Автор Тема: Какво знаем за българите и българския език  (Прочетена 146774 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #285 -: Август 08, 2009, 21:23:58 pm »
ЗА Д-Р ЯНКО ЯНЕВ - АВТЕНТИЧНО

 

Вместо предисловие:

"В българската есеистика се сблъскват различни тенденции. С реакционната тенденция е свързан д-р Янко Янев, който е добър есеист, но се свързва с най-реакционните идеи на века. Той има явен интерес към идеалистическата философия. Той е ученик на немските интуитивисти. Интересен е опитът му да разгледа Хегел откъм един друг ъгъл, ъгъл, който е различен от научното изследване на класиците на марксизма. В тази връзка бих посочил опита му да запознае българския читател със загадъчната фигура на П.Я.Чаадаев." ( проф. Здравко Петров - из предговора му към "Избрани български есета", Варна, 1981)

 

"Понятието за "героичния човек" изразява една общоевропейска социокултурна нагласа в навечерието на Втората световна война (през годината, когато Янко Янев пише книгата си "Героичният човек"/1934/, Георги Бакалов обнародва статията "Изобразете героичното"), но като отглас от ницшеанството се асоциира с националсоциалистическата идеология, а самият Янев се смята в пролетарско-революционните среди за апологет на немския фашизъм. Неприязънта към Янко Янев се усилва поради интереса му към представителите на т.нар. индивидуализъм в българската литература (биография на Димо Кьорчев, статии за д-р Кръстев в сп."Българска мисъл", 1927,бр.4 и за П.К.Яворов в сп."Златорог", 1924, бр.4). В резултат на това Янко Янев е изключен от СБП през 1944, името му е заличено от летописа на междувоенната културна действителност, а от съчиненията му остават единични екземпляри, съхранявани в спецфондовете и в частни библиотечни сбирки."/С.Беляева, Г.Тахов - "Речник по нова българска литература 1878-1992", С.1994, изд."Хемус", стр. 427-8/

 

Cъщността на проблема:

КЪМ ДУХОВНИТЕ ПЪРВЕНЦИ НА НАЦИЯТА -

С ПИЕТЕТ И ПРИЗНАТЕЛНОСТ

 

След близо половинвековна умишлена забрава, най-игнорирания български есеист и философ с европейско признание - д-р Янко Янев, най-после зае полагащото му се място в нашата културологична мисъл. Но дългите години "литературна каторга" явно са "спомогнали" забравата да заличи не само трудовете му, писани в Германия в средата на 30-те и началото на 40-те години на миналия век, а и доста биографични подробности от неговия драматичен живот.

През 1994г., когато за първи път д-р Янко Янев беше изваден на "светло" чрез есетата му - "Изток или Запад"/1933/, "Духът на нацията"/1933/ и "Философия на родината"/1934/, публикувани в сборника "Защо сме такива. В търсене на българската културна идентичност." на изд. "Просвета",София, 1994, в библиографската справка за авторите единствено той от включените в сборника  е посочен с двете си имена, със сгрешена дата на раждане и с неточна година на смъртта му. Същите грешки се повтарят и в статията за него/стр.428-9/ на изд."Хемус" от същата година, като за дата на раждане е упоменато: 13 декември 1900, а за дата на смъртта му е посочено - 12 февруари 1944, Дрезден/. Авторите С.Беляева и Г.Тахов посочват, че заради възгледите си д-р Янко Янев е изключен от СБП/Съюз на Българските Писатели/, но явно допускат фрапираща грешка, защото според Устава на Съюза починал негов член не може да бъде изключен посмъртно от него/става дума за септември 1944г., бел на авт./.

