Първите Богомили са оцелели колобри(коловръти?), които под прикритие продължават традициите на старата вяра. Имат и много общо с Павликяните, наследници на зороастрийската вяра.
Ако трябва да се търси някаква връзка на богомилите с Персия, то тя е по-скоро с манихейсквото, отколкото с зороастризма. Даже някои класифицират богомилството като неоманихейско учение вместо като християнско.
Някои изследователи считат, че е чисто българско и няма общо с гореизброените.
Цитат от книгата на ИВАН КИРИЛОВ:" ИСТИНАТА ЗА БОГОМИЛИТЕ - Документална хроника"
"...Учението на богомилите е предмет на много проучвания и установените факти и примери
понякога водят до различни противоречиви изводи. В анализите си някои историци считат, че
дуалистичните идеи на манихейството, павликянството, месалианството - както и някои от гностичните принципи - силно са повлияли върху космогоничните и есхатологичните представи на
богомилите.
За разлика от тях, френският учен А. Ломбард дава убедителни доказателства, че
богомилството е самородно българско явление, което не е във връзка с никое друго.
Действително, богомилите са оригинални мислители, а не разпространители на чужди учения....
Видният писател и общественик Стилиян Чилингиров отправя справедлив упрек към
историците, които не оценяват обективно богомилството. В своята книга "Какво е дал българинът
на другите народи", публикувана през 1937 година, той пише, убеден в правотата си: С това учение
България дава първия християнски реформатор в света, който много време преди Цвингли,
Лутер и Калвин проповядва на християните да се освободят от Рим и Цариград и да търсят
спасение само в евангелските истини, в духовното и нравственото съвършенство на човека.
Но
и на това учение ние приписахме чужд произход. Когато цял свят го смяташе за българско,
единствено ние търсехме корените му в манихейството, месалианството и павликянството.
Намерихме го дори сходно с иранското дуалистично учение за доброто и злото... Дори му
приписахме пакостни влияния под внимание обстоятелството, че богомилството се роди... и се
яви като протест срещу упадъка и в държавата ни, и в черковната ни организация, и че чрез
съвършенството на отделната личност то търсеше съвършенството и на общността. А
понеже упадъкът беше всеобщ, то и всеобщо беше разпространението на това учение, което по
своята теогония и космогония, по своята догматика, етика и социално-държавни идеали се
отличава коренно от тези на другите християнски учения...
Но и в миналото, и сега, богомилското учение се е представяло най-различно. Едни са се
спирали само на неговата космогония, теогония, догматика и етика, но не и на неговия дух, а
други са вземали предвид само общественото му значение, без да поставят във връзка социално-
политическото учение с религиозното. Всъщност то е синтез на две противоречиви наглед
начала, както и на два привидно различни морала. От една страна, богомилите се стремят
към небесно съвършенство, а от друга, искат да преустроят по съвършен начин земния
живот. Остро се обявяват против унищожението на човека, а смятат тялото му за създание на
Сатаната; против войната са, а са най-добрите бранници, когато трябва да се защити
независимостта на народа...
Богомилите знаят и фанатично да защитават учението си дори с цената на своя живот.
Затова няма нищо чудно, че първата саможертва в Европа, направена в защита на своите идеи,
е тая на българина Василий... Както Христос освети със смъртта си кръста, така нашият
българин освети кладата и показа на света как се служи самоотвержено на една идея, на едно
учение, на една религия 415 години преди чеха Ян Хус и цели 500 години преди италианеца
Джордано Бруно. Примерът на Василий скоро бива последван и от други богомили...
Няма да бъде преувеличено, ако се каже, че девизът “Равенство, братство, свобода!”, с
който французите обявиха и водиха своята революция и чрез него се опитаха да преобразуват
отношенията между личности, класи и народи, е наш девиз. Той ще си остане като вечен блян за
човечеството, ще пребъде като указател на истинския Христов път на земята, благодарение на
българския гений - нейния създател, разпространител и осветител. Осветил го с кръвта на
хиляди и хиляди мъченици българи, тръгнали по света да въдворят нов ред между людете и нова
правда на земята. На богомилите се дължат и други три идеи, които почват да намират
своето осъществяване едва през последното столетие: равенство между мъжа и жената,
всеобщото образование и вегетарианството...."