Вижте какъв анализ намерих съвсем случайно...
Краят на мита за българския софтуер или приложна технология на IT грабежа в България
15.11.2000 – Б. Динев
Независимо от клетвите и декларациите за добри намерения на всички нива - браншови и държавни - пулсът на Българската софтуерна ИТ индустрия едва се чувства. Знаците на една настъпваща предизвестена смърт са видими и с просто око, без необходимост от доказателства и цитиране на резултатите от изследванията на специализираните фирми за проучвания на този пазар. И ако пулсът на умиращия може да бъде възстановен с енергичните действия на лекуващия екип лекари, то Българската ИТ индустрия може да се възроди единствено и само с методичните усилия на цялото Гражданско общество (ако има все пак такова).
Все пак, какви са симптомите, които издават заболяването:
На първо място - постоянния и нарастващ отлив на програмисти от страната. Доказателства не са нужни. Всеки, който работи в IT бранша може да назове веднага имената поне на 2-3 негови приятели, вече напуснали Отечеството.
На второ място - финансовото състояние и ресурсното обезпечаване на повечето софтуерни фирми в страната. С просто око се вижда, че това са стопански субекти, работещи на ръба на 'оцеляването', независимо че са с история от 5-6 и повече години, и според всички закони на т.н. 'пазарна икономика' отдавна би трябвало да са излезли от зоната на здрача.
Липса на корпоративен пазар на софтуерни решения
И на последно място - отсъствие на реални софтуерни продукти за офиса и дома (т.н. SOHO сегмент)
Естествено е да си задаваме въпросите за това, кои са причините за заболяването? Отговорите на този тип въпроси са много, голяма част от тях са очевидни за всички, и едновременно с това за тях не се говори. Те са 'табу' дори за тези, които би трябвало да са заинтересувани за излизане от това положение - Българските софтуерни фирми.
Ето един анализ на причините, без претенции той да бъде изчерпателен и точен:
В България няма корпоративен пазар - всички пари идват от поръчките на Държавната Администрация. В състоянието, в което се намират големите фирми след т.н. приватизация, болшинството от тях не са в състояние да купуват софтуер и информационни технологии, освен в случаите, когато новия собственик е чужда фирма. При това положение, един основен за свободните пазари сегмент в България просто не съществува - всички големи поръчки идват от Държавната Администрация, в която е и ножа, и хляба.
В България IT грабежът е узаконен въпреки ЗОП
Независимо от наличието (или с помощта) на Закона за Обществените Поръчки (ЗОП) IT грабежът е основната рана по болното тяло, от която изтича кръвта на пациента. Как се извършва IT грабежът? Както всички гениални неща - изключително просто и ефективно, с безпардонна наглост и пред очите на цялото общество. Каква е технологията? Обикновено, в момента на обявяване на търг или обществена поръчка, решението и фирмата 'фаворит' вече са известни на 'компетентната' комисия. Обикновено членове на комисиите са пряко заинтересовани служители на ведомството, обявяващо търга. На този етап вече са договорени и персоналните комисионни проценти за 2/3 от нейните членове, 'мотивиращи' подписването на протокол с решение в полза на фаворита, независимо от качествата и забележете - цената на останалите конкуренти. Иронично, но и многозначително при участие в търг основния въпрос е не дали продукта ти е добър и евтин, а дали търга е писан за теб или не. При този сценарий дори фирма, предлагаща най-доброто решение при най-ниската цена просто няма абсолютно никакви шансове - борбата в комисията не е борба на решенията, а в най-добрия случай е борба на лобита. Нещо повече - ако в бързината представителите на 'фаворита' в тръжните условия по грешка са записали изисквания, на които тяхното решение не отговаря, в тръжните документи се твърди обратното. Простата презумпция е, че една 'подбрана' комисия, подписала протокол за избор на едно явно негодно решение в последствие ще подпише и съответния протокол за внедряване на същото, независимо от това дали то е реално внедрено в редовна експлоатация и дали изпълнява функционалните изисквания на тръжните условия. Наред с горния тип 'мотивация' за 'нашите от комисията', се извършва и директна манипулация върху останалите членове на комисията, които ще подишат протокола с 'правилното решение' - най-често те са поставяни под натиск и внушение от 'най-високо' ниво, че ако не подкрепят 'правилната директива', си 'ритат трудовите книжки'. Ето това е - просто и гениално, банална 'кушия с един кон' в съчетание с т.нар. допълнителни заграждащи мероприятия - заплахи с наказателни санкции при контестация и договаряне на компенсации за не противопоставяне в бъдещи сделки с останалите участници, обикновено служещи за масовка в мизерната баталия. Така в резултат на този механизъм болното тяло и скапан дух на Българската софтуерна IT индустрия раждат урод след урод. Те остават да тежат със страшна сила на съвестта на 'компетентните комисии' и ИТ аферистите от софтуерния бранш, които делят на тъмно жълтиците от IT далаверите. Резултатите от тези търгове не се появяват в публичното пространство, решения, за които са дадени милиони долари, събрани от редовите данъкоплатци, така и не виждат бял свят. Най-лошото е, че наред с нанасянето на сериозни щети на бюджета и икономиката тази практика тотално корумпира и унищожава в зародиш мотивацията на софтуерните фирми да работят по правилата на свободния пазар, като наред с това демотивира най-способните програмисти за професионална реализация в България, предвид на предизвестената им невъзможност да получават заслуженото за труда си.