За да отстраним тези съществени неточности, които са станали вече хронически, и понеже интересът към Личността и творчеството на д-р Янко Янев с всяка изминала година нараства, ние дейците от Общество Дуло, възползвайки се от контактите си с наши германски приятели и сподвижници, подирихме  факти за живота на  д-р Янко Янев в Германия. Нашите немски колеги любезно ни предоставиха автентични документи за местопребиваването му в Дрезден, удостоверяващи смъртта му. Едно от най-значимите имена в днешната немска литература и неин дойаен, горещият приятел на българския народ - Ерих Глагау, написа изследването:

DR. JANKO JANEFF - DER BULGARISCHE PHILOSOPH, където са разгледани идеите, заложени в крупното съчинение на българския културфилософ - "Daemonie des Jahrhunderts" /"Демонията на столетието", Лайпциг, 1939/. Благодарение на настоящия кмет на Дрезден - г-н Инголф Росберг ни бяха изпратени: полицейско дознание за смъртта на д-р Янко Янев №434, от което е видно, че той загива в резултат на варварските бомбардировки на Съюзническата англоамериканска авиация върху Дрезден, отнела живота на повече от 35 000 невинни човешки същества, през нощта на 13-ти срещу 14-ти февруари 1945 година в хотел "Тромпетеншльосхен", пригоден за скривалище, както и смъртен акт от 06. август 1946г., с който се удостоверява смъртта на българския доцент по философия  Янко Христов Янев.

В полицейска справка №434 е посочена и точната дата на раждане на д-р Янко Янев - 20 ноември 1900 година. Тези документи предоставяме на вниманието на настоящата конференция, чрез която искаме да ги направим достояние на всички ония горещи изследователи-родолюбци, които ще проучват и ще работят за в бъдеще върху личността и делото на д-р Янко Янев.

 

Вместо заключение:

Паметта на духовните първенци на българската нация ни задължава да бъдем изключително прецизни, не само в интерпретацията на творческото им наследие, но и към биографичните подробности от техния живот.

 

Атанас ГАНЧЕВ

Общество Дуло

Русе, 20 ноември 2003

http://www.jankojaneff.narod.ru/Dr.Janeff.htm

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314

Неактивен mitko

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 843
  • Не прави това, което не искаш да ти се случва
    • профил
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #287 -: Август 09, 2009, 02:15:09 am »

   "Митко преди да плюеш по мюсюлманите си спомни, че милиони българи на Волга са такива.
    А толерантността безпорно е българска добродетел и като си толкова чел история би трябвало да го осъзнаеш. Проблема не е в толерантността, а в апатията."
   Твърдо заявявам, не съм против никое вярване било то някаква религия или светска идея, но не мога да остана равнодушен към всякакъв изблик на фанатизъм. Смятам липсата на самостоятелно мислене за първопричина позволяваща възникването и съществуването му, а не апатията.
    Толерантност която те поставя в унизително положение си е нещо друго. Определението е малко цинично.
   
"Въображението е по важно от знанието" Айнщайн

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #288 -: Август 13, 2009, 09:58:21 am »
Надявам се,да сте по-толерантни,а можете...признайте си :) :yes:

"Въображението е по важно от знанието" ;)
Айнщайн
ако е и АБСТРАКТНО...ще е супер :yes:

МИСЛЯТ ЛИ ХОРАТА
http://www.yosif.net/articles.php?lng=bg&pg=17

Нищо лично! :)

