Какво е Танах, Ashman? Как ти изучаваш Стария завет? Четейки Библията на Джеймс?
Относно варианта, в който е написана, спор няма, там устния коментар, важен за еврейското учение-Тора липсва. Има начин човек да се ориентира в Библията и без да търси в историята на нейния произход, но това пак означава по един или друг начин да му е вече известно какво пише и да го е разбрал истинно, та като чете да се придържа към правотата на
познанието си, изведено чрез опита, затова еврейското учение се позовава на мъдреците, които тълкуват учението за другите, според наличния им опит. А основата, на която стъпва старозаветието е добре отразена от споменатия Джеймс Фрейзър, в неговото изследване - "Фолклорът в стария завет", за което отбелязах, относно първа и втора глава от Битие напр. са взети съответно първа от Жреческия Кодекс, съставен около вавилонския плен /598 г. пр.н.е. до 539 г. пр.н.е./, а втора от Яхвийския кодекс, писан около осми девети век пр.н.е. При по нататъшен анализ стигаме до древните митове в региона на Шумероакадската цивилизация. Анализирайки старозаветието можем да вземем предвид от къде тръгва праотеца Авраам, а именно град Ур. Обхождайки историята става видно, че повечето от включените в старозаветието истории, по един или друг начин присъстват вече у по-древни митове, за това пише и М. Ростовцев в "История на Стария свят — Изтокът и Гърция" - "В поемата за създаването на света, тъй близка до еврейската Книга на битието, се разказва за великия бой на бога на светлината, на реда и на културата Мардук, с чудовището Тиамат, с неговата войска от необикновени и страшни същества олицетворение на първоначалния хаос." Интересно е да се прочете и Stolen Legacy, by George G. M. James, [1954], където още първа глава е със заглавие- GREEK PHILOSOPHY IS STOLEN EGYPTIAN PHILOSOPHY, и по-насетне - GREEK PHILOSOPHY WAS THE OFFSPRING OF THE EGYPTIAN MYSTERY SYSTEM. Необходимо внимание трябва да окажем и на следния факт, който цитирам от учебника по история за пети клас на сина ми, а именно казаното от Ал. Фол:" Тракийския орфизъм повлиял елинската култура посредством великия философ и математик на древността Питагор..." Та именно орфизмът и древните тракийски мистерии кореспондират с египетските мистерии, а християнството е своргорода отражение на този конгломерат от разностранно предадени митологични и древни първообрази, с уточнението, че под Християнство отбелязвам развилото се политически учение, основа на съвременната религия - Християнство, способствало на някой личности в историята да оправдаят пред народа присъствието си по един по-убедителен начин, като Константин - император на Рим - първи християнски император... Дори звучи нелепо, с оглед идеите на самия Христос.
Така че за коя религия говорим, когато цитираш старозаветието, Ashaman?
Или Новия завет?
Ето един цитат засягащ темата за ранния християнски гностицизъм, макар и това понятие да е тромаво и да не онагледява точно ученията от преките събития в първите векове на новата ера:
"Най-великият гностически учител по общо мнение е Валентин. Той е грък, роден ок. 90 г. във Фребонис, близо до Александрия, в която учил философия и бил посветен в тайното знание от Тевдас,
някогашен ученик на апостол Павел. Около 137 г. Валентин отишъл в Рим и спечелил такава известност, че след смъртта на папа Хигин през 140 г.
бил една от кандидатурите за следващ римски епископ. Но пред него предпочели Пий. Валентин проповядвал гностическото учение докъм 155 г. в Рим, след това заминал за Кипър, където умрял ок. 161 г.
