Форум за конспирации, уфология и мистика.
Духовно => Религия => Темата е започната от: firma в Януари 22, 2006, 12:25:44 pm
-
Православната икона
Богословско-догматическо измерение
Православната икона е особен вид израз и саморазкриване на Църквата; тя е духовно поле във физическото пространство, в което се пресичат радиусите на православната догматика, мистиката, сотирологията и естетиката (красотата като аспект на Бога).
Православната икона изразява представата за красотата като нещо свято и за свещеното като красота. Красотата е по-скоро онтологична, а не естетическа категория, затова тя е и ориентир в търсенето на абсолютната Истина. От гледна точка на християнската догматика (умосъзерцателните истини на вярата) иконата е свидетелство за това, че Син Божи е станал Син Човешки, че Божественото Слово е приело плът, а Божествената Ипостас е станала Богочовешка Личност - конкретна и неповторима.
Бог завинаги е приел човешката природа, за да открие на човека път към постоянно богоуподобяване; да направи венеца на Своето творение - човека причастник на свободата и съвършенствата на Абсолютното Битие.
Православната икона отразява в себе си най-великите истини на вярата в Спасителя Христос Господ - тя е едновременно и проповед и молитва, и средство за духовно преобразяване. Иконата не е картина, съдържаща само религиозна информация; тя е нещо повече, отколкото само едно изображение. След освещаването й иконата съдържа в себе си благодатното присъствие на невидимия Бог, който станал видим след въплъщението на Бог Слово - Иисус Христос. В тази връзка са и думите на св. Симеон Солунски: "Това, което се представя с бои, е истина на картина, както и писаното на книга, и Божествената благодат пребъдва върху него, защото това, което е изобразено, е свещено." Според определенията на Седмия Вселенски събор (787 г.) "почитта, отдавана на образа, преминава към първообраза".
Трябва да се прави разлика между икона и идол. Идолът е образ на лъжливи и измислени божества, а иконата е свещено изображение на единия, истинския Бог и на Неговите свети Ангели и светии. Православната икона е нещо много повече от "визуално помагало" при получаване или заместител на писаното слово за неграмотните. Тя няма пасивна роля, а е активен посредник, който позволява присъствието на първообраза и провежда Божествената благодат към богомолците. Бог проявява Своята сила и благодат по особен начин в някои чудотворни икони, места и предмети. Главното и същественото в тези чудотворни икони, лица и предмети е не в тях самите, не в техните достойнства и материя, а в Божията милост и любов и в Неговото благоволение да изпраща Своята сила, чрез когото и чрез каквото иска и където и на когото Сам Той пожелае. За получаване на Божията благодат и милост от страна на вярващите се изисква силна и непоколебима вяра, придружена с добри и свети дела. В България особено популярни са чудотворните икони на Св. Богородица в Рилския, Бачковския, Роженския и Троянския манастири. Чудотворни са и мощите на св. Иван Рилски в Рилския манастир, както и на св. Крал Стефан-Милутин в църквата "Св.Неделя" в София.
Ето и иконите:
Чудотворна икона на Св. Богородица в Бачковския манастир, 1311 г.
Чудотворна икона на Св. Богородицав Рилския манастир, края на 18 в.Около централния образ в 32 клеткиса поставени частици от мощитена различни светци.
Раклата с мощите наСв. Иван Рилски Чудотворецв Рилския манастир.
Чудотворна икона на Св. БогородицаТроеручица в Троянския манастир, 17 в.
Чудотворна икона на Св. Богородицав Роженсия манастир, 1790 г.
-
В Полша бях видял една "чудотворна икона".Ама за да я види човек си трябва чудо-цялата в злато и с едни решетки отпред и изобщо ужас.
статията няма да коментирам ... тоя път
-
Черната Мадона в Ченстохова е полски символ и се намира в Ясногурския манастир. Най-старият писмен документ за нейното съществуване в Ченстохова е подписан от епископ Олешницки (1450 г.). За нея има много и най-различни легенди. Смята се, че е чудотворна и една от иконите на Богородица, създадени от свети апостол и евангелист Лука. Прочутият полски историк от XV век Ян Длугош (1415–1480) съобщава първи за това в Długosz, Historia Polonicae Libri XIII и Liber beneficiorum. Според него Черната Мадона "пътува" от Йерусалим до Константинопол, от там през България, Бохемия и други места достига владенията на руския княз Лев. Скрита е в един замък в Галиция, но водещият там война полски княз Владислав II Ополски я намира случайно. Една татарска стрела ранява иконата, която извършва чудо (пада мъгла) и поляците побеждават. Князът дава обещание да построи манастир. Конете, возещи иконата, се спират едва в Ченстохова, където в 1382 г. князът основава сегашния манастир.
