कायरूपसंयमात् तद्ग्राह्यशक्तिस्तम्भे
kāyarūpasamyamāt tadgrāhyaśaktistambhe
चक्शुःप्रकाशासंप्रयोगेऽन्तर्धानम्॥ २१॥
cakśuhprakāśāsamprayoge'ntardhānam
Патанджали, Йога Сутра, Вибхути пада, III. 21. Кая_рупа_самямат тад_грахя_шакти_стамбхе чакшух_пракаша_асампрайоге (а)нтардханам
Превод:
кая = тяло, всеки обект върху който вниманието може да бъде насочено
рупа = форма (това е означение за Танматрата на елемента огън – Агни, който се характеризира със „светлина” – Теджа и „форма” – Рупа.)
самяма = задържани заедно, обуздавам, контролирам, сресвам коса, привързване на отделни части заедно, себеконтрол, контрол на индриите (някой от значенията на думата според Мониер Уйлямс)
тад = негов, това
грахя = обект който се възприема, схваща, разбира
шакти = сила, мощ
Израза „грахя шакти” в случая има значението на „силата която възприема обектите”
стамбха(е) = спиране, прекратяване, подтискане, препречване (например спиране чувството на глад, жажда и т.н.) (м.р. ед.ч. локативен падеж – „във”)
чакшу(х) = око
пракаша = светлина
асампрайога(е) = (а - не) + (сам – пълен, тотален) + (пра - през) + (йога - съединявам) „пълна липса на съединяване” „пълна липса на контакт” (м.р. ед.ч. локативен падеж – „във”)
антардхана(м) = невидимост, изчезване, ставам невидим
Чрез Самяма върху формата („Рупа” е танматрата на елемента огън) на физическо тяло или предмет (Кая) (се получава) Стамбха (подтискане) на силата с която се възприемат обектите (Грахя Шакти), (и също) пълна липса на контакт (Асампрайога) (между) на очите (Чакшу) и светлината (Пракаша) (от което следва) невидимост (Антардхана) на това (Тат) (тоест невидимост на тялото или обекта).
Обяснение:
Класическите коментарии на сутрите твърдят, че от Самяма върху човешкото тяло, то става невидимо.
Думата „Кая” обаче означава не само човешко тяло. С нея се обозначава всеки един предмет върху който може да спрем вниманието си. Така сутрата добива по универсален вид. Когато един предмет се избере за концентрация медитация и самадхи, и когато вниманието е насочено към него за дълго време, в момента на „сливане” този обект действително изчезва, става невидим за йогинът. Той загубва нормалното „съзнание” за него. Това може да се получи дори ако човек избере за самяма пламък на свещ, слънцето и т.н.
Грахя Шакти - силата с която се възприемат обектите това е обусловеното съзнание. Когато то бъде подтиснато и не може да се прояви, тогава предметите стават невидими за наблюдателя. Субективно това се чувства като, че ли светлината идваща от предмета към очите е прекъсната.
из "Йога Сутра на Патанджали", електронно издание
Сега е в процес едно "разсичане на реалността" на няколко отделни, паралелно протичащи, но напълно валидни и реалистични нейни варианта. Това е характерен ефект от "края на епохата" и настъпването на следваща, при което хора от различен тип и с различни интереси все по-рязко ще се раздалечават едни от други. Различните типове ще се отдават все по-вглъбено на своите типови интереси и начин на живот, ще започнат да се разминават по улиците без да могат да се забележат и някак си във все по-голяма степен ще губят връзка по между си. По-нататък, такива различаващи се типове хора няма да могат да се забелязват и поради чисто физически причини ("невидимост"). По-нататък дори самата реалност ще започне да се разслоява на нива, в които за едни хора, обитаващия в даден слой, ще се случват едни събития, а за други хора, обитаващи друг слой, тези събития няма да ги има, а ще се наблюдават други... (Това вече е факт на социално ниво, където различните "класи" имат все по-малък допир по между си, но в случая говорим и за едно физическо разслояване, не само за социално!) Ефектът много наподобява слоевете, които използваме във визуални програми, за да рисуваме "под" и "над" картинката, един вид "на друго ниво, в друга плоскост". Накрая отделните слоеве ще се обособят като отделни реалности и това ще бъде
"епохалният преход към 4D"
за едни от нас и
"нищо съществено през 2012"
за други. По принцип, "всички са прави", но твърде по-прави, от колкото обикновената логика може да понесе ;)...