Автор Тема: Хенри Кисинджър за американската доктрина за превантивната сила  (Прочетена 3903 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен ultrafutur

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 786
  • Amor vincit omnia
Когато доктрината за превантивната сила бе формулирана от американското правителство през 2002 г., тя бе нападната като противоречаща на принципите на международната система, властвали в продължение на три века и гарантирани в Хартата на ООН от 1945 г.

Въпреки че разпоредбите във въпросната харта са най-малкото двусмислени: член 24 забранява употребата на сила "срещу териториалната цялост или политическата независимост" на друга държава, докато в член 51 се признава универсалното право на национална самоотбрана.

Системата обаче работеше горе-долу добре през последните десетилетия на XX век, пише бившият държавен секретар на САЩ Хенри Кисинджър в статия в парижкия вестник "Монд".

Оръжията за масово поразяване се разпространяваха сравнително бавно и все още бе немислимо с тях да се сдобият групи, различни от националните правителства. На това и се дължеше общото отхвърляне на правото на самоотбрана, по инициатива например на една-единствена държава.

Четиригодишният доклад за националната стратегия на американското правителство от 2006 г.предизвика по-малко враждебни реакции. От една страна, защото няколко държави се сблъскаха с нови заплахи, а, от друга, защото американската дипломация отдели повече място на консултациите.

Наложи се да бъде признато, макар и с нежелание, че превантивните действия могат да се вземат под внимание в контекста на международните практики и новите технологии и че съществуващите правила отдавна е трябвало да бъдат преразгледани.

Комисия връчи доклад в този смисъл на генералния секретар на ООН. Бе направено и изследване на връзките между доктрината на превантивните действия и съвременните световни реалности, съвместно от института Хувър на Станфордския университет и института Удроу Уилсън на Принстънския университет.

Превантивната стратегия съдържа вътрешно противоречие - тя се опира на предположения, които са недоказуеми в момента на формулирането им. Човек знае най-малко, точно когато има най-голяма свобода на действие. Щом знае повече, свободата на действие често вече я няма.

Ако бе обърнато внимание на предупрежденията на Чърчил, нацисткото бедствие можеше да бъде унищожено на сравнително ниска цена. Десет години по-късно десетки милиони жертви платиха цената на търсенето на пълна сигурност от страна на дипломатите през 30-те години.

Днес американската политика трябва да намери решение на този фактор на несигурност. Ключовият въпрос става следният - как да се дефинира заплахата и кои институции да се използват при справянето с нея? Ако всяка нация дава свое определение на правото на превантивни действия, липсата на общо правило ще доведе до хаос в международен план.

От само себе си се разбира, че САЩ, както и всяка друга суверенна държава, в крайна сметка винаги ще защитават националните си жизненоважни интереси - ако трябва и сами. Но работата за максимално сближаване на дефинициите на националните интереси на отделните държави също влиза в дефиницията на националния интерес.

Всяка политика, която се основава на по-могъща сила, действаща едностранно с цел установяване на световен ред, е осъдена да придобие експанзионистко поведение.

Превантивните действия се прилагат към противник, който разполага със средствата да нанесе тежки, потенциално необратими щети и проявява желание да ги използва.

Най-очевидните мишени на стратегията за превантивни действия са терористичните организации, които действат от територията на суверенни държави. Независимо дали са приети, или се самоналагат на суверенната територия, не е възможно тези групи да бъдат разубедени да действат, тъй като нямат какво да губят. Не може и да се преговаря с тях, тъй като обикновено целта им не е постигането на компромис с противника, а унищожаването му.

Най-важният въпрос, който повдига стратегическата доктрина на американското правителство, касае общата дефиниция за употребата на превантивна сила, а именно мерките, които целят да се предвиди появата на някаква заплаха, която все още няма непосредствен характер, но би могла да го придобие.

