Казано по-обобщено, подгответе се за „затягане на коланите”. Управляващите ще увъртат до последно, за да се изкарат успешни и да опазят властта си. Но кризата е неизбежна. България няма икономика, няма износ, не произвежда нищо. Тя само консумира, финансирайки се чрез заеми. Времето на сметката обаче настъпва. И никой управник няма да ви спаси. Ще се спасява всеки поединично – както винаги е било…
Източник:
http://bipartia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=645&Itemid=39 (http://bipartia.com/index.php?option=com_content&task=view&id=645&Itemid=39)
И въпросната новина:
http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/03/04/868236_novi_osigurovki_za_malkite_firmi_predizvikaha/?ref=rss (http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/03/04/868236_novi_osigurovki_za_malkite_firmi_predizvikaha/?ref=rss)
Значи, мислят за след 30 години така ли? Ами да ги оставят да дишат, туко виж направили още деца. Това сети ли се?Сетил съм се, разбира се. От тази година ще започне да се диша, въпреки данъчната тежест - това ще стане за сметка на запушването на пробойните в бюджета, на намаляване влиянието на частни спекулации в сферата на икономиката, намаляване влиянието на престъпните групировки, отпушване на европейските фондове, които основно са за инфраструктурни проекти. С други думи - да, има минуси, но и плюсовете не са малко и очаквам баланса в крайна сметка да е положителен. Освен това злото е сторено и просто с раждане от сега нататък не може да се изправи напълно, защото раждането не може да става със задна дата, въпреки, че и по това направление се работи - опростяват се процедурите за издаване на български паспорти на етнически българи от други държави (бесарабски българи, българи от македония, гърция, сърбия и др.), тоест - започва внос на българи.
От тази година ще започне да се диша, въпреки данъчната тежест - това ще стане за сметка на запушването на пробойните в бюджета, на намаляване влиянието на частни спекулации в сферата на икономиката, намаляване влиянието на престъпните групировки, отпушване на европейските фондове, които основно са за инфраструктурни проекти.
............................................................................
когато икономиката ще се съживи.............
Не влиза в нечии планове.В такъв случай - жалко за плановете им.
Не влиза в нечии планове.В такъв случай - жалко за плаонвете им.
На нас обикновените хорица ни липсва нужния ресурс за да имаме основание да сме толкова самонадеяни.Какви по-точно "вертоятни мрачни сценарии" да очакваме? Ако си надушил нещо, сподели с нас.
Трезвата и навременна оценка на ситуацията обаче и подготовката за вероятните мрачни сценарии би могла да помогне на част от населението да оцелее.
Премиерът Бойко Борисов обяви в четвъртък, че все пак ДДС ще бъде повишен, но иска този "пасив" да не се приписва на него, а на предишното правителство, създадено от президента Първанов.http://www.mediapool.bg/show/?storyid=164695&srcpos=1
Борисов сложи край на временното примирие с президента, като го обвини за отправените критики към антикризисната политика на правителството. В интервю за БНТ той изрази "съжаление" към бившия премиер Сергей Станишев, който бил "жертва" на президента Първанов и наложената от него тройна коалиция. До момента именно Станишев бе основна мишена за атаките на Бойко Борисов.
Когато мерките сработят, ще върнем ДДС и после ще го намалим
Борисов обясни, че финансови експерти сега изчисляват с колко да се повиши ДДС. Предложението, което така и не влезе в пакета с антикризисни мерки преди няколко седмици, бе за скок от 20% на 22%, но през последните седмици се коментират по-високи нива – до 23-24 процента.
Премиерът подчерта, че когато антикризисните мерки сработят, "ще върнем данъка на сегашното му ниво, а до края на мандата ще го намалим и още".
"Аз винаги съм бил честен с избирателите. Когато взимахме държавата след тройната коалиция, всички знаехме, че я взимаме погубена във всяка една сфера", поясни той.
Васил Божков притежава 21.07 % от акциите на „Мостстрой” АД и не контролира дейността на дружествотоТова какво означава? Че бурята евентуално започва?
