Раковски: Да се разбере как финансовият Интернационал постепенно, чак до настоящата епоха, се превърна в господар на парите, на този вълшебен талисман, който за хората се оказа онова, което по-рано бяха Бог и нацията, е нещо, надхвърлящо научния интерес и дори изкуството на революционната стратегия. Тъй като също е изкуство, а освен това и революция. Ще ви обясня.
Историографите и масите, заслепени от крясъците и пищността на Френската революция; хората, опиянени от факта, че тя успя да изземе властта от краля и привилегированите класи, не забелязаха как една малка групичка от загадъчни, усърдни и незначителни люде завладяха истинската кралска власт. Онази магическа, почти божествена власт, която те почти неусетно придобиха. Масите не забелязаха, че властта бе заграбена от други. И тези други ги обрекоха на робство – по-жестоко от това на краля. Тъй като последният, с оглед на неговите религиозни и морални предразсъдъци, бе неспособен да се възползва от подобна власт. Стана така, че върховната кралска власт бе узурпирана от личности, чиито морал, интелектуални качества и космополитизъм им позволяваха да я използват. Напълно ясно е, че тези хора никога не са били християни, а космополити.
Кузмин: Каква е тази митична власт, която са придобили?
Раковски: Те спечелиха за себе си истинската привилегия да секат парите... Не се усмихвайте. В противен случай ще повярвам, че нямате представа какво представляват парите... Обаче аз съм в състояние да си обясня вашето невежество и да го оправдая. Благодарение на силата на инерцията на мисленето нашият език употребява думи, които пораждат неправилно схващане на нещата и действията и не отговарят на действителните и точните им значения. Изричам: пари. Ясно е, че във вашето съзнание изникват изображенията на метални или хартиени пари. Ала това не е така. Парите не са това. Реалната монета в обръщение е истински анахронизъм. Ако все още съществува и е в обращение, то е единствено благодарение на атавизма. Само защото до ден днешен е подходяща, за да поддържа илюзията, напълно въображаемата лъжа.
Кузмин: Тове е поразителен парадокс – опасен и дори поетичен.
Раковски: Щом желаете, това може би е великолепно. Но в никакъв случай не е парадокс. Знам – и затова се усмихвате – че държавите все още секат монети от метални късове или печатат хартиени пари с кралски бюстове и национални гербове върху тях. Е, и какво от това? Огромна част от парите в обращение, парите за големите сделки, парите като символ на национално богатство, да, тези пари – те са емитирани от онази шепа хора, за които намекнах.
Права на собственост, суми, чекове, облигации, полици, записи на заповед, поръчителства, джиросване, шконто, котировки, безкрайна редица от числа заливат държавите като водопад. Какво представляват металните и хартиените пари в сравнение с всичко това?... Нещо, лишено от влияние; нещо нищожно, изправено пред нарастващия потоп на наводняващите всичко финансови[безналични] пари. Бидейки най-рафинирани психолози, Те бяха в състояние без каквито и да са притеснения да придобият дори още повече. И всичко това благодарение на липсата на разбиране[от страна на хората].
В допълнение на извънредно разнообразните форми на финансови пари, Те създадоха кредитни пари с оглед да направят тяхното количество близко до безкрайност. И да им придадат свръхзвукова скорост[на обращение]... Това не е абстракция, нещо, съществуващо само в мислите; някакъв образ, представа, вяра, религия... Измама, фалшиви пари, на които е придаден законов вид...
Банки, фондовите борси и финасовата система на целия свят – това е една гигантска машина, създадена с цел да предизвиква неестествени скандали по израза на Аристотел.
Нямам представа с какви аргументи оправдават всичко това.
...
И дори получаваната лихва да е законна, то в такъв случай тя създава и фалшифицира несъществуващия капитал. Чрез депозитите или посредством движението на парите в производството банките винаги разполагат с определено количество пари, което е петкратно или може би стократно повече от отсечените или отпечатаните пари в реалното обращение. Няма да споменавам онези случаи, когато кредитните пари, т. е. фалшивите, изфабрикуваните, са повече от количеството на парите, заплатени като капитал. Като вземем под внимание, че законната лихва е определена не върху действителния, а върху несъществуващия капитал, лихвата е с толкова пъти незаконна, с колкото фиктивния капитал е по-голям от действителния.
...
И ще се убедите, че Те са абсолютните диктатори на фондовата борса. И в резултат на това са също диктатори на производството и разпределението на продукцията. А освен това на пазара на труда и в сферата на потреблението.
... , умножете това по глобалния фактор и ще установите Тяхното анархистично, морално и обществено, т.е. – революционно влияние...
Кузмин: Чудеса?
Раковски: Да, чудеса. Не е ли чудо, че една дървена пейка бе преустроена в храм? И подобно чудо е наблюдавано от хората хиляди пъти. А в продължение на цял един век на тях не им мига окото. След като това удивително чудо – това, че скамейките, върху които седяха мазните лихвари, за да търгуват с парите си, сега са превърнати в храмове, които се възправят едва ли не на всеки ъгъл на съвременните големи градове с техните езически колонади. А тълпите нахлуват в тях с вяра, каквато досега не са изповядвали спрямо небесните богове.