Днес САЩ имат пълен интерес да попречат оръжия за масово поразяване, особено ядрени оръжия, да попаднат в лоши ръце. Интересът на държавите, които искат да станат велики сили, е точно обратният - те искат да се сдобият колкото се може по-бързо с такива оръжия. Как да се постигне правилният баланс?

Някои хора посочват, че до Втората световна война бе прието за легитимно някоя държава да влезе във война в случай на агресия или ако някой агресор променя баланса на силите до степен да застраши международната сигурност.

Британската външна политика например се ръководеше от това основно правило в продължение на два века. В съвременния свят обаче крайъгълният камък на силата вече не е територията, а технологията. Съвременните оръжия за масово поразяване със самото си съществуване дават на държавата, която се сдобива с тях, много по-голямо предимство от анексирането на която и да е територия.

Способността за заплашване се придружава от голямо разнообразие от средства за изпълнението на заплахата. Според този начин на мислене самото съществуване на тези оръжия е повод за превантивни действия, защото равновесието на страха, което се поддържаше по несигурен начин в двуполюсния свят, се нарушава все повече с разширяването на кръга от държави, притежаващи оръжия за масово поразяване.

Според тази логика трябва да се попречи на появата на нови ядрени сили, в краен случай - със силови средства.

Друг подход е да се прави разлика между приятелски държави и държави, които представляват заплаха. САЩ например приеха ядреното развитие на Индия, Пакистан и Израел. Те смятаха, че целите на тези държави в дългосрочен план са съвместими с техните. Затова пък енергично се противопоставиха на разпространението на оръжия за масово поразяване в Иран и Северна Корея, защото управляващите режими на тези две страни са и автократични, и враждебни.

За някои хора най-добрата политика срещу ядреното разпространение е да се свалят от власт севернокорейският и иранският режим. В такъв случай политиката на САЩ би взела под внимание не толкова самото ядрено разпространение, а природата на режимите, които се сдобиват с атомната бомба.

Оттук възниква и въпросът - позволяват ли САЩ на някои правителства да се сдобият с ядрени оръжия, ако са демократично избрани? Мъдро би било да се признае, че източникът на заплаха е самото ядрено разпространение и че дори едно невраждебно правителство може само да смекчи тази заплаха, но не я изключва напълно.

Хуманитарните намеси са отделен случай, който възниква единствено, когато обстоятелствата заплашват само косвено сигурността на САЩ. Тогава впрочем вече не става въпрос за сигурност - употребата на превантивна сила при тези обстоятелства се оправдава единствено с посегателството над основните ценности на американското общество и на международната общност.

Именно това мотивира например намесата на НАТО в Косово, за да се сложи край на отношението на една призната държава към част от населението й по етнически критерии - въпреки че тази организация действаше без мандат на Съвета за сигурност. Решението за сваляне от власт на Саддам Хюсеин също влиза в тази категория.

Парадоксално е, че превантивната намеса се оказа най-трудно изпълнима в случаи на геноцид като в Руанда и Дарфур. Тъй като никоя държава не се чувстваше пряко застрашена, това възпрепятстваше всякакви действия.

Според мен американската стратегическа доктрина за превантивни действия е правилна. Формулирането на теорията обаче е само първият етап.

Понятията трябва да бъдат подложени на изпитание от специфични и конкретни събития. Действията трябва да се анализират не само спрямо заплахата, а и с претегляне на резултатите и последствията им. Освен това е необходимо участието на Конгреса, ако искаме да си гарантираме дълготрайна подкрепа от страна на обществеността.

Големите нации имат и отговорността да не оставят САЩ да се справят сами с новите предизвикателства. Общ подход днес може би е възможен. Всички ние сме малко или много зависими от световната икономическа система и всички ще сме застрашени, ако идеологиите и оръжията излязат от всякакъв контрол.

Днес истинското предизвикателство е установяването на жизнен световен ред, преди да бъдем принудени към това от преживяването на някоя катастрофа.