Неактивен mitko

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 843
  • Не прави това, което не искаш да ти се случва
    • профил
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #289 -: Август 13, 2009, 13:07:10 pm »
  Здравейте 1304,
  Благодаря, за проявената толерантност! Може ли да те наричам 1304?
  "Надявам се,да сте по-толерантни,а можете...признайте си" - Много пъти съм се опитвал да бъда толерантен, но е свърх силите ми да съм такъв само за хора плюещи по семейство, род и родина. Може ли да ми обясни някой, бавно, като на възрастен и леко  задръстен, защо трябва да се срамувам от това, че съм БЪЛГАРИН, а съм бил такъв и в минали животи. За мене няма нищо по-свято от: СЕМЕЙСТВО - РОД - РОДИНА - БОГ, това е моята градация и в този порядък на ценности бих дал и живота си! Как да бъда толерантен с хора погазващи ценностите ми? Как бих могъл да правя компромис и в името на какво? Ако е само за да изглеждам като мухльо в очите на чужденците, НЕ, никога!!!
 "Въображението е по важно от знанието" Айнщайн, ако е и АБСТРАКТНО...ще е супер!
 Ирационалното възприемане на нещата е в огромен дефицит при съвременното общество и не виждам изход от ситуацията.
     МИСЛЯТ ЛИ ХОРАТА? - Да втренчени в една точка наречена ИМАНЕ. Напълно съм съгласен с: http://www.yosif.net/articles.php?lng=bg&pg=17
      С уважение и малко съжаление


"Въображението е по важно от знанието" Айнщайн

Неактивен madara17

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 58
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #290 -: Август 13, 2009, 19:59:05 pm »
Толерантност да. Но и толерантността си има граници и задължително трябва да е двупосочна.

Неактивен marhs

  • marh-s
  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 370
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #291 -: Януари 16, 2010, 13:40:12 pm »
Прегледах темата лист по лист, много добре.Толкова много данни за родината ни събрани на едно място (+ тези от линковете естествено) Браво ! :hi:

Искам само да я допълня с едно важно събитие, за което не видях данни тук (дано на съм го пропуснал някъде).Но за да стане интересно, ще задам въпроса за да познаете : През коя година българският език (тогава старобългарски) е приет за официален-писмен и църковен, в България ?  
« Последна редакция: Януари 16, 2010, 13:41:55 pm от marhs »

Max

  • Гост
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #292 -: Януари 16, 2010, 13:54:16 pm »
Бях чел, че в съвременния български има около 500 персийски думи.
За думите от прабългарския пък съм чел, че са десетина /белег, бисер.../.
Пишете нещо за това, ако знаете.

Неактивен P.E.A.C.E.

  • Доста Писал
  • ****
  • Публикации: 1 500
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #293 -: Януари 16, 2010, 14:39:35 pm »
За мен славяни, прабългари, траки и т.н. е почти едно и също. От доста места сме минали май май, а най-важният белег според мен когато се разглежда която и да е "история" е кой кого "трепе". А ние винаги сме се биели с робовладелците.

Ето един интересен културен белег.

Неактивен marhs

  • marh-s
  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 370
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #294 -: Януари 16, 2010, 15:09:37 pm »
Да картата е важна за историята на музиката и културното развитие на етносите.
 
Но друг извод, който се вижда от нея, е че и в древността сме били в съседни махали с ромите (Индия). Доре, че сме дошли преди тях в нашите земи ;D

Неактивен meander

  • Не е лесно да си мъж. Много се отказаха...
  • Малко Писал
  • **
  • Публикации: 407
  • Мухата влиза само в отворена уста.
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #295 -: Януари 16, 2010, 15:43:41 pm »
insomnia1304    :flag_of_truce:
Цитат
Надявам се,да сте по-толерантни,а можете...признайте си
Радвам се че намерих пост с мнението ти.Значи можеш....признай си.  :P