Системата на Валентин се състои от учение за плеромата (πληρωμα – “пълнота”), т.е. пълнотата на най-чистото Божие битие, и учение за кеномата, т.е. пустотата, небитието."- ползван е цитат от статията на 2004 Милен Русков, автор - ДЖОБНА ЕНЦИКЛОПЕДИЯ НА МИСТЕРИИИТЕ
Именно гностици като Валентин се опират на древната порядка на Огдоада,
залегнал в идеята за Духовната Йерархия в Християнската догматика. Огдоада в своя първоначален опис намираме в староегипетската космогония и произхода на първите божества, а именно:
" Осем божества се появяват от безкрайния океан – четири двойки, които ще осигурят вечността на света. Женският и мъжкият елемент са неделими, ..." - четирите двойки божества, всъщност представляват двете страни на проявените, действащи при сътворението
елементи или състояния в самото начало, които по един своеобразен начин присъстват и в Битие:
първичните води - (Нун (Ну) и Наунет,
въздуха, невидим за очите - Амун и Амунет,
безкрайното пространство - Ху, Хаухет,
мрака - Кук и Каукет), след като влизат във взаимодействие, мъжкия и женския елемент в двойките, те предизвикали дисбаланс, което познаваме като проява на дуалното, от там следва и проява на нова същност, а именно пораждането на Ра, Слънчевия бог извътре, символно представено от появата му от яйце, лежащо на древния хълм Бен-бен, където обитава първоначалния образ на Ра- Атум (по-скоро невидното, или вечерното слънце), или според друг мит от Лотоса, кореспондиращ с проявата на Светлината в Битие. Впоследствие бива създадено всяко друго като проява, със съдействието на сътворците - божества и Ра. Ето я идеята за пустотата и проявената светлина .
Като вътреприсъстващото е представено като Атум, змията из първичния хаос, изникнала от извечните води, докато Хепри, младия слънчев бог олицетворява Слънцето при изгрев, и е изобразен с глава на овен, т.е Проявеното и непроявеното макар и с различни имена олицетворяват Ра, като един бог, а двойките същности са съучастници
като елементи от сътворението, макар и описани като божества. От една страна има дисбаланс, ала той по-точно способства за проявата на същината на Бога, а от друга страна сътвореното бива запазено от баланса помежду двойките, което в древните мистерии се осъществява с ритуала на т.н свещен брак, който просто олицетворява изявата на Божественото начало и същност в полето на дуалното присъствие на Земята, или сливането на земното и небесното начало, запазвайки проявата и на двете в цялост, което намира отражение в тракийските мистерии като символика на брака на царя и Богинята майка, а мъжкото начало е изразено отново двойнствено (както е и при Атум и Хепри), но в случая - като слънце/въздух, небе/ и огън /из земните недра/, при елините Аполон и Дионисий, ала съществено е, че равновесието е осигурено чрез този свещен брак...
" Огдоада ближе всего подходит к плероме, символизируемой в пифагорейской теогонии числом 9. Бог един и множественен, слитый в едином синтезе, потому что Он Всеобъемлющ, Неограничен и Велик (1 + 8 = 9). Таким образом, огдоада является числом, посредством которого единица становится целостной, т. е. вмещает в себя одновременно манифестацию Пустоты и Полноты. Как образование Универсального Разума огдоада наделена неограниченными возможностями." - из Энциклопедия символов
Убеждението за единноста и истинността на Римската църква е защитено от св.Ириней, който води битка с ересите, с гностиците- " “Но тъй като би било твърде дълго… да се изброява приемствеността на предстоятелите на всички църкви, аз ще посоча преданието, което има от апостолите най-великата, най-древната и известна на всички църква, основана и устроена в Рим от двамата най-славни апостоли Петър и Павел, и предадената на хората вяра, която чрез приемството на епископите е дошла до нас, и ще посрамя всички, които по незаконен начин съставят събрания, или поради греховно самоугаждане, или поради гордост, или поради слепота и разногласие. Защото, по необходимост, с тази църква, заради нейната превъзхождаща важност, се съветва всяка църква…, тъй като в нея апостолското предание винаги и навсякъде се е пазило от вярващите.” (Против ересите, III, 3:2)... Т.е в защита на църквата влиза еднозначността на евангелските книги, техния обоснован според църквата еднороден произход, в противовес на непроследимите източници на всеки друг гностически текст и апокриф.