So - welcome to the past future...tense !
« Последна редакция: Април 27, 2006, 09:27:42 am от ultrafutur »
musica universalis

Неактивен ultrafutur

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 786
  • Amor vincit omnia
>> ето как изглежда елементарната философия на един от най-големите мародери в световната история - Mr.Henry Kissinger  >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
musica universalis

Неактивен ultrafutur

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 786
  • Amor vincit omnia
Хенри Кисинджър: Следващата стъпка с Иран


Статия на бившия държавен секретар на САЩ (1973-1977) във в. "Вашингтон поуст"

01.08.2006

Светът е съсредоточил вниманието си върху върху боевете в Ливан и ивицата Газа, но събитията неизбежно водят назад към Иран. За съжаление, събитията непрекъснато изпреварват дипломатическите усилия по този въпрос. Върху ливанските и израелските градове вали дъжд от бомби и Израел си връща контрола върху части от Газа, а предложението, което бе направено на Иран през май от Шестте (САЩ, Великобритания, Франция, Германия, Русия и Китай), за преговори по програмата му за ядрени оръжия, продължава да чака отговор.

Възможно е Техеран да вижда в почти умолителния тон на някои от адресираните към него послания признак на слабост и нерешителност. Или може би насилието в Ливан е накарало моллите да се замислят за опасностите от предизвикване на кризи и заиграването с тях.

Каквато и да е причината, сегашният трус в Близкия изток може да се окаже повратна точка.

Иран може да види, че понякога последиците са различни от очакваните. Шестте, от своя страна, не може повече да не правят нищо по отношение на двете предизвикателства, идващи от Иран.

От една страна, домогването на Иран до ядрени оръжия е продиктувано от стремежа му да влезе в модерния свят чрез символа на могъществото на модерната държава. В същото време този стремеж се отстоява с яростен религиозен екстремизъм, който от векове пречи на мюсюлманския Близък изток да се модернизира. Този труден и объркан проблем може да бъде разрешен без конфликт, само ако Иран се съгласи да се модернизира по начин, който съответства на установения международен ред и изповядва такава форма на исляма, която да е съвместима с мирното съществуване.

Досега, като се изключат най-общи заплахи за санкции, наложени от Съвета за сигурност на ООН, Шестте не са заявили ясно какъв ще бъде отговорът им, ако Иран откаже да преговаря. Но ако безизходното положение в резултат от изчерпалото се търпение на Шестте и непрестанните нападки на иранския президент доведе до фактическо приемане на иранската ядрена програма, това ще помрачи перспективата за постигане на многостранен международен ред.

Ако постоянните членки на Съвета за сигурност плюс Германия не могат заедно да постигнат целите, с които публично са се ангажирали, всички страни и най-вече тези, които влизат в Групата на шестте, ще бъдат изправени пред все по-големи заплахи. Те могат да се изразяват в засилен вътрешен натиск от радикални ислямски групировки, в терористични действия или да са почти неизбежните пожари, които разпространението на оръжията за масово поразяване може да запали.

Аналогията за такава катастрофа няма да е Мюнхен, когато демократичните държави отстъпиха на Хитлер немскоговорещата част на Чехословакия, а последвалото след това нахлуване на Мусолини в Абисиния.

В Мюнхен демократичните държави си мислеха, че исканията на Хитлер са по същество оправдани от принципа за самоопределение. Отблъскваха ги най-вече методите му.

В абисинската криза предизвикателството беше безспорно. Обществото на народите гласува с огромно мнозинство да третира италианската авантюра като агресия и да наложи съответните санкции. Но после страните членки отстъпиха пред последиците, които съзряха, и отхвърлиха налагането на петролно ембарго, което Италия нямаше да може да преодолее. Обществото на народите изобщо не успя да се съвземе от това поражение.

Ако форумите на шестте страни, които се занимават с Иран и Северна Корея, претърпят подобни провали, последицата от това ще бъде безпрепятствено разпространение на оръжия за масово поразяване, което няма да се контролира нито от съществуващи принципи, нито от функциониращи институции.

