Автор Тема: Непознатият Леонардо да Винчи  (Прочетена 5886 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Дъвиан

  • Гост
Непознатият Леонардо да Винчи
« -: Февруари 23, 2006, 23:20:17 pm »
НЕПОЗНАТИЯТ ЛЕОНАРДО ДА ВИНЧИ

Цветан Цеков - КАРАНДАШ
   
           “Грешките на Гения”

            В исторически план, европейските геометрични анализи на “Тайната Вечеря” са приключили още в първата половина на ХХ век. Установени са ценни научни факти, главно в областта на класическата, ренесансова перспектива на знаменитата стенопис. Фактите са важни, но не и безспорни. Никъде в тези проучвания, не е отбелязан един, не по-малко важен факт, че добре известната перспектива, за която става дума, съвсем не е единствена в “Тайната Вечеря” на Леонардо да Винчи.

            Геометричният анализ, който прави Dr.Phil. Georg Wolff, в книгата си MALEREI UND MATHEMATIK, е напълно логичен за всеки художник от Ренесанса, но при Леонардо, подобен анализ създава погрешна представа за формата и големината на залата на “Вечерята”. От този основен факт следват редица сериозни противоречия, които се възприемат като “грешки на Гения”.

            Българското изследване на Леонардовата картинна геометрия, което  започва непосредствено след тези, придобили вече световна популярност, научни резултати – оспорва решително, голяма част от тях.

           

    Изследване без аналог            

   За мен, първите,  все още косвени наблюдения върху композицията на “Тайната Вечеря”, започват през  1941г., с философските сферични картинни композиции на Илия Бешков и през 1942 година, с построенията по ренесансова перспектива на професор Симеон Велков, както и лекциите по история на изкуството на професор Николай Райнов в Художествената академия. Преподавателят по перспектива, професор Симеон Велков, потвърди световното откритие, че трапезата на апостолите, по никакъв начин, не може да се побере в залата на “Вечерята”. При този неоспорим факт, се оказва че “всички са прави”, но най-прав си остава Леонардо да Винчи, който в действителност, не си е сбъркал перспективата, а напротив, ние не познаваме неговата картинна геометрия. Това не е само наш грях – картинната геометрия на Леонардо да Винчи е останала неизвестна и за неговите съвременници.

   Така, през 1942 година, в Художествената академия, без някакъв  предварителен научен план, у нас беше поставено, почти като “забавна” студентска игра, началото на едно дълго изследване на ренесансовата картинна геометрия. За 60 години, геометричните анализи се превърнаха в търпеливо и прецизно изучаване, главно на изключително сложната сферична перспектива в Леонардовите  шедьоври.

    Определено различната технология, при която се анализира  всичко в картините – от модулният строеж на картинното пространство, до цялостната, специфична Леонардова сферична и геокосмична перспектива, превръща българското изследване на Леонардовата картинна геометрия, в изследване без аналог.

  Решителна опора за изследването, беше появата на сферичната композиция в “Последната Вечеря” на Салвадор Дали, изложена за първи път в “Прадо”, Мадрид през 1955 година. В тази картина, за първи път се появи видимо додекаедърът на Платон – многостенът  с 12 еднакви петоъгълни стени – като основно пространство на  “Последната Вечеря”. В качеството си  и на учен, Салвадор Дали е първият художник от  ХХ век, прозрял съществуването на додекаедър в композицията на Леонардо да Винчи. А новооткритата в българското изследване, спирална перспектива в “Тайната Вечеря”, отмества изцяло изследователският проблем, малко “отвъд” хоризонта и перспективните линии на стандартните анализи и построения. Днес изследването има много сътрудници и консултанти – художници, математици, инженери, кибернетици и критици.


КАРАНДАШ. "Тайната вечеря" на Леонардо - геометрична реконструкция

    Загадъчните знаци в “Тайната вечеря”             

    Отначало, в живописния пласт на “Тайната Вечеря” и “Портретът на Мона Лиза”, а по-късно и в други Леонардови шедьоври, българското изследване установява множество условни, геометрично-подсказващи, графични елементи. Тези, така наречени, “загадъчни знаци” се оставени от ръката на  Леонардо, за конструктивно подразбиране и сигурен анализ на неговата непозната картинна геометрия. Точно тези, наистина загадъчни знаци, ревизират днес, предишните заключения за характера на Леонардовата перспектива. За описание на тези особени знаци, са необходими много страници текст, затова тук се посочват само два от тях. Уникалният и поради това напълно непознат правоъгълник, в който е нарисувана “Тайната Вечеря” в манастира Santa Maria delle Grazie, (Милано) е най-големият и най-загадъчен знак в картината. Този тригонометричен  правоъгълник се повтаря невидимо и вътре в картината. Вторият  загадъчен знак е златният правоъгълник на стъклото, от стъклената врата, оттатък фигурата на Христос.

