===========================
.........................................
- За хората на Пътя има само един начин да вървят по него. Отначало трябва да тръгнат, а това става като преместят крака си.
Момчетата се засмяха. Явно това, което им казваше Риз баба, им се струваше безсмислица. Това беше ясно за всеки човек.
- Да, да, не се смейте! Точно така е. Знам, че ви се струва смешно, но слушайте сега, за да разберете какво имам предвид.
За да се наречете хора на Пътя, това означава, че се движите по Пътя. Всеки Път се състои от крачки или разстояние. Вярващите хора и тези, които в живота си не са се замисляли за духовността си, стоят на място и не могат или не искат да помръднат. Те са като вкоренени. Много малко, единици, са тези които са прекрачили. За съжаление повечето от тези, които искат да се движат по Пътя, стъпват само с единия крак, после пак с него и пак с него, докато не се разкрачат съвсем и стане невъзможно да продължат. Така скоро те също спират. Пътят е обграден от стоящи и вкоренени хора, които гледат към него с копнеж и мечти. Това е така, защото хората не знаят нещо много важно. Хора, които искат да вървят, трябва да знаят следното: всеки човек има два крака.
Момчетата отново се разшумяха. Днес Риз баба говореше само очевидни неща. Нима това беше мъдрост?
Старецът като че отгатна мислите им, усмихна се и продължи:
- Знам, че ви се струва смешно всичко това, което ви казвам, защото смятате, че го знаете. Това е капан. Не си позволявайте да не слушате само защото думите ви се струват познати! Това е капан, в който попадат повечето хора, които искат да слушат за Пътя и за духовното развитие. Те идват, сядат и задават въпросите си, но после не могат да се отърсят от това, което знаят и слушат това, което им говоря с ушите на знаещи хора. Така те чуват само себе си. Скоро разбират, че всичко, което им казвам, го знаят само защото думите са им познати, но не могат да вникнат отвъд думите и да видят новото ниво, което се крие зад думите ми. Скоро те решават, че им говоря банални, познати неща, които те си знаят и се отказват. Всеки един от тях решава, че повтарям едно и също или че „той това си го знае”, но не е така. Това се получава, защото те не разбират това, което искам да кажа на вас.
Всеки вървящ трябва да осъзнае, че за ходенето са му нужни два крака и ходенето е последователно редуване на крачка с левия и десния крак. Единият крак е „постигането”, а другият - „осъзнаването”. Ходенето представлява постигане и осъзнаване. То е непрекъснат процес на постигане и осъзнаване.
Има два вида хора: едните са кръстосали крака, седят, веселят се, правят си мохабет, говорят красиви неща, мечтаят и очакват. Това са хората на „осъзнаването”. Те се опияняват от „умни” разговори, харесват мъдростта, търсят авторитети и учители, крият се зад гърбовете на родителите си. Това са хора, които с лекота говорят за философия, религия, прераждания, езотерика, окултизъм и всякакви други магии, учения и чудеса, но не знаят, дори представа нямат, за какво става въпрос, тъй като за тях тези неща са само забавление. Те ги дъвчат с години, а понякога и цял живот, като шекер и петмез, без да искат и да могат да ги преглътнат. Такива хора не разбират за какво става въпрос. Това за тях са сладки мохабети, за по на едно кафе. Тези хора не живеят според нещата за които говорят и мислят. Това не е истински Път. Тези хора в най-добрия случай са прекрачили с единият си крак, например левият и са се разкрачили. Колкото повече мислят и си фантазират, колкото повече предвижват същия този крак, наречен осъзнаване, напред, толкова повече се разкрачват. От едно време това вече не е крачка, а разчекване и така крачката осъзнаване престава да бъде крачка, а се превръща в отрицание на себе си. Тогава започва да се нарича фантазиране, мечта, блян, празнодумие и празнословие. Това са хората, които се опитват само да осъзнават, но всъщност само си представят и преживяват, но не разбират какво е Път и че за да ходиш трябва да имаш и друга част от себе си и тя се нарича постигане. Да постигаш означава да си даваш сметка за цената, която се плаща. Не просто да говориш за духовност, философия или религия, но да направиш така, че да живееш според думите си. И ако за хората на осъзнаването Пътят е недостижим, той е толкова далечен и за хората, които разчитат само на постигането. Такива хора са дейни. В повечето случаите те са воини, смели и решителни, но при тях също има немалко трудности. Повечето еничари бяха такива. Защото когато само постигаш, но нямаш ниво на осъзнаване, си оставяш там където си бил. За съжаление скоро това, че не си осъзнат, се отразява и на постигането ти. Колкото повече се опитваш да постигаш без осъзнаване, толкова повече се обричаш на застой. Така скоро започваш да разбираш, че не се движиш напред.