Кузмин: Това е новата религия на загнилата буржоазия?
Раковски: Религия, да, религията на властта.
Кузмин: Това е погрешно схващане. Финансите, така както ги дефинира Маркс и по-специално Енгелс, са обусловени от системата на капиталистическото производство.
Раковски: Точно така, ама тъкмо обратното: капиталистическата производствена система е обусловена от финансите. Фактът, че Енгелс заявава обратното и дори се мъчи да го докаже, е най-очевадният факт за това, как финансите управляват буржоазното производство. Това е така и бе същото още преди Маркс и Енгелс: финансите бяха най-могъщото оръжие на революцията и Коминтернът не бе нищо повече от играчка в техните ръце.
Кузмин: Всичко това по някакъв начин ми напомня за написаното от Троцки преди около десетина години.
...
Когато той заявява, че в сравнение със стоковата борса в Ню Йорк Коминтернът е една консервативна организация, той сочи големите банкери като вдъхновители и автори на революцията.
Раковски: Да, той обяви това и допълни: „Кой тласка Англия по пътя на революцията?” И отговори: „Не Москва, а Ню Йорк.”
Кузмин: Обаче спомнете си неговото твърдение, че ако финансистите от Ню Йорк са фалшифицирали революцията, то са го сторили несъзнателно.
Раковски: Обяснението, което вече дадох, за да ви помогна да разберете защо Енгелс и Маркс прикриха истината, с пълна сила важи и за Лев Троцки.
Кузмин: Самият Троцки съвсем правилно заявява, че тези банкери „без съпротива и неосъзнато вършат своята революционна мисия”.
Раковски: И те продължават да изпълняват своята мисия независимо от факта, че Троцки я обяви? Колко странно! В такъв случай защо не подобрят действията си?
Кузмин: Финансистите са неосъзнати революционери, тъй като са обективно такива. Поради своята интелектуална неспособност да зърнат крайните последици.
Раковски: Наистина ли вярвате в това? Допускате, че сред тези истински гении се намират някои, които са неосъзнати? Смятате за идиоти хора, на които днес е подчинен целия свят? Това действително би било едно изключително тъпо противоречие.
Кузмин: Какво се опитвате да извъртите?
Раковски: Просто твърдя , че те [крупните банкери] обективно и субективно са изключително внимателни и напълно съзнават онова, което предприемат.
Кузмин: Банкерите! Трябва да сте полудял?
Раковски: Аз не... Но вие? Помислете малко. Тез ихора са досущ като вас с мен. Обстоятелството, че контролират пари в неограничени количества, дотолкова, доколкото самите те ги произвеждат, не ни дава основанието да определяме границите на техните амбиции...
Ако въобще нещо доставя удовлетворение на човека, то това е постигането на неговите амбиции. А най-вече сбъдването на неговото желание за власт. Поради що тези хора, банкерите, да не притежават стимул за власт, импулс за цялата власт? Какво се случва на вас и мен?
Кузмин: Но ако според вас – а и аз мисля същото – те вече са придобили политическа власт, каква друга власт искат да притежават?
Раковски: Вече ви казах: цялата власт. Такава власт, каквато Сталин има в СССР, но простираща се върху целия свят.
Кузмин: Същата власт, като на Сталин, но с противоположна цел.
Раковски: Властта, ако действително е абсолютна, може да бъде само една. Идеята за абсолютното изключва множеството. Поради тази причина властта, към която се стреми Коминтернът, и „Коминтернът”, които са неща от един и същ порядък, е абсолютна. А в политиката трябва да бъде единствена и неповторима: Абсолютната власт има за цел самата себе си. В противен случай не е абсолютна. А до ден днешен не е изобретена друга машина за тотална власт, освен комунистическата държава. Капиталистическата буржоазна държава, дори на най-високото стъпало на императорската властова стълба, е ограничена. Понеже в древността теоретически тя се персонифицираше от обжествяването на фараоните и цезарите. След това въпреки всичко и благодарение на икономическия начин на живот в онези примитивни държави и в резултат на техническа изостаналост на държавния апарат, винаги е съществувало пространство за известна индивидуална свобода. Схващате ли, че онези, които вече донякъде управляват цели нации и земни правителства имат претенции за абсолютно господство? Разберете, че това е единственото нещо, което все още не са постигнали.
Кузмин: Това е интересно: най-малкото като пример за умопомрачение.
Раковски: Разбира се, умопомрачение в по-малка степен от случая с Ленин, който бленуваше власт над целия свят, докато сладко живуркаше като прокуден в Швейцария. Или лудостта на Сталин, който мечтаел същото, по време на своето изгнание в сибирска колиба. Мисля, че подобни мечти и амбиции са по-естествени за богатите хора, които живеят в небостъргачите на Ню Йорк.
Кузмин: Да заключим: Кои са Те?
Раковски: Явно сте прекалено наивен, за да допуснете, че ако знаех кои са Те, щях да бъда тук като арестант?
Кузмин: Защо?
Раковски: По една съвсем проста причина. Онзи, който Ги познава, не би изпаднал до положение, в което да бъде принуден да докладва за тях...