Константин,
Ще се опитам написаното от мен да е ясно. Прояви разбиране, поради факта, че става дума за анализ, а не за пустословие, си позволявам изложението да е достатъчно кратко и все пак да хваща поне минимално темата.
Битие се приписва на Моисей. Той се смята за Автор на Петокнижие (Еврейската Тора): Битие (Сътворение, Адам и Ева..), Законите, Бягство от Египет, В търсене на Обетованата земя до Ханаан, през Пустинята.
Това, което засяга закона и тълкуванието му е именно важното звено, което не е възприето От Св. Писание в първоначалния му Вид. В древните традиции у евреите е имало силен страх към Бог и Закон. Изложението за Цялата Божествена материя се е предавала в най-сакралния и смисъл устно, не е ясно доколко това устно предание е включено в Библията, затова тълкуването на Библията минава по един или друг начин през еврейското учение. У евреите именно "скритата - мистична" част на тълкуванието е отразено в Кабала*, и се ползва с множество тълкувания, но и тя е разделена на Практическа - с Външно значение и ирационална част, която се смята, че е трудно обяснима (?!) ( в Св. Писание са отбелязани 12 племена ( + 1но 13то - Хазари. Според някой изследователи, позоваващи се на Моисеевите книги племето на Българите спада към тях, под името - зиези**) Понятието
евреин не отразява в своя първичен смисъл, етническа принадлежност, а познанието за Бог. Всичко това през времето се разделя като сведения и става от една страна Догма у разни секти у евреите - Фарисеи, Садукеи и др.,.. всеки с претенции за "чистота" на познание за Бога.
Смята се, че някой ранни секти - есеите например, запазват
същината - на Божието слово, тъй като при тях то се предава устно, както се е предавало в ранни времена, в мистичната му същност- не в практическия смисъл единствено като полза от Закона, наказание и други, по-материални данни.
Оттук е видно защо Иисус си е служел с притчи и метафори, и едновременно е Твърдял, че говори именно, изпълнявайки Закона ( Аз го разбирам в смисъла на Завета - Указанията - като Път, които в действителност истинния Бог- Отец е дал на синовете си, за да не се изгубят, обитавайки Земята.)
Това най-общо казано.
Моето мнение е, че тълкуването на "Закона"и наказанието като следствие, не е правилно, доколкото Бог би следвало да си противоричи, ако сам е искал да се въплати, а после е изискал наказание за това. Разказа би бил нелогичен и сам осъждащ Бог като немилостив и зъл. Но при задълбочен прочит става ясно, че тълкуването на Завета Божи явно е видоизменено в служба на Човешката, а не Волята на Бог.
Съзнавам трудността на подобен анализ, но темата ми е за Човек и Бог, не за криворазбрания Бог.
*" Кабалата (от иврит קבלה: „получаване“) е мистична традиция. "Зохар" (The Zohar) е най-важната книга, обясняваща Библията дума по дума и посланията й." - wikipedia
**
1."Дванайсетте израилски племена или Израилевите колена (ивр. שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל, шивтей Ишраиль) са племената на потомците на дванайсетте синове на Иаков. Според Стария завет от тях са произлезли евреите. При първото изброяване на израилските колена, Библията ги нарича с имената на дванайсетте синове на Иаков (всички имена в текста са според синодалния превод на Библията; Битие 49:28)"- wikipedia
2."....В клинописите от времето на Саргон II(722/21 - 705 г. пр. Р. Х.) се споменава географското понятие "Зизи", което приблизително покрива района между езерото Урмия и сегашните Талишки планини. Тъй като в Талишките планини са открити топоними с ясен български произход умувах възможно ли е появата на българите в този район с утвърдено от векове име да е станало причина по топонимичен път да са получили епонима "Зиези" от Хронографа? Тази възможност ми се видя малко по-реалистична, но в асирийския "Списък на епонимите", който е служил за датиране на събитията, още срещу 856 г. пр. Р. Х. открих понятието "туртан" - много висок военен чин в Асирия. Носителите на този чин са били и наместници за дадена област в царството. Конкретно се споменава за сановник с чин "туртан" като наместник за областта Харран. Спомних си за ненапълно изяснения термин "TOPTYNA ПIЛE Z_ПАN"(тортуна пиле жоапан)." - из TEMPORA INCOGNITA НА РАННАТА БЪЛГАРСКА ИСТОРИЯ, Автор: Проф. Атанас Стаматов ; Издателство: МГУ "Св. Иван Рилски" линк:
http://www.protobulgarians.com/Kniga%20AtStamatov/Baalgarite-bibleyski%20narod.htmП.П.: Терес, за българите и огромната им роля в библейския разказ виж горния линк, за траките и Орфей - Моисей къде е живял? - В Египет, там " Словото" не е само думи, значението на писмото е било - 1. материален знак - нещо видно; 2. смисъл - идея; 3. мистичен смисъл - често, за което е имало скрити символи.... Посветените са предавали това поетапно познание. Тук е връзката с траките и Орфеизма..., има връзка с езотеричното учение на Питагор, Херметичното познание, достояние на Египетските жреци.
При подробен прочит на Библията, става видно именно как и доколко е "разкрито" сакралното изначално познание и доколко е объркано с митове и традиции, донякъде поради забрана върху мистичната част, донякъде заради удобство в изложението.
Авраам***, на който първо се явява Бог, тръгва от гр. Ур Халдейски- Месопотамия/ Вавилон, по обещание на Бог, че ще го отведе в "Земята, която ще ти покажа" и той със семейството си тръгва към Ханаанската земя. Тук е въпроса - В каква степен познанието за Бог е интерпретирано, според древните Шумеро - акадски митове и кое е истинното слово от Бог като послание.
***"Според еврейската библия и корана, Авраам е праотец на много племена, в това число на исмаилите, израилтяните, мадиамците и едомците.Той е потомък на сина на Ной, Сим.
Сред библейските историци и изследователи все още се спори кога точно е живял Авраам - дали през XV или XXI в. пр. Хр., но традицията е да се приема първото.
Според библейската книга Битие, е първият от патриарсите на еврейския народ. Името Аврам на еврейски означава "велик баща" или "моят баща е възвишен", но в последствие Бог променил името му на Авраам (баща на множество), като знак, че ще стане прародител на евреите." - wikipedia