Не е така
Казва го дългогодишен геймър - зависи какво откриеш в нея, нещата са полезни според съзнанието и вредни според съзнанието.
Например винаги ще помня следното:
Когато бях трети клас, играех Quake2(най-ниска форма екшън, плоска история, тежка лефт-брейн промивка).
Бях записан на уроци по английски в едно читалище.Трябваше да ходя следобяда след даскало, но имах промеждутък от два часа между даскалото и читалището.И в този промуждутък сядах да джиткам като побъркан.
Очите ми започнаха да се скапват тогава, бяха перманентно червени.Понеже родителите ми тогава просто нямаше как да ме държат надалеч от компютъра, защото се развивах предимно сам, всички бяха целодневно на работа, ми купиха едни шофьорски очила за нощно каране, които убиват светлината от насрещното движение.Очила, защото техниката тогава не беше на нивото, на което е сега, и кинескопът беше като микровълнова фурна.
Цайсите бяха тъмно оранжеви, когато ги сложиш, всички цветове се губят - няма сиво, синьо, зелено, червено...има единствено различни тонове на оранжевото.По-тъмните цветове - същата тоналност, но оранжево, по-светлите запазват тона си в оранжево.Все едно черно-белия филм да стане оранжев филм.
Играх яко време, без очилата разбира се, няма да си развалям играта я.Все повече ставаше време да ходя в читалището и в мен нарастваше едно напрежение.
Почнах да закъснявам.
Оставаха ми пет минути, станах изведнъж и се завтекох да се оправям за злизане.Бързо осъзнах, че нямам никакви шансове...и реших да не ходя да скапаното читалище и да продължа да си цъкам.
На всички ни е познат онзи момент, когато решиш да изкръшкаш - напрежението просто изведнъж излита - точно в момента, в който взимаш решението за кръшкането.Просто вече няма значение...излизаш от играта.Оставяш нещата да се случват, теб те няма...да става каквото ще, от това не се умира.Спокойно, тва е само едно читалище, а компа...компа си е комп, какво се занимаваш с глупости.Сядай и си играй и си вземи нещо за ядене за пред компютъра.
Така и направих.Отидох в кухнята да си намеря нещо за ядене за пред компа, и от лиготия си взех очилата и си ги сложих...всичко стана оранжево.Влязох в кухнята и обърнах внимание на небето отвън през терасата.С тези оранжеви очила всичко изглеждаше като след някакъв атомен взрив: бетонова джунгла от комунистически сиви блокове, празни улици, късно-есенен ден, голи дървета и паднали листа...
И в онзи момент изпитах най-очарователното нещо, което съм изпитвал през живота си до сега.
Ами да - атмосферата с тези очила беше точно като в играта...сякаш всичко е замръзнало в един миг, осветен от някакъв далечен взрив...тишина, безлюдие, заспиваща природа.И...просто не мога да го опиша, но ще се опитам.
Почувствах невероятно облекчение, не зная от какво.Просто ми беше леко.
Казах си - "Ами да! Значи така би изглеждал атомния взрив!"...и...някакси главата ми се замая от мисълта, че всъщност това се случваше някъде в момента.Или някога...
Тази игра в крайна сметка се оказва, че не е толкова измислена.
Някакси всичко спря да има значение.Нямаше значение...разбирате ли? Просто няма други думи.Аз нямах значение, майка ми нямаше значение, училището нямаше значение.Нямаше значение колко показваше часовника, каква ми беше програмата утре, нямаше значение какво ще ям...самата игра вече не ме интересуваше.
Просто седях на терасата и сякаш в унес гледах през оранжевите очила.Нещо сякаш ме тикна навън - облякох първите видяни дрехи и без да свалям очилата тръгнах към читалището.Без химикалки и тетрадки, ей така.Просто трябваше да се потопя в този свят, трябваше да изляза навън с тези очила, да видя хората през тях...имах невероятното чувство, че ако точно сега отида до читалището, то ще е напълно различно...даже сякаш беше възможно вече да го няма!
За момент вдигнах очилата, цветовете си бяха същите - зелени дървета, сиво есенно небе с тежка облачност, кафява пръст...и ме удари някаква изключително силна вълна на баналност! Не можех повече да гледам тия гадни цветове, които винаги са същите! Исках всичко да е оранжево!
Просто исках да се потопя в този свят - в мига на атомния взрив.Защото в него нищо нямаше значение...в крайна сметка след него вече нищо няма значение, преди него също нищо няма значение...Сякаш това събитие на атомния взрив беше вездесъщото нещо, управляващо вселената - то даваше смисълът на всичко.То беше смисълът.