Ще попитате за примери? Има достатъчно:
На фирма А се поставя условие, че за да спечели проект Б, трябва да привлече като подизпълнител фирма Ф, защото иначе няма проект. След обявяване на резултатите от търга и сключване на договора фирма Ф взема като аванс от фирма А сума от $ 40,000, след което излиза от задачата без да напише и един ред код и без да върне 1 $ на възложителя от Държавната Администрация (ДА)!
В търг на звено на ДА, обявен на PC съвместими машини, победител е фирма, предложила оферта за MAC компютри! - В търг, обявен от звено на ДА внедряване за система за управление на документооборота, фирмата, предлагаща най-доброто решение, доказано с най-сериозни внедрявания и писмени референции от водещи звена на ДА е класирана на предпоследно място, независимо че наред с това е оферирала най-ниска цена!
Търг за разработка на национална система е спрян, независимо че е извършено класиране на участниците и системата трябва да се разработи и внедри в кратки срокове. Причината е директна намеса на заинтересована чужда фирма чрез въздействие върху принципала на съответното ведомство.
Национална медия избира предварително подготвен доставчик на дигитална техника за няколко милиона нови лева само след предварително офертно проучване и без търг. Управителния Съвет застава зад сделката (защо ли?), Сметната Палата неколкократно сменя становището си за законосъобразността на сделката.
И така - пример след пример:
В България има 'негласна' наказателна санкция за недоволните и 'непослушните'
Какво пази този зловещ генератор на корупция? Така наречения 'Черен Списък'! В момента, когато възмутения от наглата манипулация и несправедливо губещ поиска отговор защо, въпреки очевидните предимства, неговото предложение е класирано на последните места, получава назидателно слово от мастит държавен чиновник, че ако направи възражение, фирмата му ще бъде включена в т.н. 'черен списък' на недоволните, и след това няма да получи никога повече държавна поръчка! Естествено, плахият и почтен човек, приел дълбоко в изплашената си душа насаждания с годините робски страх от чиновника, изтръпва от мисълта за жестокия удар на държавната тояга върху оголелия му гръб - все пак той храни и семейство, а с тази санкция може да загуби и скромните трохи, които падат от държавната трапеза!
В България има механизми за договаряне на непротивопоставяне.
Разбира се, за да бъде пречупен напълно недоволния, в действие се пуска и първия лост от механизма на 'моркова и тоягата' - 'моркова', или в играта влиза 'доброто ченге' с обещанието, че ако въпросния потърпевш така договорения грабеж не протестира, при следваща сделка ще получи компенсация за непротивопоставянето си! Жалко и комично, но този капан, който в едно развито гражданско общество ще ръждяса от бездействие, в България, устремила се към Европейските стандарти работи безупречно!
Пример? Добре:
Голяма Българска фирма с утвърдени позиции в IT бранша неотдавна получи договор за голяма доставка на хардуерни компоненти, като компенсация по горната схема за това, че е оттеглила възражение срещу несправедливо подменено в чужда полза класиране в търг за софтуерно решение преди една година!
В България има срастване на чиновници от ДА с определени (избрани) IT фирми
В публичното пространство отдавна е ясно, че в България има IT мафия, структурирана по класическата схема на срастване на структурите на държавната администрация с 'избрани' или 'посочени' IT фирми, обикновено от категорията 'продавачи на въздух', работещи на принципа 'бензина ваш - идеите наши'. По какво ще ги познаете:
Те не работят за корпоративни клиенти (с малки изключения, разбира се!)
Те не се интересуват от договори под $ 100,000 US
Те не разработват конкретни продуктови линии, те се занимават с 'управление на проекти'
Техните фирми нямат постоянно продуктово портфолио
Софтуерните разработки, с които парадират, не могат да бъдат видени в работа при реални клиенти или изтеглени за пробна работа от Интернет
Резултатите от техните проекти не са субект на публично достояние
В много случаи те паразитират в сянката на някоя авторитетна водеща световна компания, спекулирайки с нейното име и уж като неин партньор в България
Техни бивши колеги са на ключови места в ДА, или по-рядко, техни колеги стават вече компрометирани държавни чиновници, работили в тяхна полза докато са били в ДА.
Te поддържат и не пропускат да демонстрират близки приятелски връзки със 'силните на деня' по етажите на властта, на техни интимни празници стоят от дясната им страна
Те демонстрират висок жизнен стандарт и парвенюшка разточителност.