Друга легенда, записана през 1524 г., разказва следното: през 1430 г. няколко крадци-хусити ограбват манастира и скъпоценните украшения на Черната мадона. След това един хусит хвърлил иконата, друг я посякъл с меч. Първият хусит умрял на място, на другия изсъхнала ръката. Повредената икона била показана на крал Владислав II, който наредил на придворните си художници да я възстановят. Новата боя залепнала върху старата едва след много напразни опити.
От 1950 г. до сега особена група, съставена от различни специалисти, изследва иконата с най-модерни методи и постоянно следи нейното състояние. Регулярно се издават бюлетини от комисия, в която са избрани известни полски учени и висши духовници. Може да се твърди, че Черната Мадона е най-добре изследваното произведение на изкуството в света. Най-правдоподобно изглежда е мнението, че живописта, която сега се вижда, е от 1430 г., но някои изкуствоведи я атрибутират като чешка, 14 век. Рентгеновите снимки показват, че под образите на Мадоната и Христос се намира по-стар живописен слой, а останалата част е рисувана на платно, залепено на старата липова дъска, вероятно по време на реставрацията през 1430 г. Отдавна се водят спорове и за първоначалния вид и датировка на иконата. Тя се колебае между 12 и 14 век. Проф. Войчех Курпик, последният й изследовател, застъпва теорията, че иконата е балканска, от 13 век, и е била донесена в Полша чрез Унгария.
От началото на 18 век Черната Мадона в Ченстохова се почита особено в Русия, където има много православни икони, известни и надписани като "Богоматерь Ченстоховская" или "Умяхчение злых сер(де)ц". Иконографичният тип на подобни изображения на Богородицата с Младенеца се нарича в изкуствознанието "Одигитрия".
-
Именно.Само дето тук на снимката е без "кожуха" си
-
абе не знам дали са чудовити или не ама израженията на лицата въобще не са добронамерени ... та чак тръпки ме побиват
католиците с разпятието на христос искат по скоро страх да всяват - виждал съм такива нечовешки изражения от мъка и болка ... не е за разправяне.
ето една снимка от Острова на Цветята при Бодензее - прекрасно местенце, само дето като отиваш на острова те посрещат 3ма разпънати на кръст с лица изкривени от мъка и болка
-
ами че то това е християнствотот-страдай и обичай Бога и пак страдай
-
Християнството ни учи на бъдем добри и в най-трудните моменти да не се предаваме и озлобяваме.Да приемем Бог като наш създател.С това може само да направим скок към еволюционното развитие на душите. :D
-
Казанската икона
Легендата
Историята започва през юни 1579, когато в град Казан избухва пожар. Населението било смесено-мюсулмани и християни и се разпространила мълвата, че за пожара са виновни християните.
Деветгодишната Матрона, дъщеря на стрелеца Даниило Онучин, сънувала икона на Богородица. На следващия ден сънувала и самата Богородица, която и казала да търси иконата в пепелището на собствения си дом. Заръчала на детето да предупреди архиепископа и градоначалника.
Разбира се, големците не повярвали на детето и майката на Матрона сама започнала да копае в останките на тяхната къща. Дошли и други хора да помогнат, но нищо не открили, докато Матрона не се включила. Тя намерила иконата на Богородица с младенеца увита в сукно. Това се случило на 21 юли 1579.
Шествието в чест на събитието е начало на редица чудеса приписвани на иконата.
Няколко болни оздравели по време на шествието, доближавайки се до иконата.
Казанската икона се счита за защитница на Русия и много от победите в различни войни се приписват на чудотворната икона.
Казанската икона и Сталин
През лятото на 1941г. антиохийският патриарх Александър III се обърнал към християните от цял свят с призив да окажат на Русия, както материална помощ, така и да се молят за нея.
Ливанският митрополит Илия Салиб от антохийското патриаршество се усамотил в подземеие, като се молил три дни на колене пред икона на ”Божата майка с лампада”. Молил Богородица да каже с какво може да се помогне на Русия.