    Не всички условно-подсказващи знаци в картината са непременно правоъгълници, квадрати или триъгълници. Някои от тях са просто точки, петна и гънки в облеклата на апостолите или анатомични подробности и причудливи шарки, каквито са  някои от  сините бродирани орнаменти върху тежката ленена покривка на масата на апостолите. Особено важни, като маркирани геометрични места в пространството на картината, ( не само в равнината на фреската) това са зениците на Христос и зениците на всички апостоли.

 
КАРАНДАШ. Геометрията на централния прозорец в "Тайната вечеря"

         Автентични числа на Леонардо

   От така наречените “загадъчни знаци за геометричното подразбиране”, от винаги различната в различните картини, геометрична единица за конструкциите под боите на картините, от сферата и идеалните геометрични тела на Платон, формиращи пространствата в картините, колкото и да изглежда невероятно – възникват отново на живот и автентичните числа на Леонардо да Винчи.

    Най-същественото в българското изследване на Леонардовата картинна геометрия, са автентичните числа, с които Геният на Ренесанса е оразмерил всичко в “Тайната Вечеря”, “Благовещението”, “Портретът на Мона Лиза”, “Дамата с хермелина”, “Мадоната при скалите”….

ЗА АВТОРА

    Цветан Цеков е роден на 24 ноември 1924 в село Махалата, Плевенско. Завършил живопис в Художествената академия през 1948 година при професор Дечко Узунов.

    През 1941 година, една година преди постъпването си в академията, изучава основни неща в рисуване с перо при Илия Бешков, който го въвежда и в своите философски сферични композиции.

    Още от първата година на следването си в академията (1942) започва изследване на сферичната перспектива на Ренесанса.

    Името "КАРАНДАШ" му дава главният редактор на вестник "Нашенец", журналистът Стоян Нейков през 1942.

    Като студент в началото на 1946 година, става един от основателите на вестник "Стършел", където работи повече от 40 години.

    В защита на българската буква, успява да изправи абсурдното наклонено писане в буквара.

palitrabg.net
« Последна редакция: Февруари 24, 2006, 00:06:16 am от Дъвиан »

Дъвиан

  • Гост
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #1 -: Февруари 23, 2006, 23:39:52 pm »
Художникът Цветан Цеков – Карандаш

В търсене на Леонардовите числа

През 1955 г. се появи една изключителна картина – “Тайната вечеря” на Салвадор Дали, която беше изложена в музея “Прадо” в Мадрид.

Действието на “Тайната вечеря” не беше изложено в една обичайна зала, както се изобразява в други случаи и както е при Леонардо да Винчи.

Тя беше нарисувана в една сложна конструкция – додекаедър. Световната критика нападна Салвадор Дали, определи творбата като поредната му ексцентричност.

Нещата обаче стояха по съвсем различен начин. Това е още едно доказателство, че преди Салвадор Дали никой не е разгадал геометрията на Леонардо да Винчи, въпреки че по тази линия са работили Дюрер и Рембранд.

През 1955 г. Салвадор дали рисува една сложна форма – додекаедър. Това е антична гръцка геометрична фигура с 12 равни петоъгълни стени. Той вписва този додекаедър в сферата. Тази форма е съвършена, това е едно от идеалните геометрични тела на Платон, определяни като основните тухли на Мирозданието. Цялата Вселена е изградена от такива тела като кристални форми, красиво съчетани.