Много важно е тук да се подчертае, че източването на ресурс в полза на 'избраните' фирми става за сметка на многократно надценяване на необходимия ресурс за изпълнение на конкретната задача. Така една разработка, която реално струва 20 лева изкуствено се надува до 80 - 100 лева, независимо от това, че реалните подизпълнители (в повечето случаи студенти на свободна практика) вземат за труда си отново 20 лева. Къде отива останалото е ясно!
Стават невероятни неща - вече проведени търгове за информационни системи с национално значение се анулират, само защото видите ли, някой от световната централа на XYZ се е обадил лично на ресорния министър и 'много е настоял' да се избере неговото решение.
В този странен и уродлив свят на материални интереси и взаимни облаги потребителската стойност на продуктите няма значение, а интересите на Държавната Администрация са оставени на заден план, независимо че тя се задъхва без модерните и мощни софтуерни системи, от които има належаща нужда. Лошо е, че изключението става правило, а корупционния прецедент - норма на поведение в IT бранша. Или както един 'рутиниран' в IT 'игрите' мениджър се изказа - 'може ли да бъда обвиняван, че имам приятели и бивши колеги на служба в ДА, с които си помагаме взаимно'? Звучи Ви познато, нали? Но страната (за съжаление, може би) не е Италия, а годината не е 1936!
В България няма достатъчен контрол върху изпълнението на IT проектите, спечелени по ЗОП
Друга основна предпоставка за колапса на Българските софтуерни фирми и разцвета на корупцията е честото отсъствие на контрол за резултатите от изпълнението на договорираните проекти. Независимо, че напоследък фирмите изпълнители гарантират за качественото изпълнение със част от сумата на договора, тази сума е пренебрежимо малка в сравнение с цената на същия. Наред с това, контрола от страна на Сметната Палата се изчерпва до проверка за формални нарушения в тръжната процедура, без да се следи за изпълнение на чл.41 от ЗОП и прилагането на неговите алинеи в случаите, когато всички кандидати отговарят на тръжните условия. Друг проблем е, че при провал на един проект той се приема формално и често с преднамерено затворени очи от организацията възложител, чисто и просто за да се заметат следите от далаверата. В България няма държавна политика за протекционизъм в полза на местните фирми и насърчителни условия за създаване и износ на интелектуален продукт. Тук е мястото да споменем факта, че страни с рамкови икономически и социални характеристики по-малки от тези на България превърнаха софтуера в доходно експортно перо на своите икономики. Финландия (TeamWare, TerraSoft и др.), Дания (Navision), Израел (Cimatron), Чехия и други, реално се вписаха в глобалния обмен на софтуер и технологии за разработка на приложения. Това става в процес на интеграция на малки развойни фирми към водещи партньори с утвърдени позиции и чрез печалба на нарастващ кредит на доверие за сметка на честната игра по правилата на свободните световни пазари.
Има ли надежда за тежко болния? Труден въпрос!
Има софтуерна секция към БАИТ, която разполага с достатъчно мощни лостове за въздействие на всички нива в Държавната Администрация и Законодателната власт. До сега тази браншова организация доказа че е единствения колективен и обществен орган, защитаващ каузата на високите технологии в България. Макар и трудно, БАИТ прокара важни промени в нормативната база, свързани с облекчаване на условията при внос на хардуер в страната. Сега е ред за следващия ход - БАИТ има компетенциите и влиянието да застане като гарант в защита на фирмите от софтуерния бранш при едни наистина радикални промени в ЗОП и изготвянето на нов Правилник за неготовото приложение. Необходимо е да се направят сериозни корекции в ЗОП, регламентиращи ясни правила за подготовка, провеждане и контролиране на резултатите от изпълнението на държавни поръчки.
Например:
1. Комисиите за оценка на офертите да се формират на професионално - експертен принцип, гарантиращ по-голяма прозрачност и обективност на оценката. В комисиите могат да се формират в следния състав:
До двама представители на ведомството потребител (IT мениджър + финансов експерт)
Представител на БАИТ
Представител на Сметната палата
Независим експерт от международна консултантска фирма.
Така един такъв състав в по-голяма степен гарантира обективност на оценката, предвид намалената възможност за директна манипулация и повишеното ниво на взаимен вътрешен контрол.
2. Резултатите от оценката на отделните членове на комисията и протоколите да се публикуват в РОП за всеки отделен търг - това ще повиши прозрачността и контрола.
3. Тръжните условия да се подготвят и утвърждават по начин, гарантиращ еднозначност на оценката от гледна точка на функционалност и цена, и в съответствие с изискванията на индустриалните стандарти в отделните приложни области.
Наред с това, считам че е необходимо е да се проведе широка обществена дискусия за необходимостта от приемане на нова нормативна база за развитие и търговия с информационните технологии - това е единствения технологичен ресурс, който все още не е изчерпан и едновременно с това неговото бързо развитие и възпроизводство е най-краткия път към глобалните свободни пазари.
p.s. Тази статия изразява моето лично гражданско становище по горните проблеми. Всякакви прилики с действителни лица и събития са случайни. Написано в и с грижа за България!