07 октомври 2010 | 19:05 | Агенция "Фокус"
Начало / Частен бизнес
София. Председателят на Съвета на директорите на „НОВЕ ХОЛДИНГ” АД Васил Крумов Божков притежава 21.07 % от акциите на „Мостстрой” АД. Това съобщиха от „НОВЕ ХОЛДИНГ”АД.
Това процентно участие не му дава възможност самостоятелно да контролира дейността на „Мостстрой” АД. Контролираното от Васил Божков „НОВЕ ХОЛДИНГ” АД е член на Съвета на Директорите на „Мостстрой” АД, но не го представлява.
Тези обстоятелства не дават възможност на Васил Божков да управлява и контролира „Мостстрой” АД, се посочва в съобщението.
В него се казва още: Изразяваме нашето учудване от тиражираните в медиите информации, че „Мостстрой” АД е дружество на Васил Божков. Заявяваме, че състоянието на „Мостстрой” АД по никакъв начин не влияе на бизнеса на Васил Божков, както и на всички негови проекти в страната и в чужбина.
http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/09/23/964793_finansoviiat_nadzor_proveriava_holding_putishta/ (http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/09/23/964793_finansoviiat_nadzor_proveriava_holding_putishta/)
Финансовият надзор проверява "Холдинг Пътища"
Последна промяна в 19:07 на 23 сеп 2010, 1995 прочитания, 8 коментара
Комисията за финансов надзор ще проверява сделките, при които "Холдинг Пътища" се раздели с три от основните си дружества, формиращи важна част от приходите и активите му. През миналата седмица стана ясно, че холдингът вече няма контрол върху "Пътинженеринг-М", "Пътностроителна техника" и "Видапътстрой". Досега той ги притежаваше чрез подхолдинга си "Пътища и магистрали".
Интересното в случая е, че те са придобити от лица, близки до основните собственици на "Холдинг Пътища", контролиран от Васил Божков. Проблемното обаче е, че за дребните акционери в него не остава нищо - а те държат 23% от капитала. Трите изгубени компании участват в изграждането на лот 4 на магистрала "Тракия". Показателно за срива на инвеститорското доверие е фактът, че за четири борсови сесии акциите загубиха една трета от стойността си.
Сделката за трите компании стана през увеличение на капиталите им, при което "Пътища и магистрали" се отказва от правото си да запише нови акции. В резултат на това новите книжа са записани от две кипърски офшорки - "Синистро трейд лимитид" и "Молесто трейдинг", и българската "Прим БГ", които вече контролират трите дружества.
Двете офшорки се представляват от Георги Попов, член на борда на "Нове холдинг", контролиран от Васил Божков, показва справка в търговския регистър. Божков контролира "Холдинг Пътища" с пряк дял от 10.57% и непряко през други големи акционери. "Прим БГ" е регистрирана на адрес в София, на който са и фирми, свързани с "Холдинг Пътища", показа проверка в последния брой на "Капитал".
В случая "Пътища и магистрали" е непублична компания и отказът й да участва в увеличението на капиталите на трите дружества е спорно дали подлежи на санкция от Закона за публичното предлагане на ценни книжа. Той няма и как да бъде санкциониран и от акционерите на "Холдинг Пътища", тъй като решението надолу се взима от борда на подхолдинга.
От КФН обаче обявиха, че ще проверят дали е спазено законодателството при увеличението на капитала и отказа да се запишат нови акции от подхолдинга. Предстои резултатите да бъдат обявени, посочват от надзора.
Законът за публично предлагане на ценни книжа не позволява разпореждане със значителна част от активите на публично дружество да се прави без разрешение на общото събрание на акционерите. Излизането от инвестициите в трите дружества обаче е станало чрез подхолдинга "Пътища и магистрали", който не е публичен, и затова е спорно дали тази разпоредба трябва да се прилага.
Вчера от "Холдинг Пътища" отказаха да коментират проверката на КФН. Освен за нарушение на закона регулаторът ще трябва да установи спазени ли са добрите корпоративни практики. За такива се има предвид доброто управление на една компания и отношението й към миноритарните акционери.
