ВТОРА ЛЕКЦИЯ
Ние разгледахме възникването на търсене на познание с несъответни средства и това откри широки исторически перспективи. Сега с поглед към тези въпроси, а също и към онова, което казах в същия смисъл, когато последният път говорих тук, трябва да Ви помоля да разберете, че ние се занимаваме не само с теория, или със система от идеи, а със съобщаване на факти. Това нещо трябва да държим в ума си: в противен случай тези въпроси няма да бъдат ясно разбрани. Аз не излагам исторически закони, или идеи, а установявам факти - факти, свързани с плановете и целите едновременно на някои лица, които са събрани в братства и на други същества, които работят върху тези братства и чието влияние е също търсено. Те са Същества невъплътени в плът, но въплътени в Духовния свят. От основно значение е да помните това, което Ви казах вчера. Понеже, когато става въпрос за тези братства, ние имаме работа с различни партии /както навярно сте научили от обясненията дадени в предишни лекции, напр. "Окултното движение през 19 век", виж стр. 71/. Така, има една партия, която поддържа мнението някои по-висши истини да се държат в абсолютна тайна: и още, вземайки под внимание различните нюанси на мнение, има братя, по-специално от средата на 15 век насам, които настояват, някои истини, само ако отговарят на нуждите на момента, да бъдат внимателно и подходящо разкривани. Зад тези две главни партии стоят други разновидности: така, Вие ще видите, че каквото и влияние да се оказва в края на краищата върху човешката еволюция от страна на тези братства, то много често ще отразява известен компромис.
В началото на 1840-те години, тези братства, които имат знания за духовните импулси играещи роля в историята, видяха да наближава онази битка на някои духовни Същества с висшите духове, която завърши през 1879 г., когато някои ангелски Същества, духове на Мрака, бяха хвърлени долу, събитие символизирано от победата на Михаел над Дракона. Обаче, когато в средата на 19 век тези братства почувствуваха, че това събитие наближава, те трябваше да решат какво поведение да имат спрямо него и да обмислят какво ще правят.
Онези братя, които желаеха преди всичко да се съобразят с изискванията на момента бяха подтикнати към известно становище с най-добри намерения, но те сбъркаха в своя подход към материализма на епохата: те помислиха, че на хората, които бяха подготвени да приемат само онова, което би могло да се знае в термини от физическия свят, би трябвало да се предложи нещо от духовния свят в материалистична форма. Така, с добри намерения през 1840-те години беше спуснат в света спиритизма.
Тъй като по онова време критичният ум зает единствено с външния свят, трябваше да преобладава на Земята, беше необходимо на хората да се направи поне известно загатване, да им се даде известно усещане, че около тях съществува духовен свят. И така беше пуснат в действие този компромис, както стана с всички компромиси. Онези братя, които изцяло бяха против съобщаването на духовни истини на човечеството се оказаха бити, може да се каже: те трябваше да отстъпят и да се съгласят. Но въпреки всичко, тяхното първоначално намерение не беше да въведат в света явления свързани със спиритизма. Когато са заинтересувани колективни групи хора, някой винаги прави компромис и естествено, когато колективното решение е било взето, не само онези, които са се отнесли благосклонно към него ще очакват резултати, а и онези, които отначало са му се противопоставили ще очакват едно, или друго от него.
Така добронамерените членове на тези братства възприеха погрешното становище, че чрез използуването на медиуми хората биха били убедени в присъствието на Духовен свят около тях: тогава на основата на това убеждение би било възможно да се съобщават по-висши истини. Това наистина би могло да се случи, ако явленията проявили се чрез медиумите в действителност бяха изтълкувана по предвидения начин, като очевидно доказателство за присъствието на проникващ духовен свят. Обаче /както обясних вчера/ произлезе нещо съвсем друго. Медиумичните явления бяха изтълкувани от тези, които участвуваха в сеансите, като идващи от умрелите. Така експериментът донесе разочарование на всички заинтересовани. Братята, които трябваше да се признаят за победени бяха много наскърбени, че за проявите на сеансите можеше да се говори /понякога вярно/ като идващи от духовете на умрелите. Добронамерените прогресивни братя не бяха очаквали никакво споменаване на мъртвите, а по скоро на общия елементален свят, така че те също бяха разочаровани.
Въпреки това тези дейности бяха провеждани преди всичко от лица, които в известен смисъл бяха посветени. И зад вече споменатите братства, ние трябва да държим сметка за други, или с някои секции на същите братства, в които малцинството от членове, а дори и мнозинството се състоеше от посветени, които вътре в своите братства са известни като "левите братя": те са тези, които разглеждат всеки импулс влизащ в човешката еволюция като въпрос на власт. Естествено тези братя очакваха всякакви неща от спиритизма.
