Шест малки математически грешки, превърнали се в чудовищни катастрофиАко тази статия се чете от ученици, към тях искам да се обърна специално:
Деца! Учете математика! Защото, когато станете възрастни, една малка грешка може да струва живота на много хора.
Не вярвате? Ето шест реални истории, които потвърждават това.
1. Разбиването на пасажерски лайнер заради квадратните илюминатори.
Реактивното самолетостроене през 1950 току що е започнало. Първият лайнер е "Комета" - плод на въображението на Хавиланд (производител на британски самолети).
Това бил ултра-съвременен пътнически самолет с уникални за това време технически спецификации и херметична кабина. За съжаление, през 1954 г., две "Комети" падат в полет, удавяйки общо 56 души.
Причината за това е абсурдно проста:
Квадратните илюминатори.
Това е било едно от тези досадни малки неща, които лесно се пропукат при проектирането, но веднага след като се случи нещо, те стават очевидни дори за дете.
Това е парче шоколад. Какво мислите, на кое място то ще се счупи, когато го натиснете?
Така че, един квадратен прозорец се състои от четири 90-градусови ъгли, следователно, има четири слаби места. Ако се натисне къщата ви, то пукнатините със сигурност ще бъдат предадени чрез ъглите на всеки прозорец:
Забелязали ли сте, че илюминаторите на всички самолети са кръгли? Това не е за красота - кръглата форма не позволява на самолета да се разпадне. Налягането се разпределя по цялата крива, вместо по пукнатини в ъглите (както се оказало) и да счупи самолета.
Повярвайте ми, това не било лесно да се изясни. Експертите не са имали представа, защо конструкцията на самолета се разпада, докато не са тествали структурата чрез множество симулации на натиск върху кабината. Разбира се, тялото на самолета, най-накрая се спуква, като започва точно от тези прословути ъгли.
Оттогава, прозорците на всички самолети са кръгли.
2. Ъгълът на пистата за излитане и кацане става причина за разбиване на много изстребители.
Не трябва да си пилот, за да се разбереш, че да приземиш самолет на самолетоносач е изключително трудно. Тази писта е в умален вид, натъпкана с други самолети, в допълнение се клатушка и по вълните.
Но имало друг проблем ...
Просто смешен
Плаваща писта. Какво друго може да бъде тя?
От едната страна са самолетите, които чакат за излитане, от другата страна, вие се опитвате да кацнете. Ако не спрете навреме - ще се превърнете в огромна топка от пламъци. Ако спрете навреме, закачването за спирачното жило изисква сериозни умения. В резултат на това самолетоносачите са тръгнали по логиката да се създаде мрежа, която може да спре въздухоплавателно средство без кабелна спирачка. Въпреки това, след като пропускал спирачното жило, самолетът, понякога дори е успявал да скочи над мрежата.
И каква е била тази брилянтна иновация, която позволявала много повече, за да се обезопаси кацането?
Те променили пистата за излитане и кацане с около 9 градуса.
Просто нещо, бъркотия!
Но с кривия ъгъл самолетът, който не е уловил кабела е могъл да даде пълна газ, за да излети отново и да направи още един опит. А другите самолети чакали тихо извън пистата, далеч от греха.
3. Огромна галерия се срутила заради (може би) несъществено изменение в конструкцията
Собственикът на Hyatt Regency - нов хотел в Канзас Сити, сънувал, че всички в него имали шапки и свирки. Архитектурната фирма, отговорна за дизайна на сградата, направила предложение да направи няколко галерии, които да са прикрепени към тавана. Идеята била много елегантна, но тя довела до смъртта на повече от сто души.
Недостатъкът на проекта бил просто нелеп:
Един дълъг прът бил заменен с два къси.
Макар да има един принцип валиден за всички човешки същества, това е, че ние винаги предпочитаме пътя на най-малкото съпротивление. Първоначалният план бил да се поставят две галерии, разположени една над друга, и двете били закрепени от дълъг прът, прикрепен към тавана. Ето го:
Изглежда доста просто, нали? Цялата конструкция виси на един дълъг прът, което го прави също толкова здрав, колкото и по-сложния за изграждане - прътът да минава и през двете галерии.
Работата била в това, че големи елементи по-трудно се изграждат - както се вижда на ресунката, много по-лесно е когато са на части. В допълнение, пръта трябва да е с резба по цялата дължина, за да може да се затегнат гайките на горната галерия.
Стоманолеярната, отговаряща за производството на пръта е внесла една малка промяна - заменила е дългият прът с два къси.
Тази малка промяна е убила 114 души,, осакатила 216 и струвала на компанията 140 милиона долара в съдебни процеси.
Един прът, две гайки. Всяка гайка трябва да поема тежестта на собствената си платформа. Доброто е, че всяка гайка (заварена, към която се закрепва пръта) може да издържи теглото на само една галерия.