В случая те губят от прехвърлянето на контрола, тъй като резултатите на трите дружества няма да бъдат част от тези на холдинга - към края на 2009 г. общите им приходи са за малко над 60 млн. лв., а активите за 52 млн. лв.
Компаниите участват в консорциума, който спечели търга за лот 4 на магистрала "Тракия" - една от най-големите поръчки в пътния бранш. Именно заради удара към миноритарните акционери акциите на холдинга бележат силен спад в последната седмица, след като беше публикувана новината.Общо една трета от пазарната им оценка е изгубена за четирите работни дни, а само вчера цената им падна с близо 13% до 0.96 лв., под номиналната стойност.
Според Бончо Иванов, портфолио мениджър в управляващото дружество "ОББ асет мениджмънт", основните причини за спада на холдинга са две. Едната най-вероятно е заради промяната на индекса SOFIX, което налага и промени в портфейлите на инвеститори. Другата причина е излизането на дъщерните дружества от холдинга.
"Доверието според мен може да се възстанови само при смяна на собственика. Който е имал досега такова, вече го няма, а който не е – тепърва никога няма да повярва, колкото и поръчки да спечели холдингът при сегашния му мажоритарен собственик", коментира Иванов.
http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/10/06/972580_holding_na_vasil_bojkov_stroitel_v_trakiia_iska/ (http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/10/06/972580_holding_na_vasil_bojkov_stroitel_v_trakiia_iska/)
Холдинг на Васил Божков, строител в "Тракия", иска несъстоятелност
Последна промяна в 08:29 на 07 окт 2010, 5586 прочитания, 10 коментара
"Елана": Само сериозна финансова инжекция може да спаси "Мостстрой" - 07 окт
Плевнелиев: Проблемите на "Мостстрой" няма да попречат на строителството на "Тракия" - 07 окт
Контролираният от Васил Божков холдинг "Мостстрой", който участва в изграждането на "Тракия", и три негови дъщерни дружества са поискали обявяването им в несъстоятелност заради невъзможност да покриват задълженията си, стана ясно от тяхно съобщение. Днес са подадени молби за това от холдинга и "Мостстрой-Пловдив", "Мостстрой-София" и "Мостстрой-Велико Търново".
"Дружествата са в състояние на неплатежоспособност и свръхзадлъжнялост, а срещу "Мостстрой" има няколко изпълнителни дела, наложени запори, възбрани и описи на имуществото. Голяма част от задълженията са по кредит с ОББ и лизинг на машини от "Интерлийз", се казва в съобщението. През август лизинговото дружество е прекратило договорите и е прибрало обратно транспортните средства и машините си.
Според "Мостстрой" след това е станало невъзможно да работят, а заради задълженията по лизинговите вноски всички банкови сметки на дружеството са запорирани. Договорите за лизинг с трите дъщерни компании прекратило и "БМ лизинг", което също си е прибрало обратно неизплатеното имущество.
"Отписването на толкова много активи доведе до голяма счетоводна загуба за дружествата", се твърди в съобщението. Холдингът има неплатени задължения и към ОББ, по които трите дъщерни дружества са солидарни длъжници. В края на май е настъпил падежът на заема, за който холдингът не е имал пари да погасява, и има опасност за принудително събиране на вземанията, казват още от "Мостстрой".
Още през август пък служители на "Мостстрой-Велико Търново" се оплакаха, че от началото на тази година не са получавали заплати, като тогава от дружеството посочиха забавени плащания от държавата
Орлин Хаджиянков, член на съвета на директорите и акционер в холдинга, каза пред "Дневник", че молбите за несъстоятелност са подадени от самите дружества, а несъстоятелността е форма на преструктуриране и няма пречка след приемането на оздравителен план и изпълнението му те отново да започнат работа след време.