 Raven  
Цитат
Бях чел, че в съвременния български има около 500 персийски думи
А аз бях чел някаде че българския език е по-стар от египетския с няколко хиляди години.Който е по-стар от персийския с незнам колко си.
Да се върнем на темата която кара сърцето ми да играе ръченица.
Да почнем с въпросите:
Наясно ли сме с това какво е писменност?
  Имам свои разсъждения по този въпрос.Обяснението може да звучи просто но така мога.За мене думите представляват плик от писмо.А вътре ние слагаме вид енергия-чувство,омраза, обич,знание и др.подобни. И я изпращаме на някой.В зависимост какво сме сложили в думата, получателя или е радостен или сърдит.Пример-Дума дупка прави.
  След дълго чесане някаде са оцъклих- ми то и мислите ни са в думи.За какво иде реч ,срещаш някой и той ти казва -"Късмет" че те срещнах одеве си мислех за тебе.И какво се получава че думите които казваме или мислим по някакъв начин ни свързват и чрез тях обменяме енергии.
  До колкото съм на ясно нашия език има доста чудодейни свойства.Едно от тях което ни е признато и от другите народи че можем да одухотворяваме.Т.е. създаваме духовна връзка с различни "неща",било живи същества или "неживи".Колкото повече се замислям по този въпрос толкова по ми настръхват космите по врата(не знам защо).Българския език е конкретен,всяко нещо си е с името.А знаем какво е името за човек.
  Пример: Голяма група хора и искате да се обърнете към някой.Как става , като го извикаме по име.И о чудо човека ни отговаря,а другите си гледат тяхната работа.По същата логика когато говорим за разни "неща" използвайки имената им, те дали реагират по същия начин? Дали приказката "-Не говори за злото защото го викаш" и "добрата дума всякакви врати отваря",не е продиктувана от опита на предците ни в тази насока.
От по горе изложените мои мисли все по настойчиво в главата ми се заражда едно съмнение.Че най ревностно пазената тайна(от някои)е силата на словото.
Пример: Всички енергийни намеси и принуди са на базата на словото.Което ако обърнем знака означава че всички хубави неща са на базата на словото.
Все още продължава мисловния процес в главата ми,но в едно съм сигурен бил съм и съм горд че съм Българин.
Имам още едно съмнение-че всички сега използвани заклинания(за негативна намеса)корена е българския език,което за мене е конщунство.
Вследствие на тези ми мисли станах много внимателен в употребата на родния ни език или поне се опитвам.
Може да не съм размишлявал правилно но поне е еднин различен поглед на нещата.
Живи и зрави. :hi:
П.П.  marhs   ;D
Цитат
Но друг извод, който се вижда от нея, е че и в древността сме били в съседни махали с ромите (Индия). Доре, че сме дошли преди тях в нашите земи
  Това което съм чувал е че за да тръгне по пътя на единяване с живота всеки народ(етнос) трябва да си намери територията(земята,държавата).Която е с вибрации подходящи за етноса,и той намирайки я си турга дупето там.И следва -Хей живот здравей здравей. ;D  Няма как два етноса да са стопани на една територия.
« Последна редакция: Януари 16, 2010, 21:42:49 pm от meander »
Мечтите ни помагат да не загубим посоката,а желанията ни помагат да загубим пътя.

Max

  • Гост
Re:Какво знаем за българите и българския ези&
« Отговор #296 -: Януари 16, 2010, 16:17:04 pm »
Няма лошо да си патриот, но това не отменя фактите.

Не повече от 7 изречения, с не повече от 13 думи във всяко.
Останалото не се възприема от съзнанието.
« Последна редакция: Януари 17, 2010, 08:52:37 am от Mirotvorec »

Неактивен SiriusAngel

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 170
  • Преди да поискаш, помисли какво си дал.
Re:Какво знаем за българите и българския ези&
« Отговор #297 -: Януари 16, 2010, 16:21:36 pm »
insomnia1304    :flag_of_truce:Радвам се че намерих пост с мнението ти.Значи можеш.  :P

  Няма как два етноса да са стопани на една територия.


Със сигурност си прав. Ако помислиш малко има неписан закон, и във всичко и на всякъде се прилага без дори да го осъзнаваме.
« Последна редакция: Януари 17, 2010, 08:53:14 am от Mirotvorec »
Това, което не може да ме убие, ще ме направи по-силен. Ницше  4. Самите Богове не могат да се пребор

Неактивен AlienNetwork

  • Четящ
  • *
  • Публикации: 47
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #298 -: Януари 16, 2010, 16:27:10 pm »
Възникването на писмеността като културна проява на човечеството е от първостепенно значение. Дали даден народ притежава своя писменост е мярка за неговото духовно извисяване и за степента на културното му развитие. Още от дълбока древност на писмените народи е била отредена ролята на духовни обединители и водачи на човечеството.


