Играта Second Life предлага реални пари от виртуални сделки
стандарт
Фаталната Изби пусна своя тропически остров за продан в eBay и не крие задоволството си, че е сключила страхотна сделка. Канадката продаде острова си с площ от 65 536 кв. м заедно с великолепна вила и огромен плувен басейн за $1100. Невероятно, но факт. С едно уточнение - цялото това недвижимо имущество изобщо не съществува. Нейната виртуална собственост е част от Second Life - една от многото ролеви игри, в която геймърите превръщат въображаемата собственост в реални пари.
Само през изминалата година бяха разпродадени виртуални мечове, платинени предмети, стриптийзьорки и дори татуировки за общата сума от $880 млн.
Всеки ден 100 млн. потребители плащат абонаментна такса, за да участват в някоя от 350-те онлайн игри. Но забавлението постепенно започва да отстъпва място на бизнеса. Никога игрите в Мрежата не са били толкова привлекателни колкото сега.
"Това е уникален феномен", твърди експертът по виртуалните светове Джулиън Дибел. "Вече е възможно да печелиш добре, докато играеш. Убиваш, да речем, дракон, или друго чудовище, плячкосваш нечие съкровище и така се завърта новата икономика - те се превръщат в стока за продан."
Интернет вече има и своя първи реален милионер - Анши Чунг, най-богатия аватар или герой от играта Second Life. Тя живее в Германия и е натрупала богатство от няколко милиона "linden-долари" - паричната единица на фирмата, създала Second Life. Анши Чунг всъщност е герой, който действа като онлайн брокер и зад който всъщност стои тим, съставен от семейство Айлин и Гюнтрам Греф. Те регистрирали фамилната си фирма Graef IT Consulting, която участва в играта под женското име Анши. За да разберете колко доходен е бизнесът с недвижими имоти за Анши Чунг, трябва да прекарате малко време в "нейният свят" от острови, плаващ град над пустинята, различни къщи в арабски стил, бутици. Всичко това е виртуално. И е част от процъфтяващия онлайн свят, наречен Second Life. Създаден през 2003-а от базираната в Сан Франциско Linden Lab, днес голяма част от съдържанието му е сътворено от потребителите. Уникално е това, че те могат да запазват интелектуалните права върху своята собственост и създадените от тях обект.
Анши е скромна и не желае да коментира колко пари печели: "Много внимавам да не предизвиквам враждебност." Но Филип Роуздейл, основател и изпълнителен директор на Linden Lab, оценява печалбата й на около $150 000 годишно.
Днес в играта са над 70 000 души, като не е съвсем правилно да я наричаме Second Life. Там участниците не се сражават, не участват в яростни класации, не събират точки. Основният принцип е: Linden Lab предоставя на геймърите незастроена земя. След това тя се разделя на парцели и се продава на търг - главно от строители като Анши.
Роуздeйл, характеризиращ Анши като "Рокфелер на Second Life", издава една от основните й стратегии. Тя купува заема в Second Life, плащайки на Lab грубо по $200 на месец за всеки 16 акра земя плюс еднократна такса от $1250. След това развива земята, използвайки Photoshop, прибавя реки, планини, гори. Понякога наема предприемачи, които да облагородят парцелите с раздвижени проекти и дизайни на сгради и къщи. След това продава тези територии или ги дава под наем на други Second Life играчи, които плащат добре, за да живеят в създадените от нея сгради. Както и в реалния живот, цените варират според местоположението. Но често хората предпочитат да плащат на Анши повече от по $100 пред това да си купят един акър земя плюс $20 на месец за данък на земята. През първата си година, следвайки този стереотип, тя печели $112. Сключва над 10 000 различни сделки за недвижимо имущество. "Границите са малки, но обемът не е", казва тя. Водещата фигура зад Анши е Айлин Греф. Тя е израснала в Китай, но сега живее в околностите на Франкфурт, където преподава китайски, английски и немски. Когато се абонирала като участник в Second Life преди година, демонстрирала повече от любопитство към виртуалния свят, като искала да изучи поведението на участниците в онлайн играта и най-вече кое е по-различното усещане от това във видеоигрите. Анши-Айлин всъщност с изненада открила, че среща в Мрежата хора с реални емоции, които в един виртуален свят, без да искат, създават напълно реална икономика. Част от нея е и местната валута линден долари (L$), от която потребителите получават малка сума при всяко създаване на нов акаунт.
Спечелването на допълнителни L$ става чрез продаване на обекти или услуги в множеството магазини в Second Life. А спечелените линден пари могат да се обменят за реални USD при курс 1000 Linden долара за $4. Както и обратното, което става в LindeX Currency Exchange. Като обобщение на въпросната икономическа активност Linden Lab може да се похвали със седмичен оборот от около $500 000.
Когато стартирала, като всеки добър бизнесмен, Анши проучила пазара. Започнала да бъбри с участниците, за да си създаде мнение относно следващите си маркетингови стъпки. И открила, че хората са разочаровани от предприемачи, които им искат високи цени и се пазарят. Така Анши решила да продава земя на фиксирани цени. Друго важно за играчите било и облагородяването на земите, които нейните съседи закупували. И тя започнала да създава виртуален еквивалент на затворени общества със строги градоустройствени правила - тоест все по-стройни структури, наподобяващи съществуването на един реален земен свят.