Пълен текст [ ekspsertiza.Vlak.pdf ] (внимание: правописна грешка в името на файла):
С оглед задоволяване на потребностите на обществото от
информация и при спазване на принципа на достъпност,
публичност и прозрачност в работата на Окръжна прокуратура
гр.Плевен по досъдебно производство № Д 45/2008г. представяме
данни от комплексна пожаро-техническа експертиза относно
пожар възникнал около 23.20 ч. на 29(8.02.2008г. в кушет вагон на
влак № 2637, движещ се по направление София-Кардам, в
междугарие Карлуково – Червен бряг, обл.Плевен.
...
Направените измервания,
за температурите на повърхността на реотани - българско
производство, данните от протокола за оглед, свидетелските показания
и анализа на разглежданата причина, дават основание да се
предположи, че е възможен следният механизмът на възникване на
запалването в купе № 6:
На пода на купето, в пространството между стълбата и прозореца и в
непосредствен контакт с предпазната решетка на отоплителните тела,
са се намирали най-малко три пътнически чанти. Няма свидетелски
показания, в които да се споменава за каквото и да е преместване на
чантите след тяхното първоначално подреждане преди тръгване на
влаковата композиция. В резултат на значителното превишаване на
допустимата температура на отоплението и наличието на
възпрепятстващи топлообмена чанти е започнал процес на повишаване
на температурата на повърхността на нагревателните тела, самата
предпазна решетка и поставения багаж.
Вследствие на високата температура, е възможно и нарушаване
целостта на флакон и изтичане на съдържащата се в него смес от
различни горими газове. Съгласно свидетелските показания, връхните
дрехи на повечето пътнички са били закачени на прозореца, като
покривали масичката и са се опирали в чантите. Тази своеобразна
завеса е способствала от една страна за неразпространението на
излизащите от неплътностите на горими газове към общия обем на
купето, а от друга страна се е превърнала в своеобразен абсорбатор и
акумулатор за по-голямата част от конвектиращите към тавана на
купето по-леки газове.
В следващите секунди, материалите, който са подложени на топлинно
въздействие са се разтопили и разтекли – надолу към източника на
топлина, от което е последвало неизбежното им и моментално
възпламеняване, последвано от възпламеняване на газо-въздушната
смес. Такова развитие на процеса се характеризира с моментно
припламване в областите, в които газо-въздушната смес е достигнала
долната концентрационна граница на възпламеняване и в последствие
с “оттегляне” на горенето към зоната на първоначалното
възпламеняване и наличие на други горими газове и подготвени за
възпламеняване твърди горими вещества – чанта, връхни дрехи и
перде, все още съдържащи в себе си неизгорели горими газове и с
достатъчно нагрети повърхности за продължаване на горенето.
В показанията на всички свидетели-очевидци на първоначалното
огнище на пожара се наблюдава повтаряемост на твърдението, че
огнището на горене е забелязано в зоната на чантите под прозореца и
по пердето и дрехите. Такова развитие на горенето обяснява и следите
от обгарянията по връхната дреха на свидетел от 6-то купе –
единственото неизгоряло веществено доказателство от 6 то купе.
По лицевата страна на дрехата (по качулката и ръкавите), ориентирана
към страната на обема на купето има само следи от повърхностни
обгаряния предизвикани от топлинна радиация, но от вътрешната
страна на дрехата подплатата, ориентирана към прозореца и другите
окачени дрехи, се откриват множество прогаряния и стопявания на
същата.
Този механизъм на възникване, развитие и разпространение на
горенето е най-вероятен, тъй като обединява по най-достоверен и
доказуем начин данните от свидетелските показания, от протоколите
от проведените огледи, от иззетите веществени доказателства и от
служебната документация.
(стр.12-14) [14/05/2008 10:00:12]http://www.oppleven.hit.bg/aktual/aktual.htm