Ние, мрежатаГлобалната мрежа е може би пред революция. Ще спечелят обаче само истински интерент осъзнатите прослойки сред юзърите, пише в "Капитал" Борислав Кандов30.12.2006
http://news.netinfo.bg/?tid=40&oid=986334Тръпки ме побиват, докато пиша този текст. И в същото време се радвам. Но така е с всяка промяна. Тя винаги предизвиква смесени чувства. А превръщането на публиката в производител на новини си е голяма промяна.
И за този процес, както за почти всеки в онлайн пространството основната заслуга трябва да се отдаде на блоговете и т.нар. Web 2.0 (Комерсиален термин, който най-общо обозначава превръщането на интернет от случайна колекция от сайтове в платформа за предоставяне на услуги).
Увеличаването на скоростта за трафик на данни и поевтиняването на дисковото пространство даде инструментите и хората намериха начин да се възползват. От даунлоудъри, от потребители на готово съдържание те се превърнаха в ъплоудъри и производители, способни да конкурират дори медийните компании. Само един пример - YouTube.
Досега опитите да се канализира хаотичната енергия на потребителите се ограничаваха до изпращането на клюки, папарашки снимки, тук-там и по някой коментар. Единици бяха тези, които се опитваха да измислят начин как да повишат качеството на user-generated content (от англ. - създадено от потребителите съдържание) и гласовете им бяха слаби.
Бомбените атентати в лондонското метро промениха това. Първите и единствени снимки от взривените мотриси бяха от мобилните телефони на пътниците - те изпревариха вездесъщите британски репортери.
На 1 април 2007 г. трябва да стартира NewsAssignment.net - проектът за гражданска журналистика на професора по журналистика в Нюйоркския университет Джей Розен.
За разлика от други подобни опити този изглежда доста сериозен. На първо място заради човека, който го движи. Розен е един от най-популярните и уважавани преподаватели в САЩ. През 2005 г. с блога си PressThink спечели наградата "Блог за свобода" на "Репортери без граници". На 20 септември 2006 г. Розен обяви, че Reuters ще дари 100 хил. долара на NewsAssignment.net.
Проектът има за цел да се превърне в "журнализъм с отворен код". За целта ще се изгради мрежа от доброволци, които ще събират и анализират информация по теми, които "обикновените медии не правят, не могат и не биха направили или вече са ги оплескали", както пише в секцията с информация на сайта. Така събраната информация ще бъде редактирана от професионални журналисти, но на хоризонтален принцип - всички в проекта са равни.
Наскоро Yahoo! и Reuters обявиха началото на подобен съвместен проект, но ограничен до изпращането на снимки от потребителите. Той ще използва структурата на придобития от Yahoo! сайт за аматьорска фотография Flickr.
Явно Reuters вижда бъдещето в онлайн пространството. Освен тези два проекта през октомври компанията командирова един от репортерите си в Second Life - разрастваща се с бързи темпове виртуална реалност.
Адам Ройтер (Адам Пасик в живия живот) е единственият засега служител в офиса на компанията в играта. Неговата задача е да отразява бизнес новините в набиращата скорост икономика на Second Life. Над 850 хил. долара се разменят всеки ден между участниците в играта - в края на ноември сумата едва надхвърляше 650 хил. долара. IBM планира да инвестира 10 млн. долара в присъствието си в Second Life, десетки рекламни агенции и модни марки също изграждат свои офиси и магазини онлайн.
Но Reuters не са единствените, които искат да отразяват виртуалните новини. Какво е един свят без таблоид? Немската издателска компания Axel Springer обяви, че ще създаде седмичен клюкарски таблоид, който ще се разпространява до участниците в Second Life. Той ще има свой главен редактор и екип от репортери, които ще отразяват светските и шоубизнес събития във виртуалния свят. Изданието едва ли ще страда от бедно съдържание - през декември стартира Big Brother Second Life например.
Общото между тези корпоративни начинания и гражданските медии е новият начин на възприемане на глобалната мрежа, описван със събирателното Web 2.0. В тази нова мрежа нищо не би могло да се случи без активното участие на потребителите.
Било под формата на създатели на съдържание за новинарски сайт или създатели на всякакви неща (дизайн, събития, изкуство), благодарение на дадена платформа, предоставена им за употреба. Защото нито в Second Life щеше да има нещо за отразяване, нито в YouTube или Flickr - нещо за гледане, ако потребителите не бяха решили, че така предложената им структура е удобна за използване. Нито пък NewsAssignment.net щеше да има какво да редактира.
Всичко това ни навежда на мисълта, че се намираме в зората на онлайн революция, сравнима само с тази, предизвикана от появата на самата мрежа. Тази революция ще засегне огромен брой хора и компании, от блогърите до всеки, който иска да продаде нещо на някого и всяка една медиа по света. Включително и тази, която четете в момента

Още от
http://www.capital.bg/Борислав Кандов
Едни от видимите резултати при нас от обединена работа в мрежата са CONSPIRACYWIKI и продуктът, който беше създаден от нашите скъпи съфорумци Gogo, Миротворец, Тина / идейно/
и всички, които проучиха обстойно и професионално апарата за озониране и йонизиране / е и не само това, сега за това се сещам;)/. Благодарим на всички, които творят, изследват и се трудят с жар и желание да бъдат полезни. Благодарим на всички, които превеждат, създават статии и коментари. Благодарим на администраторите 