Най-голямата авиокомпания в Азия фалира, струва по-малко от нов самолет

Най-големият авиопревозвач в Япония и цяла Азия, Japan Airlines (JAL), ще обяви банкрут днес, слагайки край на неколкомесечните спекулации относно бъдещето й, като се очаква веднага да обяви мащабен план за драстичното й свиване и преструктуриране за увеличаване на пазарната ефективност, съобщава USA Today.
С натрупани дългове на стойност около 2 трлн. йени ($ 22 млрд.), сривът на JAL ще е най-мащабният фалит на нефинансова компания в цялата корпоративна история на Япония след края на Втората световна война, посочва France Presse. От 2001 г. насам компанията на 3 пъти прибягва до помощ от държавата в напразен опит да избегне най-лошия сценарий, а с последния правителствен транш от м. г., общият размер на дълговете й към държавата достигна 200 млрд. йени ($ 2,2 млрд.).
Планът за преструктуриране, подготвен от компанията Enterprise Turnaround Initiative Corp., предвижда съкращаването на ок. 15 600 работни места или 1/3 от персонала на JAL, както и съществено съкращаване на международните и вътрешните й полети.
Шипрокият й достъп до дестинации в Азия обаче я прави апетитна хапка, за която водят битка въздушните обединения на американските гиганти Delta Air Lines и American Airlines. Последните сведения сочат като фаворит за сключването на сделка Delta и нейните партньори от обединението SkyTeam – Air France-KLM, които са най-големият авиопревозвач в Европа.Те предлагат $ 1 млрд., в т. ч. $ 500 млн. в брой за обединение с JAL и подялба на азиатските дестинации, което ще означава излризането на японците от водения от American Airlines алианс Оneworld. American и партньорите й (British Airways, Cathay Pacific, Qantas, Royal Jordanian, Iberia, Mexicana, LAN и Malev) на свой ред увеличиха офертата си на $ 1,4 млрд. в брой, вместо досегашните $ 1,1 млрд.
На фона на приближаващия банкрут, в края на борсовата търговия на 18 януари, акциите на Japan Airlines на Токийската фондова борса се сринаха до 5 йени (6 цента) за брой, с което пазарната оценка на превозвача се сви до $ 150 млн. – по-малко от цената на голям, нов пътнически лайнер. За сравнение, през 2003 г. стойността на 1 акция бе 366 йени ($ 4,38), а общата капитализация възлизаше на $ 11 млрд.
Към март 2009 г. флотилията на JAL включваше 279 самолета, основно производство на Boeing Co., обслужващи 220 летища в 35 държави в т. ч. 59 вътрешни дестинации.
Подобно редица други авиокомпании, Japan Airlines също пострада сериозно от финансовата криза, която съкрати пътникопотока й. За последната финансова година тя е обслужила 11,7 млн. международни и 41,2 млн. пътници по вътрешните линии, което е съответно свиване на международния поток с 12,4% и на вътрешния с 1,8% в сравнение с предходната година.
http://www.bgfactor.org/index_.php?cm=3&id=21396