Както Ви казах вчера, именно тези леви братя бяха отговорни за манипулирането по описания начин с душите на умрелите. Тяхното внимание се концентрира върху наблюдение над онова, което излизаше от сеансите и постепенно те поеха контрола над цялото поле на дейност. Добронамерените посветени постепенно загубиха всякакъв интерес към спиритизма: в известен смисъл те се почувствуваха засрамени, защото онези, които през цялото време се бяха противопоставяли на спиритизма, казваха, че от самото начало е трябвало да знаят, че от него няма да излезе нищо. Но в резултат на това спиритизмът попадна под властта на левите братя. Вчера аз казах, че тези братя бяха разочаровани по следния начин. Те видяха, че спиритизма би могъл да извади на бял свят онова, което те бяха задвижили и преди всичко те се грижеха това да не стане. Откакто хората присъствуващи на сеансите бяха повярвали, че са в съприкосновение с мъртвите, съобщения от мъртвите можеха да разкрият какво бяха направили левите братя с душите на умрелите. Самите думи, с които те бяха злоупотребили, можеха да се проявят по време на сеанса.
Моля Ви още веднъж да вземете под внимание, че аз не Ви излагам теории, а разказвам факти - факти, които се отнасят до отделни индивиди. И когато индивидите са обединени в братства, те ще се различават по очакванията си от едно и също събитие. Когато някой говори за факти принадлежащи на Духовния свят, винаги става въпрос за очакване на резултати от индивидуални импулси. В обикновения живот едно действие винаги ще противоречи на друго. Когато се обсъждат теории, трябва да се съблюдава правилото за противоречието. Но когато някой говори за факти, тогава /именно понеже това са факти/ ние често ще открием тези факти в Духовния свят също така малко хармонизиращи си, както са човешките действия на физическия план. И така, аз Ви моля да държите това в ума си. Човек не може да говори за реалности по тези въпроси без да отговори на индивидуални факти. В това се състои работата. Следователно ние трябва да отличаваме отделните течения и да правим разлика между тях.
Това е свързано с нещо много важно, което ясно трябва да се има предвид от всеки, който се надява да постигне повече, или по-малко задоволителен възглед за света. Това е основен въпрос и ние трябва да го имаме предвид, дори той да е малко абстрактен.
Човек, който се опитва да построи правилна картина на света, прави усилия да постави отделните елементи в хармония. Той постъпва така по навик - съвършено оправдан навик, свързан от много векове с най-скъпото притежание на нашите души: с монотеизма. Следователно той се опитва да сведе цялата си поредица от опитности за света до единен принцип. Това е доста вярно по свой начин - не обаче в смисъла, в който често се прилага, а в съвсем друг смисъл, за който ще говорим другия път. Днес ще се занимавам само с основния принцип.
Ако ние пристъпваме към света с предварително съставена идея, че всяко нещо трябва да бъде обяснявано без противоречие, като че ли то произлиза от един единствен източник, ще се разочароваме непрекъснато, когато гледаме без предубеждение на света и опитностите, които той носи. Ние сме придобили навика да разглеждаме всяко нещо, което възприемаме, в светлината на дидактичното и понятие, което казва, че всяко нещо води назад до единния божествен произход - всяко нещо произлиза от Бога и следователно трябва да има един единствен начин на обяснение.
Но това не е така. Опитностите, с които ние се срещаме в света не водят началото си от една единствена почва, а от различни духовни индивидуалности, които всички играят роля в тяхното създаване. Това е основен момент. Утре ще говорим в какъв смисъл монотеизмът е оправдан. На известно равнище, и разбира се на високо равнище, ние трябва да мислим за независими индивидуалности всеки път, когато прекрачваме прага на Духовния свят. И тогава ние можем да се надяваме, че не ще обясняваме всяко изпитвано нещо с унифицирани термини.
Един историк винаги ще се стреми да сведе целия процес до действието на един-единствен принцип, но нещата не стават по този начин, веднага щом преминем прага на Духовния свят, независимо дали надолу, или нагоре /то е едно и също/ намираме различни индивидуалности, относително независими едни от други, да действуват в тези събития. Ние никога няма да разберем хода на събитията, ако приемем, че те имат един единствен източник: ние ще ги разберем само ако сред безредието на събитията вземем предвид дейностите на индивидуалностите, които работят всяка една със, или против другите.
Това е нещо, което спада към най-дълбоките тайни на човешката еволюция. От столетия, дори от хилядолетия, тя е била затъмнявана от монотеитистично чувство, но Вие трябва да вземете това под внимание. Ако днес искаме да се доближим до върховните въпроси, ние трябва преди всичко да не объркваме логиката с абстрактната свобода от противоречия. В света, в който отделни индивидуалности работят едновременно, непременно ще възникнат противоречия и да се надяваме да не възникнат води до обедняване на идеи: до идеи, които не могат да обхванат цялостно действителността. Единствените адекватни /точни/ идеи ще бъдат идеите способни да обхванат света изпълнен с противоречия, понеже това е действителният свят.
