Автор Тема: 1.Авиокомпания "Балкан" - фиаското на правосъдието или как един национ  (Прочетена 3876 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Неактивен insomnia1304

  • Много Писал
  • *****
  • Публикации: 2 314
1.Авиокомпания "Балкан" - фиаското на правосъдието или как един национален превозвач се превърна в спомен

"Няма проблем да се ликвидира "Балкан"...
Изказване на министри от кабинета "Костов",
цитирано в медиите

Ако има гаф, който да съперничи на бездействието на прокуратурата по отношение на висши държавни чиновници след "Сапио" и погрома на парламента на 10 януари 1997 г. - то това е сделката по приватизацията на Авиокомпания /АК/ "Балкан". Сплашване със съд, предпочитане на по-неизгодния вариант за приватизация, дарения на фондацията на съпругата на министър-председателя от един от замесените в безобразията с "Балкан", и още, много, много абсурди съпътстват тази афера. В следващите редове ще се опитам с документи и свидетелства да изнеса данни по най-голямото фиаско на закона в годините на така наречения демократичен преход - съсипването на родната авиация. Защо се връщам към тази болна тема - причина за това е, че повечето беди за държавата ни идват от късата памет и липсата на търсена отговорност от висши управници, когато налице са категорични доказателства за лично пристъпване на закона.

В парламента Иван Костов се държеше загадъчно и говореше с недомлъвки
На 9 март 2001 г. Иван Костов, в качеството си на премиер отговаря писмено на актуалния въпрос на народния представител Петър Димитров, относно одобряването на приватизационната сделка за Авиокомпания "Балкан" от Министерския съвет. По традиция - неудобните отговори обикновено са предоставят писмено, за да не се раздухват скандали и да не се слуша от гражданството какво точно се е случило по една или друга афера. Във връзка с това питане, министър-председателят Иван Костов посочва двете решения на МС, които могат да бъдат прочетени в "Държавен вестник", като обяснява на депутата Димитров, че: "Досиетата на актовете за приватизационния договор на Авиокомпания "Балкан" ЕАД - София, съдържат информация за субекти на частното право и обстоятелства, свързани с търговската тайна. Те не могат да бъдат разпространявани без изричното съгласие на страните от договора."

Писменият отговор на министър-председателя Иван Костов до депутата от "Коалиция за България", Петър Димитров, че има търговска тайна

Секретността продължава
На 13 март 2001 г. Петър Димитров внася ново питане - този път към заместника на Костов, Петър Жотев. В него присъства предположението, че не е имало заседание на кабинета за БГА "Балкан", а по-скоро решението е било взето "чрез подпис". Факт е, че част от министрите не са били открити дори за подпис и според Жотев министрите всъщност не са и виждали договора. Към датата на депутатското питане в Договора липсват приложения номера: 2, 4, 5, 6, 7 и 8, а в екземпляра за Министерския съвет не е имало нито едно приложение! Това става ясно около зададения въпрос в деня за парламентарен контрол.

С този смисъл интерес представлява цитатът от Докладната на изпълнителния директор на Агенцията по приватизация, Захари Желязков до Министерския съвет, в която той пише буквално следното: "...да се изключи всяка възможност за узнаването по какъвто и да е начин... на фактите, сведенията и документите... във връзка с договора... да не се допуска изготвянето на копия от предоставените материали и разгласяването на съдържащите се в тях данни".


Тайните Решения на правителството за продажба на АК "Балкан"


Степента на секретност по съдържанието на Договора за приватизация на АК "Балкан" и Допълнителното споразумение към него е наистина изумителна - до месец март 2000 г. неговото съдържание не е известно дори на следващия министър от правителството на Иван Костов, който поема транспорта и съобщенията, Антони Славински. По този повод Славински се обръща към премира Костов с писмо от 6 март 2000 г., с което се търси съдействие Агенцията за приватизация да му предостави пълния текст на договора!

Тук ще припомня думите на Дойката от Шекспировата "Ромео и Жулиета": "Тайна между двама е тайна, щом единия го няма". Така и със сделката за "Балкан" - кой е на сметка и кой на загуба от продажбата на "Балкан" вероятно ще стане ясно едва, след като единият от двамата - Авиокомпанията или сегашният й собственик, Гад Зееви изчезне от родината. Това предположих тогава, в дните на ликвидация на националният български превозвач. И тогава и досега, събирах документи и свидетелства за тази позорна сделка и ето какво научих:

Приватизационният договор за продажбата на 75 на сто от акциите на националния превозвач АК "Балкан" е утвърден с подписа на Иван Костов в две Решения на Министерския съвет № 466 и 554 от 29 юни и 30 юли 1999 г.. Как е протекло обсъждането и гласуването на този договор е грижливо пазена тайна - но затова пък са известни имената на само трима министри от правителството на Обединените демократични сили /ОДС/, които със сигурност са го подписали. Това са: вицепремиерът Александър Божков, транспортният министър Вилхелм Краус и министърът на държавната администрация Марио Тагарински.