....
линкове към книги:
http://www.astro.bas.bg/sun/biblio/Letnica.pdf - СИСТЕМАТА НА ТРАКИЙСКИЯ
ОРФИЗЪМ (съкровището от Летница)
http://bogdanbogdanov.net/pdf/191.pdf - АНТИЧНА ЛИТЕРАТУРА
ЕНЦИКЛОПЕДИЧЕН СПРАВОЧНИК
http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0CDAQFjAC&url=http%3A%2F%2Fculturalstudies.hit.bg%2Ffunkcionalenanaliz.doc&ei=fNSGUIz3MpTN4QSdoIDADQ&usg=AFQjCNFCM3uc3k7XnctTW5HfAWrRYH4e9g&sig2=G0S5I0u3iW34ug_UzUv6YA&cad=rja - ФУНКЦИОНАЛЕН АНАЛИЗ НА ПАНАГЮРСКОТО ЗЛАТНО СЪКРОВИЩЕ
http://www.google.bg/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.otizvora.com%2Fwp-content%2FKnigi%2FDMangurov%2Fvbz%2F%2FVelikata%2520bitka%2520za%2520Zemyata.doc&ei=xd6GULCNAYej4gT-44HACw&usg=AFQjCNHvWPW7Rp8dHEd69MIFDzn-QiBfjQ&sig2=o6gAMUOQfHgE4Vs177ZbXQ - Великата битка за Земята
...
П.П: Относно Елохим:
1. Eloah
The Hebrew form Eloah (אלוהּ), which appears to be a singular feminine form of Elohim
2. Aramaic (Elaha)
3. The word is identical to the usual plural of el meaning gods or magistrates, and is cognate to the 'lhm found in Ugaritic, where it is used for the pantheon of Canaanite gods, the children of El and conventionally vocalized as "Elohim" although the original Ugaritic vowels are unknown.
...
....
1:1 First Reading
In the beginning God created heaven and earth.
Bereshit bara Elohim et hashamayim ve'et ha'arets.1:2 The earth was without form and empty, with darkness on the face of the depths, but God's spirit moved on the water's surface.
Veha'arets hayetah tohu vavohu vechoshech al-peney tehom
veruach Elohim merachefet al-peney hamayim.
...
1:26 God said, 'Let us make man with our image and likeness. Let him dominate the fish of the sea, the birds of the sky, the livestock animals, and all the earth - and every land animal that walks the earth.'
Vayomer Elohim na'aseh adam betsalmenu kidemutenu veyirdu bidegat hayam uve'of hashamayim uvabehemah uvechol-ha'arets uvechol-haremes haromes al-ha'arets.
1:27 God [thus] created man with His image. In the image of God, He created him, male and female He created them.
Vayivra Elohim et-ha'adam betsalmo betselem Elohim bara oto zachar unekevah bara otam.
http://bible.ort.org/books/torahd5.asp?action=displaypage&book=1&chapter=1&verse=26&portion=1В древните традиции Бог съдържа и светлината и тъмнината и мъжкото и женското начало и неизмерима Същност на непроявеното. Елохим изразява целокупността на Бог един. Няма значение как Го разглежда религиозната доктрина в последствие, за мен това е по-скоро историческо удобство, защитаващо съответни формални интереси. Дали са власти, съдействащи при сътворението, за мен анализа преминава през древните мистерии, за което отбелязах и без тях понятието елохим виси спорно във въздуха от хиляди години, обосновавано поради удобство, чрез триединството/християнство/, духове-форми, власти-сили и тн. ... Макар и единни в своята непроявеност, в покой Елохим са Бог един, ала Бог е и движение и проява, чрез множеството на полето на дуалното. Покой е едната стъпка, осъществена чрез свещенния брак, движението все пак извежда из хаоса ново раждане всеки път отново и отново във вечния кръговрат.