Един модерен, силен и мирен Иран може да стане стълб на стабилността и прогреса в района. Но това не може да стане докато иранските ръководители не решат дали представляват кауза или нация, дали главната им мотивация е да се опълчат срещу света или да приемат международно сътрудничество.

Целта на дипломацията на шестте трябва да бъде да задължат Иран да направи своя избор.

Дипломацията никога не се върши във вакуум. Тя убеждава не с красноречието на тези, които я практикуват, а като противопоставя на рисковете инициативи. Прочутата мисъл на Клаузевиц, че войната е продължение на дипломацията, но с други средства, показва както трудността, така и ограниченията на дипломацията.

Войната може да наложи подчинение, а дипломацията трябва да породи консенсус. Военният успех позволява на победителя във войната да диктува правилата, поне в определен период от време. Дипломатическият успех настъпва, когато главните участници са в значителна степен удовлетворени.

Дипломацията създава, или трябва да се стреми да създаде общи цели, поне що се отнася до основния предмет на преговорите. В противен случай нито едно споразумение не издържа много дълго. Рискът на войната е в надхвърлянето на обективни граници.

Опасността при дипломацията е да замести процеса с целта. Тя не трябва да бъде бъркана със словесно майсторство. Дипломацията не е упражнение в ораторско изкуство, а в изграждане на понятия. Когато заема пози, предназначени за вътрешната аудитория, тогава радикалните настроения биват по-скоро насърчавани, отколкото преодолявани.

Често се твърди, че по отношение на Иран е нужна дипломация, сравнима с тази, която през 70-те години накара Китай да изостави враждебното си отношение към САЩ и да започне да сътрудничи.

Но Китай не бе убеден да направи това с някаква изкусна дипломация. Той се включи в процеса, след като в продължение на едно десетилетие ескалираше конфликтът си със Съветския съюз.

Китай стигна до убеждението, че заплахата за сигурността му идва по-малко от капиталистическа Америка, отколкото от съсредоточаването на съветски военни части по северните му граници. Сблъсъците между съветски и китайски военни части по река Усури ускориха отдръпването на Пекин от близостта му със Съветския съюз.

Приносът на американската дипломация беше да схване значението на тези събития и да действа въз основа на това. Правителството на президента Никсън не убеди Китай, че е необходимо да промени приоритетите си. Ролята му беше да убеди Китай, че реализирането на стратегическите му потребности е безопасно и ще го направи по-силен в дългосрочна перспектива.

То постигна това съсредоточавайки дипломатическия диалог върху фундаментални геополитически цели, а някои спорни въпроси остави за после. Шанхайското комюнике от 1972 г. , първото китайско-американско комюнике, символизираше този процес.

Противно на установената практика, то изброяваше поредица от въпроси, по които продължаваше да има несъгласие, като прелюдия към главната обща цел да се предотвратят хегемонистичните аспирации на неназовани трети страни, безспорно имайки пред вид Съветския съюз.

Воденето на преговори с Иран е далеч по-сложно.


В продължение на две години преди отварянето към Китай двете страни се бяха ангажирали в неуловими, реципрочни, символични и дипломатически действия, в които разкриваха намеренията си. В този процес те бяха успели мълчаливо да установят паралелно разбиране на международното положение и Китай си бе избрал да се стреми да живее в свят, където има сътрудничество.

Нищо такова не се случи между Иран и САЩ. Няма дори и приближаване към подобен поглед към света. Иран реагира с присмех на американското предложение да започнат преговори и подпали напрежение в района. Дори нападенията на "Хизбула" от ливанска територия в Израел и отвличането на израелски войници да не са били планирани в Техеран, те нямаше да се случат, ако извършителите ги бяха преценили като несъвместими с иранската стратегия.