Заобикалящите ни царства на природата идват в съществувание по забележителен начин. Във всичко, което наричаме природа, природата, до която се доближаваме чрез науката от една страна и чрез естетическото възприятие от друга, работят различни индивидуалности. Но в настоящата фаза на човешката еволюция мъдрото Провидение е създало такъв ред, който е голямо благословение за човечеството. Ние можем да обхванем природата с идеи, които монистичният възглед допуска, защото сетивното възприятие обикновено ни позволява да изживяваме само дотолкова, доколкото, това е в съгласие с този принцип. Зад завесата на природата лежи нещо различно, което се поддържа от съвсем различна посока: но сетивното възприятие го изключва приемайки от природата само толкова, колкото може да мине през неговото сито. Всичко противоречащо се отхвърля и природата достига до нас във вид на монистична система. Но веднага щом преминем прага и оставим истинските факти да влияят на тълкуването на природата - фактите относно елементалните духове, или влиянието на човешките души, които също могат да въздействуват на природата - тогава вече ние не можем да говорим за монистическата система приложима в природата. Още веднъж ясно виждаме, че имаме работа с дейности на индивидуалности, които могат или да се противопоставят една на друга, или да се подсилват.
В елементалния свят ние намираме земни духове-гноми, водни духове-уиндини, въздушни духове-силфи и огнени духове-саламандри. Те всички са там, но не образуват една единна група. Всяко от четирите царства е в известен смисъл независимо: те не работят стройно в редица като една единствена система, а се противопоставят едни на други. Да започнем с целите им, които са съвсем различни: резултатите отразяват взаимодействията на целите им по най-разнообразни начини. Ако знаем какви са тези техни резултати, ние можем да различим в дадено явление съвместната работа, така да се каже на огнените духове и уиндините. Но никога не трябва да изхождаме от предпоставката, че зад тях стои една единствена власт, която им дава определени заповеди. Днес този начин на мислене е широко разпространен: и така философи като например Вилхем Вунд /справедливо описан от Франц Маутнер като "авторитет благодарение на своя издател" - още преди войната той почти навсякъде се нареждаше между авторитетните/ - тези философи са готови да натикат в едно единство целия разнороден живот на думата, понятията, чувствата и, волята и, защото те казват, че душата, е единствено и следователно всичко това принадлежи на една единна система. Но това не е така и силно конфликтните тенденции в човешкия живот, които психоанализата наистина изтъква, не биха се случвали, ако нашият понятиен живот не се връщаше отвъд прага в области, където той попада под влиянието на индивидуалности доста различни от индивидуалностите, които влияят на нашите желания и чувства.
Наистина е странно! Тук /чертае на дъската/ в човешкото същество се намират понятийния живот, животът на чувствата и животът на волята - систематизатор като Вунд не може да се откъсне от идеята, че всичко това трябва да образува една единствена система. В действителност, животът на понятията води в един свят, животът на чувствата - в друг свят и животът на волята в трети. Предназначението на човешката душа е точно да се обедини в едно дейностите, които в предчовешкия свят /и следователно във вече съществуващия предчовешки свят/ са трикратни.
Всички тези неща трябва да се вземат предвид всеки път,когато изучаваме импулсите, които са играли роля в човешката еволюция. Винаги съм казвал, че всяка Следатлантска епоха има своя специална задача и съм описвал задачата на човечеството през петата Следатлантска епоха като справяне със злото, което е един импулс в световната еволюция. Ние сме говорили какво означава това от различни гледни точки. Абсолютно необходимо е силите, които се проявяват като зло, когато изискват на погрешно място да бъдат преодолявани от човешките усилия през тази епоха, така че хората да могат да направят от тези сили нещо благоприятно за цялото бъдеще на космическата еволюция. Така, задачата на тази пета Следатлантска епоха е особено трудна и зад нея се крият много изкушения. И тъй като силите на злото се проявяват на етапи, хората се по-склонни да им се поддават в различните царства, отколкото да се борят за поставянето на това, което се явява като зло, в служба на правилния ход на световното развитие. Въпреки че точно това ще се случи - от известна гледна точка злото трябва да бъде обърнато към добри цели. Ако пропуснем това, ние няма да бъдем в състояние да отидем напред към Шестата Следатлантска епоха, която ще има доста различна задача. Нейната задача ще бъде да даде възможност на хората, докато все още са свързани със Земята, да имат винаги предвид духовния свят и да живеят съгласно духовните импулси. Това е точно във връзка със задачата за противопоставяне на злото пред нашата собствена епоха, през която може да стане известно затъмняване на човешката личност.