На третия ден тавана се разтворил и се появил огнен стълб в който се видял лика на Богородица. Божата майка поставила условията за спасяване на Русия.
Да се пуснат свещенниците от затворите и да се върнат от наказателните батальони. Да се отворят всички храмове и семинарии. Да не се предева Ленинград. Да се изнесе Казанската икона и да се направи литийно шствие около града. Пред Казанската икона да се извърши молебен в Москва. След това иконата да се занесе в Сталинград, който също не трябва да се предаде на врага. Иконата трябва да следва войските до границата, а когато войната свърши, митрополит Илия да отиде в Русия и да разкаже как е била спасена.
Митрополит Илия писал писмо до съветските власти и до православната църква в СССР. Можем да си представим, как е звучало това на Сталин. В самото навечерие на войната, той обявява ”безбожна петилетка”, според която до 1943 г., последната църква в СССР трябва да бъде затворена.
Сталин повикал при себе си ленинградския митрополит Алексий и митрополит Сергий, като обещал пълно съдействие на църквата, защото не виждал друга възможност.
В умиращият от глад Ленинград, хората не повярвали, когато иконата била изнесена от Владимирския събор и започнало литийно шествие. В десетки храмове започнали редовни богослужения.
В Москва по заповед на Сталин е извършено литийно шествие около града, като иконата е качена на самолет пилотиран от личния пилот на Сталин Александър Голованов.
Изпълнявайки заръката, иконата е пренесена в Сталинград.
Историкът Вадим Якунин в статия ”Сталинградското знамение”, публикувано във вестник ”Русь Державная” №4-6/95 г., пише следното: ”По време на работа в државния архив, попаднах на интересен и уникален документ-отчет на упълномощения от „съвета по делата на руската православна църква в УССР” Ходченко, до председателя на този съвет Г. Г. Карпов. Щатният атеист и борец с религията, докладва за чудо,с видетел на което е цяла войскова част, намираща се в Украйна и изтеглена от сталинградския фронт...
„...На 11.11.1942 г. нацистите предприели поредния опит за щурм на града. В този ден успели да заемат южната част на завод „Барикади” и да пробият до Волга. Героично сражаващата се войска на генерал Чуйков се оказала разсечена на три части. В най-критичния момент на битката, бойците от една от тези части видели в небето Знамение, показващо скорошното спасение на града, армията и близка победа на червената армия... ”За съжаление отчета не казва какво точно са видяли войниците.”
След Сталинград иконата е носена на най-трудните участъци от фронта.
През октомври 1947 г.,Сталин кани митрополит Илия. Оказани са му почести като на държавен глава. Връчват му и „Сталинска награда”, която отеца учтиво отказва, под предлог, че парите са по- нужни за Русия, отколкото на него.
Това е бърз превод от http://delo.teolog.ru/deloN9015
-
coroviev така е друго малко подкрепа :D
-
coroviev така е друго малко подкрепа
Това което постнах си е исторически факт.Т.е. факт е ,че са разнасяли иконата напред-назад по фронтовете.Дали обаче всичко е така с молитвите на митрополита-незнам.Може и да е вярно,защото има запазена кинохроника от посе щението му в СССР
Отдавна мислех да го постна и добре,че отвори тема за иконите,че да се амбицирам.
-
Иконата от Полша хич не ми излъчва добре. Не знам защо... :(
-
и теб да те държат зад решетки и на ден да ти се молят хиляди хора нямад да излъчваш добре
-
Изглежда ми зловещичко иконата с много мощи. Аз пък си донесох от Рилския манастир едно памуче от мощите на Св. Иван Рилски :)
Чувал съм също, че и копията на такива икони също носят част от енергията им (примерно Св. Богородица Иерусалимска, коят беше в България или Св. Богородица Троеручица от Троянския манастир - втората си я имам в нас :))
-
Аз пък си донесох от Рилския манастир едно памуче от мощите на Св. Иван Рилски :)
Поздравления - Иван Рилски е много голям светец!
-
Св. Иван Рилски бди над България и помага.
-
Обявен е и за духовен покровител на Европа.
-
Обявен е и за духовен покровител на Европа.
И аз го бях чел някъде, но дали е така не знам. Но трябва силно да се замислим ако е така! Ще е велико!
-
Чакай, че аз се замислих (и това ми се случва :P ) дали не се бъркам с двамата братя Св.Св. Кирил и Методий... ::)
Но иначе съм на мнение, че твърде малко почит се отдава на Чудотвореца у нас.