И същевременно аз не го виждах...аз го "усещах".Този взрив не се виждаше с просто око, той се навяваше от цветовете, от есенния студ...не знам откъде, сякаш беше точно зад хоризонта, но никога не можеш да го видиш.
Всъщност въобще не разсъждавах в онзи момент, седях като треснат и само съзерцавах през оранжевите очила.Тези размишления ги направих в последствие.Така и отидох в читалището - с оранжеви очила, гледах като треснат, без тетрадки и тн.За мое учудване и другите(+даскала) ме гледаха като треснати.Даже се почудих какво им става на тия, защо ме гледат така.За още по-голямо мое учудване, ме пратиха да си ходя вкъщи!
От онзи ден в мен се зароди някакво чувство, което никога не си отива, а само се засилва или отслабва.Чувство, че не съм точно където трябва в момента...че някъде става нещо и че имам роля в него.Че това, в което съм въвлечен, не е същественото, че ежедневието ми е компютърна игра, че е нещо толкова маловажно, колкото...все едно съществуването тук и по този начин беше като пилеене на време.
Често след онзи ден се събуждах и чувствах някакво очакване - днес нещо ще стане.Нещо смислено, нещо, от което има значение.То не ставаше и си лягах някакси излъган, или объркан...че днес сякаш нещо е липсвало, че не съм на правилното място, че трябва да намеря нещо.Че нищо от това, което съм правил, не е било...това което трябва да правя.
Може би това чувство ме тласка в конспирацията и езотериката...не съм сигурен.Но винаги, когато стане есен, моят любим сезон, рано или късно се сещам за Quake2 и за онзи ден, когато бях в трети клас.Може би не е случайно, че ми идва да пусна такава тема, не знам.
Искам да кажа, че компютърните игри са изкуство - чиста форма изкуство от най-дълбок тип.Да измислиш идея за роман е много по-лесно, отколкото да измислиш идея за компютърна игра.Да нарисуваш всичко в нея...да напишеш програмата така, че да предаде точно тази атмосфера, която изпитваш в теб...същите чувства, същата обстановка, същата емоция.
И да я споделиш с другите, да създадеш средата, в която този сложен емоционално-интелектуален възел от твоето съзнание може да бъде осъществен в една виртуална реалност и да го направиш достъпен за съпреживяване от други хора...
Това е като киното или театъра...само че с един много важен и изключително ефирен и същевременно сложен елемент - елементът на съпреживяването, елементът на самоидентифициране с персонажа на играта.Докато киното и театърът разказват история за някого и човекът е просто наблюдател, в играта той се превръща в участник.
Замисляли ли сте се защо филмите в стил "Вещицата от Блеър" са толкова силно въздействащи? Защото се добавя елемента на самоидентифицирането - гледащият вече не е наблюдател, а наблюдава през свой поглед.
Само че в играта на човека се дава контрол, и чувството, че имаш влияние върху тази интерактивна реалност ти дава неповторимо изживяване.
Опасността обаче е да не бъдеш погълнат - както описаният случай в по-горните поустове.Ако успееш да грабнеш златната частица изкуство и душа, която сценаристът е вложил, да грабнеш частицата дух, която е вдъхната на играта от въображението на дизайнера...можеш да се обогатиш точно така, както се обогатява човек от една художествена галерия.
Само че ако съзнанието ти е слабо, физическата реалност може да спре да те интересува.
Но хей - кои сме ние да оценяваме онзи човек, който е зарязал живота си заради WoW.Може би го правим просто защото не искаме той да се окаже прав, затова да го съдим.
В крайна сметка няма значение.Първосигнална реакция е да се отсъжда, че някой не живее, ако седи пред компютъра.И хидожникът ли не живее, когато седи пред платно? Естествено, че мислим, че живее - защото сме научени, че "художник" е позитивен стериотип...нека не се заблуждаваме, че осъзнаваме отговора на въпроса "ЗАЩО" живее художника.Ако беше така и наиситна не мислехме стериотипно, нямаше да съдим някой, който има властта да определи рамките на живота си - било то в града или монитора.
Просто исках да посоча принципа на влияние на игрите - чрез емоционално-стериотипни формо и цветово-афектиращи пакетни предразсъдъци
Но нима никой не се замисля, дали това не е определение за човек?
Емоционално-стериотипна формо-афектираща единица.