Битка за небето
в. Политика
Първият технологичен конфликт на 21 век е между спътниците за глобална навигация, които показват къде се намира скъпата ви лимузина или луксозната ви яхта.
С проекта "Галилео" Европейският съюз иска да докаже своята независимост от американската система GPS
Наближава кулминацията на първата технологична битка на 21 век. За разлика от битките през 20 век, тя има много по-космичен, пазарен и паричен привкус. Става дума за спътниците за глобална навигация, които определят местонахождението на скъпата ви лимузина (или поне тази на политиците, които гледате по телевизията) и ви помагат да не се загубите с яхтата си в морето. Става дума за технологията, която вече слагат в часовници, велосипеди и в раниците на палави деца, които бягат от училище.
¦ Американската система GPS
е единственият работещ пример за такова глобално наблюдение. Той се използва предимно от военните сили на САЩ. Разбира се, граждани също могат да ползват GPS, но за тях сигналът е с по-лошо качество. Америка също така запазва правото си да спре гражданския сигнал, ако го прецени за необходимо. В случай на война, сигналът може да бъде влошен или спрян, за да не може системата да се използва от цивилни. GPS има 24 спътника, които непрекъснато обикалят нашата планета и могат да засекат вашето местонахождение на всяка точка от нейната повърхност. Те могат да определят мястото на един предмет с точност до 100 -160 метра (или под 20 -30 метра, ако имате фуражка и пагони). Максималните възможности на GPS са около 15 метра, а в бъдеще се очаква да бъдат още по-добри. Съвсем скоро обаче, американската система ще трябва да се справя с конкуренцията на Европа, Русия и Китай, които в люта надпревара целогодишно строят и изстрелват свои собствени спътници.
¦ Европейският проект "Галилео"
има огромно политическо значение. С него Европейският съюз иска да докаже своята независимост от американската система GPS, a също така да демонстрира технологическо превъзходство пред конкурентите.
"Галилео" е предназначен главно за гражданско ползване (за разлика от американския GPS, който се използва най-вече във военни операции). Той трябва да бъде готов до 2010 година. Първоначално Америка не гледаше много сериозно на "Галилео", защото не беше нито политически, нито финансово възможен. Идеята за общоевропейско "око в небето" се появи за първи път през 1999 година, когато Германия, Франция, Италия и Англия решиха да обединят своите отделни проекти в един. Добрите и лошите страни бяха обсъдени от инженери от четирите страни и много скоро бе готов общият проект. През 2001 и 2002 г. обаче, "Галилео" бе много близо до смъртта. След 11 септември 2001 г. американското правителство поиска от ЕС проектът да бъде спрян под предлог, че застрашава сигурността на САЩ. Тази враждебност бе отчасти и заради китайската инвестиция, която беше над 300 милиона долара. Така през 2002 година говорителят на европейския проект Жил Гантле обяви, че заради американския натиск, проектът "Галилео " е " почти умрял".
2003 година обаче съживи бедния италиански учен Галилео Галилей и проектът, кръстен на него, бе "залян" с пари и политическа подкрепа. Като реакция на американския натиск, страните от ЕС още по-силно започнаха да подкрепят идеята за европейска система за наблюдение и вляха огромни средства в този проект. Стигна се до смешната ситуация Европейската космическа агенция (ЕКА) да започне да убеждава страните спонсори да не дават толкова много пари. Политическата енергия привлече и много инвеститори, които осигуряват две трети от целия бюджет. До 2005 година проектът получи над 1 милиард евро, като окончателната цена до 2010 година се очаква да надмине 3 милиарда евро. Спътниците в системата "Галилео" ще са 30, а техният живот ще е около 13 години. За разлика от GPS, където качеството на услугата зависи от това дали сте военен, или не, при "Галилео" качеството е еднакво и за гражданите, и за военните. Безплатната услуга на "Галилео" ще позволява да се следят обекти с точност от 4 до 8 метра, а платената услуга ще забелязва предмети с точност до 1 метър. Наземни станции ще помагат и за свръхточни изчисления до 10 сантиметра. Полицията, армията и авиокомпаниите ще могат да използват и "по-надеждна" услуга, която предоставя по-лош сигнал, но може бързо да забелязва движение и е устойчива на "заслепяване".
От огромно значение е кой проект ще бъде готов първи. И руската, и европейската система превъзхождат по-старата американска GPS, която обаче е единствената работеща система и следователно заема целия пазар. Със сигурност новите по-модерни спътници ще привлекат много потребители, а първи до "вълната от пари" искат да стигнат и руснаците, и европейците. Тук леко предимство има руската система ГЛОНАСС.
¦ Руската ГЛОНАСС
(Глобална навигационна спътникова система) е също толкова политически важна, колкото и "Галилео". Съзвездието от 24 спътника трябваше да бъде готово още през 1991 година, но разпадането на СССР разби тази мечта. Руските власти отчаяно се опитваха да съживят този проект и действително успяха да го построят през 1995 година. Икономическата криза в края на 90-те обаче, доведе до там, че през 2002 година ГЛОНАСС имаше само 8 работещи спътника. След намесата на Владимир Путин обаче се стигна дотам, че ГЛОНАСС може да е готова дори преди "Галилео". Преди няколко седмици министър Сергей Иванов съобщи, че системата ще функционира в Русия от края на 2007 година, а в целия свят - от 2009, или само година преди европейския "Галилео". Русия смята да премахне ограничението от 30 метра и така всички потребители ще се радват на пълната "военна" мощност на системата, която е няколко пъти по-добра. Говорителят на проекта ГЛОНАСС Игор Панарин заяви, че системата днес се смята за лукс, но скоро всяка домакиня ще може да слага по един локатор в каишката на кучето си, за да знае къде е избягало.
Възможно е Китай да спре участието си в проекта "Галилео" и да започне да развива съществуващата си експериментална система на име
¦ "Бейдоу"
(китайското име на съзвездието Голямата мечка). За разлика от останалите системи, тя покрива по-малка площ, но не се нуждае от десетки спътници, за да действа пълноценно. Очаква се обаче, Китай да построи и глобална навигационна система от 35 спътника, за чието ползване чужденците ще плащат, но китайците - не. Преди месец Китай съобщи, че ще пусне общодостъпна услуга с качеството на "Галилео" още през 2008 година, но засега никой не знае за какво точно става дума. "Ако "Бейдоу" пусне безплатна услуга за Китай, проектът ни ще излети през прозореца", заяви един от създателите на "Галилео", пожелал анонимност заради "деликатността" на въпроса. Коя система ще "хване вълната" и коя ще "излети през прозореца", предстои да се разбере съвсем скоро.