Google... 2084Търсачката наблюдава все по-отблизо потребителите си
Ако си задавате въпроса какво би могла да знае Google за вас, отговорът е прост: много. Нещо повече, с всеки изминал ден знае все повече, което в известен смисъл става тревожно.
Дори не само заради начина, по който самата търсачка може да се възползва от данните, а поради факта, че тя може да стане прицел на правителства и организации, които искат да се доберат до данните, които тя съхранява. А данните, които има Google за потребителите си, са разнообразни: това, което те правят, с кого комуникират, какво ги интересува и какво имат на компютрите си. Тези данни са попаднали в търсачката по волята на потребителите си и вероятно са в пъти по-достоверни от информацията, предоставяна посредством шпиони, разпити и други похвати от арсенала на специалните служби. Потребителите на Google, водени от позитивния имидж на търсачката (която отдавна не е само търсачка), споделят и качват все повече информация за себе си и другите.
Всъщност рекламата и приходите от нея стоят в основата на това търсачката да предлага все нови и нови услуги, които от своя страна имат потенциала да събират още информация за ползвателите, както и да интегрира данните помежду им.
Има и други желаещи за това да получат достъп до тази Мека на данните, която се намира там, където Google изграждат новия си информационен център - в щата Орегон. Първият пример, широко отразен от новинарските сайтове и медиите по света, е желанието на Бразилия да има достъп до данни на Google за лица, замесени в педофилия. Бразилски съд обяви, че ще наложи глоба по 23 хиляди долара за всеки ден, в който търсачката откаже да предостави данни за идентификация на лица, заподозрени в обмен на подобно съдържание. Случаят може да е интересен прецедент, ако властите в страни като Китай, Саудитска Арабия и т.н. решат да използват данни за противници на режимите си и започнат да изнудват Google за това. Няма индикации и дали правителството на САЩ вече не е включило търсачката в "борбата с тероризма“ и дали не "пресява“ терабитите информация, минаващи всекидневно през сървърите й. Много вероятно е да е така.
Кратък поглед върху новите услуги, предлагани от търсачката, показва тенденция към "затваряне“ на кръга около "драгия потребител“. Наскоро Google пусна търсене в книги и възможност цели книги (без авторски права, например романи на Данте и Дюма) от дадени автори да бъдат източвани. Google video отдавна предлага възможността на потребителите да качват, търсят и свалят видеофайлове, музикални клипове и тв шоута. В момента на етап бета-версия е услугата Music Trends, която показва какво е популярно за слушане сред потребителите на Google Talk (интегриран чат в Gmail, пощата на Google), която вероятно скоро ще прерасне в пълнокръвна музикална търсачка. Буквално преди дни беше пуснато и търсене в архиви, което е директен изстрел срещу медиите, които налагат ограничения в браузването в материали и информация от старите си броеве. Това прилича на изпуснат от бутилката дух и вероятно няма да е далеч денят, когато търсенето и свалянето на видео- и аудиофайлове, както и текст (под формата на .pdf например) ще е просто толкова, колкото и преравянето на html страниците от софтуерния паяк-индексатор. В замяна на това все повече хора ще дават все повече информация за себе си и вкусовете си, което просто няма как да не бъде използвано. В добавка Google Desctop и Picasa отдавна знаят какво има в компютрите на тези, които са ги инсталирали. Услуги като Finance и Checkout отварят вратата към сектор, към който повечето хора са чувствителни: инвестициите им в ценни книжа, съдържанието на банковите им сметки и кредитни карти. Кредитът на доверие, натрупан от Google през годините досега, вероятно ще накара много хора да им "поверят“ информация, която не попълват и в данъчните си декларации.
В добавка Google предлага и все повече услуги, насочени към бизнеса, което накара много анализатори да заговорят и за Google office по аналогия с Microsoft Office. Засега услугите, предлагани от Spreadsheets (подобен на Excell), Page Creator (правене на страници в уеб), Calendar, Analytics (за следене на трафика към собствени сайтове), Google Apps (създаване на имейли със собствен домейн), се намират в бета-версия и са насочени главно към малки уеббазирани или насочени бизнеси, но това вероятно ще се промени и разшири. Froogle, Maps, Earth, Ride Finder, Transit, Local и Catalogs сa имена на услуги, насочени към потребителите на Google, търсещи нещо в офлайн света - дадено място, магазин или транспортна услуга. Като се добави и онлайн профилът им, базираната в Сан Матео, Калифорния, търсачка започва да реди твърде много плочки от пъзела.
Ако се добави и снимка и име, аналогията със света на Оруел въобще няма да е илюзорна.
Източник:
http://www.capital.bg/show.php?storyid=281228