Леонардо избира от петте форми на Платон додекаедъра, изграден изключително по златното сечение. Тази форма е божествена, тя му дава хармоничните пропорции за неговите картини. Салвадор Дали открива тази форма в картините на Леонардо да Винчи с изключителната си интуиция, защото тя не може да се види. Аз разбрах, че този додекаедър трябва да се търси в картините на Леонардо да Винчи. Това не ми се удаде веднага. Може би около 20 години след Салвадор Дали аз усетих, че тази форма не е вътре в творбата на Леонардо, а че тя обгръща цялата “Тайна вечеря”, тя излиза извън “рамката” на знаменитата фреска. Като установих това, разбрах, че при Леонардо и при Салвадор Дали додекаедърът е един и същ, само че в различен мащаб. Най важното, до което достигнах в изследването ми, е откриването на основните автентични Леонардови числа. Те могат да се намерят в портрета на Мона Лиза, в портрета на “Дамата с хермелина”. Това е мерната еденица, “аршинът”, с който Леонардо си служи, прилагайки принципите на златното сечение. Всички тези изследвания аз съм систематизирал в книга. Тази книга е написана, но не е издадена, тъй като ще струва скъпо да се издаде. Това ще бъде един албум и едновременно с това учебник по сферична перспектива. Изискват се компютърни графики, както и качествени репродукции на творбите на Леонардо. Необходимо е точна геометрия. Ръката, моливът, линията, отклонение дори с 1 мм – това е ужасна грешка при Леонардо. При него всичко е било изчислено с точност до четвъртия десетичен знак. Не е известно как го е постигнал. За това е нужна инженерна линийка, трябва да е имал такъв сметачен уред. Тази точност се открива в картините му. Ние не познаваме Леонардо да Винчи, знаем само от разказите на Вазари разни чудни истории. Никой не може да каже повече в хилядите страници, които са написани за Леонардо, отколкото самите му картини. Това ме кара да се взирам повече в шедьоврите му, отколкото да чета писаното за него. Леонардо може би ни говори със самите си произведения, затова те са толкова желани и не ни омръзват вече пет века. Това, което е в тях, е неизмеримо за изследване. Но е много приятно да се изследва. Вие вървите в една гъста гора и усещате стъпки в нея. Стъпките на този непознат Леонардо да Винчи…

Надявам се, че все някой ден хората ще прочетат това, което съм изследвал, и ще намерят в него нещо голямо – геометрията на Леонардо да Винчи, тайната на пропорциите, на хармонията и съвършенството в неговите шедьоври.

в. “Трета възраст”
« Последна редакция: Февруари 24, 2006, 00:10:28 am от Дъвиан »

Дъвиан

  • Гост
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #2 -: Февруари 25, 2006, 13:22:09 pm »
А ето и додекаедър от самият Леонардо да Винчи:

« Последна редакция: Февруари 25, 2006, 13:24:12 pm от Дъвиан »

Неактивен ultrafutur

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 786
  • Amor vincit omnia
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #3 -: Февруари 25, 2006, 16:28:24 pm »
Познавам лично Карандаш и смятам че той е един от могъщите мислители на нашето време, който остава незабелязан и недооценен. Посветил е над 50 години на изчисляването на сферичната и спиралната перспектива, въплътени изкусно в картините на Леонардо да Винчи, и изразяващи с езика на цветовете и формите човешката вечност....
musica universalis

Дъвиан

  • Гост
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #4 -: Февруари 25, 2006, 16:33:12 pm »
Направо съм поразен! Толкова се радвам! Някой път ще трябва да ме запознаеш с него! Направо не мога да повярвам! Поздрави ultrafutur!

Неактивен ultrafutur

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 786
  • Amor vincit omnia
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #5 -: Февруари 25, 2006, 16:42:37 pm »
с удоволствие.!.!.!
musica universalis

Неактивен ----------

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 583
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #6 -: Март 07, 2006, 17:25:14 pm »
*

Самата светлина! Едно кратко посещение в ателието на Карандаш  и няколко разходки из изложбите му на Шипка 6 ще останат сред най-възвишените ми спомени. Можеш бързо да усетиш - зад образите на такива хора и тяхната работа струи самата светлина...

А иначе, сега се ражда един нов вид разбиране на света - геометрично и перспективно разбиране, което ще изхвърли в небитието линейната логика. Тоест, не се ражда, а се открива.

И такива като Карандаш са светиите на това разбиране. (Използвам думата малко субективно, предвид неговите атеистични предпочитания : )

Цитат
За да има надежда, че такова велико събитие щ

Heinie

  • Гост
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #7 -: Март 08, 2006, 14:57:03 pm »
В момента има изложба или това е старо? Защото ако има още утре се вдигам!

Неактивен ----------

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 583
Отг: Непознатият Леонардо да Винчи
« Отговор #8 -: Март 09, 2006, 14:24:01 pm »
Старо е : (

За подробности говори с Ultrafutur.


« Последна редакция: Октомври 27, 2006, 21:16:13 pm от flyDragon »
Цитат
За да има надежда, че такова велико събитие щ

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27