Zdravej, Jasene,
Chlen na lozha swm peta godina, koeto, razbira se ne e mnogo, no dostatwchno da se opoznajat pone mechanismite na funkcionirane na masonskite struktury i principite, na koito e postaveno.
Ne swm swvsem siguren za koi napadky namekvash, no shte ti kazha za naj-razprostranenite.
1. Za upravlenieto na Sveta - ne e vjarno, a i njama kak da e, zashtoto prakticheskata politika v lozha ne se raziskva. Raziskvat se ethichny aspekty na politikata, no nikoga ne ot gledishte na partiite. Praktichen rezultat ot podobny raziskvanija e blagotvoritelnostta na lozhite. Za nas ne sa priemlivy partii i dvizhenia, nasocheny sreshtu svobodata na lichnostta, koito opredeljat "vraga"- t.e. kakto extremny levy, taka i extremny desny partii. Podkrepjame patriotisma, no ne i nacionalisma. Ima pravilo vwv vsjaka masonska konstitucia (naj-starata e ot 1723), che trjabva da sme lojalny kwm pravitelstvoto, ako to ne e repressivno i swstaveno imenno ot extremny partii - zatova sme trwn v ochite kato na fashistite, taka i na komunistite.
2. Za nesmetnite ni bogatstva - ima bogaty chlenove, koito pomagat sws znachitelny sredstva, v strany, kwdeto masonstvoto ne e bylo podtiskano, ima postroeny interesny sgrady na lozhy ili na cely organizacii, no tova ne sa svobodny sredstva, s koito mozhem da disponirame. No podchertavam, che za podobny natrupvanija i stroezhy sa neobhodimy mnogo godiny, zashtoto chlenskite vnosky pri nas sa malky (za razlika ot Rotari Club), a pri sbirky po-chesto swbirame za nuzhdaeshti se, po-rjadko za svoite si stroezhy.
3. Za religioznostta - shte ti pratja specialno objasnenie dnes sled obed - sega otivam na rabota, a tova e po-dwlgo objasnenie.
Ako se setish njakakwv konkreten vwpros, shte ti go objasnja, dokolkoto moga. Myslja obache, che sled Koledniter praznici shte se obadjat i bulgarskite bratja i sestry.
Uvazhaemy Jasene,
Prodwlzhavam s kratkoto si expose zža naj-razprosranenite mythove okolo nas.
3. Religia - masonstvoto ne e religia, ostavja na chlenovete si svoboda po vwprosa kakva religia da izpovjadvat, liberalnite lozhy dori ne iziskvat takava. Velikijat Architekt na Vselenata, v chieto ime se raboti, mozhe da bwde twlkuvan po razlichen nachin. Za bratjata i sestrite monotheisty (i az v tova chislo), tova e Bog i mozhem da mu pridadem konkretnata forma, typichna za religijata na vseki ot nas. Za agnosticite e "vysshata sila", kojato te i bez drugo otkazvat da definirat po-ot blizo. Nashite atheistichny bratja i sestry vizhdat vwv Velikia Architekt vyssh moralen princip. Za posledovatelite na polytheistichny religii, tova e¨onja bog, kojto e demiurg (obyknoveno ot naj-staroto bozhestveno pokolenie). V lozhite ne se zanimavame s religia ot dogmatichna gledna tochka. kakto i pri politikata, razglezhdame religiosnite vwprosy kato moralny problemy. Ritualwt v lozhata swshto njama vid na bogosluzhenie, taka che i chesto pripisvanata ni !"cherna mesa" na satanata njama kak da se izvwrshi. Kato vjarvashtr i praktikuvasht pravoslaven christijanin, byh byl pwrvija, kojto by si izljazwl i by napusnal masonstvoto izobshto.
4. Kletvite i nakazanijata za kletvoprestwpnici ili iskashti da napusnat sa swshto chesto diskutirany problemy. Napuskaneto ne e problem i ne e obvwrzano s nakazania. Edinstvenoto iziskvane e napuskashtijat da si e platil redovnija chlenski vnos do momenta na napuskane. Nakazanijata za kletvoprestwpnici, vwpreky uzhasnite sluhove, mogat da bwdat samo disciplinarny v ramkite na ordena. Naj-strogoto nakazanie e izklüchvane ot ordena bez pravo na novo postwpvane.
myslja, che tova sa naj-chestite i naj-strashniter obvinenija. Ako se setish oshte, pitaj konkretno