След конструктивната промяна се оказва, че горната гайка е трябва да поеме тежестта на двете галерии. Трагедията е била неизбежна. Въпреки това, въпреки доказателствата, нито един от инженериту и строителните специалисти, не забелядва тази грешка.
И тогава, една нощ по време на конкурс по танци ,носещата гайка не издържала и цялата зала се срива.
Последвалите съдебни проучвания показали, че нито стоманолеярната фирма, нито инженерната фирма, която отговаряли за строителството, не са направили дори изчисления, които да покажат този нечуван недостатък.
4. Причина за гибелта на няколко стотин човека станали пантите на вратите на нощен клуб
В Бостън, на тридесет и четвърта, било едно от най-модерните места, нощния клуб Cocoanut Grove (кокосов орех.) Винаги е бил пълен с живот и местни знаменитости. И, разбира се, често е бил пренаселен. Понякога хората просто удвоявали капацитета на официалната вместимост, която възлизала до 460 човека.
Нито собствениците, нито посетителите не се смущавали от нарушението.
До 1942 г., когато пожар отнел живота на 492 души.
Парадоксът е, че виновника за повечето загинали не е пожара, а ... пантите на вратите.
Причината за това е абсурдно проста:
Помощник-сервитьор в тъмното, не можал да намери електрически контакт. За да огледа наоколо, той драснал клечка кибрит и случайно подпал леснозапалим детайл от интериора. Човекът не е имал време да реагира и пожарът се разпространенил върху цветни декорации, които имитирали тропическите гори, и скоро клубът се изпълнил с дим и пламъци. Всичко се случило толкова бързо, че телата на някои от жертвите, по-късно били намерени седнали с чаши в ръцете си.
Сред многобройните нарушения на безопасността - от броя на посетителите, до използването на сухи борови иглички, в проектирането на клуба, имало един фатален недостатък, за който никой дори не могълл да се досети, че всички врати се отваряли навътре.
5. Мостът Такома-Нероуз се разрушил заради това, че бил твърде монолитен
Сега бъдещи физици и инженери, дават за пример този мост, като обясняват как не трябва да се прави.
Причината за инцидента е абсурдно проста:
Мостът е бил много солиден, без кухини.
Забелязахте ли това, колко крехки изглеждат големите мостове? Те са буквално полупрозрачни:
Ако смятате, че това трябва да се прави за красота и икономия на метал, дълбоко грешите. Целта на тази ажурна конструкция е да пропуска въздуха.
Можете да укрепите моста някак си постоянно, но той ще продължи да се люлее от вятъра. Това не може да бъде игнорирано.
Дизайнерите на моста над Такома решили да не се занимават с такива глупости. Те решили, че вятърът тук има достатъчно място:
От самото начало било ясно, че с моста нещо не е наред. Веднага след излязъл вятър, мостът започнал да се огъва, което дори и по време на строителството на моста било популярно с прякора "галопиращият Gertie",.
Един ден, честотата на трептене на въздушния поток съвпаднала с естествена честота на вибрацията на мостовата конструкция. Централният участък на моста треперел като есенно листо, разтърсил се и се разпаднал над протока.
Изграждането на нов мост завършило едва през 1943. Този път в конструкцията били въведени открити ферми, твърди колони, деформационни фуги и антивибрационни система,.
6. Титаник потънал заради това, че централният винт не можел да променя посоката на движение
Теории за това как е било възможно да се предотврати гибелта на "Титаник" - много. Някои вярват, че е трябвало да се направи таран на айсберга, а не да се заобикаля, други, че не е трябвало да се гневи с хвалби, че корабът е непотопяем ...
Творчество на творчеството, но повечето критици все още грешат за липсата на внимание от конструкторите към мерките за сигурност на "Титаник".
Истинската причина за трагедията се оказва абсурдно проста:
Централният винт на кормилния механизъм не можел да променя посоката.
"Титаник" е бил оборудван с три винта. Два външни, които са били водени от бутални двигатели, и централен, контролиран от парна турбина.
При парните турбини, в сравнение с техните бутални аналози има значително предимство - комбинация от по-малък размер и по-голяма ефективност. Но има един недостатък - те могат да се въртят само в една посока. Парата не може да променя посоката си, а оттам и вала, задвижван от парата, ще се върти само в една посока.
Така че, когато старши помощник-капитана с фамилия Мърдок се опитал да даде "пълен назад", за да избегне сблъсъка с айсберга, външният винт се въртял в обратната посока, докато централния, просто спрял.
Освен това, централната винт се намирал в предната част на кормилния механизъм. След изключването, върху рулевата перка попадала по-малко вода, което правило кораба изключително труден за контрол.
Ако централният винт, в случай на необходимост е можел да включва на заден ход и да контролира движението на кораба (или ако те въобще не са давали заден ход), е напълно възможно, "Титаник" да не се сблъска с айсберга, и живота на 1514 души и осем кучета да е бил спасен ...