокомпаниите от ЕС, както и тези, извършващи полети до или от летище в държава членка, трябва да съставят списък с всички лица на борда на самолета "възможно най-скоро и най-късно в рамките на два часа" от оповестяването на произшествието. Техните имена не могат да бъдат съобщавани публично, преди да бъдат информирани роднините, и само ако близките им не са против.

Също така преди полета пътниците ще могат да посочат лице за контакт в случай на инцидент (като тази информация не може да бъде предоставяна на трети страни и използвана за комерсиални цели), става ясно от информацията на ЕП

Европейска структура в областта на авиационната безопасност

Ще бъде създадена "Европейска мрежа на органите по разследванията по безопасността на гражданското въздухоплаване", която да подготвя предложения, препоръки и съвети за институциите на ЕС относно безопасността и предотвратяването на произшествия, да развива обмена на полезна информация за подобряване на авиационната безопасност и да насърчава най-добрите практики с цел разработване на обща методика на ЕС за разследване по безопасността.
 
http://www.econ.bg/news/article188554/ep_opredeli_strogi_kriterii_za_razsledvaniyata_pri_aviacionni_incidenti

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27