От цялата работа ако обективно анализираме фактите ще прозрем че аргумента "сигурност" изобщо не важи, а дори напротив, човек при "електронните пари" е още по- зависим от други обстоятелства и още по-лесно може да стане жертва на "недоброжелатели. Защото когато всичко минава през компютър и няма физически носител освен че съдържанието може лесно да се манипулира а след това "фалшификациите" да не могат да се докажат има още куп други негативи... Асимилирайте го това ако се случи на глобално ниво. А какво става при масивна вирусна кибер атака и нямаме друг алтернативен начин на плащане? Ще стоим докато не се оправи системата - а пък затова ще се създадат "специални звена по сигурността" които именно с тази "хуманна" цел да пазят вашите пари ще следят абсолютно всичко електронно - разбира се пробиви от време на време ще има защото трябва да има и "враг" иначе системата не може да функционира...
Ейлиън, ще припомня случая със срива на връзките на Виваком, мисля че бе през 2009 година, когато банките просто прекратиха операциите си, а банкоматите спряха да правят плащания. Причината бе вирус, ако не се лъжа, поне официално изнесената, но фактът е факт - този срив показа колко е зависима системата от комуникациите.
Дам, сривове има. Като каза за сривове.
Преди няколко седмици трябваше да платим една такса в един университет. Таксата беше малка, към 20$. Но отиваме на гишето, и се оказва, че тая точно такса може да се плати единствено и само с дебитна карта. Такси за друго могат и да се плащат в кеш, но не и тази. Да, но връзката с банката била паднала тоя ден и нямало възможност. Трябвало да се иде до Уестърн Юниън и да се плати от там. И после носиш бланката. Така и направихме. Само дето УЮ поискаха 6$ за услугата.
Сега, далеч не казвам, че това е масово. Не се надъхвайте напразно. Мисълта ми беше, че и такива неща стават.
Танграта, точно за това говорех. Въпросът е че ако системата стане тотална и кешовото разплащане се ликвидира, то с това ще изчезне и един такъв "авариен" изход какъвто е бил в твоя случай УЮ. И тогава?
Тогава явлението може и да придобие масов характер. Винаги съм подкрепял технологиите, улесняващи претоварения живот, но всяко нещо си има цена. Въпросът е каква част от нея ще платим, ние, обикновените хора. И на кого? Какви ще бъдат последствията за отделната личност и обществото като цяло?
Кое е това важно нещо, което и сега да не могат да видят с едно натискане на копчето? Мислиш ли, че информацията какво си купувал и къде си харчил е от първостепенна важност, а това например, че си изложил тук в този форум пространно и в дълбочина възгледите си няма значение? Кое според теб е с по-голяма стойност от гледна точка "профилирането" на хората?
Няма нещо, което да не може да се види "с едно натискане на копчето". Въпросът е по какъв начин се класифицират данните и оттам степента на достъп до тях, но за да разбереш това, трябва да ти е известна целта на тези, които те наблюдават. "Те" определят, кое е важно и кое не е в този случай и базата е изградена така, че да обслужва техните нужди, не нашите.
...Последно като бях в Лондон там обществения транспорт беше организиран с абсолютно същия тип карта, но имаше и варианти за седмица и тн.
Съответно на много места в града има къде да си я зареждаш с билети или "месечна карта"...
...След като публично се обяви, че при шофьорите няма истински пари, то и тия обири следва да намалеят.
Нещо подобно и в София го има. Има електронни карти в трамваите и тролейбусите в автобусите няма. Има си устройства за таксуване на тази карта. Контрольорите си имат апарати с, които ти я проверяват дали е валидна независимо в какво превозно средство. Автомати за билети също има в превозните средства където се таксуват и картите, но и водачът продава все още билети. Демек се опитват да го направят електронно таксуването.
Явно, системата някъде се въвежда и тихомълком и не е задължителна практиката да се правят такива мащабни кампании, като тази в Швеция, където се ангажират известни обществени личности за реклама и убеждение. Тихомълком, бяха въведени GSM и GPS, като основно се акцентира върху удобството на тези устройства, което бе използвано и при въвеждането на банкоматнатната и пост-терминалната система на обслужване на клиентите. Явно се търсят и нови мотиви, като в Швеция например, където технологията е призвана да предотврати дребните кражби.