В същото време, само пет от единадесетте члена на Специалната експертна комисия, създадена от Агенцията по приватизация за оценка на този договор, полагат подписите си под решението, 75 на сто от АК "Балкан" да бъде продаден на Гад Зееви. Резервите на неподписалите са повече от сериозни, тъй като е видно, че при сравнение на офертата на Зееви с тези на другите кандидати, предложеното от Зееви сериозно издиша.

Така например друг кандидат за приватизация на АК, "Улрих Бентелер" предлага запазване на всички съществуващи дестинации, авиофлот от 28 самолета, запазване на всички работни места и дори плавното им увеличаване, цена от 400 000 долара и инвестиции от 300 млн. долара.

При Зееви съответно цената е на продажбата бе 150 000 долара /цената на един тристаен апартамент в столицата - бел. Л. М./, 100 млн. долара инвестиции, съкращение на персонала с повече от 1000 души, авиофлот от 11 самолета и съкращение на 50 на сто от дестинациите - като на практика съкратените обхващат всички дълги полети и предполагат пълен бойкот на арабския свят, където БГА "Балкан" развива традиционно печеливша дейност.

Германската компания "Бентелер" внесе съдебен иск срещу Агенцията по приватизация. Според записаното в Иска на германците, се настоява сделката с израелската "Зееви груп" за националния авиопревозвач да бъде развалена, тъй като при нея са били допуснати много нарушения на процедурата. Самият Улрих Бентелер /собственик на ищеца в съдебния спор/ е подчертал, че според изхода от това дело ще бъде преосмислено и бъдещото германско инвестиционно присъствие в България. Причината за съдебен иск на германците бе факта, че офертата на "Бентелер" беше определено по-добра като цена и други условия от тази на израелците. Факт, достатъчен във всяка друга държава да последват поредица от прокурорски проверки и разследвания.

По информация от два различни източника, с която се сдобих в дните на назряващия и набиращ скорост скандал около ликвидацията на националния превозвач "Балкан", стана ясно, че дипломатически служител на Израелското посолство е изразил недоумение, за това като как държавата е дала на "Зееви груп" авиокомпанията си. Според служителя на посолството на Израел, въпросната "Зееви" се ползвала с изключително лоша репутация в самата държава Израел и затова предпочитала да работи извън границите на страната. Същият дипломат споделил, че сред хора от посолството имало опасения, че след ликвидирането на "Балкан" в което не се съмнявали вече и от това посолство, се очаквало да се влоши отношението на българите към държавата им. Както е известно, офертата на "Зееви" бе по-лоша от тази на германските кандидат купувачи, но бе предпочетена. По неизвестни причини и в още по-неизвестна полза.

Кое е странното в цялата тази авиосага?
Странните и необясними неща са много, но ето две от най-фрапиращите:

    * Приватизационният договор със Зееви се криеше и не се даваше достъп до него даже на депутати и министъра на транспорта.
    * В откритият от журналисти екземпляр стана ясно, че с приватизационната сделка със "Зееви груп" е нарушена Конституцията на България, тъй като на новият собственик е било предоставено правото да се разпорежда с линиите, обект единствено и само на междудържавни спогодби.

В случая никой не си бе направил труда да установи дори елементарния факт, че става дума за компания, която се занимава не с оздравяване на предприятия в тежко финансово състояние - а за точно обратното - компания, чиято основна дейност е ликвидацията на фалирали предприятия!

И до днес няма обяснение защо Приватизационният договор за АК "Балкан" е гласуван два пъти,
като разликата между двете гласувания е един месец. Договорът е бил подписан на 29 юни и още същия ден Захари Желязков подписва Споразумение за промяна в съдържанието му? след 15 дни подписва второ такова, а на 21 юли подготвя трето, което внася за одобрение в Министерския съвет, който от своя страна, с Решение № 554 одобрява тези изменения. В резултат на това в Агенцията по приватизация служителите не бяха наясно дълго време, а вероятно и днес още, дали въпросният Договор има анекси или не. Че става дума за сериозни нарушения на закона личи от цитираното становище на Съвета по законодателство при Министерството на правосъдието, написано от Васил Гоцев:

"Към проекта са приложени три споразумения - от 30 юни, от 15 юли и от 21 юли... в докладната записка не се посочва изрично кое от споразуменията се предлага за одобряване... От приложеното извлечение от заседанието на Надзорния съвет на АП също не личи кои точно изменения на текстовете на приватизационния договор са одобрени".


Никой не е наясно с измененията и Приложенията към Приватизационния договор за продажба на 75 на сто от Авиокомпания "Балкан"


Това личи и от допълнителните въпроси, зададени в парламента по сделката. Веднага след като на 29 юни Министерският съвет одобрява сделката за "Балкан" мнозина са наясно за рисковете, които носи тя за националния превозвач, а именно: в договора не са налице достатъчно силни гаранции срещу обявяването на дружеството в несъстоятелност. Предвижда се споровете да се решават от чужд арбитраж, а е известно, че България няма ресурси да се защитава пред такъв съд. Предложената места подсъдност е отхвърлена като възможен вариант. Налице са скандално ниски санкции при неизпълнение на поетите ангажименти от страна на купувача - само 10 на сто. И най-накрая - чрез писма и приложения към Договора се допускат ангажименти за бъдещи индивидуални актове на Министерския съвет - нещо изключително неприемливо за един подобен договор!