Писмеността се появява на определен етап от човешкото развитие. Тя дава възможност както за по-добра комуникация между отделните индивиди и различните народи, така и за трайно съхраняване на придобитите знания в областта на математиката, строителството, медицината, историята, географията, военното дело, астрономията, астрологията.

Спомага за развитието на литературата, музиката и различните видове изкуства. Това пък, от своя страна, създава предпоставки за по-бързия духовен, културен и технически напредък на едно общество. Не са редки случаите в историята, когато притежаващите писменост народи са успявали да се запазят и при най-тежки изпитания на съдбата, докато безписмените са изчезвали от историческата сцена и след сравнително леки сътресения.

Известни са няколко фази в развитието на писмеността - мнемоническа1, пиктографска2, идеографска3. По-късно идеограмите се усъвършенстват към фонетична писменост, като по-стари и примитивни са съгласните азбуки.

При тях липсват знаци за гласните букви (наричат се още сричкови). Последен етап от развитието на фонетичната писменост са гласно-съгласните азбуки, при които има знаци за всички звуци. С тях се е боравело по-лесно и е можело да се изразяват абстрактни понятия.

Не са били много народите в древността, притежаващи писменост. Писмените паметници, които те са оставили върху глинени плочки или папируси, по стените на храмовете или върху камък, съдове, монети и т.н., и до днес будят възхищението и нестихващия интерес на историци, археолози, лингвисти.

Някои от тези древни народи са изчезнали (шумери, финикийци), други са се запазили през хилядолетията. Техните потомци с пълно право се гордеят с културните постижения на прадедите си.

Малко са обаче българите, които знаят, че ние още от дълбока древност сме имали своя писменост - много преди Кирил и Методий и учениците им да създадат глаголицата и кирилицата. Твърдението на някои историци и филолози, че това са първите български азбуки, е тенденциозно, погрешно и обслужва чужди идеологически, политически и етнически доктрини.

Принуждава ни да си затваряме очите пред истини и ни въвежда в заблуждение относно факта, че са открити и продължават да се откриват многобройни писмени паметници, написани на древнобългарска азбука. Те се срещат навсякъде, където са живели българите - в Кавказ, Урал, Поволжието, на територията на днешните Украйна, Румъния, Унгария, Сърбия, Македония, Гърция и, разбира се, в България.

Без в никакъв случай да омаловажаваме делото на солунските братя, трябва да признаем, че тези гении са използвали хилядолетния български опит в това поле на културата. Създаването на глаголицата и кирилицата представлява един важен етап от усъвършенстването на българската писменост и култура.

Благодарение на дипломатическия талант на кана субиги Борис, на самоотвержения труд и смелостта на Кирил и Методий и на учениците им, глаголицата е осветена от папата в Рим.

Нашият език е узаконен като свещен, наравно с другите три езика, на които се пише Свещеното писание – юдейски, гръцки и латински. Така ние, Дунавските българи, заемаме мястото на духовни водачи на славяните и ги култивираме и приобщаваме към европейската цивилизация.

За да бъде картината пълна и да не даваме възможност на други народи да извършват произволни манипулации, с цел да ни отнемат това място, трябва да се върнем назад във времето.



"Куниг" - Древнобългарската писменост


Възниква като идеографско писмо още когато българите са живеели в Централна Азия - Памир, Хиндокуш, Тян Шан, Тарим. Преди това в този ръйон е съществувало възлово, подобно на възловото писмо "кипу" на инките в Перу. С течение на времето тя се усъвършенства и постепенно се превръща във фонетична писменост от сричков тип. На следващия етап от нейното развитие всеки знак отговаря на определен звук, като все още се запазват знаци за срички, символи и формули - често религиозни.