Аз отначало смятах, че хората на постигането са по-близо до Пътя, може би, защото бях деен човек и винаги съм харесвал еничарите повече от мързеливите улеми, талиби и мюриди, които по цял ден седят на топло и разсъждават за това или онова. По-късно трябваше да си призная, че и двете състояния са равностойни. Няма значение с кой крак си прекрачил, след като си се разчекнал това означава, че не ходиш и не си се придвижил.
Много малко от хората са хора на Пътя. Това са хората, които са осъзнали, че вървенето се състои и от двете неща – осъзнаване и постигане. При тях всяка крачка с левия крак е последвана от крачка с десния и после пак и пак… Това е ходенето. Път има само за ходещите хора. Няма значение колко голямо прекрачване си направил, ако не го последваш с другия крак. Слушах много спорове как трябва да започне ходенето, дали с левия или с десния крак. Това няма значение. Това е важно само за тези, които още не са тръгнали и те в повечето случаи въобще не тръгват. За ходещите това отдавна няма значение, защото повечето от тях вече толкова пъти са редували ляв и десен крак, че са забравили с кой са тръгнали.
- При вас как беше, учителю? – попита Атанас.
- Понякога си мисля, че тръгнах с крака „постигане”, но не съм сигурен. Скоро разбрах, че тази картина не е съвсем вярна. Всъщност днес аз не мога да отделя постигането от осъзнаването и наричам това общо с една дума „съответствие”. Днес знам, че всъщност крачката никога не е изолирана, дори когато правиш крачката „постигане”, ти се облягаш на опорния крак, който е „осъзнаване”, постигането винаги се гради на нивото осъзнаване, което си постигнал, а когато искаш да осъзнаеш нещо се облягаш на опита си. И така за мен двете крачки винаги са едновременни и няма такова редуване.
- Чакайте, чакайте, учителю! Тъкмо ми се изясни и отново всичко се обърка – каза Атанас.
Риз баба бавно се изправи, като не спираше да говори:
- Това няма как да го разберете. То също е въпрос на разбиране и постигане. Сега можете само донякъде да го разберете или да го чуете, но за да кажете, че сте го разбрали, трябва и да го постигнете.
След това старият мъж се изправи и бавно започна да показва на момчетата как ходи. Той правеше това бавно и всичко отначало се стори на двете момчета някак гротескно, а по-късно и комично. Най-смешно обаче стана, когато след малко Риз баба започна да подскача с двата крака едновременно. Фигурата му заприлича на голям смешен заек. Момчетата гледаха странното представление и се чудеха дали да се смеят и как да реагират. Мъдър ли беше Риз баба или безумец? Отначало беше говорил неща, които всеки знае. По-късно беше обяснил и момчетата бяха схванали донякъде дълбочината на мислите му, но сега отново не знаеха какво да мислят.
Скоро мъжът седна и отново кръстоса крака под себе си.