На тези допълнително зададени въпроси, от Министерския съвет не отговарят, а още по-зле и не реагират. Не става ясно и кое е наложило подписването на три споразумения към първоначалния договор, от кого и как са приети и кое от тях е влязло в сила и на какво основание. В Договора има описани и 12 приложения - никой не споменава, да ги е виждал или, че е запознат с тях!

Гад Зееви, купувачът на АК "Балкан" изписа личния знак на фирмата си редом до националния флаг на Република България - нещо недопустимо, по което правителството на Иван Костов не реагира.

На Зееви, един чужд купувач, с определено съмнителна репутация и възможности му бе позволено за източи и фалира най-открито националния въздушен превозвач на България, с което де факто той ликвидира и въздушната инфраструктура на държавата. И най-накрая: същият този Зееви, който плати за авиокомпанията на българите само 150 000 щатски долара, поиска след като източи милиони, които прибра в джоба си и репарации в размер на 230 милиона долара!

Засега ще завърша с нещо "успокояващо": депутатът Петър Димитров, който месеци наред воюва от парламентарната трибуна с кабинета "Костов" за спасяването на националния превозвач зададе и следния въпрос: "Барух Сабат Чакъров, изпълнителен директор на "Балкан"... изпълнителен директор на "Зет Би Ай" и "Зет Би Ай Ей" - фирмите, източили Балкан... фигурира ли в Списъка на спонсорите на Фондация "Бъдеще за България"?"

Вицепремиерът Петър Жотев очевидно не е имало как да отговори на този въпрос. Но отговорът личи в документите за дарителите на фондацията. Чакъров, като дарител на два пъти внася: на 7 юни 1999 г. - с приходен касов ордер № 52 сума от 4 000 000 тогавашни лева, и на 13 юни 1999 г. - с приходен касов ордер №68 сума от 8000 лева. Същият Чакъров е бил едва ли не всеки ден в кабинета на премиера Костов разказаха служители от Министерския съвет. Ще се намерят читатели, които ще опонират, че видите ли - сделката за "Балкан" е подписана" на 29 юни 1999 г. , тогава какво значение имат тези две дарения? Значението е в сигурността, бъдещата сделка да бъде подписана и Гад Зееви да бъде предпочетен за купувач на АК "Балкан", най-големият авиопревозвач в Източния блок. Колкото до Барух Чакъров, той от своя страна се наема да превози българи емигранти за Костовата инициатива "Българския Великден".

Натиснете тук за увеличение    Натиснете тук за увеличение
Сумите на дарителя Барух Чакъров, внесени във фондацията на първата дама на изпълнителната власт, от времето на режима на Иван Костов. Сумите не са деноминирани.


Така се започва източването
От 8 ноември 1999 г., с телекси до всички представителства на АК, от администрацията на Гад Зееви е разпоредено всички приходи над 500 щатски долара да се превеждат извън България. Изпратена е и сметката в Амстердам, в

ING BANK - AMSTERDAM
ACCOUNT: 020050992
ACCOUNT NAME: BALKAN BULGARIAN AIRLINES.


А ето и краткия отговор на самия Барух Чакъров, който получих, след като според думите на секретарката му Чакъров се намирал в чужбина и нямало връзка с него:

Л. Манолова: Господин Чакъров, защо сте наредили на представителите на "Балкан" да превеждат приходи над 500 долара по сметка в ИНГ БАНК в Амстердам?

Чакъров
: Защо Вие ме питате за това? Питайте си финансиста или там този, който се е подписал! И ето какво ще Ви кажа, ние имаме сметки в 50 страни. Да се управлява, значи да се знае да се работи…

Л. М.: И все пак, защо не са влизали приходи от "Балкан" в България например, за да се плащат данъци?

Б. Ч.: Какви данъци, за какво говорите?… Тук разговорът прекъсна и връзката вече не можеше да бъде възстановена. ;)

Следва продължение

http://www.lubamanolova.info/razledvania/2010/633-1-qq-


 

Сходни теми

  Заглавие / Започната от Отговора Последна публикация
51 Отговора
37713 Прегледи
Последна публикация Април 17, 2012, 03:16:48 am
от Hacko
Water "Crop" Circles

Започната от H. НЛО

4 Отговора
12117 Прегледи
Последна публикация Юли 06, 2011, 12:41:54 pm
от Hacko
1 Отговора
8415 Прегледи
Последна публикация Октомври 25, 2008, 23:31:38 pm
от Peacekeeper
7 Отговора
12107 Прегледи
Последна публикация Юли 10, 2009, 02:21:19 am
от Peacekeeper
0 Отговора
6082 Прегледи
Последна публикация Февруари 05, 2010, 12:42:15 pm
от Astronomer

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27