Създаването на глаголицата и кирилицата представлява нов качествен скок – преход към фонетична писменост от гласно-съгласен тип. В тези две азбуки преминават много знаци от "куниг", някои от които могат да се четат като идеограми, други - като букви. За да не се получава двусмислие и за да не стават грешки, е написана "Азбучна молитва" от Константин Преславски, в която е вложен определен смисъл в началното поредно четене на буквите.

Първото изречение гласи "Азъ Буки, Веде Глаголи" - "Помни буквите, разбирай думите", т.е. на учениците се дава указание да не възприемат знаците като идеограми, а като букви и по този начин да разбират думите.

Освен като писмени знаци, древнобългарските "куни" са се използвали и за изписване на числа. В съчинението си "За буквите" Черноризец Храбър отбелязва, че те са служели също и за гадаене, имали са магическа сила.

Много учени са установили сходство между българската "куниг", финикийската и шумерската писменост, китайските йероглифи, писмеността "брахми" в Индия, етруската писменост, открита на територията на днешна Италия, старогерманските и скандинавските руни.

В своята книга "Пътят на България" (1937 г.) българският учен Димитър Съселов, а след него и други учени (Петър Добрев, Дориян Александров, Веселин Бешевлиев и др.) обръщат внимание на сходството между писмените знаци на кирилицата и "куниг", от една страна, и китайските йероглифи (предимно техните древни варианти).

В китайските предания и легенди е отбелязано, че йероглифното писмо е въведено от митичния владетел и прародител на китайците Фу Си (2852-2737 г. пр. н. е.) С него той заменил съществуващото дотогава възлово писмо. Според друга версия, китайските йероглифи са изобретени от сподвижника на император Хуан Ди (2698-2598г. пр. н. е.) Цан Цзе.

Най-старите китайски писмени знаци са намерени върху неолитна керамика и с помощта на радиовъглеродния анализ са датирани около 4800-4700 г. пр. н. е. Открити са в близост до градовете Тунчуан, Геян, Чанъан, Линтун, в провинция Шанси. Намерени са и по-късни надписи от периода Шан-ин (16-11 в. пр. н. е. ) върху гадателни кости от костенурки, говежди кости (лопатки) и бронзови ритуални съдове.

Всички тези знаци съвпадат в голяма степен с българската куниг. В Тян Шан (древнобългарското име на тази планина е Богдо Кан), са открити подобни български бронзови култови триножни котли (6 - 5в. пр. н. е.)

По своята същност йероглифите представляват идеограми. Първоначално те са около 2500, а по-късно достигат и до 50 000. Китайската писменост не се развива към фонетично писмо. В по-ново време са въведени опростени йероглифи.

Сходството между древнобългарската и шумерската писменост може да се обясни с факта, че в създаването на Шумер (Самара) участват българите - арийци. Има сходни шумерски и български думи -"кумир" (свещен), "кунуку" (надпис), "шар" (рисувам) "зид" (издигам). Същото се среща и при имената - Маламихр, Асен, Първан, Люцкан, Ганци, Балих, Балтин, Звиницас, Иваз и др. По подобен начин може да обясним приликата между куниг и етруската писменост.

Според летописите на Волжска България град Атряч (Троя) е създаден от българите, а района на Мала Азия те нарекли Яна Идел. След превземането и разрушаването на Атряч част от оцелелите, предвождани от Еней, отплават и се заселват на Апенинския полуостров. Там те били наречени от местното население по името на техния град Атряч - етруски.

Около 1800 г. пр. н. е. ариите от Памир и Хиндукуш завладяват Северна Индия. Със себе си те донасят една нова култура и традиции, които ще изиграят съществена роля за по-нататъшното историческо развитие на този регион от света. Вследствие дейността на българските брамани в Индия се появява ведическото учение.