- Трудно е да разберете, защото се опитвам да ви обясня едно нещо в развитие и пред вас се опитвам да развия идеята. Сега слушайте и следващата крачка, защото Пътят не търпи спиране и застой. Това е сложното на обясненията свързани с Пътя, че те изискват да се правят в развитие, следвайки крачките изминати в Пътя. Това обаче за хората свикнали да мислят и живеят линейно е много трудно и почти невъзможно. Затова често те схващат само противоречие в моите думи. За тях има противоречие, защото те не разбират това, за което ви говоря. Там където за стоящия и разкрачения има противоречие, за ходещия няма.
Слушайте сега следващото нещо.
Път има само за вървящия! Вървящите създават Пътя. Път сам за себе си няма! Движението и преместването създават Пътя!
Разбрахте ли! – попита старецът и погледна момчетата.
- Да! – отвърна Атанас.
- Едва ли! – охлади ентусиазма му Риз баба. – Ако си го осъзнал трябва да прекрачиш напред. Всъщност кой е по-важен Пътят или Пътуващият? Може ли Пътят да съществува без Пътуващ?
- Не може! – хитро отвърна Атанас.
- Защо? – попита дервишът.
- Вие така казахте.
Старият мъж само поглади брадата си. Той не искаше да спира мислите и „ходенето” по Пътя, затова продължи:
- Може ли да има Път без Пътуващ! Ти каза „Не!”, а може ли да има Пътуващ без Път?
Момчетата мълчаха. От одеве дервишът говореше безсмислици. Старецът знаеше, че момчетата няма да могат да разберат, но продължи да говори. Арабите имаха нещо, което наричаха "молитвата на отсъстващия". Това беше, когато нещата се казват преди още да могат да бъдат осъзнати и постигнати. Отначало на мюрида (ученика) това звучи като безсмислени и често дори противоречащи думи, но по-късно, когато той достигнеше до определено ниво, споменът за тези думи се събужда в него. Сега старецът правеше точно това. Така арабите започваха да говорят на току що родените си деца, преди още те да могат да осъзнаят думите им. Децата обаче слушаха и по-късно думите „избухваха” в тях и се събуждаха. Така израстването им беше съпроводено със събуждането на спящите в тях думи. Той знаеше, че няма да има възможност да води разговори с момчетата и да ги наблюдава как те се движат по Пътя, затова се опитваше да им предаде своята силсила и използва „молитвата на отсъстващия”. ("силсила" – дух, духовна яснота, прозрение, духовно общуване между учител и ученик).
Той продължи:
- Може да има Пътуващ без Път, макар той вече да не се нарича така. Всъщност следващият етап на Пътя е да осъзнаеш и да постигнеш разбирането, че Пътуващият, Ходещият никъде не отива и че дори няма преместване. Всъщност всеки човек само крачи, но под краката си има лента, която се движи. Така човекът ходи, но не се премества. Такъв е Пътят. Това е истинският Път. Скоро човек разбира, че не целите, към които се стреми, са важни и не това да отидеш на друго място или да избягаш. Всъщност ходенето е вътрешен процес. Пътя, който трябва да изминеш, е вътрешен Път, това е Път навътре в себе си. Скоро разбираш, че колкото и да вървиш по Пътя, си сам, а това което виждаш в далечината и след което тичаш е твоят собствен гръб. Когато се настигнеш затваряш Пътя и от линеен го превръщаш в кръг, а после все повече скъсяваш този диаметър, докато не превърнеш кръга в точка. Докато тичането в кръг с времето не го превърнеш в обръщане на място. Това е Пътят. Тази част от Пътя се нарича Път без Път.
- Нищо не разбирам! – призна си Атанас.
- Не е нужно. Само слушай!
- Пътят без Път ли е последната крачка по Пътя, учителю? Защото това ще унищожи Пътя.
- Нищо не може да унищожи Пътя, защото през цялото време Път всъщност не е имало. Така е с повечето неща в моето учение.
- Как така не е имало Път? Вие така отрекохте цялото обяснение, всичко което ни говорите от толкова време.
