Автор Тема: П. Успенски - Психология на Човешките Еволюционни Възможности  (Прочетена 9043 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен H.

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 8 658
  • In Lies We Trust...
Ново от СТ за Вас ;)


През 1907 г. започва увлечението на Успенский по езотеричните учения като в началото го интересували "висшите измерения", за които науката не знаела нищо. Пътешествувайки на Изток, Успенский се запознава със системата на Йога, европейския окултизъм, пише книги (най-значителната, от които е "Tertium Organum"), чете лекции в Москва и Петербург. Завръщайки се в Русия след поредното си пътешествие, непосредствено след започването на световната та война, Успенский се среща с Г. И. Гурджиев, през пролетта на 1915 година. Тази среща слага отпечатъка си върху целия понататъшен живот на Успенский. В Гурджиев той намира всичко онова, което дълго и безуспешно е търсил на Изток: логическата система, школата по медитация, разработената техника за достигане на "висшите измерения".
Сътрудничеството на Успенский с Гурджиев, обаче не било дълготрайно. Попречили не само революцията и гражданската война в Русия, но и несходството в характерите и стремежите на учителя и ученика. Окончателният разрив между двамата станал през 1924 г., когато са били вече в емиграция, макар че Успенский продължава да счита себе си за последовател на Гурджиев. Своите дореволюционни публикации, Успенский преработва в духа на усвоената от него система. През 1931 г. излиза на английски неговият "Нов модел на Вселената". В последствие Успенский работи над създаването на психологическа теория, откъси от която се съдържат в лекциите "Психология на човешките еволюционни възможности". Успенский умира в Лондон през 1947 г.
След смъртта му, ръкописът на книгата "Фрагменти от едно неизвестно учение" бил изпратен па Гурджиев и публикуван от него на английски език със заглавие "В търсене на чудотворното".
Гурджиев не притежавал таланта на популяризатор и пропагандатор. Тези функции поел Успенский, който със своите книги и лекции разпространявал учението му. Лекциите, четени в Лондон и Ню Йорк, били предназначени за запознаване със системата на Гурджиев в такава форма, каквато й придава Успенский. В началото той прочел пет лекции по космология, съдържанието на които, в основата си, съвпадало с по-късно публикуваните "Фрагменти от едно неизвестно учение". Следвали пет лекции по психология. Обикновено някой от старите ученици четял лекциите пред групата на "неофитите"(новоприетите ученици). Понякога Успенский присъствал на четенето на лекциите, а след това отговарял на поставени въпроси и изнасял беседи. Своеобразието на текстовете се обяснява с това, че целта им била не само запознаването на слушателите с нови знания. Те били предназначени за тези, които са започнали да се "пробуждат", които са поставили под съмнение науката, започнали са да търсят нещо по-различно. На тези хора им била необходима школа и много от слушателите на лекциите на Успенский се отправили към Фонтенбло, където през 20-те -30-те години действувала школата на Гурджиев. Много видни интелектуалци са слушали тези лекции, достатъчно е да споменем О. Хаксли.
Първоначално,"Психологически лекции 1934г.-1940г." били публикувани на английски език в незначителен тираж през 1940 г. и съдържали шест лекции. В последствие заглавието било променено на "Психология на човешките еволюционни възможности", а количеството на лекциите, съкратено на пет. В някои издания, освен лекциите "Бележки за решението да се работи", е включена и автобиографията на Успенский.
Учението на Гурджиев, главен теоретик и пропагандатор на което бил Успенский, получило широка популярност на Запад. Към загадъчната фигура на Гурджиев не веднъж са се обръщали интерпретатори: достатъчно е да споменем книгата на Л. Поуел, филма на Питър Брук: "Срещи със забележителни хора", разказващ за духовните търсения на Гурджиев през младежките му години. Школата на Гурджиев включвала обучение по музика, танци, специалния балет на Гурджиев", техниката на медитацията. Никои изследователи посочват синтетичния характер на доктрината: освен елементи на йога, в нея влизат и елементи от други източни езотерични учения, преди всичко на "суфитите".
Биографията на Гурджиев е непозната в подробности и ние едва ли ще изясним днес, откъде и кога той е получил своите познания. Във всеки случай Учението, което преподавал, се е отличавало от всички теософски учения по това време, със своята непосредствена връзка с първоизточниците.
Пишейки за Четвъртото измерение, по материали на съвременната физика и математика, добре запознат с естествознанието на XIX век, Успенский внася в изложението на тази, източна по своя произход доктрина, редица новости. От тук идва и своеобразното съчетание на механистичната физиология и психология със Законите на Карма, съчетаването на тайните учения с математиката и даже с ницшеанската доктрина за свръхчовека (осмислена в религиозно — философски дух) в "Новия модел па Вселената". Такова съединение на рационално — научната аргументация и техниката на медитация, в известна степен е характерно и за лекциите "Психология на човешките еволюционни възможности" За осъзнаването на необходимостта и възможността за "вътрешно развитие", е необходимо да се разбере механичността на съществуването, безсмислието на прекарания в "буден сън" живот. Разбира се, става дума не за религията на спасението, а за източната доктрина за "освобождаването", като се подчертава далечния характер на източните учения от гледна точка на западноевропейския начин на живот.
Това Учение е интересно и от историческа гледна точка. Интересът към Изтока и преди всичко към Индия, е бил характерен за руската интелигенция от началото на века и "Феноменът Гурджиев-Успенский" е не по-малко значим в този смисъл, от например,"Феноменът Рьорих". Ето защо е необходимо е да се преиздадат дореволюционните работи на Успенский, преди всичко "Tertium Organum", но не по-малко значими са и публикуваните в емиграция произведения -"Новият модел на Вселената" й "Фрагменти от едно неизвестно учение". Публикуваните лекции не дават пълна представа за дадената "школа". Те представляват интерес в друго отношение: бидейки своеобразен синтез на съвременната наука и източната философия, лекциите представляват пример за съединяването на две разнородни по своята същност форми на познанието. Те бяха избрани защото от тях достатъчно ясно, се виждат особеностите на съвременния окултизъм в една от най-добре разработените му логически форми.