Браманът Панини, роден в столицата на Балхара - гр. Балх, създава първата граматика за "Санскритския език". На този език с писмеността "брахми" са записани индийският епос "Махабхарата" и свещените книги - "Веди". В "Махабхарата" името на българите е споменато над 70 пъти.

"Махабхарата " и "Ведите" не се превеждат дълго време в България, за да не се разкрие българският им произход. Ведите описват слънчеви култове, подобни на тракийските и зороастрийските мистерии. "Веди" е третата буква от нашата азбука. Означава "виждане, разбиране, знание".

На върховете на най-големите пирамиди, открити в света - българските в Тарим - има площадки с храмове на слънчевия култ.

Аюрведа - древното учение за лекуване с билки, представлява българска народна медицина.

Още през 19 в. известният български учен д-р Петър Берон, а също и Георги Раковски пишат, че санскрит означава "скрит, съвършен, свещен език". По-късно те бяха обявени от официалната ни историческа наука за хора-романтици, които са целели единствено да повдигнат патриотичния дух на българите, без да имат необходимите исторически знания.

В периода ІV в. пр. н. е. В района на Балхара (в гръцката литература, известена като Бактрия) се осъществява срещата, взаимното опознаване и проникване на древнобългарската и елинската култура. Това става след като Александър Македонски достига до тук с войските си.

Оттогава българите започват да използват освен своята писменост куниг, също и гръцката. Тази традиция се запазва и в Кушанската империя, изградена върху руините на Гръко-Актрийската държава и просъществувала между І и ІV в. сл. н. е.


Развитие на българската писменост в Европа

На Европейския континент, българите запазват и продължават да развиват писмените си традиции. Най-напред в Стара Велика България (ІІ- VII в.), а след VII в. В Дунавска и Вожка България. Повечето надписи от периода ІІ - VІІ в. са открити в големите центрове на салтово-маяцката археологическа култура - Маяки, Саркел, а също и в Кавказ - гр. Хумар, гр. Булкар-Балк, от района на Северното Причерноморие – в Тернопол, Житков, Перешчепина, Вознесенска, Раду Негру.

Най-старите са от III в.и предхождат с около пет века тюркски надписи, открити в Централна Азия по поречието на Орхон и Енисей. Надписите, оставени от българите, са открити върху различни предмети от бита, глинени съдове, ритуални метални съдове, пръстени, каменни стълбове, крепостни стени.

На териториите, които са заемали Дунавска и Волжка България, са открити множество надписи. Само в района на Мурфатлар (Северна Добруджа), наброяват около 60. Открити са още в Балши (Албания), Варош (Македония), Житков (Сърбия), Наги сент Миклош (Унгария), Плиска, Преслав, Шумен, Мадара и т. н.

В Поволжието най-важните местонаходища на надписи са Велики Болгар, Казан, Онашат, в Пермска, Свердловска и Кировска област. Навсякъде, където са живели българите, се е говорел особен език от източно-ирански тип и именно той е запечатан в достигналите до нас надписи.

При изписването им, освен куниг са използвани още гръцка азбука, иберийска писменост, брахми, кхарошти (разпространена през периода ІІІ в. пр. н. е. - ІІ в. н. е.) в Бактрия и Кушанската империя. Всички тези находки, открити на различни места, често отдалечени едно от друго на хиляди километри, се отличават с една обща специфика, която ги свързва в едно неделимо цяло.

Според съдържанието тези надписи могат да бъдат подредени в следните групи: летописни; триумфални; военни - главно инвентар и въоръжение; строителни; мирни договори и гранични; възпоминателни или надгробни; графити; надписи върху лекоподвижни предмети - съдове, печати, медальони, пръстени.

В средата на ІХ в. политическите реалности в Европа се променят. В резултат на междуособни борби синовете на Урус Айдар създават две нови държави на мястото на Черна България.

Единият – Джилки, се изтегля към поречието на Волга и Кама в княжеството Буляр и създава Волжка България. След 922 г. заедно с исляма тук се въвежда и арабската писменост.

