12 Април 2006Леонардо използва живописната техника “сфумато” при създаването на “Джокондата”Френският специалист по история на изкуството Жак Франк (Jacques Franck) обяви, че е разкрил тайната на сложната живописна техника на Леонардо Да Винчи – “сфуматото”, използвано от него при създаването на “Мона Лиза”. Теорията си Франк е потвърдил експериментарлно, като плодът на усилията му по разгадаването на загадката бе представен на специална изложба във фрлорентинската галерия “Уфици”, съобщава The Independent.
Техниката на светлосенки, използвана от Леонардо за нарисуването на Джокондата, интригува изследователите през последните 500 години. Изобразените на платното предмети нямат ясно очертани граници, преливат един в друг и “са разсеяни като дим” (оттук и италианския термин “сфумато”, б. ред.). При това дори тъмните участъци от картината някакси светят отвътре. Много художници от Ренесанса са опитвали да възпроизведат ефекта на “сфуматото”, но никой така и не разгадава неговата технология.
Експертът по творчеството на Леонардо, Жак Франк, стига до извода, че Да Винчи е използвал увеличително стъкло при работата си над “Джокондата”. На майсторът са били нужни стотици часове, за да изобрази миниатюрните щрихи, поразили съвременниците му. Най-малкият от тях е дълъг не повече от 1/40-та от милиметъра, а работата с четката на Леонардо по лицето и ръцете на “Мона Лиза” е толкова съвършенна, че отделните щрихи не могата да се разграничат дори с рентгенови лъчи или под микроскоп. Според Франк, в някои участъци от картината ( например лицето), Да Винчи е нанесал до 30 слоя боя, като всеки от тях покривал с изключително тънък слой “имприматура” – бледожълт цвят, съвпадащ с този на първоначалния грунт под картината.
В потвърждение на хипотезата си, Франк представя в “Уфици” 8 свои собствени репродукции на детайли от “Мона Лиза” и други творби на италианския майстор, издържани в техниката “сфумато”. 6 от тях представляват последователните етапи от създаването на очите и погледа на “Джокондата”, а останалите – копия на други картини на Леонардо, едната от които – “Света Анна” е отнела на Франк 3 000 часа работа с четката.
Научното общество, занимаващо се с изследвания на изобразителното изкуство се отнася леко скептично към теорията на Франк, тъй като общата му репутация е неднозначна. Невероятните му познания като експерт по творчеството на Леонардо Да Винчи обаче не се отричат от никой.
Източник: www.bgfactor.org