Неактивен asdfghjkl

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 783
  • Невъзможно е нищо
Леле, човек ако знаеш, че ме чакат поне 30-40 книги да прочета и ти продължаваш да даваш. Кога ще насмогна?
Oh, look at you... Look at you! Stop trying to control everything and just LET GO! LET

Дъвиан

  • Гост
Като гледам заглавието на книгата, май точно тя трябва да отговори на този въпрос - и аз си го задавам! :D

Неактивен H.

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 8 658
  • In Lies We Trust...
Книгата е добра и е основна :)
asdfghjkl, разбирам те приятелю :)
Даването ти първа ще започва :)
Не мисли че аз съм прочел всичко :( Невъзможно е. Сега ако ти снимам каква купчина съм наредил до мен и само ги гледам с влажен поглед... Идеята е за някога напред във времето ако имаме достатъчно такова :)
Идеята е че един ще прочете едни неща, друг - други, които онзи не е чел. После ще дойдат "единият" и "другият" и ще обменят опита от прочетенето :) Така всички ще имаме основна идея от много неща :)

Това е идеята на цялата кампания с електронните книги. Дано се получи поне в известна степен :)

Дъвиан

  • Гост
Георгий Иванович Гурджиев (1877 - 1944)

Мистик и окултист, роден в Грузия; на 20-годишна възраст пътува в Тибет, Индия и в арабските страни. След 1912 г. в Москва и Петербург привлича ученици, пред които разкрива своите възгледи, "за излизане от ужасното положение на съвременното човечество". Между тях е и вече известният писател Успенски, който в своите книги популяризира тези идеи. През 1922 г. Гурджиев основава в Париж "Институт за хармоничното развитие на човека". Чрез самонаблюдения и телесни упражнения, понякога твърде изтощителни, неговите ученици трябва да мобилизират скритите енергии. Танците, музиката, физическите и дихателните упражнения пробуждат човека от състоянието на сън и полусън, като го приобщават към една по-висока реалност. Към известните пътища на традиционната мистика - монах, факир и йога - Гурджиев говори за "четвърти път". Според него човекът се състои от три функции (центрове): 1. Инстинкти, сексуалност, движение; 2. Чувства; 3. Интелект. Но тъй като хората се ръководят главно от първия център, светът е хаотичен, а човекът е автомат, в който се проявява не неговото Аз, а много противоречащи си същности. Терапията би трябвало да събере всички части на Аза в единно цяло.



Пьотр Успенски (1878 - 1947)

Руски математик и философ, един от най-близките сътрудници на Гурджиев. След като през 1907 г. се запознава с теософското учение, разработва в своите трудове синтеза между наука, религия и мистика. След 1915 г. е привърженик на Гурджиев, но девет години по-късно пътищата им се разделят, поради доминиращия математически израз в разработките на Успенски.



Неактивен HomerCat

  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 378
  • Vертикална Zеница и злобна душица...
Винаги ще има "ново поколение читатели" (заимствх израза от Ключаря).
Затова ще има читатели,за които старите книги ще бъдат нови,понеже ще ги срещат за пръв път.
Прикачен файл .rar . Съдържа две книги от Успенски:

"Психология на човешките еволюционни възможности"
"Осъзнаване.Търсене на истината".
.....

На младини се бях увлякъл по Ошо.Ползата от това бе,че той споменаваше Гурджиев и Успенски и аз се заинтересувах кои са и за какво се борят.После,като прочетох каквото бе налично на български,ползата бе,че тези автори имат принос за преминаването ми през някои други автори и концепции,вкл. Ню Ейдж,без да заседна в техните пясъци,така да се каже.
"Една голяма шахматна игра се играе върху целия свят...",("Алиса в Огледалния свят")

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27