Автор Тема: Свастиката  (Прочетена 3149 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен foolmaster

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 35
Свастиката
« -: Декември 30, 2010, 23:56:29 pm »
На сайта на xnet се появи нов материал, посветен на семантиката на свастиката: http://www.xnetbg.com/new/40/115/623-foolmaster. Материалът е превод на този - http://gosai.com/writings/swastika-and-cross. Нанесъл съм някои леки промени. Гледам не излизат картинките и не се показва като последния нов материал, но сега са празници и е разбираемо на администраторите да не им се занимава да ги оправят  :hi:

Keep on rotting in the free world...

Неактивен Rado

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 143
    • Infernal Works
Re:Свастиката
« Отговор #1 -: Април 05, 2011, 19:19:13 pm »
В тази работа смятам да разгледам един от символите, с който се свързва споменаването на понятието “националсоциализъм” , a именно свастиката (Das Hakenkreuz). Имайки предвид широката известност на този знак, както и статутът му днес, смятам за полезно да изложа накратко неговата история и смисъл a влаган през вековете. Още по-интересно е да се разбере неговото политическо значение и причината, поради която той става символ на едно движение, довело със своите действия до значителна промяна в историята на XX век. Изборът на свастиката е непосредствено обвързан с арийската идея, за което ще стане въпрос по-долу.

Свастиката е символ с хилядолетия по-стар от Адолф Хитлер и Третия райх. Той се е появил в зората на човешката цивилизация в Централна Азия и Северна Индия и е съпътствал навсякъде индо-европейските народи по пътя на тяхното преселение. Посредством будизма свастиката навлиза и в Китай и Япония. В Шумер също има изображения на този знак. Племето Навахо в Мексико и Маите в Южна Америка също го използват, при това със значенията характерни за Евразия.

Наименованието “свастика” идва от санскрит и означава благоденствие и късмет. В ранните арийски култове в Европа, запазили се до Християнизацията, това е символ на слънцето - слънчев знак. Почти всички европейски народи го използват - има го при древните елини като знак на Зевс (въпреки някои предположения, че той е зает по-късно, от малоазийските народи). Траките, римляните, германите (знак на слънцето и Вотан-Один), славяните също го използват (слънцето и четирите елемента, според някои тълкувания). Съществува и в българската традиция. При българите има три групи варианти - някои остатъци от траките, общославянски изображения и такива на българите, които графично и смислово се покриват с тези на скандинавците (не съм попадал на достатъчно убедително обяснение, за това просто го констатирам).

Има най-различни изображения на свастиката, но основната разлика е в посоката на въртене - по посока и обратно на посоката на часовниковата стрелка. В желанието си да придадат едва ли не някакъв сатанизъм на националсоциализма някои автори и вестникари дават точно обратно на истината тълкуване и данни за въртенето на свастиката. На санскрит има две думи - свастика и сувастика (съответно дясно и ляво въртене) - които показват смислите на този символ. Широко разпространеният вариант е този, носещ късмет и използван при слънчевите култове - дясно въртящият се. Във “Ведите” той е наречен “слънчев кръг” и представя космическата хармония, движение около един център и кръговратът на живота. Сувастиката в Индия е символ на богинята Кали и означава смърт, разруха, промяна на съществуващия ред. На плащеницата на погребания в църквата “Св.Четиридесет мъченици” във Велико Търново благороден българин (може би цар Калоян) има поставена именно сувастика.


След християнизацията на Европа свастиката като че ли е забравена или поне загубва своя езически смисъл и се използва заедно с християнския кръст. Тя обаче естествено не изчезва. В Западна Европа се среща в много църкви и катедрали както и в личните гербове на рицарите. Един по-късен пример е интересен. Във Финландия свастиката е официален държавен символ до 1994 г. Там тя фигурира в знамената на въоръжените сили. Причината обаче не е в отношенията между Германия и Финландия през Втората световна война или прекалени симпатии към нацизма от страна на фините. На един от първите самолети на образуваните през 1918г. финландски ВВС, подарен от шведския граф Ерик фон Розен, е бил поставен син пречупен кръст, личен знак за щастие на графа. Впоследствие той става боен знак на авиацията.

За да стане по-ясен изборът на свастиката от NSDAP, ще се спра накратко върху промените, които настъпват през вековете в разбирането за произхода на европейските народи. През средновековието генеалогията на европейците се извежда от втория син на Ной Яфет. Доколкото е имало някакви спорове, те са се развивали в рамките на библейските сведения и са били в две основни посоки. Това са въпросът за “наследството на евреите” - т.е. кой е избраният народ след разпъването на Божия син и този за първоначалния език, на който е говорил Адам. През късното средновековие в Западна Европа начин на легитимация на претенциите е извеждането на родословието на управляващата династия от някой библейски или античен герой, както и притежаването на римското наследство. Пример за това могат да бъдат англичаните, които извеждат своята генеалогия от Сим т.е. новият избран народ и Троя.

В началото на XIXвек в историческата наука се открива нещо значимо - Индия. Този пробив се дължи на лингвистиката, която открива връзката между езика на ведите -санскрит, зендския език (от Зенд-Авеста) и европейските езици. Макар и бавно, все още борейки се с библейското мислене за сътворението на света, тази теория печели доста привърженици. Идеята за общия корен на европейците поражда и тази за неравенството на расите, разбирани в смисъл различен от библейския и този за делението на човечеството на три големи раси. През XIX век се заражда расизмът като наука. Не трябва обаче да се смята, че това е едно стройно учение. Под “расизъм” трябва да се разглежда приписването на духовни, нравствени и интелектуални качества на базата на расовия произход. Далеч не всички обаче определят германската (или тевтонската) раса като висша или най-ценна. Отношението към евреите далеч не е еднозначно – все пак трябва да се има предвид, че Библията тогава е била доста по-четена книга, отколкото днес. Мнозина са смятали евреите за по-особени семити и дори за отделна раса, която е загубила величието си. Като пример може да послужи французинът граф Гобино - един от първите расисти, занимаващ се с процентното съотношение на различната кръв у човека, като определяща нравствените му качества, и който заедно с Чембърлейн е сочен като един от основните вдъхновители на арийския расизъм, изповядван от националсоциализма. Последният например, изпитващ голяма любов към Германия и германците, чак до там, че се жени за дъщерята на Рихард Вагнер, посочва като арийски раси в Европа англосаксонците, тевтонците и славяните (що се отнася до славяните, националсоциалистите по никакъв начин не могат да ги приемат за равни на германците, най-малко поради вековните битки по цялата източна граница на Райха). Понятието ариец не е било използвано за първи път от германци, а от французи. Чак до началото на XX век господстващото в Германия понятие е индо-германи. Не може да бъде пренебрегнат и европоцентризмът, който владее голяма част от образованите хора тогава. Европа като културно-географско понятие е била толкова силна, че не е било лесно да се приеме, че нейните народи произхождат от Азия. Има още нещо съществено – разликата между лингвистика и антропология. Лингвистите не са приемали понятието “арийска кръв”. Пък е понятно също така, че съвременните индийци, като се изключи все още запазилата се тогава каста на брамините, не приличат никак на европейците.


Автор: Георги Цветков http://www.boinaslava.net/thirdreich/dopylninfo/Svastika.htm
...Infernal Works...

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27