- Това, че си се привързал към Пътя, означава, че си спрял в някоя от крачките си. Трябва да продължиш! Това е сложното на вървенето. Не бива да се задоволяваш и да си позволяваш това или онова описание на света да ти хареса. Трябва да продължиш, дори когато смяташ, че си постигнал яснота. Знам, че ти хареса описанието на Пътя, което ти дадох, защото разбра нещо за Пътя, защото измина някакво разстояние. В момента обаче, в който спря, веднага се привърза към една част от описанието. Това е най-трудното в Пътя. Спреш ли, описанията на това ниво, на тази крачка, те примамват и те превързват с хиляди нишки към това място. Затова ти трябва да намериш сили в себе си и да разкъсаш нишките, корените на яснота, спокойствие и сигурност. Много хора си представят ходенето като нещо стабилно. Всъщност ходенето е едно непрекъснато контролирано извеждане от равновесие.
Като каза това старецът се изправи и показа колко смешно би било, ако човек стъпва последователно на единия или другия крак. Той се наведе леко напред, а след това с лекота направи две-три крачки.
- Това е ходенето контролирано извеждане от равновесие. Докато ходим не бива да имаме пристрастия или яснота. Повечето хора си представят себе си не като хора, които бързо стъпват от ляв на десен крак, а като ходещи дръвчета, които вместо крака имат коренища и които след всяка крачка спират, оставят корените си да се впият в земята и да им дадат стабилност, а после пак прекрачват. Такова ходене е много бавно, мъчително и е свързано с непрекъснато късане на връзки, които сам си изградил и заздравил.
Има и следващо ниво, след Пътя без Път. Това е стоенето на място, без да стоиш. Да изминеш Пътя без да помръдваш, да стоиш неподвижно, но да се движиш. Това е да бъдеш себе си, без да си.
- Има ли и още крачки по Пътя, учителю? – на Атанас му се струваше, че съвсем леко прозира идеята на стария дервиш. Той не можеше да си я изведе и ясно да я формулира, но се докосваше до тази дълбочина в думите на Риз баба. Поне така му се струваше.
Старецът се усмихна и каза:
- Аз дори не мога да ти покажа една крачка от Пътя, а той е безкраен. Много хора смятат, че когато завъртят една обиколка в себе си, вече познават Пътя и знаят всичко за него. Това е така, защото те са плоски и елементарни хора. Те са пленници на думите и смятат, че знаят всичко. Те са смешни и недостойни, защото техният свят, техният Път е двуизмерен, той е плосък и линеен.
Всъщност ние сме като коне, които препускат в един кръг и тичат все по-бързо и бързо. За „плоските” хора това е безсмислено въртене в кръг. Те казват: „Какъв е смисълът да се бъхтя да тичам в кръг? Вече познавам всичко в този Път.” Такива хора обаче винаги бягат само по периферията на кръга и не могат да осъзнаят, че трябва да тичат към центъра. Там, в центъра на кръга, е същността.
- Разбрах! – решително каза Атанас, защото му се стори, че има яснота.
- Но, дори и това не е вярно – продължи, без да го слуша, Риз баба. Всъщност Пътят не е двуизмерен. Когато аз тичам в кръг, за „плоските” хора това е точно така. За тях моето тичане, като обезумял, е тичане в кръг, а за мен това е тичане по спирала, защото за мен Пътят не е двуизмерен. Гледано отгоре аз тичам в кръг, но погледнато отстрани, обемно, аз тичам по една спирала, все по-нагоре или надолу, няма значение. Има два вида спирали. Едните са като пружина. При тях движението винаги е еднакво отдалечено от оста й. При другите спирали, освен движение нагоре или надолу, имаме и приближаване към оста й. Движението по Пътя може да стане по единия или по другия начин. Когато е по втория начин на „плоските” хора ще им изглежда като тичане към центъра на кръга.
Успех на Ходещите и Тичащите!