Финансовите отчети на "Мостстрой" показват, че през последната година краткосрочните му задължения са скочили над два пъти, като вече са над 60 на сто от всички активи на компанията. Общите дългове са почти 28 млн. лв., показва индивидуалният отчет. Същевременно приходите са едва 893 хил. лв., при условие че компанията е част от консорциума, който преди месец започна да строи последната отсечка от магистрала "Тракия".
Холдингът участва в консорциума за най-дългата отсечка на "Тракия" от Ямбол до Карнобат, където водещ партньор е "Холдинг Пътища" - другата публична инфраструктурна компания, контролирана от Васил Божков. Наскоро тя се раздели на занижени цени с три от ключовите си дружества, като контролът в тях се пое от лица, близки до старите собственици.
И при този холдинг има натрупване на текущи задължения, показват финансовите му отчети. Към края на юни краткосрочните му дългове скачат до над 100 млн. лв. Според източник от консорциума за магистрала "Тракия" проблемите с "Мострстрой" няма да създадат проблем с изграждането на последния лот.
След обявяване на несъстоятелност се прави оздравителен план, който, ако се провали, се отива към ликвидация. В този случай последни по реда са акционерите на дружество, чиято собственост се покрива, след като фалиралото дружество се разплати с държавата и останалите кредитори.
В момента ликвидационната стойност на една акция на "Мострстрой" е 1.46 лв., което означава, че това би останало за акционерите. Толкова е стойността и на една акция на борсата - за вчерашната сесия те затвориха при цена от 1.5 лв. след 7.14% повишение.
Преди няколко месеца Васил Божков излезе от надзорния съвет на "Мостстрой" и "Холдинг Пътища", освен това беше обявено, че разходите в компаниите ще бъдат намалени.
Според последната публикувана информация за акционерите на "Мостстрой" към края на март най-голям дял държат свързаните с Васил Божков "Евробилдинг 2000" и "АБВ инженеринг" с по 26.49% и 24.51%, Божков има пряко 21.07%, а Орлин Хаджиянков контролира 6.79%.
http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/10/07/972644_investitorite_pochti_zalichiha_moststroi_-_akciite_mu/ (http://www.dnevnik.bg/pazari/2010/10/07/972644_investitorite_pochti_zalichiha_moststroi_-_akciite_mu/)
Инвеститорите почти заличиха "Мостстрой" - акциите му загубиха близо 90%
Последна промяна в 14:35 на 07 окт 2010, 7534 прочитания, 86 коментара
Плевнелиев: Проблемите на "Мостстрой" няма да попречат на строителството на "Тракия" - 07 окт
Инвеститорите масово разпродаваха акции на "Мостстрой" по време на борсовата сесията днес, след като вчера стана ясно, че холдингът, който се контролира от Васил Божков, иска обявяване в несъстоятелност. Това направиха и още три негови дружества - в София, Пловдив и Велико Търново.
13.45 часа. Край на сесията: Акциите на "Мостстрой" загубиха по време на днешната сесия 87.93% от стойността си до последна цена от 0.181 лв. По позицията минаха 457 748 акции. При "Холдинг пътища" загубата спря до 32.39% при 0.6 лв. за акция, а изтъргуваният обем е 165 184 книжа.
Негативните настроения се прехвърлиха и върху цялата борсова сесия.
Според мнения на пазарни участници развитието около "Мострой" и "Холдинг пътища" може да понижи и без това крехкото доверие в пазара. Фондовият пазар днес като цяло също беше на загуба, основните индекси затвориха със спад. Най-силен беше той при Дневник 20 над 3% до 53.48 пункта, тъй като в него влиза "Холдинг Пътища". Компанията беше извадена наскоро от SOFIX и затова днес индексът на сините чипове затвори само с 0.75% спад, до 373.64 пункта. BG TR30 и секторният BG REIT се разделиха с 1.5% от стойността си, а широкият BG40 – само с 0.92 на сто.
Освен при двете пътни компании, силни понижения имаше при много от останалите дружества – Първа инвестиционна банка изгуби близо 6 на сто. Банката е един от кредиторите на "Мостстрой". Пътя й надолу последва и Централна кооперативна банка с 2 спад. "Трейс груп Холд" - също пътностроителна компания и конкурент на "Мостстрой", изгуби 2 от стойността си днес.