Казано накратко, Иран или още не е направил своя избор в какъв свят иска да живее, или е направил погрешния избор от гледна точка на международната стабилност. Кризата в Ливан може да маркира водораздел, ако подтикне Шестте да побързат с дипломацията си и накара Техеран да погледне по-реалистично на нещата.

Засега Иран гледа да печели време. Моллите очевидно се стремят да натрупат колкото се може повече ядрен потенциал, така че дори и да спрат обогатяването, да бъдат в състояние да използват заплахата, че ще възобновят усилията си за създаване на ядрени оръжия като средство за засилване на влиянието си в района.

Като се има пред вид скоростта при технологията, търпението лесно може да се превърне в отбягване на търсене на решение. Шестте трябва да решат колко сериозни ще бъдат в отстояването на убежденията си. Те по-специално трябва да решат доколко са готови да действат непоколебимо, преди технологичният процес да ги изпревари и направи невъзможна целта им да спрат обогатяването на уран.

Но доста преди да се стигне до този момент, трябва да бъде постигнато съгласие за санкции. За да са ефикасни, те трябва да са обхватни.

Половинчати, символични мерки обезсмислят всякакви действия.

Във вътрешните консултации трябва да се избегне нерешителността, която Обществото на народите прояви по отношение на Абисиния. От преговорите със Северна Корея трябва да извлечем поуката да не се ангажираме в процес с дълги паузи, през които да се изглаждат различията вътре в администрацията и между членовете на преговарящата група, а другата страна в това време да увеличава ядрените си възможности.

Необходими са също така решения, които да позволят на партньорите на Америка да следват паралелен курс.

Спирането на обогатяването на уран не трябва да бъде краят на процеса. Една следваща стъпка трябва да бъде изработването на глобална система за ядрено обогатяване, което да се извършва в определени центрове в света под международен контрол - както Русия предложи на Иран. Това ще разсее опасенията, че Иран бива дискриминиран и ще създаде модел за развитие на ядрената енергетика, без да настъпват кризи, когато нова страна реши да използва ядрена енергия.

Президентът Буш обяви желанието на Америка да участва в дискусиите на Шестте с Иран, за да се предотврати появата на иранска оръжейна ядрена програма. Няма да е възможно обаче да се постави черта между ядрени преговори и цялостен преглед на отношенията на Иран с останалата част на света.

Наследството от кризата със заложниците, десетилетията на изолация и месианската страна на иранския режим представляват огромни пречки пред такава дипломация. Ако Техеран непременно държи да съчетае персийската имперска традиция със съвременен ислямски привкус, тогава сблъсъкът с Америка, и всъщност с преговарящите партньори от Групата на Шестте, ще бъде неизбежен.

На Иран просто не може да се позволи да постигне мечтата си за имперско управление в район от такова голямо значение за останалия свят.

В същото време, ако Техеран се залови с развитието на талантите на своя народ и с ресурсите на страната си, няма да има защо да се страхува от САЩ.

Колкото и да е трудно да си представим, че при сегашния си президент Иран ще участва в преговори, които да го накарат да изостави терористичната си дейност или подкрепата си за такива формирования като Хизбула, това трябва да се види от процеса на преговори, а не да послужи като база за отказ да се преговаря. Подобен подход би предполагал да се промени целта за смяна на режима, но при положение, че ще настъпи истинска промяна в посоката, в която върви Иран, независимо кой е на власт.

Важно е такава политика да бъде изразена в ясни цели, които подлежат на прозрачна проверка. Геополитическият диалог не може да замести бързото решаване на кризата с обогатяването на уран. Към нея трябва да се подходи отделно, бързо и твърдо. Много неща обаче ще зависят от това дали силната позиция по този въпрос ще се възприеме като първа стъпка в една покана към Иран да се върне в световната общност.

Накрая, Съединените щати трябва да бъдат готови да отстояват позицията си да се попречи на иранска програма за разработване на ядрено оръжие. По тази причина Америка има задължението да проучи всяка достойна алтернатива.


в. "Вашингтон поуст", Превод БТА
musica universalis

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27