-
"Свети Йоан Рилски Чудотворец. Той е небесният покровител на България...Паметта на Св. Йоан Рилски се почита по целия православен свят и всички са единодушни, че това е Ангелът на Българската църква. Вярващите от съседните православни църкви – сръбската и гръцката идват в Рилския манастир, за да се поклонят на българския светец. Неговата памет се почита тържествено и в Румъния, Украйна, Русия, а напоследък образа на Св. Йоан Рилски се изписва заедно с тези на Вселенските светци в някои нови иконостаси и стенописи в гръцки, руски или български църкви в САЩ и Австралия."
http://www.big.bg/modules/news/print.php?storyid=2768
-
Икона е дума от гръцки произход (eikon), която означава "образ", "портрет".
Според църковното предание първата икона е била неръкотворният образ на Спасителя, в чието създаване не са участвали човешки ръце. Това се случило по време на земния живот на Исус Христос. Управителят на град Едеса княз Авгар бил тежко болен. Чул за безбройните чудеса и изцеления, които правел Христос, Авгар изпратил живописец, за да нарисува Спасителя. Но лицето на Господа така сияело, че живописецът не можал да го нарисува. Тогава Христос измил лицето си и го избърсал с платно, на което се отпечатал Неговият Божествен лик, и изпратил платното на княза. Щом получил Христовия образ, Авгар се изцелил от болестта си.
Първите икони на Божията майка били нарисувани още когато тя била жива от евангелист Лука. Според църковното предание, като видяла своя образ, пресветата Богородица казала: "Благодатта на родения от мен и моята милост ще бъдат с тези икони."
-
Как помага?
-
Тихвинската икона на Божията Майка се завърна в Русия
ТОВА НЕ Е ЧУДОТВОРНА ИКОНА !!!
След като посети Рига, Москва и Петербург, съхраняваната в Америка икона на Божията Майка се завърна в Тихвинския Успенски манастир след 60 години изгнание. На празника й, който се чества на 9 юли, в Тихвинския Богородичен манастир се състоя церемонията по предаването на иконата. Божествената св. Литургия бе отслужена на площада в манастира пред чудотворната икона от предстоятелите на Руската и на Американската православна църква - Алексий II, патриарх Московски и на цяла Русия, и Вашингтонски архиеп. Герман, митрополит на цяла Америка и Канада. Хиляди поклонници от Русия, Украйна, Белорусия, Прибалтика, Финландия и др. се стекоха, за да се поклонят пред Тихвинската икона на св. Богородица.
По предание тази икона е изписана от св. ап. и ев. Лука. В V век тя е пренесена от Йерусалим в Константинопол, където за светинята е построен Влахернския храм.
През1383 г. иконата изчезва от храма и в лъчезарна светлина се явява над водите на Ладожкото езеро. Тогава, на 26 юни (9 юли нов стил), тя била открита в близост до гр. Тихвин, Новгородска губерния. На мястото на явяването на иконата бил построен древният храм в чест на Успението на Пресвета Богородица, а по-късно и Тихвинският Богородичен Успенски манастир - един от най-големите в Санкт-Петербургската епархия.
След Октомврийската революция, в 1924 г. манастирът бил затворен, а чудотворната икона - пренесена в един от Тихвинските храмове. По време на Втората световна война при окупацията на града иконата била пренесена в Псков.
През 1944 г. чудотворната икона е приета от православната община в Рига, оглавявана от Рижкия архиеп. Йоан (Гарклавски), който в 1949 г. изнесъл иконата в САЩ. След смъртта на архиеп. Йоан иконата остава на съхранение при протойерей Сергий Гарклавски, с условие да бъде предадена на Тихвинския манастир след неговото възраждане.
На 12 януари т.г. се състоят преговори между Руския патриарх Алексий II с делегация от Православната църква в Америка, в хода на които е постигнато окончателно договаряне за завръщането на Тихвинската икона на Божията Майка в Русия.
ТОВА НЕ Е ЧУДОТВОРНА ИКОНА !!!
-
Целуване на икони, палене на свещи, кадене на тамян, принасяне на жертви - всичко това е отдалечаване от истината. Не това е същественото. И сто вола да принесеш в жертва, няма да се приближиш към Бога.
Петър Дънов
-
мнения много истината една :D