12.30 часа: Спадът в цените на "Мостстрой" и "Холдинг Пътища" леко се укроти до съответно 87.4% и 30.8% до цени от 0.19 лв. и 0.61 лв. Двете позиции формират и най-големият оборот като брой акции на борсата днес. От "Мостстрой" са изтъргувани над 403 хил. акции., а при "Пътища" близо 143 хил. книжа.
10.00 часа: Акциите на компанията, която участва в изграждането на четвъртия лот на магистрала "Тракия", почти се заличиха от борсата, след като изгубиха близо 90% от стойността си. От 1.50 лв. вчера днес те вече са 0.15 лв.
Подобна съдба сполетява през последните дни и акциите на другия холдинг на Божков - "Пътища". След като наскоро стана ясно, че той се е разделил с контрола в трите си основни дружества, които са отишли при свързани със стария собственик лица, акциите му загубиха значителна част от стойността си. Макар при тях да имаше успокоение последните няколко сесии, новината за "Мостстрой" от вчера оказва негативно влияние и върху тях днес. Малко преди 10 часа на борсата те губят 33% до 0.95 лв.
Индексите на борсата днес са надолу - SOFIX губи минималните 0.13%, BGTR30 е на минус 0.49%, а "Дневник 20" е с най-голям спад от 1.23%.
Росен Плевнелиев: „Мостстрой” не може да предизвика голям проблем със строителството на „Тракия”http://focus-news.net/?id=n1448076 (http://focus-news.net/?id=n1448076)
07 октомври 2010 | 11:19 | Агенция "Фокус"
Начало / Инфраструктура
София. Министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев заяви, че към момента няма никакви притеснения, че може нещо да се случи на изграждането на лот 4 на АМ „Тракия”, заради информациите, че е поискано обявяване в несъстоятелност на компанията „Мостстрой”. Министърът каза това на въпрос за строителството на лота, предаде репортер на Агенция “Фокус”. Фирмата „Мостстрой” участва в консорциум от девет компании, които изграждат лота, и се е появиха информации, че е поискано обявяване в несъстоятелност. Министър Плевнелиев посочи, че става въпрос за консорциум от девет компании, а не само един изпълнител – „Мостстрой”. „Това, което ние моментално сме стартирали, е кореспонденция с консорциума, за да видим вече съвсем конкретно какъв ще бъде техният отговор по въпроса - дали този участник в консорциума ще бъде заменен. Аз не виждам драма в този казус. Ако бяха само те изпълнители, разбира се, щеше да има драматичен проблем, но се надявам, че към момента няма да има затруднения”, каза Плевнелиев.
„За мен е изключителна изненада, когато сте шеф на браншова организация, когато сте шеф на такава голяма фирма, очевидно това не е плод на отделни събития, това е процес, който се случва в „Мостстрой”. Проблемите с мениджмънта и с кредитите не са от днес за утре”, каза още Плевнелиев. „В казуса с „Мостстрой”, една водеща българска компания, очевидно е доведена до драматична ситуация. Надявам се, да не се отрази на строителството на автомагистрала „Тракия”. Нямам конкретна информация, какви задължения има държавата към тази компания, но г-н Йовчев е бил на Консултативния съвет към министъра на регионалното развитие и всеки месец те знаеха всичко, и са могли да вземат мерки, за да бъде активиран механизмът с Българската банка за развитие”, каза министър Плевнелиев. По думите му – случващото се е необяснимо, защото държавата е одитирала всички договори, но те очевидно са изпаднали в несъстоятелност. Той уточни, че „Мостстрой” не е водеща компания и обясни, че тези девет компании в момента са в период на 40 дни на подготовка на строителството. От 3 септември стартира строителството на този участък с акт образец 2 А и даване на строителна линия. „Мостстрой” не може да предизвика голям проблем със строителството на „Тракия”, заяви Плевнелиев.
Десислава АНТОВА