В Киев другият син Угер Лачини става основоположник на една нова държава – Киевска Рус. Там пък ще се наложи новата азбука, създадена в Дунавска България.

Пред трудна дилема е изправен и нашият владетел Борис. По това време държавата му граничи с две силни християнски империи - на северозапад с Франкската, на юг - с Византия.

Дипломатичният Борис разбира, че за да не попадне страната му под чуждо влияние, заедно с приемането на християнството й е необходима и нова писменост. Освен това в България живеят много славяни (макар че те съвсем не са били мнозинство, както се твърди), които трябва да бъдат приобщени.

Ако той не стори това, ще го направи Византия. Започва игра на дипломация - тайни ходове, интриги. През 893 г. новата писменост е обявена официално за държавна.

В България се създава и друга азбука - кирилицата. От следващите няколко века са останали надписи и на "куниг", и на древнобългарски с кирилски букви. Засега последният известен е от ХVІІ в. (в Рилски дамаскин, открит от Петър Добрев).

Надписите, открити на огромните територии, върху които са се разпростирали българските държави (засега няма данни дали на Апенинския полуостров са останали такива от италианските булгари), са самобитно наше явление, което няма аналог сред останалите европейски народи.

В Европа само две високо развити култури - старогръцката и римската, притежаващи хилядолетни писмени традиции, са вършели това, но техните надписи нито са така многобройни, нито така съсредоточени (по време или по място), нито имат разнообразието и оригиналността на древнобългарските.

Ако погледнем Германия, ще видим, че са останали 7-8 кратки надписа с руни върху предмети, а при славянските народи - сърби, хървати, чехи, поляци, руснаци, словенци, е абсолютно излишно да ги търсим. Ако на техните територии има такива, то те са най-вече българско дело и отчасти латински или гръцки. В България също не е открит нито един славянски надпис - било на гръцки, с гръцки букви на славянски или на някаква древнославянска писменост.

Съвършено оригинално българско творение са триумфалните надписи, съдържащи имена на крепости и сражения, военните инвентарни надписи, мирни договори, издълбани върху камък, определящи държавните граници, възпоменателните или надгробните надписи. Те представят не само историческо предание - съобщавали са за българското становище за определени събития и са служили за политическа пропаганда. За съвременната наука представляват ценен исторически извор.

Богатият писмен материал, който са ни оставили древните българи, налага да се преосмисли коренно образът им на културно слаборазвит номадски народ. Фактите категорично доказват, че още от дълбока древност в Азия са имали своя писменост.

През хилядолетията тя непрекъснато е била усъвършенствана - развива се от идеографска до фонетична от гласно-съгласен тип. Само в разстояние на няколко десетилетия през ІХ в. са създадени глаголицата и кирилицата. Това показва какъв огромен творчески потенциал и култура е притежавал нашият народ.

Докато много от другите европейски народи са започнали да пишат на своите езици (с чужда писменост) след ІХ в., а някои чак през ХVІ в. , то българите са писали на своя говорим език и със своя азбука още след ІІ в. в Стара Велика България. Премълчавана истина е, че в съвременния свят само най-древните и висококултурни народи имат свои писмености.

Кирилицата е много по-съвършена от използваната в Западна Европа латиница. Тя се употребява от над 400 милиона души в Европа и Азия, говорещи различни езици - тюркски, ирански, славянски и аналитичния български.

Не бива официалната историческа наука да крие повече тези факти от българското общество. Ние, днешните българи, имаме право да знаем за високите културни постижения на нашите прадеди, тъй като те ни отреждат водещо място пред останалите европейски народи.

Източник: Иво Андровски - историк

Max

  • Гост
Re:Какво знаем за българите и българския език
« Отговор #299 -: Януари 16, 2010, 17:03:34 pm »
За съществуването на българската азбука знам, ама не от даскалите, а от Вера Мутафчиева / от книгата и "Предречено от Пагане".

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27